Fra vest til øst - Tilbake i salen

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Fra vest til øst - ferie med spontantur til Bergen

Post by tshansen »

Skjønner godt at du velger 4 framfor 2 hjul denne helgen! Det er så sinnsykt dritvær at det er ikke klokt! Nå skal det sies at det er skiftende, men jevnt over dårlig.

Håper leiligheten innfrir til forventningene.... Er det i sentrum hun skal ha leilighet? Desverre er det slik at utleiere får leid ut uansett standar. Og er til tider veldig dårlig på vedlikehold og oppussing. Skremmende faktisk! Pga desperate studenter som bare MÅ bo pga skole.

Men skal ikke svartmale helt før dere har vært å sett ;-) hehe
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Fra vest til øst - ferie med spontantur til Bergen

Post by erazar »

Det ble både en og to turer til Bergen i løpet av ferien, en måned med fri og 5 dager med sol sier sitt til at jeg ikke fikk kjørt så mye sykkel.. men men godt å feriere.
Nå er jeg tilbake i tiggerstaden og klar for blogging, for selv om det har vært regn har det nå skjedd en del.

Vi begynner med en teaser, satser på å lage en komplett howto på dette, ser at det ikke er noen andre som har gjort det og gikk selv på en god smell da jeg fulgte en annen howto på en amerikansk side, skal en få noe gjort må en gjøre det selv!
Image

Det ble mange timer i garasjen til broren min, skulle pusse opp en XL fra 86 før han ville legge den ut for salg.. det var bare noen småting som måtte fikses sa han, joda det var det forsåvidt men når vi først begynte å åpne opp fant vi det ene og det andre og før vi visste ordet av det måtte det handles i stort :D

Sykkelen ble ribbet ned til skinnet og vi byttet:
- front og bakdrev samt kjede
- simmeringer fremme
- pakninger på bensintank
- pakninger og slanger mot forgasser
- girhendel
- chokevaier
- bremseklosser fremme (er trommel bak)
- tennplugg og tennpluggledninger
viste seg å være ufattelig liten plass mellom gods og tennplugg, og det var selvfølgelig umulig å se hva det var som ikke fungerte for å få den ut, etter utallige forsøk ruslet vi bort på kvala og trodde vi skulle møte på haugaland mc, men det var nedlagt :smt010 beste mc-verkstedet jeg har vært innom, og nå var det borte :( Heldigvis holdt noen av de gamle geniene til på pitstop mc og kunne fortelle at det sannsynligvis var pipen som var for tykk i metallet og at han karen på pistop hadde en pipe som kanskje gikk nedi, ett kjapt nettsøk på min google mobil foreslo en 18 pipe, de andre jeg skrudde med insisterte på at det var en 16, jeg betalte for min 18 og smilte godt da vi trengte den for å få ut pluggen :D gikk som en lek med korrekt verktøy.

videre ble det byttet
- luftfilterboks (denne var det en strømpebukse/plastikkposepatent på)
- diverse rust ble pusset ned slipt vasket og lakket og nå mistenker jeg at sykkelen ikke blir solgt med det første, er merkelig hvor mye kjekkere det blir etter en overhaling :lol:
Image

Foruten det ble det en del arbeid på en g60 turbo maskin, litt kosing med suzukien min og planen var en liten overhaling på en golf også, men det rakk vi ikke.. fordelen er at det er en del som skylder meg en tjeneste etterhvert, det kan være greit å ha på lur :D

Jeg fikk meg noen dager ute på røvær og fikk endelig testet havkajakk skikkelig, det frister klart til mer! Får se om jeg ikke ebayer en liten foilkite eller lignende til neste sommer så kan jeg veksle av padlingen med litt "seiling"

Det ble mange dager som husvakt og hundepasser mens foreldrene mine tråklet norge på kryss og tvers i bobilen deres, en belgisk fårehund på nesten hundre hundeår og en islandsk fårehund i tenårene holdt meg opptatt for det meste. Gamlekaren har epilepsi og må ha noenlunde struktur og kjente rammer på hverdagen, har han det går alt så fint så men om en begynner å endre på søvnmønster eller rutiner kan han raskt få anfall, det gjorde han heldigvis ikke og storkoste seg med at det var folk hjemme hele dagen. Han andre har ikke ro nok til å sitte mer en noen sekunder om gangen og skal hjelpe til med alt! Nå kan han hente stjernejern fra gulvet i garasjen. Neste gang får han lære seg flatjern og så får vi ta de forskjellige pipene og nøklene etterhvert tror jeg så kan det faktisk bli litt hjelp i dyret etterhvert.
Image



Før jeg avslutter posten her må det legges til ett bilde tatt på ett fyr langt ute på havet, jada det var få kvelder der det var såpass skyfritt, men for en følelse når det først var det :)
Image
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Fra vest til øst - ferdig med ferien denne sommeren

Post by erazar »

En liten sidenotis her, ENDELIG fått på plass en skikkelig skjerm i leiligheten! Mcforumet surfes nå i fullhd på min nye samsung 40 tommer :) nå skal jeg jekke en newcastle øl og se UFC 101, tror dette blir en god kveld \:D/
Always remember that you are unique, just like everybody else.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Fra vest til øst - ferdig med ferien denne sommeren

Post by tshansen »

Hehehe gratulere med ny skjerm ;-) Slett ikke dumt det.

Høres ut som du har hatt en grei ferie også selv om du har vært "hjemme" ;-)

Hvordan går det med biken da? Merket du merkbar forskjell etter nytt kjede og drev? Ja utrolig hvor tilfredstillende det er å "mekke" litt sykkel... Så det er bare å beholde den litt til, om du ikke har planer om å anskaffe noe nyere da ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Fra vest til øst - ferdig med ferien denne sommeren

Post by erazar »

Ferien var bra den, valgte å være hjemme i år for i fjor var jeg bare i det store utland hele ferien.

Skjermen nytes med stor stil.. MEN! Tror dere f#¤%¤ meg ikke at ps3'en min har konket ut? Den starter slik den skal, jeg har lyd ut og kan navigere og tilogmed starte spill.. men ikke noe bilde hverken på vanlig tvutgang eller hdmi.. har prøvd det som er av resettingsmetoder.. hold inne her trykk der.. hold pusten her osv.. men ingenting fungerer. Det er "noe" som sendes over hdmi, for jeg får ikke beskjed om at ikke er noe signal, men det er kun en svart skjerm der. Bra vi bor i Norge og eventuell reklamering skulle kunne gå, men det er så surt å sende den avgårde :(

Noen som har noen gode forslag? Eventuelt vært borti dette selv?

På mcfronten skjer det mer eller mindre ingenting forresten.. jeg venter fremdeles på at sykkelen skal komme over fjellet og går rundt i hovedstaden med fint vær og er sykkelløs. Da hadde det vært en fordel om ps3'en hadde virket kjenner jeg.
Always remember that you are unique, just like everybody else.
Kriston
Posts: 687
Joined: 05 Jan 2009 23:51
MC: Ducati 1198S Corse
Location: Oslo

Re: Fra vest til øst - ferdig med ferien denne sommeren

Post by Kriston »

La meg se, hvilken modell har du? "Gamle" 60gb?
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Fra vest til øst - ferdig med ferien denne sommeren

Post by erazar »

har "nye" 80gb. Hmm.. så ble jeg i tvil.. tror det var 80gb iallefall. Den er iallefall så ny at den ikke er bakoverkompatibel.
Always remember that you are unique, just like everybody else.
Kriston
Posts: 687
Joined: 05 Jan 2009 23:51
MC: Ducati 1198S Corse
Location: Oslo

Re: Fra vest til øst - ferdig med ferien denne sommeren

Post by Kriston »

Ok, skjønner.

Bare for å være sikker:
Du slo av PS3'en, og når den var avslått gikk du bort til selve konsollen og trykket på power-knappen i 5 sekunder til du hørte flere pip?
For den metoden gjør at han resetter video-innstillingene til safe-mode.

Prøv å sett oppløsningen på 1080i eller lavere.
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Fra vest til øst - ferdig med ferien denne sommeren

Post by erazar »

Det var en av alternativene ja, og ps3'en har antageligvis resatt en eller annen form for videosetting, for nå flasher tven min med at signalet er 578 og ikke 1080. Men det er fremdeles ikke noe bilde :(

Har også prøvd å resatt uten hdmi, og kun med vanlig av kabel.. og selvfølgelig motsatt.. Jeg har ikke fått de "3 pipene" uansett hva jeg har holdt inne, om jeg starter og holder inne piper den for oppstart, så kommer ett enkelt pip (antar den resetter video her) så kommer det et nytt enkelt pip og den slår seg av.
Always remember that you are unique, just like everybody else.
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Fra vest til øst - ferdig med ferien denne sommeren

Post by Onsløv »

Har ikke peiling på området, men prøvd å bytte HDMI kabel? Evnt prøvd å bytte inngang?
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Fra vest til øst - ferdig med ferien denne sommeren

Post by erazar »

Har prøvd å bytte inngang, har ikke prøvd en annen hdmikabel, men jeg har prøvd å koble opp pc til hdmikabelen og da fått bilde gjennom på samme inngang.
Always remember that you are unique, just like everybody else.
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Fra vest til øst - ferdig med ferien denne sommeren

Post by erazar »

Endelig noe mc relatert her igjen.

Sykkelen kom på torsdag kveld, stroppet fast bak i en hiace har den nå flyttet seg godt over 500km. Veldig glad det var jeg og min kyndige far som stroppet den for den hadde ikke flyttet seg en millimeter, litt annerledes historie enn han stakkaren her inne på forumet som kjøpte de originale kåpene mine. Jeg har i senere tid vært veldig inne på tanken om å selge sykkelen for å kjøpe en bil jeg har fått en god pris på.. men det er noe med at den fornuften forsvinner ganske raskt når en sitter i salen.

Det ble en tur på ca 3 timer på søndag, nydelig vær og flott temperatur! Greit når en ikke renner vekk også, 16-18 grader er helt perfekt, ikke for kaldt og ikke for varmt. Som vanlig brukte jeg tiden på å kjøre og ikke på å ta bilder.. så bilder er det vel rett og slett ingen av. Blir stadig like overasket over veistandarden her på østlandet, om det er for å vise muskler før valget som står på trappene vet jeg ikke men nå er iallefall veien inn til maridalen velsignet med svart og flat asfalt hele veien inn, en hyggelig overaskelse etter ferien :D

Jeg sluttet av turen på østsiden av Oslo, hadde jeg vært 2 sekunder lenger fremme hadde jeg rukket å hilse til 2 medlemmer av forumet som raste inn til høyre i lyskrysset jeg skulle til venstre i. Jeg var iallefall rimelig sikker på at jeg hadde sett noen bilder av dem her inne.

Tanker om bil har vel aldri vært lenger vekke en da jeg satt sykkelen fra meg om kvelden..
Always remember that you are unique, just like everybody else.
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Fra vest til øst - Tilbake i salen

Post by erazar »

Enda en flott søndagstur er notert i boken. Tok turen vestover denne gangen og så om jeg fant "gamleleiligheten" Som lå i nærheten av bekkestua. Endte med en god tur rundt i lommedalen og ved bærums verk. Flott det var der forresten!

Måtte også inn og hilse på den nye asfalten inne ved maridalsvannet enda en gang også, og der fikk jeg selskap av en cb500 (tror jeg at det var) men han ville ikke stoppe når vi kom inn til snuplassen, bare snudde og forsvant ut igjen. Så da ble det til at jeg hang meg på han ut igjen også da. Alene på sykkelen denne gangen så kunne strekke litt på høyrearmen, morsomt det innimellom.

Så har jeg funnet roten av problemet på ps3'en min.. og det er ikke ps3'en men den nye tven som har konket. På torsdag gikk antennesignalet (kabeltv) i rødt. (det gjorde vel forsåvidt jeg også egentlig) Eneste fargen jeg har er rødt og sort.. det blir det ikke mye behagelig bilde av. Etter det som kan finnes av feilsøking finner jeg ut at tvsignalet er som det skal være.. men tven min er fucked.. Jeg får blod på tann og tester ps3'en mot en annen skjerm og har du sett.. der var det bilde gitt. Tv'en min får nå ingen bilder uansett hvilken kilde som blir koblet til en vilkårlig hdmi inngang, og tvsignal kan jeg bare drite i....

Men, Elprice stiller som vanlig sterkt på support! Og Bengt fra servicekompaniet kommer og henter tven min i dag. Så får vi se hva som skjer fremover :)
Always remember that you are unique, just like everybody else.
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Fra vest til øst - Tilbake i salen

Post by KiM »

Du kan kreve et lånetv nå med begrunnelse at du må følge med på valgsendingene ;)
ingen KiM, ingen kos
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Fra vest til øst - Tilbake i salen

Post by erazar »

Da sitter jeg på nytt i Bergen, denne gang er det hjemmekontor som står på tapetet. Har desverre så mye å gjøre at jeg nesten ikke får gått ut dørene om dagen, men jeg får iallefall sett "samboeren"

Det ble dårlig med sykkel denne gangen også. Går en smule raskere å fly. Men ser at det faktisk er vær til å kjøre i Bergen denne uken! Noen som har en sykkel og noen kjøreklær til låns? Eller blir jeg nødt til å møte opp på torget på vespaen til kjæresten min her? :D
Always remember that you are unique, just like everybody else.
Post Reply