jaantoore - Finito! 25.7 update

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
jaantoore
Posts: 117
Joined: 25 Feb 2010 21:59
MC: Aprilia RS 125, 03 SBK
Location: Eide på Nordmøre

jaantoore - Finito! 25.7 update

Post by jaantoore »

NB! Updates har jeg bestemt å ta i siste post. så de vil bli spredt utover flere sider, men skal prøve å få en update på hver side :)

Dette er da min Aprilia RS 125 SBK 2003 mod.

Hei, jeg heter Jan Tore Visnes og er en veldig stolt eier av en Aprilia RS 125.
Går forhåpentligvis siste året på skole nå før jeg går ut som lærling i 2 år og får fagbrev som prosessoperatør.
På fritiden spiller jeg fotball, skrur på mc og bil, og liker ellers å være sosial av meg.

Nå idag er jeg glad for at jeg kjøpte meg denne, til tross for at jeg har brukt ufattelig mye tid og penger på å få sykkelen i så god stand som jeg vil at den skal være. Det var moped som egentlig var meningen, og jeg hadde drev å kikket på en Derbi DRD limited edition, men da jeg fikk øye på sykkelen som idag står i min garasje, så bestemte jeg meg for å kjøpe meg 125 isteden. Jeg trodde jeg fikk en ganske fin pris også så jeg slo til med en gang, men det viste seg at den var ikke så strøken, og godt tatt vare på som jeg trodde, men angrer fortsatt ikke ett sekund på at jeg kjøpte den. Den er per idag original og det tror jeg at den skal fortsette å være, iværtfall den første sessongen. Vil lære meg å kjenne sykkelen sørst og bli mer erfaren før jeg slipper ut de ville østeriske kreftene som bor i denne sykkelen.
Den har nå rullet litt over 16000km.
Har ikke planer om å gjøre noe med fargen siden jeg liker den svært godt selv, så det blir ikke de største modifikasjoner utseendemessig, Ønsker etterhvert å skaffe meg litt karbon, rimtape, nye blinklys, miniskilt?, xenon?, trim. :rull:

Etter litt pussing og vasking så ser den da slik ut:

Image

Image

Image


UPDATE

Etter litt pussing og polering ble den slik :mrgreen: se den fine støtta jeg laga her om dagen da :P

Image

Image

Image

Image

Bitteliten UPDATE 26.02.09 :g

Fått tilbake svanen fra sandblåsing :D proff sandblåser som har gjort det.(bestefar) 8)

Image

Har sånn smått begynt å pusse den slik at den blir blank, tror det blir bra jeg! :)

Image

Er nå så og si ferdig med pussingen av potta :) 01.03.09

Image
Image

Fikk på rimtapen her en dag :) her er et par bilder, blir bedre når jeg får på kåpene! ;) 08.03.09
Image
Image

09.03.09: tok av kjedet og la det i diesel, tappet av kjølevæsken.
10.03.09: hadde på ny kjølevæske.
17.03.09 hatt på kjeden igjen, pusset litt med autosol.

21.03.09 Hatt på den nylakkerte potta idag, med god hjelp av min kjære :D Sykkelen gikk for første gang idag på et halvår, og jeg kunne ikke vært gladere akkurat nå :D
Image
Image

update

Har nå bestmet at videre skal jeg begynne å oppdatere i sistepost hele tiden, da det kan bli litt mye på førstesiden...
Nå har jeg fått på sidekåpene mine igjen. er ikke helt ren som dere ser, men det kommer seg! :D
enjoy 8)
Image
Image
Image

UPDATE

Lenge siden sist nå, men nå har det skjedd litt hvertfall.. Var en tur i molde (40 min en vei) og dro til en mc butikk, kjøpte meg en ny kjøre dress i tekstil (Berik), bremseklosser foran og noe bremsevæske, kjørte hjem igjen glad og fornøyd, helt til jeg kom halveis hjem, da sluttet clutchen plutselig ikke å virke, shit tenkte jeg dette kom også helt uten forvarsel, greide å karre meg hjem uten clutch såvidt... da jeg kom hjem var det å skru av kåpa før jeg dro på jobb. når jeg kom tilbake var det rett hjem og skru, kom fram til dette:
Image HELT utslitt...
Image og denne har blitt trykt inn på et vis.. :rull:
Image Skivene er også klare for å skiftes,
Image
Her er clutcen, når jeg åpnet opp her, lå alle lamellene i samme spor altså på en rekke, såg på bilder både her på forumet og i haynes boka, derfor tok jeg og la den øverste på bildet i det andre sporet.. Hva kan ha skjedd ved at lamellen lå feil? Og et annet spørsmål.. Hva er minstelengden som kan være på clutchfjærene? og hva er minstekravet til lamell tykkelse?

Deler blir bestillt ikveld og får den forhåpentligvis sykkelen på veien om ikke så altfor lenge :g

Sier tusen takk til alle kommentarer og svar på mine spørsmål :D

Ja da fikk jeg gjort litt idag også, Vasket litt deler og skiftet bremseklosser foran, noe som virkelig trengtes.

Image
Her ser du forskjellen mellom de gamle og de nye,
Image
Ikke mye belegg der nei :O

Og et bilde av arbeidsbenken da, Bibelen ved min side ser du :g
Image

Kjøpte meg noen kjørestøvler igår forresten :g

Image

TCX competizione S

Til nå nå kjennes de veldig behagelige :)

Ja, idag har jeg vært en tur på mc-treff på naboøya her, Averøya :D Var koslig det med mye fine sykler :D

Neimen, hva er dette? jo sykkelen vokser jo med årene :p
Image

Her et bilde av begge, min i bakgrunn. Litt morsomt :p
Image

Her en ducati 900 ss? superlight, alt er laget i carbon omtrent, rått! fet lyd også :D Termignoni anlegg er vel et must på ducati? det har disse :)
Image

Ducati hypermotard, dette er virkelig en sykkel jeg kunne tenke meg og hatt! denne har jo stilige vesker og.
Image
Image

litt små-stilig Buell
Image

Treffets perle?
Image
Image
Image

får vel også legge ut et par japse sykler :)
Image
Image


Ja, idag har jeg altså begynnt å skru på sykkelen for å gjøre et stempelbytte... men det ser nok ut til at mer må til...
Image Dette så vel ikke bra ut? må jeg ha ny topp?
skal sjekke sylinderen imorgen men syntes at jeg kjente noen riper.

Image
Da har jeg fått av sylinderen også. Var litt småriper i sylinder.
Image
Var jo ikke så veldig gale?
Image
Stempelet var jo litt værre enn sylinderen.

Ser det ut som at det er mulig å hone sylinderen? og går det ann till en viss grad å slipe vekk hakkene i toppen?

Fått gjort litt idag og :)
Tettet med pakningssilikon der ledningene går inn til svinghjulet, da den tetningen der var sprukket.
Tok på litt pakningssilikon på svinghjulsdekselet for å holde fuktighet og vann ute.
Pussa ramma med autosol :)
Vaska luftfilter.
Vaska luftfilterboksen, da det var mye dritt i den.
Også har jeg bytta kjederulle.
Image
Her er forresten et bilde av motoren med nye balansedrev på plass :D
Image
Og her ett bilde av hvordan den står nå:(dårlig kvalitet)
Image

Dette er da det siste bildet av sykkelen ute denne sesongen! det har vært en innholdsrik og ganske fantastisk sessong i mine øyne. Har fått rullet over 7000km til tross for at det har vært noen uker med skruing i mellomtiden. Gleder meg til neste sessong sier jeg bare! :g
Har greid å holde den på hjula hele sessongen også, dette er jeg fornøyd med siden alle andre med sykkel og moped har tryna :p
Er litt møkkete her men kåpene skal av snart og vaskes grundig og poleres! :D
Image
Måtte bare legge med et bilde av Gasgas`en til min søster, litt stilige disse :)
Image

Edit: det snør fakisk litt smått når jeg tar dette bildet :p

Update

Idag så har jeg begynt så smått med demonteringen og oppshiningen til neste sesong! :D

Hadde først av kåpene
Image
Image
Deretter front,hekk catkiller og framskjerm :)
Image
Eksosen måtte også av, Svanen skal sandblåses og lakkeres på nytt.
Image
Skal vel snart av me felgene og, da jeg skal skifte over til nye dekk. Blir michelin Pilot Power da jeg får bra pris på disse. :D
Image
Kommer flere updates så følg med :)

Ja, blitt mildere her og nå, så det har faktisk vært mulig å skru i en vanlig garasje igjen, og da var det jo ikke annet å gjøre da enn å ta fingrene datt igjen! :D
Dagen idag begynte jeg med å gjenge opp de 8 mm hullene i svingarmen som jeg snart skal skaffe bobbins til. Putta enkelt og greit gjengetappen (M8 x 1.25) i svingjernet og begynte deretter å prøve å entre hullet så rett som mulig, når den førsten har fått retningen er det bare å begynne å skru den mer og mere inn, men husk etter å ha skrudd den i rundt et par omdreinger kan det være lurt å skru den ut en omdreining. Dette for å få sponet ut av gjengene :) brukte ikke gjengepasta på en såppas liten oppgave.
Bilder:

Image
Image
Image
Har jo ikke bobbins enda, men 8mm bolter med muttere gjør susen foreløpig :p
Image
Vaska motor og demperleddene bak idag, men er veldig vanskelig å komme til ved motoren uten trykkluft. Brukte biltema sin motorvask, fornøyd jeg med hvordan denne vasken funket :)
Image

Og idag fikk jeg også prøvd depotstøtta framme som jeg kjøpte i helga, skikkelig stødig støtte altså. ingenting å utsette på støttene deres til nå, ble mye bedre med "bobbins" bake og.

Image
Har også sånn smått begynt å pusse ramma, men autosolen er litt vanskelig og jobbe med når den er i fastere form en normalt :P
Image
Og til slutt et bilde av pause maten! Nam! :g Twist og solbær saft :)
Image

Kommer flere updater nå om ikke så lenge, så bare følg med! :D

Tenkte bare å legge inn det lille jeg har gjort idag også :)
Image
Image
Har nå tatt av hjula fremme og bak, vaska litt diverse deler osv.
Tok også av rimtapen siden den begynte å bli stygg og flasse av, er ikke sikker på om jeg skal sette på ny, hva synes dere? :D
På et merkelig vis er ene av lagrene jeg bytte ifjor igjen ødelagt :s så må nok til å bytte fremhjulslager..
En annen grunn til at jeg tok av hjula er at jeg skal bytte olje i forgaflene, tenker det er på tide nå :)
Tenkte å legge ut noen bedre bilder av mitt koselige "verksted" også :g
Image
Image
Image

Skal ikke se bort ifra en update i morgen her også :D

UPDATE

Ble litt senere update enn planlagt.. men la gå :)
I dag har jeg fått gjort en liten del av arbeidet jeg skal igjennom før sensongen trer inn for fullt.

Siden forje update har jeg:

- Fått sandblåst eksosanlegget.
- Byttet olje i gaflene foran.
- Skiftet bremsevæske foran.

Her er bilde av anlegget som har blitt sandblåst, bestefar misforsto litt så han lakkerte ikke smalrøret, men det kommer han til å gjøre mest sannsynlig i morgen :)
Image
Og her er lakken jeg har kjøpt til å lakkere potta med, så får vi jo se om den holder.
Image
Og nå til skifting av oljen i gaflene, tenkte å legge ved bilder som en liten mini-guide:

Det aller første man må gjøre er å løsne dempertoppene før man løsner de, da man ikke får de opp når de er løs, her må man til med en 30mm nøkkel.
Image
man løsner så umbrakoskruen i øvre styrekrone, denne satt ganske så godt fast hos meg værtfall.
Image
Deretter løsner man de to umbrakoskruene på den nedre styrekrone
Image
nå er gaffelen løs og man bør holde den fast da den kan skli ut av seg selv. Hvis den ikke gjør det er det bare å vrikke og dra på den til den kommer ut.
Image
Nå skrur du av dempertoppen, mens den fortsatt er i stående stilling.
Image
Når man har skrudd av toppene vil ,an se at det ligger et sete nedi der og noen slags kiler (kommer ikke på hva det heter atm) husk hvordan disse er plassert og fjern filene som ligger i sporet ved å komprimere demperen, når kilene er vekke kan du dra opp setet.
Image
Image
Nå er det på tide å få ut den gamle drittolja som sannsynyligvis er 7 år gammel :P dette gjør man ved å snu demperen på hodet samtidig som at man pumper gaffelen inn og ut dette gjør man til det ikke kommer mer olje ut. (og ja jeg følger haynes manualen) :P
Image
Her ser dere hvor mørk olja var.
Image
Den nye olja jeg brukte var ei fra silkolene med tykkelsen SAE20
Image
Deretter fyller man opp igjen med olje, 430ml eller like mye som du tappet av.
NB! Det er litt forskjell med fyllingen siden den ene ikke har fjør vil den sige sammen av seg selv og akselen i midten av demperen vil også sige ned, denne drar du bare opp igjen når du skal montere setet og kilene, man må også skru på toppa når demperen er fullt utstrekkt.
Når man monterer sammen resten gjør man det bare i motsatt rekkefølge av demonteringen og husk å få demperene til å være like høyt oppe ved styrekrona.
Håper dette hjelper litt for de som skal skifte olje :)

Skiftet også bremsevæske i fremre bremsesystem, men fikk desverre ikke tatt mer enn et bilde av denne prosessen før kameraet gikk tomt for strøm #-o
Var overaskende lett for å være min første gang og hendelen kjentes mer fast og konstant enn tidligere. Bræmsevæska var iværtfall kullsort. før jeg bytta.

Så kommer det vel bilder snart av den ferdig sandblåst og lakkerte pottasnart + at jeg må få med meg noen når jeg skal lufte bakbramsa :g

Stay in touch! :-({|=

I dag kom alle pakkene jeg har bestillt til nå! :g
-Div. slanger
-Drev
-Kjede
-Grips
-hutigkobling av tanken
-Snorkel som plomberingen skal fjernes i.
-Motorfeste
-Bobbins
-Tennplugger
-Hjullager foran
-Gasswire
-Bremseklosser foran og bak
-Tankpad
-Gripglue
Bilder! :)
Image
Renthal alu-drev bak, omtrent samme vekta som det fremme jo :)
Image
Blåe bobbins :)
Image
Motorfestet jeg kjøpte av Anton her på formet, trenger seg et strøk lakk, men eller ser det bra ut ;)
Image
Regina O-ring gullkjede. Håper det passer godt inn :)
Image
Tankpad! tror den vil passe inn greit.
Image
Nye grips, håper lengden er rett. :P
Image

Nå skal det bli morro å skru igjen! :) kommer til å legge opp updates så fort det har blitt noen fremgang :)

-Jan Tore-

Image
Montert drevet nå :)
+ at jeg har pirket ut plomberingen i luftsnorkelen :)

Blir som de fleste andre her svært glad for kommentarer :D :D :o
Last edited by jaantoore on 25 Jul 2010 01:14, edited 7 times in total.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: jaantoore sin "ærræss"

Post by knetrom »

Du står på ja, ser ut som du vet hva du driver med :) Byttet du toppen? Syns å huske at jeg kjørte med toppen sånn etter at mopeden fikk motorras.
User avatar
jaantoore
Posts: 117
Joined: 25 Feb 2010 21:59
MC: Aprilia RS 125, 03 SBK
Location: Eide på Nordmøre

Re: jaantoore sin "ærræss"

Post by jaantoore »

Prøver :smt081
Nei, jeg fikk det lokale verkstedet til å dreie vekk det aller meste, og samtidig dreide han ned på høyden slik at kammeret ikke ble større. :)
Ble noe tenking der, for når jeg dreide ned toppen måtte jeg kompansere dette med en tykkere O-ring for å holde kjølevæsken inne.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: jaantoore sin "ærræss"

Post by RH racing »

vært mye jobb på den der ja ;) kult med folk som liker å fixe mere enn bare rimtape og nye speil ;)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
jaantoore
Posts: 117
Joined: 25 Feb 2010 21:59
MC: Aprilia RS 125, 03 SBK
Location: Eide på Nordmøre

Re: jaantoore sin "ærræss"

Post by jaantoore »

Ja, man kan si at det har vært endel timer som har blitt brukt, men det er jo bare kos, er det ikke? \:D/
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: jaantoore sin "ærræss"

Post by RH racing »

sef.. les litt i bloggen min...så ser du og en annen sykkel som har vært helt i deler i vinter :D
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
jaantoore
Posts: 117
Joined: 25 Feb 2010 21:59
MC: Aprilia RS 125, 03 SBK
Location: Eide på Nordmøre

Re: jaantoore sin "ærræss"

Post by jaantoore »

Hatt en litt mer omfattende jobb enn meg duda ;-)
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: jaantoore sin "ærræss"

Post by knetrom »

Noen vil sikkert påstå at de ikke trenger å gjøre mer enn å feste rimtape og bytte speil. Tull sier jeg, finner aldri ut hvordan ting funker om du ikke tar de fra hverandre ;)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: jaantoore sin "ærræss"

Post by inunf »

Jepp. Det gøyeste med ny sykkel er å åpne den og se hvordan den ser ut inni :D
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: jaantoore sin "ærræss"

Post by Jarle »

Sett for all del ikke på blå rimtape igjen...
Passet mindre bra sammen :?
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
jaantoore
Posts: 117
Joined: 25 Feb 2010 21:59
MC: Aprilia RS 125, 03 SBK
Location: Eide på Nordmøre

Re: jaantoore sin "ærræss"

Post by jaantoore »

Takk for din mening Jarle. :)

Noen andre som har noen formening om jeg burde kjøre på med rimtape igjen, eller bare ha det som det er originalt? :D
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: jaantoore sin "ærræss"

Post by knetrom »

Enig med Jarle!
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: jaantoore sin "ærræss"

Post by inunf »

Enig med Jarle!

Er ikke alle felgfarger som kler rimtape, og aprilia sine brune (og blå) gjør det definitivt ikke.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: jaantoore sin "ærræss"

Post by Lord Erik »

Forstod det som at du akkurat hadde satt dem på, så hadde ikke tenkt å kommentere det (kunne jo være det bare var meg). Mao, er enig med Jarle. ;-)
User avatar
jaantoore
Posts: 117
Joined: 25 Feb 2010 21:59
MC: Aprilia RS 125, 03 SBK
Location: Eide på Nordmøre

Re: jaantoore sin "ærræss"

Post by jaantoore »

Ser ut til at jeg dropper rimtapen ja :)

Men da er det bare å spare til carbon, tenker da på skjerm foran, med originale dekaler på, bakskjerm, heelguards og kjedebeskytter...
Hva tror dere om det? :)
Post Reply