Har du sett Herr Nilsson *Prøver å bli dus med skolesykkel*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
thomanil
Posts: 33
Joined: 04 May 2008 09:34
MC: På drømmestadiet foreløpig...
Location: Oslo
Contact:

Har du sett Herr Nilsson *Prøver å bli dus med skolesykkel*

Post by thomanil »

... "ja, för han heter faktiskt så"

Heisann!

Jeg er relativt fersk på forumet, men har etterhvert lurket litt rundt i korridorene og lest en del her... og dette virker som et såpass hyggelig og inkluderende sted at jeg nesten må delta litt selv også, nå som MC-interessen min begynner å blusse opp. :)

Litt om meg: jeg er en halvsvensk 78-modell som opprinnelig kommer fra grensetraktene i Hedmark (Magnor, hvis det sier noen noe). Bor i Grorud-dalen i Oslo, hvor jeg koser meg med samboeren min og ei lita strålende datter på 8 mnd. Jeg jobber med å utvikle programvare for mobiltelefoner, og når jeg har litt tid til overs fra å være pappa så går det i kampsport, film, bøker og spill.

Så var det dette med MC-interessen... Jeg har ikke hatt noe spesielt forhold til det før. Men for et år siden startet jeg i ny jobb nær Helsfyr. Jeg går dit fra tbane-stoppen på Hasle hver dag. Noen som da kan gjette seg til hvilken sjappe jeg passerer på vei til jobb? Blikkene bort på syklene utenfor MCOslo har etterhvert blitt lenger og lenger, for å si det sånn. Jeg har rasjonalisert med "jeg kan jo skrelle av en del reisetid til jobb og trening hvis jeg har sykkel! Fornuftig fornuftig min gode mann!"... men spørs om det ikke er en liten guttedrøm som har ligget og ulmet en stund. Enten det eller 30-års krise, haha! :D

Og når det gjelder hva slags sykkel man har lyst på: jeg tenkte faktisk i utgangspunktet kanskje bare være forsiktig og fornuftig og starte med en 125cc til surring fra og til jobb og trening... men min kjære har satt foten ned! "Den skal kunne brukes til langtur og den skal være komfortabel å være eksosrype på!" (hennes ord). Så der fikk jeg vite hvor skapet står, gitt! Får vel bare begynne å orientere meg litt på markedet for brukte tungsykler. Vi er typiske etableringsfase-foreldre så motorsykkel er ikke øverst i budsjettet, men vi får se hvordan det går etterhvert...

Så nå har jeg bestemt meg for å sette igang med å ta lappen. Teorikurs-oppstart midt i august hos Tempo Trafikkskole, og så tar jeg så mye jeg rekker av obligatorisk og kjøretimer før sesongsslutt. Har også ei veninne som tar det parallellt med meg - hun er lei av å bare sitte bak på sykkelen til mannen sin. Så vi kjører litt fellesstudium og gjensidig peptalk fremover - kjekt!

Skal vel holde hardt å få tatt lappen før vinteren, men jeg tar det som det kommer. Foreløpig bruker jeg iallfall denne forum-bloggen til dagbok/logg for "Thomas sitt A-sertifikat-prosjekt", samt litt inntrykk av trafikkskolen jeg bruker. Det kan jo være interessant for andre potensielle kjøreskolekunder også.
Last edited by thomanil on 25 Aug 2008 19:34, edited 6 times in total.
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: Har du sett Herr Nilsson

Post by lintho »

Kanskje en Yamaha YZF600R Thundercat kan være noe for deg også? Den er 600 kubikk, rask, flott å kjøre i tillegg til at den går under klassen sport touring. Dette gjør sykkelen svært billig å forsikre. Den er fin å kjøre langturer med, selv for passasjerer :) Jeg kjøpte meg en slik for et par månder siden og er storfornøyd. Det eneste man må passe på er at 2 giret er litt svakt for gærninger som kjører på bakhjulet 90% av tiden. Jeg har vært heldig og fått en sykkel som ikke er grisekjørt med, så har ikke hatt noen problemer. En kompis av meg måtte reparere sin girkasse på samme type sykkel 2 ganger. Dette kostet vel 12 000++. En Honda CBR 600 er i samme klassen og skal vist også være en bra sykkel :) Honda blir værtfall aldri øddelagt

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... os=3&tot=3

Der har du en Thundercat. Jeg fikk min for 52 500kr. 1998 model med 27600 km på telleren :) 34hk tror jeg blir litt kjedelig. Min Thundercat har vel rett over 100 noe som er orginalt.
User avatar
FunSize
Posts: 219
Joined: 29 Mar 2007 09:37
MC: Yamaha FZ6-S Fazer '07
Location: Grimstad

Re: Har du sett Herr Nilsson

Post by FunSize »

Da er det bare å rekke ut handa...
Velkommen skal du være :D

Bokstaven A har du før du aner det på førerkortet og det kommer til å bli artig ;-)
Og så sparer du inn masse tid...

Og se på sykkel er også gøy... masse å velge i... mye du kan prøvesitte og når bokstaven er på plass så gjelder det å prøve litt også så du finner en sykkel som du trives på...
07 Yamaha FZ6-S :D
User avatar
thomanil
Posts: 33
Joined: 04 May 2008 09:34
MC: På drømmestadiet foreløpig...
Location: Oslo
Contact:

Re: Har du sett Herr Nilsson

Post by thomanil »

@lintho:
Takk for tipset. Jeg har faktisk mest sansen for japanske sport-tourere etter det jeg har lest og sett. Nå går det jo mest på utseende da, inntil jeg faktisk får lappen og får prøvekjørt litt. Men sånn rent estetisk så er jeg forelsket i Hondas VFR og CBR1100 XX - sykler. Pene maskiner!

@FunSize:
Takk skal du ha. :) Og ja det er trivelig å sitte og se på sykler, har blitt litt surfing på websidene til Honda, Kawa, Suzuki, Yamaha...
Last edited by thomanil on 01 Aug 2008 07:32, edited 1 time in total.
User avatar
thomanil
Posts: 33
Joined: 04 May 2008 09:34
MC: På drømmestadiet foreløpig...
Location: Oslo
Contact:

Re: Har du sett Herr Nilsson

Post by thomanil »

Så når det gjelder selve lappen: hva har jeg gjort for å forberede meg?

Ve, teoribøkene er skaffet og lest gjennom første gang. De teoriprøvene jeg har tatt på nett har gått sånn noenlunde (jeg står iallfall på fler forsøk enn jeg stryker), men det er en god del rom for forbedring. Har repetert en del grunnleggende trafikklære også; jeg har hatt B-lappen i over 10 år men jeg har brukt veldig lite bil det meste av den tiden. Det er en del trafikkteori som har gått i glemmeboka gitt!

Jeg tror også jeg bør leie eller låne en bil og ta noen lange ettermiddager på veiene rundt i Oslo; jeg er ikke vant med trafikkbildet her. Det blir noe litt annet enn Kongsvinger, eller hjemme i Eidskog kommune der det ikke er et eneste lyskryss. Og jeg burde gjøre meg bedre kjent med hvordan jeg finner fram på veinettet i Oslo. Må generelt sørge for at de dyre kjøretimene hos trafikkskolen utnyttes til å lære det som er spesifikt for motorsykkel, ikke "generell innføring i Oslos trafikkbilde".

Siden jeg er så sugen på MC-stoff så lastet jeg ned de to gratis-heftene til NMCU, samt kjøpte Proficient Motorcycling fra Amazon (den liker jeg foreløpig veldig godt, forfatteren skriver bra).

Føler iallfall at jeg kommer greit forberedt til første teoritime nå... :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Har du sett Herr Nilsson

Post by tshansen »

Hei og hå!! ;-)

Kjekt å se du fortelle litt om deg selv. Sett deg i dørene her av og til :) Og hjertelig "velkommen" skal du være. Selv om du egentlig har holdt til her ei stund.

Jeg kan hvertfall på det varmeste anbefale VFR800 når den tid kommer. Fantastisk sykkel å kjøre, både langt og sportslig med! Men jeg er ikke noe fan av den V-tec'en de har klart å makke seg til. Tror den kom i 2004, eller kanskje før!


Ellers så har jeg ikke fått gleden av å kjære xx enda, men alle som har prøvd skryter noe sinnsykt av den. Men dette er en såpass mye dyrere sykkel, både forsikringsmessig og innkjøp at VFR vil vel være ett billigere alternativ!
Last edited by tshansen on 01 Aug 2008 16:21, edited 1 time in total.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Har du sett Herr Nilsson

Post by tshansen »

Jeg ville tatt meg en tur inn på zensor.no eller var det .net?

Ja uansett. der ligger der masse slike prøver som du får på biltilsynet! Veldig greit å ta ett par slike for å se hvilke vinklinger de har på spm og hvilke spm du vil få!

Jeg leste ikke gjennom boka engang. Tok teorikurset, ett par prøver på nettet og rett på biltilsynet! Gikk helt strålende!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
thomanil
Posts: 33
Joined: 04 May 2008 09:34
MC: På drømmestadiet foreløpig...
Location: Oslo
Contact:

Re: Har du sett Herr Nilsson

Post by thomanil »

Heisann LordShaft, takk for tips (her og i den andre tråden). :)

Har begynt å ta noen prøver på nett ja, de er nyttige. Om halvannen uke blir det teorikurs, så flere nettprøver samt litt quiz med hun veninna jeg tar sertifikatet samtidig med. Skal nok ha teoriprøva i boks rimelig kjapt. Derimot er jeg spent på hvor mye jeg rekker å få unna av det praktiske i høst... er nok litt overkant optimistisk å håpe på å rekke oppkjøring før sesongslutt.

Tror forresten jeg allerede har møtt deg i levende live, LordShaft - vel, iallfall over mic. Mener du er i friend-lista på Xbox Live, jeg spilte ganske mye Gears MP da det kom ut. Ringer "Team Chrissj" noen bjeller? Tag'et mitt er HabaneroBreath. :) Men det er leeenge siden jeg har spilt noe online nå da.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Har du sett Herr Nilsson

Post by tshansen »

Nei røsk meg både her og der!
Du er jo praktisk talt en levende legende ;-) Når du sir det så husker jeg igjen nicket ditt fra ett annet forum :roll:

Verden er ikke stor gitt ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
thomanil
Posts: 33
Joined: 04 May 2008 09:34
MC: På drømmestadiet foreløpig...
Location: Oslo
Contact:

Re: Har du sett Herr Nilsson

Post by thomanil »

Hehe nei nettopp. Kanskje vi høres over Live innimellom etterhvert. :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Har du sett Herr Nilsson

Post by tshansen »

Hehe ja må bare huke tak i meg når du er online. For meg går det mye i COD4, men går jo å venter på Gears of War 2 ;-) La det bli vinter snart hehe
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
thomanil
Posts: 33
Joined: 04 May 2008 09:34
MC: På drømmestadiet foreløpig...
Location: Oslo
Contact:

Re: Har du sett Herr Nilsson *A-kortet påbegynt!*

Post by thomanil »

Da har endelig Prosjekt A-lapp begynt å rulle. Jeg begynner å bli klar til teoriprøve, har kjørt litt bil i Oslo og gjort meg kjent med trafikkbildet, og tok teorikurset hos trafikkskolen idag.

Jeg er som tidligere nevnt ikke spesielt kjent med trafikkbildet i Oslo - har knapt kjørt i Oslo og det er lenge siden jeg kjørte bil regelmessig. Det blir litt tullete å betale trafikkskolen i dyre dommer for å lære meg opp i å generelt lese trafikk og være trafikant i Oslo, løsningen blir derfor å kjøre litt bil i tillegg. En kjøretime MC hos trafikkskolen koster det samme som et døgn leie av en bil. :)

Stakk derfor innom Bislet Bilutleie sist lørdag (de anbefales forresten), hentet ut en liten personbil, og brukte noen timer på å trene bykjøring. Det innebar stort sett øving på store uoversiktlige kryss og "orientere og flytte seg rundt i byen som bilist". En artig bieffekt av all teori-lesinga/trafikkregel-oppfriskinga mi er at jeg er mer våken og observant bilist enn jeg har vært på 10-12 år.

Selve MC-opplæringen hos Tempo/Lunde trafikkskolen startet med teorikurs ikveld. Det var ikke så mye nytt stoff, men timene der ga meg et godt inntrykk av skolen. Og første praktiske kjøretime på sykkel er booket; førstkommende lørdag morgen kl 0700. Barskt tidspunkt, men jeg er jo heldigvis småbarnsfar. Har glemt hvordan det er å stå opp senere enn klokka seks-sju... :)

Gleder meg til lørdag!
User avatar
thomanil
Posts: 33
Joined: 04 May 2008 09:34
MC: På drømmestadiet foreløpig...
Location: Oslo
Contact:

Re: Har du sett Herr Nilsson *Første kjøretime unnagjort*

Post by thomanil »

Da har man endelig fått kjøre litt motorsykkel selv også!
Første kjøretime 0700 igår lørdag. Tidlig, men pent vær og kaffe supplert av kjørelærerne gjorde det til en flott start på dagen.

Etter en rask gjennomgang av daglig kontroll, motorsykkelens bestanddeler, sittestilling mm så fikk vi beskjed om å velge en sykkel hver og ta noen runder rundt i kjøregården. Og det gikk helt greit - etter at jeg ble litt venn med clutchen og gassen på sykkelen jeg brukte (Honda CBF tror jeg?). Videre ble det trening på kontrollert start og stopp, før vi gikk over på krypekjøring (på egen hånd i rette strekninger til å begynne med, åttetall kommer vel senere...) Og plutselig var kjøretimen slutt - jeg må ha hatt det moro, for jeg syntes det gikk fryktelig fort. :D

Lærdom første kjøretime blir følgende: jeg vet hvordan jeg skal sitte, hvor jeg skal ha blikket, og at jeg må være mer bestemt med sykkelen. Problemet er bare å gjøre alt riktig samtidig. Det er som alle andre motoriske ting jeg har lært; mye aktiv tenking først før ting blir rutine og "sitter" i kroppen.
User avatar
thomanil
Posts: 33
Joined: 04 May 2008 09:34
MC: På drømmestadiet foreløpig...
Location: Oslo
Contact:

Re: Har du sett Herr Nilsson *Første kjøretime unnagjort*

Post by thomanil »

Teoriprøven bestått! Svippet innom Risløkka isted og avla den, det gikk helt fint. 16-17 minutter, 3 feil, ittno' problem. Er så glad for det nye formatet på teoriprøvene; da jeg tok teorien til B-lappen for 10-12 år siden kjørte de multiple choice der opptil flere svar kunne være riktig, det var forferdelig irriterende. Strøk på første forsøk den gang...

Og oppkjøring er foreløpig bestilt til 24 september, så har jeg iallfall muligheten til å bli ferdig i år dersom kjøretimene i høst blir få/raske nok. Dette blir spennende. :)
User avatar
thomanil
Posts: 33
Joined: 04 May 2008 09:34
MC: På drømmestadiet foreløpig...
Location: Oslo
Contact:

Re: Har du sett Herr Nilsson *Prøver å bli dus med skolesykkel*

Post by thomanil »

Da er et par kjøretimer overstått.

Jeg begynner å bli vant med sykkelen - start/stopp, krypekjøring, nødbrems. Krypekjøringa har vært klart mest slitsomt så langt - jeg kom meg greit gjennom løypa et par ganger første timen, men neste kjøretime var det helt håpløst. Fant heldigvis ut av problemet igjen timen etter (sittestilling!), så nå begynner det å komme seg igjen. Presterte mitt første og foreløpig eneste velt også der da jeg knotet som verst: presset farten for lavt, stoppet helt opp mens jeg svingte rundt den første nittigradersving-kjegla, og kælva over i svingretningen. Jaja. Lærerikt var det iallfall. Fikk beskjed av kjørelærern at jeg setter lista litt høyt når det gjelder å holde lav fart på krypingen. :)

Nå forrige time ble det også en liten tur i trafikken. Det føles som det trengs en time eller to til med niterping av all basic før kjøringen går noenlunde ubevisst. Nå blir det en del aktiv tenking på sykkelbruk når jeg er ute i trafikken... og det er jo litt stressende midt i tungtrafikken ved Helsfyr og omegn. Er så vant med at alt flyter av seg selv når jeg kjører bil. Når det er sagt så har jeg nå også funnet noen uvaner jeg har som sjåfør generelt: dårlig bruk av speil, for hyppig/langvarig bruk av clutch... "Prosjekt A-lappen" kommer nok til å gjøre meg til en bedre bilsjåfør også.

Så det gjenstår litt. Men det som føles bra er at jeg nå føler jeg har god oversikt over hvilke ting som må på plass før jeg føler meg bekvem: bestemt og avslappet kjøring, rutinert gir-bruk, og sist men ikke minst blinklys! Jeg husker å slå dem på, men glemmer å slå dem av igjen... nesten hver gang. Weird. :roll:

Ny time imorrn. Dette går riktig vei!
Post Reply