Kawasaki ZX-9R som første mc?

Prat om mellomtung MC
Post Reply
User avatar
dammed
Posts: 38
Joined: 28 Aug 2005 02:33
Location: Sarpsborg

Kawasaki ZX-9R som første mc?

Post by dammed »

Har tenkt å bruke sykkelen til noen langturer, men også til lek og høy fart. Har sett på mange sykler bla CBR 900RR, Ducati 900SS, Kawasaki Z1000, GSX-R 750 osv osv, Men hjertet ligger nærmest ninjaen, vet ikke hvorfor, men syns den er utrolig pen.

Men siden lappen er ikke i boks ennå så har jeg ikke hatt muligheten til å prøve den selv. Så da spør jeg dere hvordan er en ZX-9R som en første sykkel?

Min plan er å kjøpe sykkel i tyskland, momse den inn, lære meg å kjøre mc bra på lukket bane for så å ta lappen etter på. Har begynt på mellomtung lappen, men jeg ser at jeg ikke har råd til å lære meg å kjøre på skolen. Har kun erfaring fra scooter tidligere.

edit: Glemte å nevne at jeg tenkte på ZX-9R 1996-99 mod ala denne:
Image
Last edited by dammed on 08 Dec 2008 22:21, edited 1 time in total.
Toyota Celica T23

x Honda SFX 82ccm
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Kawasaki ZX-9R som første mc?

Post by RH racing »

å kjøpe sykkel i f.eks tyskland blir faktisk dyrer med toll og avgifter enn å kjøpe denne i norge. mange som har sett/lurt på dette (meg bl.a) men når man regner på dette så blir regnestykket ofte høyere enn du håper.. men ja, ZX9R er en fin begynner sykkel, men disse blir ofte litt slappe som 34hk. men er jo hver sin lyst... men det lønner seg uansett å kjøpe en som er ferdig 34hk for et er visst blitt ei stor papirmølle for å bygge disse om + div visninger og godkjenninger..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
dammed
Posts: 38
Joined: 28 Aug 2005 02:33
Location: Sarpsborg

Re: Kawasaki ZX-9R som første mc?

Post by dammed »

hmm, flere grunner til at jeg vil importere og det er at jeg slipper å betale hele summen på en gang. Sykkelen blir nok kun en banesykkel altså kun momset inn det første året, og året etter tar jeg den på visning og betaler resten deretter.

Tar jeg og importere f.eks. en 99 mod til 3000€ som har rullet kun 30.000km så vil den koste meg 27.000kr + moms = 34.000kr første året. + 20000kr i toll utgifter som jeg betaler det andre året. Det blir da 54.000kr i alt (mellomtung). En slik sykkel med så lav km stand koster lett 70-80.000kr i Norge.

Og senere tar jeg og betaler hk avgifta slik at jeg får den full effekt = 11.000kr til. Prisen blir da 65.000kr og den nærmer seg 70-80.000kr, men jeg slipper å betale alt på en gang, samt at man får et mye større utvalg.


Men hva mener du at den blir veldig slapp med 34hk? Den veier ikke så veldig mye, ca 180kg til sammenligning med en RS 250 så veier den "bare" 40kg mer. Med fører på 100kg så blir forskjellen i vekt kun 15%. Og Ninjaen har 100nm, mens en RS 250 har 40nm. Hvor mye av dette forsvinner ved å strupe sykkelen vet jeg ikke. Tok RS 250 som et eksempel da jegs er mange anbefaler disse som mellomtung sykkler.

Var ikke ment for å rakke ned på svaret ditt, men ville bare vise hvordan jeg tenkte at det er. Hvis jeg tar feil, så påpek det gjerne. Flere som har erfaringer av ZX-9R som mellomtung? :)
Toyota Celica T23

x Honda SFX 82ccm
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Kawasaki ZX-9R som første mc?

Post by FV »

Denne går nok greit som mellomtung. Den veier kanskje litt, men du har gode krefter fra bunn siden du har såpass mye kubikk. Ingenting å tenke på, det virker som du har bestemt deg :)
User avatar
dammed
Posts: 38
Joined: 28 Aug 2005 02:33
Location: Sarpsborg

Re: Kawasaki ZX-9R som første mc?

Post by dammed »

hmm nja jo, har tenkt litt på det. Men mange 900-1000 ccm sykler har ganske like egenskaper ved motor og vekt. Men hvordan de er å kjøre er noe helt annet. Det er enkelt å sammenligne data, men vanskelig å bestemme ut fra data om en sykkele r behagelig å kjøre langt med, hvordan handlingen er, evt kvalitest forskjeller osv osv.

Ninja har vært en våt drøm lenge, helt siden jeg var en liten guttunge. :) Men Sykler som CBR 900RR, Kawasaki Z1000, GSX-R 750/1000 er jo for min del like fine.

Så denne posten er i grunn laget for å se hvordan Ninjaen er sammenlignet med andre sykler som har ca like mange ccm og som er fra 1995-2000. Og for å se om ninjaen er mulig å langkjøre med uten å ta pause hver 30 min og for å se om den er leken. :)
Toyota Celica T23

x Honda SFX 82ccm
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Kawasaki ZX-9R som første mc?

Post by inunf »

Jeg driver å ser etter sykkel nr. 2 nå, og har vurdert ZX9. Modellene fra -94 til og med -97 veier godt over 200 kg tørr. -98 og nyere er vesentlig lettere, men også tilnærmet umulig å forsikre på en ungdom. Om forsikringen koster det sammen på en mellomklassesykkel vet jeg ikke, men jeg anntar det.

ZX9 er en sportstourer, ikke R-sykkel. Sannsyligvis er den god å kjøre langt på, men hvordan den er rundt ei bane vet jeg ikke.

Ser du sammenligner med RS 250. Vel, med full tank på begge syklene så er nok RS'en 50 kg lettere enn -98 og nyere ZX9. Den har bedre fjøring, bedre bremser, bedre chassis og vesentlig mer aggresiv sittestilling. Å sammenligne motoreffekten til en 900 og en 250 blir uansett feil, men det du må tenke på er at RS 250 er bygget for å ha ca. 55 hk på hjulet originalt. Når du da struper den ned til 34 hk, så er ikke forskjellen så stor. Når du struper ned en sykkel som originalt har 130 hk, så blir forskjellen så mye større. Sykkelen er beregnet på at du skal ha 130 hk, og da vil den nok kjennes veldig daff og slapp med 34 hk. RS 250 med 34 hk går bra nok for de fleste 18-åringer.

Nå virker det kanskje som om jeg prøver å selge deg RS 250, men det er bare fordi jeg (og flere med meg) mener at det er den beste sykkelen du kan kjøpe for penger. Hvis du ikke har interesse av å lære deg å skru og du vil ha en sykkel som er mer til å stole på så kan du jo vurdere Kawasaki ZXR 400, Honda VFR/RVF 400 og Suzuki GSX-R 400? Dette er sykler som er lette, lettstyrte, og har rundt 55 hk originalt. Passer mye bedre å strupe ned en slik enn en 900. Dessuten vil de nok gjøre seg bedre på bane enn en ZX9.

Hvilke(n) bane er det du tenker å kjøre på? For å kjøre på "banedager" på f. eks. Rudskogen må du ha sykkel med skilt og lappen. For å kjøre roadracing-treninger må du ha rr-lisens og en banesykkel.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Kawasaki ZX-9R som første mc?

Post by RH racing »

vet ikke hvor du har regnet ut disse prisene. men en CBR 900R ca 97 mod, som da koster 3500€ kommer på over 90 000 lapper inn i norge. ferdig regget som tung.. dette er en sykkel jeg adde planer om å ta inn. så jeg har alle papirene på dette fra tollvesenet med utregnet avgifter etv.. 92136kr... men dette er ferdig med skilter...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
dammed
Posts: 38
Joined: 28 Aug 2005 02:33
Location: Sarpsborg

Re: Kawasaki ZX-9R som første mc?

Post by dammed »

Bruker denne siden for info: http://www.bikez.com/motorcycles/honda_ ... e_1997.php

innførsel kalk. : http://toll.no/templates_TAD/Registrati ... anguage=NO

valuta kalk. : http://www.x-rates.com/calculator.html

Resultat: Engangsavgift + MVA: 30 044,00kr + innkjøpspris på 3500 euro = 30 044 + 32 075 = 62119kr

Dette uten å lyve om innkjøpspris, like greit å skrive under med en type om at du kjøpe den for 2000 euro = 4000kr mindre i moms. Men uansett mindre enn 90000kr, nesten 30 000 kr.


Skal forsikre sykkelen på faren min så det blir litt billigere. (forhåpentligvis)

Hvordan kan RS250 ha bedre bremser, fjæring etc når ZX-9R er ment for høyere hastighet?

Sykkelen blir nok bare kjørt nedstrupet i en sesong (om den blir nedstrupet i det hele tatt) da jeg fyller 20 nå i desember.

Har ikke lyst å kjøpe sykkel som jeg skal bytte i løpet av et år når jeg får lov til å kjøre noe mye raskere. Derfor minimum 750 ccm.

Vet at det er dessverre nødvendig med lapp på rudskogen. :/ Men har en lukket asfaltert vei til disposisjon , men riksveien er jo også en mulighet når det er sent... :roll:

Men hvordan er nå ZX-9R sammenlignet med andre "tunge" (750+ccm) sykler?
Toyota Celica T23

x Honda SFX 82ccm
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Kawasaki ZX-9R som første mc?

Post by inunf »

Er ikke alt som står på Bikez.com som stemmer, så kan være lurt å dobbelsjekke.

Er selv 20 år og på jakt etter en sykkel nummer to. Har sjekket rundt på forsikringer, og har funnet ut at det ikke hjelper å sette den på faren min. Det går på yngste fører uansett, så jeg kommer faktisk bedre ut av det om jeg setter den på meg selv. Sjekk forsikringspris før du kjøper! Forsikringsselskapene er noen luringer, og det er mye som er vesentlig dyrere å forsikre enn hva man kanskje skulle tro.

Man trenger ikke god fjæring eller bremser for å kjøre i høye hastigheter. At en sykkel går fort eller har en kraftig motor betyr ikke nødvendigvis at bremser og kjøreegenskaper er på topp. RS 250 har stort sett samme bremser og fjæring som RSV Mille. RSV er en sykkel med svært gode bremser og kjøreegenskaper, og den er gode 50 kg tyngre enn RS'en.

Må si at holdningene dine skremmer meg. Håper ikke den riksveien din ligger i nærheten av der jeg bor, for jeg vil ikke møte en luring uten lappen på en 900 en mørk kveld.

Ta lappen og gå gradene som oss andre. Begynn med noe mindre, selv en 600 går fortere enn det som godt er.
User avatar
dammed
Posts: 38
Joined: 28 Aug 2005 02:33
Location: Sarpsborg

Re: Kawasaki ZX-9R som første mc?

Post by dammed »

Riksveien var ment som en spøk, hvis det blir noen gang kjøring utenfor den lukka veien jeg har tilråde så er det parkeringsplassen utenfor hvor jeg bor.

Ang. bremser, fjæring osv, så regnet jeg med at mc fabrikantene brukte samme prinsipper som bil fabrikanter ved at dem bruker kun det som er nødvendig, slik at dem sparer mer penger. F.eks. så er det forskjellige bremser mellom en BMW 518 og 535 grunnet mer hk og kg. Men hvis dette stemmer ikke mtp mc'er så er det en helt annen sak. Uansett som jeg sa så er det uaktuelt med mc under 750 ccm. Og det er grunnet moment, kjekt med bra bunndrag når det gjelder bykjøring.

Ang forsikringene så skal jeg sjekke det absolutt. Men mtp hvilke sykler jeg skal sjekke forsikring på, er det noen andre enn GSX-R, ZX-R, CBR 900RR, YZF R1, 748, RSV MIlle som er i 700-1050ccm klassen og rundt 1995-2000 mod?
Toyota Celica T23

x Honda SFX 82ccm
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Kawasaki ZX-9R som første mc?

Post by inunf »

Godt å høre, er ikke alltid like lett å oppfatte spøker på internett.

Nei, det er nok ikke slik som med bil. Japanske mc'er var lenge som amcar'er fra 60-tallet, gikk fort rett frem men dårlig med bremser og kjøreegenskaper. Var del først på midten av 90-tallet at mainstream japanske sykler fikk gode kjøreegenskaper.

Alle de syklene du nevner kommer til å koste ei arm og en fot for å forsikre. ZX7 og ZX9 94-97 er billigere enn de andre men fortsatt dyre, såvidt jeg vet.
User avatar
dammed
Posts: 38
Joined: 28 Aug 2005 02:33
Location: Sarpsborg

Re: Kawasaki ZX-9R som første mc?

Post by dammed »

klar over det. Alt med R = dobbelt så dyrt i forsikring. Men noen ganger må man følge hjertet og ikke hodet. :)

Men er det noen andre syklker enn de jeg har nevnt 0venfor som er mellom 750-1050ccm, 95-00 mod og 120+hk?
Post Reply