Oppgradere lett mc lappen til mellomtunf?

Prat om mellomtung MC
Post Reply
Kulaa
Posts: 1
Joined: 08 Feb 2009 15:03
MC: Yamaha YZF 125R

Oppgradere lett mc lappen til mellomtunf?

Post by Kulaa »

Er det noen som har gjort dette? Hva kom prisen på? Og er det sånn at hvis jeg tar A og har hatt A1, at jeg kun kan kjøre sykkler med under 34hk? :)
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Oppgradere lett mc lappen til mellomtunf?

Post by inunf »

Kostet meg 6-7 000 for 3 år siden. Du må ha banekurs (nei, ikke ekte bane) landeveiskjøring og oppkjøring om jeg ikke husker feil.

Hvis du er under 21 år så kan du kun kjøre sykler med maks 34 hk. Tunglappen får du automatisk når du har hatt mellomklasselappen i 2 år eller du fyller 21.
SPeedmaster
Posts: 64
Joined: 26 Dec 2006 03:09
Location: Hemne

Re: Oppgradere lett mc lappen til mellomtunf?

Post by SPeedmaster »

Jeg gikk fra A1 til A i sommer og det kostet rett under 10000,-
Tok et slik intensiv som gikk over en uke :)
x-Sykler: 2x Rieju RR 50, Honda NSR 125, Yamaha DTR 125, Husqvarna WR 125, Sach XTC 125(2-takt), KTM EXC 380.

Nå: KTM SMR 450, Yamaha YZF R6, Suzuki TSX og Aprilia RS 250
Raga
Posts: 18
Joined: 02 Jan 2009 10:30
MC: Zx9r

Re: Oppgradere lett mc lappen til mellomtunf?

Post by Raga »

Det er som en vanlig oppkjøringsprosses, bortsett fra at du kan hoppe over noen biter, og har erfaring fra før.

Det som er obligatorisk, som nevnt over her, er landeveistur, og sikkerthetskurs på bane (altså banekjøring). Så kommer oppkjøring.

Når jeg skulle opp fra A1 til A, så håpet jeg på å få kun det obligatoriske, og så rett på oppkjøring. Dette får du IKKE, og det med god grunn. Du må ha kjøretimer. Hvor mange er opp til hvor flink du er.

Det du kan tenke på i forveien, som kommer til å være "forskjellig" fra lett MC til tung, er

-Sporvalg. Dette var jeg ikke så nøye med på lettmc. På tung ble jeg drillet hardt på dette.
-Motorbrems. Tungsykkel har mye større motor, og den bremser også mye mer på motor. (hovedsakelig 4takt). Jeg kom fra en 125 2takt, og merket stor forskjell her. Vanesak, men må tilvennes.
-Du skal igjennom kjøregård med tungmc og, så skader ikke å trene litt i kjøregård før du setter igang med oppkjøring.
(de fleste trafikkstasjoner lar deg trene der, når de ikke bruker "banen". Er du heldig så har du kjegler til rådighet og.
Husk at de nye kjøregårdsøvelsene er : Krypkjøring, nedbremsing og kontrastyring. Det gamle 8tallet er utgått. Usikker på slalom.

Hvor mye det koster deg, er vel litt opp til hvor flink du er. Sjekk ut priser på det obligatoriske, så kan du tenke hvor mange kjøretimer må du ha oppå det.

Jeg klarte meg med 1 time i trafikken, 1 time i kjøregård, obligatoriske, og oppkjøring (ingen oppvarmingstime før oppkjøring)

Du har da lov til å kjøre sykler opp til 34HK. 34HK kan høres lite ut, men det er fortsatt en kraftmaskin. Du får ikke problemer med toppfart ihvertfall. Ikke se etter kubikk, men etter hva sykkel er registrert som. Det ideelle er å gå for noe som ikke er så fryktelig stort i kubikk, synes nå jeg ihvertfall. For eksempel Aprilia RS250.

Du får lov til å kjøre Tung MC 2 år etter oppkjøringsdato, eller ved fyllte 21 år.

Lykke til :)
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Oppgradere lett mc lappen til mellomtunf?

Post by inunf »

Raga wrote:..
Når jeg skulle opp fra A1 til A, så håpet jeg på å få kun det obligatoriske, og så rett på oppkjøring. Dette får du IKKE, og det med god grunn. Du må ha kjøretimer. Hvor mange er opp til hvor flink du er.
...
Jeg slapp unna med det obligatoriske. Var aldri snakk om at jeg måtte ta noen timer. Etter 2 år på lett MC så skal du kunne å kjøre sykkel.
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Oppgradere lett mc lappen til mellomtunf?

Post by Joachim »

Jeg hadde heller ikke noen kjøretimer, kun det obligatoriske.
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
Raga
Posts: 18
Joined: 02 Jan 2009 10:30
MC: Zx9r

Re: Oppgradere lett mc lappen til mellomtunf?

Post by Raga »

men i helvette. Jeg spurte alle trafikkskolene i byen. ingen av de ville gå med på kun det obligatoriske
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Oppgradere lett mc lappen til mellomtunf?

Post by RH racing »

Raga wrote:men i helvette. Jeg spurte alle trafikkskolene i byen. ingen av de ville gå med på kun det obligatoriske
hva dem går med på er en ting.. men dem kan ikke kreve noe som ikke er påkrevd. har du kjørt sykkel siden du er tre år eller sånnt. og kjørt mye så kan dem ikke suge mere penger ut av deg en hva som trengs. men det anbealles å t en time eller to for å gå gjennom en del ting som du kan gå i fellen på under oppkjøring. hva som er kjøregårds testene kan du finne på nettet. forandrer seg innimellom.. men tok tung lappen for nå 3 år siden. di testene vi hadde i kjøregården da var veldig lette..

men nå har jeg aldri hatt lappen på lett mc.. men hadde kun tre dobbeltimer + obligatoriske + oppkjøring og stod på første. men jeg eide da egen sykkel som jeg "øvelses kjørte" med...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
vegsir
Posts: 234
Joined: 25 Dec 2006 21:28
MC: Husaberg FE600 00mod. digitalt speedo,sm-felger.
pissepåKTMedition!
Location: ærendal
Contact:

Re: Oppgradere lett mc lappen til mellomtunf?

Post by vegsir »

Raga wrote:men i helvette. Jeg spurte alle trafikkskolene i byen. ingen av de ville gå med på kun det obligatoriske
merkelig praksis! jeg hadde vel knapt det obligatoriske.

men da jeg tokk a1. var det noe annet. føltes som om jeg hadde en evighet med kjøretimer, og fikk beskjed av kjørelærer dagen før oppkjøring at jeg like godt kunne prøve siden jeg allikavel måtte betale. og hva skjedde jo jeg besto med glans. :-k
Husaberg FE 600 00 mod med sm-felger og litt annet snackshttp://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... =22&tot=26
2xBMW 535 IA E-34

X bikez:02 NSR uplombert potte, og fp cdi. 98 TSX masse trim, 97 KX80, 90 KX 125. gammel haug av en dt
User avatar
georgfd
Posts: 106
Joined: 20 Oct 2008 18:39
MC: Honda CBR 125R 2004
Location: Sunnmøre

Re: Oppgradere lett mc lappen til mellomtunf?

Post by georgfd »

Joachim wrote:Jeg hadde heller ikke noen kjøretimer, kun det obligatoriske.
Hvilken kjøreskole (regner med det var i ålesunds-området) tok du det med, Joachim? :)
Post Reply