Rookie på veien

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Rookie på veien

Post by Jeanette »

Hehe, moro å lese om forvillelsen din rundt om Hauketo og traktene der ;) Rart hvordan man ofte vil kjøre omvei selv om temperaturen synker og det blir mørkt, jeg kjenner meg hvert fall godt igjen! Får håpe forkjølelsen ikke blir langvarig, det er noe herk :?
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

Går det an å være FORELSKET i det å kjøre? :smt060

Og går det an å savne på forhånd? Forhåndssavn, finnes det? :roll:

Jeg ble litt overmannet av følelsene i går kveld, jeg.
Følelsene som dukket opp da jeg la planer for å "stalle" i dag.
Hvis jeg orket, skulle jeg ta "my Prrreciousss" avgårde til verkstedet der den skal stå i vinter, nå i dag.

Men jeg orket ikke. For det første ble det for mye stress; rekke tannlegetime først, kjøre dyret til verksted, busse hjem, rekke jobb på eftan...
Eller kjøre bilen dit først, busse hjem, kjøre dyret dit, dra direkte med bil til jobb - Nei, vi utsatte hele greia, og så gikk dagen med til SØVN.
Selv om været virkelig ropte på meg en stund. Strålende sol. Ingen avtaler på flere timer. Skulle vi ta en tur, kanskje? Bare sove litt først ... ;-)

Det ble bare søvn. Rakk ikke noe mer. Sikkert like greit, halsevondten sitter i ennå. Hvis den gidder å slippe taket før søndag som kommer, DA skal vi ut på tur.

(Hvorfor er ikke kjøre-MC-smiley'en med på dette forumet???)
- Rookie on pRrreciousss -
User avatar
Josie
Posts: 85
Joined: 18 Oct 2008 10:35

Re: Rookie på veien

Post by Josie »

Du kan da få en av meg, kan du skjønne :)
Image
Og en til sånn for godt mål
Image
Og en til han kjekkasen på Voyager'n
Image

Og så må du jo få en for den halsvondten, vi vil jo ha deg ut på tur på søndag (Værforbehold, kryss fingrene)
Image
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

Hælledussan.
Hjertelig takk! =D>
- Rookie on pRrreciousss -
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Rookie på veien

Post by Relax »

Cool tråd ......... om en Rookie som er blitt en "real biker" ... =D> .. way to go!

Jeg virkelig føler med deg om dette å måtte "stalle"...
Jeg er så heldig at jeg "staller" på verkstedet på jobben slik at jeg kan stryke over "jernet" ( og nå mente jeg sykkelen) et par ganger i uken vinteren igjennom \:D/
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

Heh... Misunner deg den. Husbonden hjemme har nevnt at den (Prrreciousss) godt kan stå i garasjen bak bilen, men jeg synes det blir i trangeste laget. Dessuten kommer jeg til å ha panikk for å rygge på den hver gang jeg skal parkere, så da blir bilen å stikke snuten sin laaaangt frem i kjørefeltet (fellesgarasje...) Og dessuten nr 2: Jeg vet ikke hva jeg skal/bør/må gjøre med sykkelen før jeg forlater den for vinteren, og selv om noen ramser det opp for meg, aner jeg ikke HVORDAN jeg skal gjøre det. Ikke filla peiling. :-D Derfor blir det "proff-stalling" i vinter, i håp om å tilknytte meg noe(n) som jeg kan plukke opp mer lærdom av - til neste år.

Gruer meg til å forlate den på verkstedet. Kommer til å sette meg og grine rundt neste sving. :lol:
- Rookie on pRrreciousss -
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Rookie på veien

Post by Jeanette »

Sendte deg en pm, Prookie :)
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Rookie på veien

Post by Relax »

Prookie wrote:Heh... Misunner deg den. Husbonden hjemme har nevnt at den (Prrreciousss) godt kan stå i garasjen bak bilen, men jeg synes det blir i trangeste laget. Dessuten kommer jeg til å ha panikk for å rygge på den hver gang jeg skal parkere, så da blir bilen å stikke snuten sin laaaangt frem i kjørefeltet (fellesgarasje...) Og dessuten nr 2: Jeg vet ikke hva jeg skal/bør/må gjøre med sykkelen før jeg forlater den for vinteren, og selv om noen ramser det opp for meg, aner jeg ikke HVORDAN jeg skal gjøre det. Ikke filla peiling. :-D Derfor blir det "proff-stalling" i vinter, i håp om å tilknytte meg noe(n) som jeg kan plukke opp mer lærdom av - til neste år.

Gruer meg til å forlate den på verkstedet. Kommer til å sette meg og grine rundt neste sving. :lol:
Vesentlig forskjell om garasjen din er kald ( under 0 C) eller varm. Uansett så er det ikke så mye som skal til for at sykkelen overlever bra til neste år.
Klart mange benytter seg av lagringstilbud inkl. service som gjør at sykkelen står varm og godt og er ny sørvet når vårsola kommer \:D/
De slår til og med på dødmannsknappen, tror jeg;) så slipper man det plunderet også:)
( hvem har ikke blitt lurt av den :roll: )
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

Vesentlig forskjell om garasjen din er kald ( under 0 C) eller varm. Uansett så er det ikke så mye som skal til for at sykkelen overlever bra til neste år.
Aldri under 14 grader i den garasjen. :-D Så, kanskje neste år. Det er nå likevel noe med rengjøring, oljeskift, filterskift, smøring meg her og smøring meg der, tømme for bensin (?), hva som skal gjøres med batteriet (eller ikke gjøres med batteriet) ... Jeg har liksom ikke kommet meg så langt at jeg egentlig kjenner spesifikasjonene fullt ut på min egen sykkel. Finner nok rette person å spørre en gang. Jada. Jeg ER rookie. :lol:
De slår til og med på dødmannsknappen, tror jeg;) så slipper man det plunderet også:)
( hvem har ikke blitt lurt av den )
Heh ... *blush* Har du lest bloggen min, eller har vi felles skjebne, felles trøst her? ;-)
Den traff meg her om dagen, forresten. På søndag. Jeg hadde parkert en stund, på grusunderlag, og skulle kjøre min vei. Så klarte jeg å glemme å ta av skivelåsen ...
Den har alarm, så den begynte å hyle like før jeg fikk flytta så mye på sykkelen at bremseskiva fikk problemer ...
Men i forfjamselsen skal jeg jo ha ut nøkkelen, og må da skru av tenninga. Stresser litt, og får ikke med meg at jeg har kommet borti dødmannsknappen.
Får parkert sykkelen igjen, hopper av, fjerner skivelåsen, setter meg på igjen - og nå vil den ikke starte, den %¤&#%.... Åh ja, dødmannsknappen! ;-)
- Rookie on pRrreciousss -
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Rookie på veien

Post by Relax »

Prookie wrote:
Vesentlig forskjell om garasjen din er kald ( under 0 C) eller varm. Uansett så er det ikke så mye som skal til for at sykkelen overlever bra til neste år.
Aldri under 14 grader i den garasjen. :-D Så, kanskje neste år. Det er nå likevel noe med rengjøring, oljeskift, filterskift, smøring meg her og smøring meg der, tømme for bensin (?), hva som skal gjøres med batteriet (eller ikke gjøres med batteriet) ... Jeg har liksom ikke kommet meg så langt at jeg egentlig kjenner spesifikasjonene fullt ut på min egen sykkel. Finner nok rette person å spørre en gang. Jada. Jeg ER rookie. :lol:
De slår til og med på dødmannsknappen, tror jeg;) så slipper man det plunderet også:)
( hvem har ikke blitt lurt av den )
Heh ... *blush* Har du lest bloggen min, eller har vi felles skjebne, felles trøst her? ;-)
Den traff meg her om dagen, forresten. På søndag. Jeg hadde parkert en stund, på grusunderlag, og skulle kjøre min vei. Så klarte jeg å glemme å ta av skivelåsen ...
Den har alarm, så den begynte å hyle like før jeg fikk flytta så mye på sykkelen at bremseskiva fikk problemer ...
Men i forfjamselsen skal jeg jo ha ut nøkkelen, og må da skru av tenninga. Stresser litt, og får ikke med meg at jeg har kommet borti dødmannsknappen.
Får parkert sykkelen igjen, hopper av, fjerner skivelåsen, setter meg på igjen - og nå vil den ikke starte, den %¤&#%.... Åh ja, dødmannsknappen! ;-)
Hvis det er 14 eller mer der, så er det ikke mye du MÅ gjøre...kun lade batteriet et par ganger kanskje..ellers vil sykkelen din ha det bedre enn svært mnge sykler!
( Noen ville nok også byttet til ny olje før stalling, kanskje lagt en plankebit under hjul og støtte pga eventuell fuktighet, noen ville trillet sykkeln litt att og fram pga dekkeneb....noen ville rett og slett bare startet den opp 2-3 ganger i løpet av vinteren og altt den gå litt ....)

Dødmannsknapp har jeg bare god erfaring med, skivelås er verre...På tur kysten rund en helg startet jeg opp lørdag morgen i Kvinnesdal uten å ta av skivelås!!! Crash,swisjjjj liiiiiiikkkk....Kalipter med bremseklosser ble "slått" av gaffelen og bremsevæsken fløt :( ... Har "benser'n" bolter, verktøy og slikt??? Nix! Buss & tog hjem????? :shock: :? Nix!...Viking hadde bolter og en meget grei servicemann. :D Vi blendet høyre bremse bremsekalipter , luftet systemet og kjørte med en bremsekive forann og bakbremsen, no problem ;-) Det ble over 80 mil til den helgen slik :D \:D/
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

Emmmmm jaaa, jeg har skjønt at garasjen vår eeegentlig er et fint lagringssted. :-)
Men hvordan lader man et batteri? ;-) Nei, jeg har virkelig ikke peiling. Ikke gubben heller. :P
Og ikke vet jeg om jeg har vedlikeholdsfritt batteri eller ei - det er vel noe sånn spesielt vann som kanskje skal fylles på, kanskje ikke.... :-k

Oljeskift har jeg ikke anelse om hvordan jeg gjør. Plankebit under hjul og trille litt i løpet av vinter'n skulle jeg klart å fikse, men ikke resten. :-)
Håper på muligheter til å lære litt neste sesong.

Ser at du skriver "vi" når det gjelder den turen til Kvinesdal. Det var kanskje en med peil, det? Eller kunne du sånne ting fra før av? :-)
Jeg fikk pent lære meg å skifte tennplugger her for noen uker siden ... Learning by doing ser ut til å være det som funker best for dette hodet, og hittil i livet mitt har det vært svært få anledninger. (Bilen min virker ikke - verksteeeeed! Ha'kke skifta lyspære i bilen selv engang... :roll: )
- Rookie on pRrreciousss -
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Rookie på veien

Post by Relax »

Prookie wrote:Emmmmm jaaa, jeg har skjønt at garasjen vår eeegentlig er et fint lagringssted. :-)
Men hvordan lader man et batteri? ;-) Nei, jeg har virkelig ikke peiling. Ikke gubben heller. :P
Og ikke vet jeg om jeg har vedlikeholdsfritt batteri eller ei - det er vel noe sånn spesielt vann som kanskje skal fylles på, kanskje ikke.... :-k

Oljeskift har jeg ikke anelse om hvordan jeg gjør. Plankebit under hjul og trille litt i løpet av vinter'n skulle jeg klart å fikse, men ikke resten. :-)
Håper på muligheter til å lære litt neste sesong.

Ser at du skriver "vi" når det gjelder den turen til Kvinesdal. Det var kanskje en med peil, det? Eller kunne du sånne ting fra før av? :-)
Jeg fikk pent lære meg å skifte tennplugger her for noen uker siden ... Learning by doing ser ut til å være det som funker best for dette hodet, og hittil i livet mitt har det vært svært få anledninger. (Bilen min virker ikke - verksteeeeed! Ha'kke skifta lyspære i bilen selv engang... :roll: )

He,he,he... det var min ide, men jeg hadde ikke nødvendig deler og verktøy. Viking karen sa at ideen var god , men at han hade ikke lov til å gjøre sånn, MEN det var ikke noe i veien for at jeg gjorde det og han hjalp meg, sa han. I praksis var det han som skrudde og stressa mest ;-) Funka fint det og gjorde at vi ( kona og jeg ) hadde en glimrendetur i nydelig vær i stedet for å ta toget hjem.
OG akkurat det er mitt poeng, ved å kunne litt selv så er man ikke så lett fortapt når noe skjer. OG den beste måten å lære noe om sykkelen din er å ta litt vedlikehold osv selv, se hvor skruer, ting og tang sitter og skjønne HVORFOR de sitter akkurat sånn osv osv. MEN jeg forstår veldig godt at ikke alle har den interessen eller tålmodighet/tid til å gjøre det slik og noen sykler er enklere enn andre å ta service på.
OG...det står faktisk ofte ganske mye i manualen som følger sykkelen ;-) .........har du sett i den ?

Batterier.......de fleste er vedlikeholdfrie , de som ikke er det skal vanligvis bare eventuelt etterfyller med destilert vann( i Norge bruker man ofte bare vann fra springen). Batterilader for mc batterier får man kjøpt for noen hundrings, og i veiledningen står det greit hvordan de skal brukes. Noen kopler bare av ledningen på batteriet og lader der det står, andre tar batteriet ut og setter til leding. Jeg har gjort begge deler og batteriet mitt er 7 år!
:)
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

Smiler... Hvis det var din ide, gir du iallfall meg inntrykk av å ha litt peiling. Mer enn meg! :lol:

Selv har jeg vært på det nivået hvor man sier "if it ain't broken, don't touch it". Legg merke til at man vanligvis sier "don't fix it".
Her om dagen måtte vi bytte lyspære framme på bilen jeg disponerer. Jeg greier fint å åpne panseret, og jeg greier fint å peile og fylle på med olje - men der stopper det. Å skifte lyspære medfører å måtte vippe vekk en liten metallsplint og løsne på en plastkopp, for å komme fram til pæra. Men den pæra er festet til en hvit liten plast-dings med masse ledninger på. Denne lille plast-dingsen skriker "IKKE RØR!!!" til meg, etterfulgt av "Iallfall ikke bryt på meg!".
Dermed holder jeg fingrene unna. ;-)

Samme gjelder batterier. Jeg kan lite, men har plukket opp at man iallfall ikke må koble ledningene på feil pol - da kan hele batteriet gå til pieces. (Eller kan det det?) Derfor rører jeg ikke sånt heller ... så lenge jeg ikke VET hva jeg driver med, og risikerer å skape større problemer enn jeg prøver å løse. Hvis du har guts til å kjøpe en batterilader og sette i gang, viser du nok en gang at vi er i hver vår liga... Foreløpig!!! ;-)

Og ja, jeg har lest manualen! *flire*
Likevel er det ting som flyr meg hus forbi. Noen ting klarer jeg bare ikke å lære ut fra bøker, jeg må se det gjort i praksis, og prøve selv under kyndig veiledning ... Ønsker meg instruksjonsfilmer, jeg. Helt basic how-to. Vet ikke om det finnes engang. :-k
- Rookie on pRrreciousss -
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Rookie på veien

Post by Juliet »

Jeg kjenner meg så inmari godt igjen i dine beskrivelser som rookie.... I år har jeg bestemt meg for ikke be om mer hjelp enn at jeg kan gjkøre ting selv, evt med veiledning. Samboern har ikke så god greie på mc, men kan noe bil. Og det er nok til at han kan fikse det jeg ber om. Men da tenker jeg at da må da vel jeg klare dette også, med hjelp av instruksjonsboka...? Det er deilig å sette sykkelen på profflagring, men jeg tenker at i år skal jeg klare selv, siden sykkelen akkurat har hatt service allikevel. Så får vi se hvor langt jeg kommer med den planen... ;-)
Jeg skal ta av batteriet iom at garasjen vår ikke er oppvarmet/isolert. Kjøpe lader på Claes Ohlson og lade batteriet jevnlig i vinter. Tømme forgasser for bensin (det gjøres ved å slå av bensintilførsel og kjøre forgasser tom for bensin tror jeg?) Vaske sykkelen, tørke av, og smøre skruehoder og slanger etc med silikon/vaselin etter anbefaling fra "mitt" merkeverksted. Tror ikke det er så mye mer jeg trenger å gjøre... Jeg har kjøpt(...) et digert strechlaken til å bre over med i vinter istedet for regntrekk som ikke er bra til langtidslagring pga kondens. (Må huske ikke å bre over mens sykkel/potta er varm....)
Jeg synes du var flink når du fiksa pluggene, det er nok ikke så vanskelig som du tror (forhåpentligvis...) :-k :)
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Rookie på veien

Post by Relax »

Juliet wrote:Jeg kjenner meg så inmari godt igjen i dine beskrivelser som rookie.... I år har jeg bestemt meg for ikke be om mer hjelp enn at jeg kan gjkøre ting selv, evt med veiledning. Samboern har ikke så god greie på mc, men kan noe bil. Og det er nok til at han kan fikse det jeg ber om. Men da tenker jeg at da må da vel jeg klare dette også, med hjelp av instruksjonsboka...? Det er deilig å sette sykkelen på profflagring, men jeg tenker at i år skal jeg klare selv, siden sykkelen akkurat har hatt service allikevel. Så får vi se hvor langt jeg kommer med den planen... ;-)
Jeg skal ta av batteriet iom at garasjen vår ikke er oppvarmet/isolert. Kjøpe lader på Claes Ohlson og lade batteriet jevnlig i vinter. Tømme forgasser for bensin (det gjøres ved å slå av bensintilførsel og kjøre forgasser tom for bensin tror jeg?) Vaske sykkelen, tørke av, og smøre skruehoder og slanger etc med silikon/vaselin etter anbefaling fra "mitt" merkeverksted. Tror ikke det er så mye mer jeg trenger å gjøre... Jeg har kjøpt(...) et digert strechlaken til å bre over med i vinter istedet for regntrekk som ikke er bra til langtidslagring pga kondens. (Må huske ikke å bre over mens sykkel/potta er varm....)
Jeg synes du var flink når du fiksa pluggene, det er nok ikke så vanskelig som du tror (forhåpentligvis...) :-k :)
=D> =D> =D> .... det er altid, alltid, ALLTID holdningen som teller...den som vil..den kan ...
Post Reply