Bøllebloggen - Årets første tur :-D

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Bølle
Posts: 83
Joined: 15 Jul 2008 20:12
MC: '02 Suzuki GSX750F (Katana)
Leter etter et prosjekt, 1960-85 modell med to hjul
Contact:

Bøllebloggen - Årets første tur :-D

Post by Bølle »

Hei!
Utlevering av personlige opplysninger følger:
Jeg heter IKKE Eivind men grein sikkert da jeg ble født. Hadde vel andre ting å tenke på på den tiden så sånne detaljer husker jeg ikke lenger.
Nicket mitt er ikke noe som jeg lever opp til daglig (etter min mening) men fantasiløs som jeg er stjal jeg ganske enkelt navnet til vår nydøpte tigerstripete kattunge som gjør det flere ganger daglig :p *jage kattjækelen ned fra bordet* Skal være sagt at når dyret greier dy seg fra å klatre opp på bord, henge i gardiner, klore på hender og møbler og bite i tær, så er han bare søt. *lurer litt på hvor den der hyperklumpen tar energien fra* Men det er vel bare sånn kattunger er.

Når jeg ikke jobber som selger for billig "forbrukerelektronikk" så går resten av tiden med til å sitte en del foran data'n, da gjerne å knotte med linux i forskjellige varianter, høre på musikk, kjefte på katt, spille PS3, glo på film,kjefte på katt, og heretter, når vestlandsværet tillater det cruise litt rundt på sykkel. For ikke å glemme favoritten: drikke kaffe og prate skit.

Bor på ett sted hvor alle tilførselsveier omtrent roper etter sykkelkjøring, bortsett fra de strekningene som i de siste årene er lagt "under tak gjennom fjellene" som omringer dalen på nesten alle sider.

Sykkelen min er en Suzuki GSX750F som jeg har vært stolt eier av i litt over en uke. Foreløpig har jeg rulla på den bortimot 100 mil, da med turen fra Sandnessjøen og hjem, og begynner etterhvert å bli mere fortrolig med å kjøre sykkel igjen. Altfor mange år siden sist dessverre, så ting føles litt stivt på mange måter enno. Men det kommer seg nok. Har planer om en tur i "gården" til kjøreskolen når det tørker opp litt. *krysse fingra for ny godværsperiode snart*
Har hatt A-lappen siden 2000 men har ikke fått kosta på meg sykkel før nå, selv om jeg hver vår har klødd etter å kjøre igjen.

Gikk litt tom for tanker nå så dette får holde om meg og mitt for denne gang.

Åss tålåst!
Last edited by Bølle on 14 Mar 2009 16:44, edited 6 times in total.
"Definisjonen av en ekte gentleman er en person som kan spille trekkspill, men som greier å la være"
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Bølle's lille blogg.

Post by Ulvinnen »

Velkommen til forumet, og gratulerer med blogg!
User avatar
FunSize
Posts: 219
Joined: 29 Mar 2007 09:37
MC: Yamaha FZ6-S Fazer '07
Location: Grimstad

Re: Bølle's lille blogg.

Post by FunSize »

Velkommen og grattis med Blog =D>
07 Yamaha FZ6-S :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Bølle's lille blogg.

Post by tshansen »

Velkommen så mye "Bølla" ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Bølle's lille blogg.

Post by Baron von Waffel »

Velkommen med blogg. Får håpe du klarer å fylle dem med mye lesbart.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Bølle
Posts: 83
Joined: 15 Jul 2008 20:12
MC: '02 Suzuki GSX750F (Katana)
Leter etter et prosjekt, 1960-85 modell med to hjul
Contact:

Re: Bølle's lille blogg.

Post by Bølle »

Takker så meget for velkomst og gratulasjoner :D
Baron von Waffel wrote:Velkommen med blogg. Får håpe du klarer å fylle dem med mye lesbart.
Det vil jeg ikke love, er ikke så veldig ofte det ramler ned ting i hodet som er til interesse for andre enn meg selv og folk med veeldig myye fritid :p Vil nok være en av de bloggene som oppdateres heller sporadisk vil jeg tro. Time vill sjåvv.

Mens jeg sitter her å slapper av med en kald Heineken og spiller Tom Waits's dvd Burma Shave for n'te gang tenkte jeg og fortelle om episoden med If og forsikringen av gullet mitt.

I tiden før jeg bestemte meg for hvilken sykkel jeg skulle investere i masa jeg med jevne på forskjellige selskap og saksbehandlere om priser på forsikring. Alternativene jeg hadde tenkt meg var først en Honda CBR1100XX (1997-mod), her havnet premien på mellom 30000 og 15000 på forskjellige selskaper. så den slo jeg fra meg etterhvert.
Når jeg da kom over sykkelen jeg til slutt bestemte meg for (2002 GSX750F) havna jeg mellom 7800,- (If) og 22k (Gjenstridige), så etter en rask telefonsamtale med saksbehandler hos If, fikk jeg beskjed om å bare sende mail med regnr og km-stand når jeg hadde overtatt sykkelen.
Den etterlengtede helgen kom, og jeg dro nordover for å se på vidunderet, som jeg egentlig allerede hadde bestemt meg for at måtte bli med hjem, alt var bare grønne skoger og jeg sendte mail til saksbehandler som avtalt.

Morgenen etter våkna jeg til en melding i innboksen om at de hadde dessverre gjort en feil når de puncha inn årsmodell, så prisen jeg hadde fått stemte ikke og ville øke med knappe 4k per år :smt013

Smågretten og halvtrøtt som jeg var der på morraskvisten (klokka var da ikke elleve enno, og jeg holdt fremdeles på med første kaffekoppen den dagen, det får da være måte på), sendte jeg ett småsurt men saklig svar tilbake om at det var ikke min feil, og at jeg håpte de skiftet mening.
Resten av dagen gikk da stort sett til å sitte på baken å nyte godværet i Nord-Norge, mens jeg venta på svar. Skulle egentlig ha starta på hjemovertur den dagen men turte ikke det uten forsikringen i orden.
Rett før kl 16 fikk jeg telefon fra frøkna hos If som virket særdeles tafatt. Tipper hu hadde måtte gått en del runder hos seniorene sine i løpet av dagen for å få det der igjennom, men jeg fikk iallfall til slutt den prisen jeg var lovet. Med forbehold om at det bare gjaldt for et år. Greitt nok. (Neste år blir det ny runde med telefoner, blitt ett år eldre osv osv)
Dagen etter starta jeg på en kjempetur hjem på "ny" sykkel, glad og fornøyd.

Så alt i alt er jeg forsåvidt fornøyd. Selv om det var dyrt nok, så fikk jeg iallefall litt rimelig forsikring (i forhold til de andre blodsugerne). Og vi gjør da alle våre feil, så jeg synes på en måte litt synd i hu dama hos If. Har ikke hatt samvittighet til å ringe å kreve NMCU-rabatten enda :-
"Definisjonen av en ekte gentleman er en person som kan spille trekkspill, men som greier å la være"
User avatar
FunSize
Posts: 219
Joined: 29 Mar 2007 09:37
MC: Yamaha FZ6-S Fazer '07
Location: Grimstad

Re: Bølle's lille blogg.

Post by FunSize »

Aiaiai... kjip måte å starte dagen på :evil:
Men godt enden på visa ble god :)

Bilder av vidunderet forventes ;-)
07 Yamaha FZ6-S :D
User avatar
Bølle
Posts: 83
Joined: 15 Jul 2008 20:12
MC: '02 Suzuki GSX750F (Katana)
Leter etter et prosjekt, 1960-85 modell med to hjul
Contact:

Re: Bølle's lille blogg.

Post by Bølle »

Bilder kommer når jeg får somla meg til å ta noen :p
"Definisjonen av en ekte gentleman er en person som kan spille trekkspill, men som greier å la være"
User avatar
Bølle
Posts: 83
Joined: 15 Jul 2008 20:12
MC: '02 Suzuki GSX750F (Katana)
Leter etter et prosjekt, 1960-85 modell med to hjul
Contact:

Bøllebloggen - første "lengre" tur med samboer'n på baksetet

Post by Bølle »

Når jeg kjøpte sykkel for noen uker siden var jeg litt skeptisk til hvordan det ville fungere å kjøre med passasjer, og i dette tilfellet samboer'n som aldri hadde hverken kjørt eller sittet på med sykkel før, så jeg tenkte mye på hva som kunne skje om hu skulle få ett nervøst "attakk" og gjøre noe som styrte sykkelen rakt uti geografien. Skal ærlig innrømme at jeg følte meg passe stiv og anspent selv (tross alt 7 år siden sist jeg fikk noen mil på baken), så jeg følte meg egentlig ferskere enn etter at jeg nylig hadde tatt lappen en gang i tiden.
Noen rolige småturer innimellom har hjulpet veldig på å få kjøringa inn i kroppen igjen for meg selv. Strategien har vært: Ta det med ro, stopp ofte, og kjør defensivt. Den korte tiden jeg har hatt sykkel har den strategien hjulpet på, og i helga har ting virkelig løsnet og kommet på plass synes jeg selvom det gjenstår litt enda.

Så var det passasjer-kjøring da. Når jeg setter meg på sykkelen har jeg hittil hatt en helt annen kjørestil/mønster enn når jeg kjører bil; jeg følger nøyere med på trafikken ellers (øyekontakt med bilister, prøver å finne ut hva som kan skje foran, tar mindre sjanser, osv) og er ellers mer forsiktig. Dette skyldes nok dessverre mere av nervøsitet enn av fartsfølelse enno.
Det positive i hele historia er at frøkna fort fikk dilla på å være med på sykkeltur (hu har faktisk mast på meg når jeg egentlig ikke har gidda kjøre). Vi starta med å kjøre korte og rolige turer i nærheten, gjerne samme strekningene flere ganger per dag, og prøvde oss frem på hvordan hu skulle holde seg fast og hva som skulle gjøres i sving og under bremsing/akks osv. og dette har til slutt ført til at hu synes sykkel er morsomt ;)
Etter at vi var ferdig på jobb lørdag, fant vi ut at det var ingen vits i å sitte hjemme i varmen, så vi bestemte oss for å ta passeligste omvei til svigers og satte oss på sykkelen. Turen innebar: opp "Grå-Ura", Dovre, nedover Romsdalen, Vistdalsheia og en fartsetappe hjem igjen. Totalt ca 39 mil
Image mao: masse gode svinger å kose seg i.
(Har litt bilder liggende på kamera. Skal legge til de litt senere)

For min egen del noterer jeg litt ting jeg skal huske til neste gang:
Husk å holde fast med knærne, rette ryggen, og senke skuldrene. (utrolig hva dette gjør med hvordan sykkelen er å manøvrere)(av en eller annen grunn vil jeg bestandig glemme dette, slappe av i beina og legge all vekta på armene, som igjen fører til at jeg fortere blir sliten og får stivere kjøring (spesielt på lengre rettstrekninger)).
Ta med blankt visir når det er fare for kjøring i sene kveldstimer (tenkte ikke på dette denne gangen, men heldigvis kunne jeg bytte med sambo som har samme type hjelm og blankt visir).

Til slutt passer det vel å sitere utallige gamle skolestiler: " Vi var begge enige om at det var en fin tur".
Neste "lengre" innebærer antagelig Pekailltreffet og Atlanterhavsvegen. (noen flere som skal dit?)

BTW: Samboer'n presterte å sovne der bak flere ganger i løpet av turen, kan kanskje ta dette som et kompliment på at jeg er en forutsigbar, rolig og pålitelig sjåfør, men kan dette få konsekvenser, og hvordan har dere andre løst dette "problemet"? Vurderer å invistere i intercom :-k .

--Bølle--
"Definisjonen av en ekte gentleman er en person som kan spille trekkspill, men som greier å la være"
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Bøllebloggen - første "lengre" tur med samboer'n på baksetet

Post by erazar »

Når noen sovner bakpå må en nesten tro at de slapper av og stoler på sjåføren ;-) Nevøen min kan finne på dette, for min del blir det ett lite stopp og en liten hvil, er ikke så veldig praktisk å ha en sovende liten kar bak seg på racingsykkel.. Føler ikke at jeg har helt kontroll på ham da. Intercom til passasjer er forresten utrolig kjekt å ha! Kan en fortelle om ting en ser langs veien og småprate litt i lav hastighet... vel verdt kronasjene!
Always remember that you are unique, just like everybody else.
User avatar
Bølle
Posts: 83
Joined: 15 Jul 2008 20:12
MC: '02 Suzuki GSX750F (Katana)
Leter etter et prosjekt, 1960-85 modell med to hjul
Contact:

Re: Bøllebloggen - erfaringer med Autocom

Post by Bølle »

Hei og hopp og lenge siden siden siste post.

Nå har jeg investert i Autocom og montert den sånn ca midlertidig i hjelmene (noen justeringer står igjen). Har dessverre ikke fått testet den ut på no lengre tur enno, (det vil skje etter jobb i dag). Men den test-turen vi har kjørt lovet bra.

Jeg kjøpte en Autocom Active-Rider og ekstra headset for passasjer pluss "blåtut-dångle" for tilkobling til mobil eller TomTom Rider.

Atter en gang er jeg optimistisk om at noen leser min lille blogg og håper noen svarer om jeg stiller spørsmål her ;p
Veldig uvant, ja nesten rart, å høre musikk mens jeg kjører sykkel,... og på en annen måte litt stressende siden jeg ikke hører de sjuhundreogfemti under tanken like godt, (får prøve å følge med turteller'n litt mere,) men det går seg nok til. For min egen del er jeg veldig fornøyd med lydkvalitet på ActiveRider'n. Justeringa av VOX likeså, men eksosrypa påstår hu må rope for at VOX skal slå inn. Tipper dette har med plassering av mic i hjelmen hennes å gjøre, skal se på dette i løpet av helgen. (men hvis noen har tips vær vennlig å legg inn en kommentar) :)

Uansett var det utrolig morsomt den lille turen vi gjorde her om dagen iom at vi kunne spørre hverandre om forskjellig og kommentere ting rundtom mens vi kjørte. Ingen tvil om at dette var verdt pengene for oss ivaffel.

Til slutt: Noen som skal på Pekailltreff denne helgen?
"Definisjonen av en ekte gentleman er en person som kan spille trekkspill, men som greier å la være"
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Bøllebloggen - Erfaringer med Autocom

Post by Ulvinnen »

Du kan justere hvor lett Autocomen slår inn når dere snakker. Det er slitsomt å måtte rope for at den skal slå inn, men det er heller ikke bra om den slår inn for lett, f.eks. ved vindsus.
User avatar
Bølle
Posts: 83
Joined: 15 Jul 2008 20:12
MC: '02 Suzuki GSX750F (Katana)
Leter etter et prosjekt, 1960-85 modell med to hjul
Contact:

Re: Bøllebloggen - Erfaringer med Autocom

Post by Bølle »

Har prøvd å justere litt på denne. Jeg synes den slår inn når den skal, og kanskje litt for tidlig (har en tendens til å synge litt både i hjelmen og dusjen :shock: ) mens sambo må bruke mere "utestemme" for å slå gjennom.
Tipper at dette kommer av plassering av mic, da jeg nesten har denne på leppene når den er teipa fast framme i hjelmen, mens hun får den litt lengre fra munnen. Sikkert bare noen småtilpasninger som skal til.

Om noen har gode råd eller tips å komme med så takker jeg så meget :)
"Definisjonen av en ekte gentleman er en person som kan spille trekkspill, men som greier å la være"
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Bøllebloggen - Erfaringer med Autocom

Post by boxer wolf »

VOX er viktig, men plassering av mikrofon er halt avgjørende.

Dere skal begge ha mikrofonen slik at dere treffer den når dere setter trutmunn. Det er en fordel om den ligger nesten helt inntil leppene. Dette bør dere gjøre først, og så finjustere VOX etterpå.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Bimma
Posts: 918
Joined: 12 Nov 2007 21:28
MC: 2008 BMW F800ST
Location: Drammen

Re: Bøllebloggen - Erfaringer med Autocom

Post by Bimma »

Bølle wrote:Om noen har gode råd eller tips å komme med så takker jeg så meget :)
Min erfaring er at det smarteste er å la autocom'en ligge hjemme, slik jeg har gjort :) . Du får prøve deg fram, og det kan jo hende at du kommer fram til den samme konklusjonen etter hvert du også. Det er ikke umulig at du også vil synes det er deilig å nyte freden og roen mens du kjører, og heller ta det sosiale under pausene. Og man finner alltid en måte å løse nødvendig kommunikasjon på underveis :)
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Post Reply