mellomtung lav eller fulleffekt?

Prat om mellomtung MC
User avatar
bengtern
Posts: 386
Joined: 02 Jan 2009 23:41
MC: Gsx r-600 blue/white k8
[x]Yamaha YZF R125 blå 08

mellomtung lav eller fulleffekt?

Post by bengtern »

endret:
blir 34 hester jeg kjører, blir nok kawa 600 :P billig, også heller kjøpe fulleffekt r6 når jeg blir større, takk for svar
Last edited by bengtern on 28 Apr 2009 20:39, edited 3 times in total.
Nå:Gsx-r600 k8
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: mellomtung lav eller fulleffekt?

Post by Flydude »

Les først stickyen i dette forumet. Der kan du få svar på noe (kanskje). Verdt å lese gjennom hele uansett.

Kopierer også inn denne:
Videre vil jeg også si at hvis noen som leser denne stickyen tenker "jammen, plomba tar man jo ut igjen. Det gjør jo "alle"". Nei! Det gjør ikke alle. Om personer aksepterer dette er helt personlig, men jeg har følelsen av at de fleste mc-folk ikke er så begeistret for dette.
Her finnes flere gode grunner for å la være:
1. Ulovlig! Du kan likesågodt kjøpe deg en fulleffekt, stjele et skilt og råne rundt. Det er akkurat like lovlig :evil: , men sikkert billigere fordi du ikke betaler for forsikringen som allikevel ikke gjelder, og ingen årsavgift.

2. Du kjører ulovlig, så om det skjer noe, er du fullt ansvarlig selv og ingen forsikring gjelder. Og det er uansett. Om du står stille og blir påkjørt bakfra, er det din skyld, og du som betaler, for du skulle aldri vært der i første omgang. Går det bare utover deg, så er det din buisness, men om du skader noen andre vil du muligens leve med skyldfølelse for å ha skadet noen for kortere tid, for alltid eller drepe dem. Men det som er sikkert er at du vil sitte i gjeld resten av livet om du skader noen andre. Har du råd til det økonomisk og psykisk? Har du lyst til å skade eller drepe et uskyldig menneske, eller i verste fall barn, bare fordi du syns det er "kjedelig" å tutte rundt med en sykkel god for 170-180? Er det riktig at det er du som skal ta denne beslutningen for den/de som kan rammes? Hvis du ikke aksepterer fyllekjøring (noe jeg håper ingen gjør), hvorfor vil du da kunne forsvare ovenfor deg selv at dette er riktig?

3. Du setter alle andre som kjører racing (er som oftest de som tar ut plomberingen), og mc generellt i et dårlig lys. Og forsikringsselskapene er ikke akkurat glad i oss fra før (bortsett fra at de lopper oss for mye mer enn nødvendig).

4. Du er ikke moden nok. Antageligvis vanskelig å innse det, men det gjør alle som er eldre enn deg. I andre land finnes det faktisk maksgrenser på hk for alle aldre. Sånn sett er Norge faktisk ganske snillt, fordi du kan kjøre fritt som 21 (20) åring og oppover. Men i hodet ditt er du mest sannsynlig ikke moden nok til å ha kontroll over så mye krefter. Jævlig fort gjort å kjøre ut, eller ihjel. Og det går utover deg, familie, venner.. Som ung klarer man antageligvis ikke å innse hvor fort livet kan snu, eller hvor sårbare vi mennesker er når vi beveger oss i hastigheter vi på ingen måte er skapt for. Prøv å innse dette, og la være å være "verdensmester" bare fordi du har vært igjennom tung-mc-opplæring.
Har du vært igjennom kurset og fått lappen klarer du antageligvis nå å innse hvor uopplyste og naive mopedfolk er? De tror de er verdensmestere og usårbare fordi de har vært på et par-tre timer teorikurs og tatt en (simpel) teoriprøve. Trimmer mopedene sine og durer ut av veien. Forestill deg at for modne og voksne mc-førere, er du noe av det samme. Respekter og aksepter lover og regler, fordi det ofte er folk som har levd dobbelt eller trippelt så lenge som deg og som har veldig mye mer livserfaring som har laget dem.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: mellomtung lav eller fulleffekt?

Post by tshansen »

bengtern wrote:Jeg skal kjøpe meg mellomtung til neste år og vil gjerne høre litt om andre som har gjort lignende.
skal ha en yzf r6, er ikke sikker på om jeg skal kjøre lav eller fulleffekt. av de som kjører fulleffekt kan dere gi meg erfaringene deres? stor sjangse for å bli tatt? noen som har blitt tatt?


også lurer jeg på dette med forsikring, av dere som har satt den på dere selv med 0 bonus hva fikk dere forsikringa på? (kom gjerne med både full kasko og vanlig) dette gjelder da sykler som er innen 600cc r sykkler (cbr, yzf, kawa, gsx )

blir det alt for dyrt, så får jeg nok lov til å sette den på fattern ;-)
Hva min personlige mening om dette er, skal jeg holde for meg selv :)
Men det er fullt mulig å kjøre mellomklasse med full effekt, og det skal en del til for å bli tatt.

Jeg kjenner selv mange som gjør dette! Det er bare å kappe en ledning, eller legge inn en bryter. Det skal godt gjøres å bli tatt, politiet har ikke mulighet å sjekke dette på stedet, men har de mistanker blir du pålagt å vise den på trafikkstasjon å foreta måling. Da må du utbedre sykkelen slik at den er i forskriftmessig stand før du viser den på trafikkstasjonen.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
bengtern
Posts: 386
Joined: 02 Jan 2009 23:41
MC: Gsx r-600 blue/white k8
[x]Yamaha YZF R125 blå 08

Re: mellomtung lav eller fulleffekt?

Post by bengtern »

fint dere kommer med meningene deres ;-)

lurer også på en ting til, hvis jeg skal sette ned r6-en hvor mye vil dette koste alt i alt? må jo ha 25kw kit+jobben for å sette det på. men, er det noe mer å betale for da? kommer det også en haug avgifter?
Nå:Gsx-r600 k8
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: mellomtung lav eller fulleffekt?

Post by carboy »

bengtern wrote:fint dere kommer med meningene deres ;-)

lurer også på en ting til, hvis jeg skal sette ned r6-en hvor mye vil dette koste alt i alt? må jo ha 25kw kit+jobben for å sette det på. men, er det noe mer å betale for da? kommer det også en haug avgifter?
Ligger vell vanligvis på litt i overkant av 5000kr for hele pakka. Rett meg om jeg har feil.
-Carboy-
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: mellomtung lav eller fulleffekt?

Post by Flydude »

Jeg betalte 3,5 omtrent for den jobben på min CBR. Det er ulikt fra sykkel til sykkel, alt etter hva som skal gjøres. Men sjekk med verkstedet. Oftest billigst å la de skaffe delene, ikke kjøpe utenom for 3000,-. Og da er du 100% sikker på å få noe som passer.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
R6-freak
Posts: 1422
Joined: 19 May 2007 20:09
MC: Ingen
Location: Byåsen, Trondheim

Re: mellomtung lav eller fulleffekt?

Post by R6-freak »

Om du står stille og blir påkjørt bakfra, er det din skyld, og du som betaler, for du skulle aldri vært der i første omgang.
Hvilken tulling som har skrevet dette da?!
Folk trur biltilsynet sjekker sykkelen om du havner i en trafikkulykke, det er altså feil.
Sykkelen blir KUN sjekket om det er misstanke om høy fart! Trur ikke forsikringsselskapet driter i å betale noe heller, har mest trua på avkortning jeg!
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: mellomtung lav eller fulleffekt?

Post by Flydude »

Den tullingen er undertegnede!

Og hadde du visst hvor trangsynt disse systemene kan være, ville du kanskje forstått at i verste fall, så kan det faktisk bli en realitet!

Men sykkelen vil ikke bli sjekket hos biltilsynet etter et uhell, nei, det er riktig. Men både biltilsynet og forsikringsselskapet kan si til verkstedet som skal fikse sykkelen etterpå, at de skal sjekke den for uregelmessigheter eller ulovligheter, sånt som trim eller i dette tilfellet, mangel på plombe.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: mellomtung lav eller fulleffekt?

Post by Speedy Gonzales »

Enig med flydude!

Klart motor osv blir kontrollert av ett verksted hvis de bygger opp igjen sykkelen etter en smell.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Bomber
Posts: 103
Joined: 03 Apr 2009 21:28
MC: 08 Cbr 600RR
X: 04 Cbr 1000RR,

Re: mellomtung lav eller fulleffekt?

Post by Bomber »

SKAL DU KJØRE FULLEFFEKT SÅ FÅR DU BETALE FOR DET OG IKKE ØDELEGGE FOR ALLE ANDRE!!. På grunn av all det luringa med mellom klasse og 100hk og kjøring med fulleffekt blir også da myndighetene strengere på alle andre på alt annet med mc. betal det det koster og ikke ødlegg for oss som betaler for fulleffekt!!
[-X
UP kaller meg en dårlig sjåfør og en mann med dårlige holdninger.
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: mellomtung lav eller fulleffekt?

Post by carboy »

Kjøp en mellom sykkel (34hk) og kjør med den i 2 år så kan du bytte til større saker eller evt ta plomba når du har lov, mye greiere ;-)
-Carboy-
Simen H
Posts: 626
Joined: 31 Oct 2006 21:55

Re: mellomtung lav eller fulleffekt?

Post by Simen H »

R6-freak wrote:
Om du står stille og blir påkjørt bakfra, er det din skyld, og du som betaler, for du skulle aldri vært der i første omgang.
Trur ikke forsikringsselskapet driter i å betale noe heller, har mest trua på avkortning jeg!

Kan bekrefte den. Det blir avkortning, hvor mye er opp til de forskjellige forsikrings selskapene ut fra hva de mener er riktig.
User avatar
Romy
Posts: 256
Joined: 31 Oct 2006 20:46
MC: Suzuki SV650s 1999. Rød som bare det!
Location: Drammen

Re: mellomtung lav eller fulleffekt?

Post by Romy »

Det er ikke kjedelig å kjøre en mellomtung sykkel! Det går som bare det, i allefall med mindre du har kjørt på store sykler før.
Jeg er faktisk helt enig i at det er lurt å kjøre to år med 34 hk før man går videre. Kjøpte meg selv sykkel for to år siden. I mai ryker plomba, da blir den stor, gleder meg selvfølgelig, men ærlig talt, det har vært gøy å kjøre den som den er, og den går fort nok! \:D/ Kan i allefall bekrefte at det ikke er de store forskjellene på toppfart fra 34 hk og 72 hk for en Suzuki SV50s, kansje noe annet med R6, menmen..

Kan også bekrefte at den beskjeden jeg fikk fra forsikringsselskapet når jeg skulle forsikre min, om at de DREIT langt i om jeg kjørte lav, eller fulleffekt, var knusende, hadde ventet en aldri så liten mindre pris fordi jeg hadde mindre motor, men kom ikke på tale.. Dette er KUN på grunn av at mange fjerner plomba, noe som igjen går utover folk som oppfører seg ordentlig, og gjør som de skal..

Lite spørsmål, så slipper jeg å lage ny tråd:P
- Er ikke noe ekstra avgifter når man fjerner plomba på en sykkel som tidligere har vært registrert som fulleffekt? Kun arbeid og visning? Takker :)

Romy
Min største synd hittil i livet var min Scooter som kom da jeg ble 16, en Peugot Vivacity, 05 modell! :(
Tilgi meg!
User avatar
bengtern
Posts: 386
Joined: 02 Jan 2009 23:41
MC: Gsx r-600 blue/white k8
[x]Yamaha YZF R125 blå 08

Re: mellomtung lav eller fulleffekt?

Post by bengtern »

Romy wrote:Det er ikke kjedelig å kjøre en mellomtung sykkel! Det går som bare det, i allefall med mindre du har kjørt på store sykler før.
Jeg er faktisk helt enig i at det er lurt å kjøre to år med 34 hk før man går videre. Kjøpte meg selv sykkel for to år siden. I mai ryker plomba, da blir den stor, gleder meg selvfølgelig, men ærlig talt, det har vært gøy å kjøre den som den er, og den går fort nok! \:D/ Kan i allefall bekrefte at det ikke er de store forskjellene på toppfart fra 34 hk og 72 hk for en Suzuki SV50s, kansje noe annet med R6, menmen..

Kan også bekrefte at den beskjeden jeg fikk fra forsikringsselskapet når jeg skulle forsikre min, om at de DREIT langt i om jeg kjørte lav, eller fulleffekt, var knusende, hadde ventet en aldri så liten mindre pris fordi jeg hadde mindre motor, men kom ikke på tale.. Dette er KUN på grunn av at mange fjerner plomba, noe som igjen går utover folk som oppfører seg ordentlig, og gjør som de skal..

Lite spørsmål, så slipper jeg å lage ny tråd:P

Takker :)

Romy
hehe ja blir nok det jeg må gjøre, fordi hvis jeg kjører 34hk lar fattern forsikringa stå på ham og da får vi mye billigere:P 75% bounus \:D/
får se hva jeg gjør, skal ha r6 engang men, kan hende jeg kjøper en kawa 600 (pga mye billigere enn r6) også kjøper enn mye nyere r6 når jeg blir 20!(har forhåpentligvis mer penger da) skal iallefall ha r6! :twisted:

- Er ikke noe ekstra avgifter når man fjerner plomba på en sykkel som tidligere har vært registrert som fulleffekt? Kun arbeid og visning?
svar: en kompis av meg hadde vært og snakket med en i en mc-butikk og han hadde sagt at det ikke var noen avgifter når man satt opp, de eneste avgiftene var når syklene blei kjøpt som ny;) du kan sikkert bare stikke innom en mc butikk og spørre om dette, de skal kunne gi deg svar, i tilfelle opplysningene mine er feil ;-)
Nå:Gsx-r600 k8
User avatar
Romy
Posts: 256
Joined: 31 Oct 2006 20:46
MC: Suzuki SV650s 1999. Rød som bare det!
Location: Drammen

Re: mellomtung lav eller fulleffekt?

Post by Romy »

Enig med deg, er drøyt keen på R6 selv, men begynner å falle mot mer type sykler som GSR 600/900, S1000, Monster, Hornet.. Eller så er jo ikke en frekk og sporty Italiener å forakte \:D/

Takk for svar, har sykkelen stående på Monsterbike i Kobbervikda, de kan helt sikkert gi meg et svar på dette..

Romy
Min største synd hittil i livet var min Scooter som kom da jeg ble 16, en Peugot Vivacity, 05 modell! :(
Tilgi meg!
Post Reply