Rookie på veien

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Rookie på veien

Post by Ragnhild »

Hei Prookie:)
Blir det no kjøring? eller står du stand by i butikken?
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

Jeg har jobbet mye etter ferien. Og været har vært så ustabilt, men et par små lufteturer har det blitt. Bare sånn for å "holde varmen".
Men i dag .... i daaaaaag var det bra!! Knallvær, fridag, alene hjemme. Sovet lenge, god form, pakka toppkofferten og dro ut på tur!
Rundt-i-tull i nabokommunene, lekt meg litt med sykkelen og blir stadig mer fortrolig. Gammal rust lekes bort. :-) Mer modig i høyere hastigheter, mer modig med å legge meg i svingene og jobbe med kroppen i stedet for å styre, drista meg ut på grusveier til og med.

Kooooooooooooooser meg!!!

Og ligger langt unna daumannsknappen ...
- Rookie on pRrreciousss -
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Rookie på veien

Post by Ragnhild »

Ja, den har du jo ikke bruk for når du leker deg :)

Trivelig å kose seg i godværet:)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

Hehe... Nei, har stort sett ikke bruk for den, men vet iallfall godt at den er der. ;-)

Rart med det å kjøre tur.
Når man nærmer seg gata man bor i, og skal inn og parkere ... så leter man liksom bare etter en utvei for å slippe å parkere.
En runde til.
En tur til. Ny løype.
Bare litt til.
Akkurat som om sommeren, når vannet er varmt nok til at det er ekstremt behagelig å bade, og man bare ikke vil opp. Bade litt til.
Kjøre litt til. Ikke parkere rrrriktig ennå ...
- Rookie on pRrreciousss -
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Rookie på veien

Post by Ragnhild »

Ja, den følelsen kjenner jeg alt for godt.
Men det hender jo at det er godt å parkere også da. Og inn i dusjen for å få iallfall litt varme kroppen.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

Uff ja, akkurat det var velkjent fenomen i Tromsø, der jeg i sin tid tok lappen på sykkel.
Islender var fast inventar under jakka den sommeren, og "sommerhansker" var vel noe vi ikke snakka høyt om.
Det var forresten slik i Bergen i februar et år også, da brodern tok meg ut på MC-tur i distriktet.
MC i februar? Jada, i Bergen kan slikt gå an. Det var 10 grader i lufta, ikke et snøfnugg å se, grønne plener og så videre.
Men jeg måtte tine opp lårene i dusjen etterpå, til tross for "scooter-dressen" jeg fikk låne. :-D

Det blir mer og mer sånn utover nå, her østafjells også. Merker det når jeg triller ute om kveldene.
Dusj etterfulgt av dyne, eventuelt pledd i sofa og kakao i koppen, det gjør det litt ålreit å parkere.

Og så misliker jeg trikkeskinner.
Jeg kan virkelig ikke fordra dem når jeg sitter på tråsykkel og prøver å orientere meg omkring i Oslo, men de er ikke spesielt festlige å ha med å gjøre på MC heller. Spesielt ikke oppover Torshov/Storo, forferdelige saker. Prøver å styre unna den veien fremover, så langt det lar seg gjøre iallfall. Blæh.
- Rookie on pRrreciousss -
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Rookie på veien

Post by Ragnhild »

Trikkeskinner er greie på tvers.
I Oslo er sporet bredere, så jeg fant det var like greit å ligge midt mellom.
Her i Stiftsstaden er sporet smalere, så det går å ligge mellom skinna og gulstripa. Men asfalten er utrolig dårlig langs skinnene.
Men så har vi ikke lange biten med trikk i gata heller, men det er liksom den biten jeg skal for å komme inn tilby'n :?

Ja, en kopp kakao etter dusj og nødtørftig tining er ikke å forakte.
Men det verste er jo å stå i dusjen og hakke tenner og vite at i morra er det ut i gjen til samme kjølda :twisted:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

Det ble nyyyyyyyyydelig tur i dag!!
Og bare vent, snart kommer det endelig et par bilder.

Jeg fant veien fra Lillestrøm til Fetsund.
Vel over på den andre siden, svingte jeg av til høyre mot Mysen.
Etter å ha fulgt veien gjennom Gansdalen langt og lenge, og fortsatt å holde mot Mysen i stedet for Løken, havna jeg i Båstad og Trøgstad.
Nydelig landskap, åpent og flott, minner meg mye om små vakre steder i Danmark - bortsett fra selve bebyggelsen, da.

I Trøgstad fant jeg en vei til høyre mot Askim, og i Askim fant jeg veien til Solbergfossen.
Studerte kart på forhånd før turen og visste at det gikk vei til den fossen, men det er en demning ... ante ikke om det var kjørebro over, eller om det muligens kunne være blindvei. Fantastisk tur uansett; de siste 5 km ned fra Askim til demningen består av meget gammel asfaltvei, sprukken og rynkete som bare fy, masse hårnålssvinger og bakker opp og ned, og stedvis så smalt at det bare er plass til én bil i bredden. Midtstripe kan man glemme.

Så det blir jo litt giring og masse svingejobbing med sykkelen, både på vei ned til demningen og på vei opp igjen på andre siden av Glomma.
Men nede ved demninga er det jo bare vakkert! Blått vann, blå himmel - iallfall i dag. Svaler som flagrer over vannflata.
Stor fin flate å parkere på, benker og bord, fred og fordragelighet, monumental driftsbygning bak, og vei med 20-grense over selve demningen...

Og på andre siden greide jeg omtrent å rote meg bort, men valgte riktig vei. Holdt høyre bortover Stegenveien, forbi Mariaholm og gjennom Dalefjerdingen. Fortsatt morsomme og utfordrende svinger, men stadig bedre asfalt igjen. Ved Burstad tar man til venstre og finner skilting både til Lillestrøm og Oslo, RV 155 tar deg enten mot Flateby eller Grønmo - jeg valgte Flateby, og var tilbake i Lillestrøm etter en helt nydelig tur.

Vromkoser meg!
- Rookie on pRrreciousss -
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Rookie på veien

Post by bandit »

Og du er sikker på at dødmannsknappen (rød knapp på høyre styreholk) står på RUN og ikke OFF, ikke sant?

Hvis det er lite batteri som er problemet, burde du kunne trille den igang:

1. Nøkkel og dødsmannsknapp i RUN / ON posisjon, full choke
2. Legg inn andregir, og hold inne clutchen
3. Få noen til å skubbe deg litt bortover (jo fortere jo bedre)
4. Slipp ut clutchen --> Motoren skal starte ganske kjapt hvis den får bensin og tenning

Ellers, skaff deg Haynes manualen for denne sykkelen. Da jeg kjøpte min første motorsykkel visste jeg veldig lite om hvordan ting fungerte. Men etter å ha lest litt i verkstedmanualene, har jeg etterhvert lært mye rart, som å overhale dempere, feilsøke på ledningsnettet, ta oljeservice, lufte bremser osv osv.. Veldig kjekt å kunne ordne slike ting selv, så VET man at det blir gjort skikkelig 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

Heisann Bandit! :-)
Well, som du sikkert ser om du leser litt videre innlegg, har jeg funnet ut av akkurat det problemet der.
Daumannsknappen min står det verken RUN eller OFF på, det er en pil i nesten hel sirkel, og en tilsvarende pil med kryss over.
Og her kommer dagens:
Ei anna berte har tatt kaka mer enn meg. Hun har satt den knappen over i off-modus, og fått samme problem som meg ...
Greia med henne, var at hun tenkte at den pila der, den så ut som et sånn headsett til å ha kommunikasjon med partner bakpå sykkelen - og sånn headset hadde jo ikke hun, så hun slo den av. =D>

Igangtrilling håper jeg at jeg slipper å måtte gjøre noen gang, men jeg tar med meg tipset inn i fremtiden just in case. Takker. :-)
Jeg har slitt litt med å finne Haynes-manualen for akkurat den modellen jeg har, men jeg er uansett ikke i stand til å forstå alt det som står i disse manualene. Når det gjelder å skru, er jeg FULLSTENDIG grønn. Jeg kan lære meg mye rart, men hodet mitt får liksom ikke helt fatt i ting ved å lese i bøker. Jeg må ha noen til å vise meg, lære meg, veilede. Har en tanke om å besøke et verksted for service nå rett rundt hjørnet, og høre der om de vil peke og forklare litt mens de holder på. Av og til hjelper det å være jente. *ler litt*
- Rookie on pRrreciousss -
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Rookie på veien

Post by bandit »

Haha, jeg hadde ikke fått med meg at du hadde løst problemet. Morsomt at det faktisk VAR dødmannsknappen som var årsaken til problemet :)

Da jeg hadde oppkjøring, presterte sensor å komme borti dødmannsknappen sin (han har jo eget sett med brems/clutch og sånn bakpå der).. Verken han eller jeg skjønte noenting da sykkelen plutselig kubbet på vei inn i en rundkjøring. Måtte bare trille sykkelen ut av veien og prøve å finne ut av feilen. Det var faktisk jeg som oppdaget årsaken, og jeg tror han ble litt flau..! Han ble pent nødt til å gi meg lappen etterpå :lol:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

Hahaha, fantastisk!! =D>
- Rookie on pRrreciousss -
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

Jaha, nå hadde jeg tenkt å hive ut både avatar og et par fine bilder i bloggen min - men vil forum-opplegget ha bildene?? Neh.

*GRUMMEL*
- Rookie on pRrreciousss -
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

Nå da ..

Image
- Rookie on pRrreciousss -
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

Der fikk jeg iallfall inn bilde av oss!
Men avatar, det får jeg ikke til ...
Rookie på forum også, hehe!!
- Rookie on pRrreciousss -
Post Reply