nybegynner,valg av sykkel

Prat om mellomtung MC
Post Reply
zefiro
Posts: 7
Joined: 01 May 2009 12:46
MC: Har ikke enda,skal ta lappen til våren 2010

nybegynner,valg av sykkel

Post by zefiro »

Jeg er helt fersking på mc,skal ta teori til høsten og kjøring neste vår, jeg har tittet finn.no opp og ned etter sykkel, honda cbr 600 f er en sykkel jeg kunne tenkt meg (maken til kjøreskolen sin). men dette er en sport sykkel. usikker på om jeg får plass nok. jeg er 205cm høy.. lange bein vettu.. går sikkert ,men komfortmessig tror jeg det blir ubehagelig i lengden. kanskje touring er bedre?? men... med sport og touring er man låst til asfalt kjøring.. motard er jo grus sykkel også.. kanskje dem er bedre for meg som er såpass lang? gi meg litt meninger og tips dere som er erfarne..tusen takk
User avatar
AndyCandy
Posts: 106
Joined: 13 Feb 2009 00:40
MC: Aprilia RS 125 - Black - 2006
Honda Camino 50 - Red - 1984 ( Til Salgs )
Xinling QT50-B - Blue - ????? ( Til Salgs )
SOLGT: CPI Crab 50RS - Black - 2005

Re: nybegynner,valg av sykkel

Post by AndyCandy »

Siden du er såpass høy, ville jeg anbefalt en supermotard/crosser. KTM, Husaberg osv er kule sykler :)
zefiro
Posts: 7
Joined: 01 May 2009 12:46
MC: Har ikke enda,skal ta lappen til våren 2010

Re: nybegynner,valg av sykkel

Post by zefiro »

AndyCandy wrote:Siden du er såpass høy, ville jeg anbefalt en supermotard/crosser. KTM, Husaberg osv er kule sykler :)

prata med en selger på finn.no som hadde en cbr 600 f3, han var selv 1.90 og ingen problemer med plass ,men det er beina jeg er skeptisk til, men drøyer med mc kjøp til etter jeg har tatt kjøretimene .. som nevnt har trafikkskolen en cbr 600 så da får vi se om det er plass til meg da.:P desverre en del ulemper med å være så høy,men lite å få gjort med det.
zefiro
Posts: 7
Joined: 01 May 2009 12:46
MC: Har ikke enda,skal ta lappen til våren 2010

Re: nybegynner,valg av sykkel

Post by zefiro »

dette kunne kanskje være en grei nybegynner sykkel? står like i nærheten også:)

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=16416884
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: nybegynner,valg av sykkel

Post by carboy »

Honda Transalp
Honda Africa Twin
Yamaha Teneer
BMW har også en del store sykkler. (høye)
-Carboy-
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: nybegynner,valg av sykkel

Post by knetrom »

Hvorfor tar du ikke teorien nå og begynner å kjøre nå? :) Da får du prøvd minst én sykkel, selv har jeg prøvd 2 sykkeltyper på kjøreskolen og det vet jeg at flere også får. Du kan også se om du får en gratis prøvetime på en annen kjøreskole, så får du prøvd en type til :D
zefiro
Posts: 7
Joined: 01 May 2009 12:46
MC: Har ikke enda,skal ta lappen til våren 2010

Re: nybegynner,valg av sykkel

Post by zefiro »

kapasiteten på kjøreskolene er sprengt nå. kun 1 skole som driver med mc opplæring på hamar for øyeblikket.derfor ingen kjøring denne sommeren,
zefiro
Posts: 7
Joined: 01 May 2009 12:46
MC: Har ikke enda,skal ta lappen til våren 2010

Re: nybegynner,valg av sykkel

Post by zefiro »

Yamaha Teneer ligger det et par av disse. for meg så dem ut som en bastard av motard og r-sykkel. kule hvertfall.. dette må være noe for meg ja.. allsidig også..
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen
It’s my birthday

Re: nybegynner,valg av sykkel

Post by MowZ »

zefiro wrote:Jeg er helt fersking på mc,skal ta teori til høsten og kjøring neste vår, jeg har tittet finn.no opp og ned etter sykkel, honda cbr 600 f er en sykkel jeg kunne tenkt meg (maken til kjøreskolen sin). men dette er en sport sykkel. usikker på om jeg får plass nok. jeg er 205cm høy.. lange bein vettu..
Har en kompis som er enda høyere en deg, har har samme sykkel som meg. Funker fint det, men såklart han har ikke god plass :D Tror nok ikke det er den værste sykkelen med mest ekstrem kjørestilling.
BMW S1000RR, Simply the best!
zefiro
Posts: 7
Joined: 01 May 2009 12:46
MC: Har ikke enda,skal ta lappen til våren 2010

Re: nybegynner,valg av sykkel

Post by zefiro »

oki.men å starte på en R sykkel er vel kanskje ikke så lurt,, selv om jeg helst vil ha en cbr så er man låst til å kun kjøre på asfalt.kan messom ikke ta seg en tur i fjellet på grusveier med dem. og en slik offroad/motard sykkel er jo muligens litt slappere i gassen enn en r sykkel.. greit nok til en nybegynner som ikke har kjørt 2 hjuling siden jeg var 16 (moped)..og nå er jeg 29 straks..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: nybegynner,valg av sykkel

Post by tshansen »

Det er ingen ting som sir at R sykkel ikke er en bra førstegangs sykkel. Jeg mener det er kjempeflott å begynne på en slik sykkel. Da disse som oftest er utrolig styrevillig og lett å kjøre!

Men det begrenser bruken litt ja. Det er ikke veldig optimalt å kjøre på grus og "fjellveier" med. Men her må du nesten bestemme deg for litt hva du skal bruke sykkelen til?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
zefiro
Posts: 7
Joined: 01 May 2009 12:46
MC: Har ikke enda,skal ta lappen til våren 2010

Re: nybegynner,valg av sykkel

Post by zefiro »

Vel..noen dager siden sist jeg skreiv noe her.. først må jeg si at en cbr feks blir uaktuelt.. fikk nok da jeg tittet på noe filmer på youtube.. blir nok mere offroad/motard på meg. har dialog med en som har en kawasaki kle 500 .93mod. til en ok pris. helt greit som første sykkel. så hvis jeg får tatt en titt på den en dag og den virker ok så blir det nok handel.. spørs om banken er enig.:P jeg ringte biltilsynet for å sjekke historien, er 1gang reg i 93.men import fra ukjent land i 2002. hadde 2 eier med samme etternavn i 2002. 4 eiere totalt til i dag.vært innom MC service på skedsmo i 2005. var,ser velteskade på tank og litt småtteri og den var svart da den kom inn til dem.. nå blå og fin hvertfall utrolig bra ut på bildene..

Image

Image

hva tror dere? jeg er hvertfall helt klar...
Post Reply