BIMMAS tur-og bildeblogg - *Finnskogen*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: BIMMAS tur-og bildeblogg *Tandemhopp*

Post by Prookie »

Bimma, så vanvittig gøy å se hoppet ditt!!!
Det bringer frem søte minner fra mitt eget tandemhopp, Jarlsberg for en del år siden ...
Man får kjenne litt på noen sider av seg selv da, gitt! Utfordrende, voldsomt kick, fenomenalt moro.

Jeanette: Kan VARMT anbefales! :-D
- Rookie on pRrreciousss -
Bimma
Posts: 918
Joined: 12 Nov 2007 21:28
MC: 2008 BMW F800ST
Location: Drammen

Re: BIMMAS tur-og bildeblogg *VIDEOSNUTT Sverige*

Post by Bimma »

.
VIDEOSNUTT FRA SVERIGETUREN MED JALMAR 13-17.JULI 2009

[youtube]<object width="480" height="385"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]

Vi kjører etter innfallsmetoden. Vi har med kart som back-up, GPS er et ukjent ord. :-k
Her er ingenting fastlagt på forhånd.
Det er dette som kalles FRIHET...!! :smt049

Vi kjører for det meste på småveiene, og finner vi en grusvei som ser ut til å gå i riktig retning blir fristelsen til å utforske den ofte for stor.... Det hender dermed at vi ender opp inne på et eller annet gårdstun eller på en snuplass, blindveiene er ikke alltid merket. Det har også hendt at vi har kjørt i sirkel.....men det gjør ingenting.... ;-)
Men vi har også funnet mange flotte perler på denne måten..! :smt023

Flott tur nok en gang...!!! Mye grus og mye latter....!! :lol:

Image

En artig tur som endte på totalt ca.1800 km :D
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: BIMMAS tur-og bildeblogg *VIDEOSNUTT Sverige*

Post by RH racing »

fin video det der...er selv ikke no fan av grusveier... dvs, med den sykkelen jeg kjører nå ;)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: BIMMAS tur-og bildeblogg *VIDEOSNUTT Sverige*

Post by Jalmar »

Måtte bare innom for å se hva Bimma hadde lagt ut. Ikke godt å vite hva som blir filma når grusen er under hjula :shock:

Jeg har forresten gått til anskaffelse av en grus-ræser siden sist, så nå er ingen veier trygge!!! :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Bimma
Posts: 918
Joined: 12 Nov 2007 21:28
MC: 2008 BMW F800ST
Location: Drammen

Re: BIMMAS tur-og bildeblogg *VIDEOSNUTT Sverige*

Post by Bimma »

På tide med en liten snartur innom bloggen min igjen......
Må jo poste noen flere grusbilder fra tur med Jalmar :smt043

MC-TUR TIL CHARLOTTENBERG 15. MAI PÅ GRUS OG I REGN

På tross av dårlig værmelding i dag møtte Håkon og jeg Jalmar på Statoil på Furuset. Værmeldinga for søndag var enda dårligere enn for i dag, og tross alt fristet det med en tur over grensa til vårt naboland i øst.

Vi møtte regnet på Liertoppen på vei innover til Oslo, og vi hadde regn på mesteparten av turen over til Charlottenberg.
Først fulgte vi smale veier nordover til Årnes via Lørenfallet. Deretter bar det i vei sørover og østover langs grusveiene i retning Bjørkelangen. Dette var en våt, sleip og møkkete opplevelse - men naturen var like vakker som alltid. Vi hadde en liten stopp ved Floen, det var ubeskrivelig vakkert å beskue vannet i silregnet. Vi fortsatte med godt mot mot Bjørkelangen og kom ut på hovedveien ved Essostasjonen, der det ble en kaffepause. Deretter bar det i vei videre langs RV 21 i retning Eidskog og Charlottenberg.

I Charlottenberg var det tørre veier og sol, og vi koste oss på verstshuset med en god middag. Etter å ha blitt gode og mette satte vi kursen sørover til Skillingsfors, og videre på grusen langs ”sukkerveien”, før vi atter fant igjen RV 21 nord for Bjørkelangen.

Vi tok avskjed med Jalmar på Fetsund og satte kursen mot hjemlige trakter igjen.

Ved Furuset svingte Håkon av, for en tur om Bogerud – for å bytte til bil.

Da jeg passerte Asker så jeg at himmelen var kullsort over Drammen, og jeg møtte regnet på Lierskogen. På vei ned Lierbakkene åpnet himmelens sluser seg, og lynene flerret himmelen. Firehjulingene satte ned faren til rundt 70 km/t, mens Bimmern satte opp farta for å komme seg raskest mulig i hus….hehe. Ingen fare bare man er godt skodd. ;-)
Jeg kom meg hjem i god behold da klokka rundet ti på kvelden, og var dryppende våt. Men på innsiden av klærne var jeg god og tørr. Rukka-dressen og goretex-støvlene holdt stand mot regnet denne dagen også. Slettes ikke verst. =D>

En flott dag som endte med totalt 38 mil på to hjul og en kjempesølete sykkel….hehe :smt043

Image
Jalmar og Håkon på Statoil på Furuset

Image
Årnes....i regn...

Image
På grusveien mellom Årnes og Aurskog

Image
Litt vått....hehe 8)

Image
Det var vått og sleipt underlag i dag.....

Image
En stopp ved Floen.
Møkkete KTM.... :smt023

Image
Nå er Håkon fornøyd....hahaha

Image
Ved Floen

Image

Image
Etter en kort pause er vi klare til å kjøre videre mot Aurskog

Image
Vi koste oss med middag på vertshuset i Charlottenberg.
Og jammen meg titta sola fram også....Livet er slettes ikke så verst.. :smt028


Image
Jalmar da... Nå må du forsyne deg av godteriet med måte...! [-X

Image
Hjemturen har starta, og her passerer vi Askesjön. Vi nærmer oss "sukkerveien"

Image
Askesjöen lå speilblank og vakker :smt045

Image
En liten stopp ved riksgrensa

Image
Her er grusveien vanligvis fast og fin, rene motorveien. Men i dag var veien sleip og glatt med endel rullegrus der det ikke var søle..... :?

Image
Her kjører vi som vanlig "bakveien" fra Bjørkelangen til Binderssteinen. Fin og svingete liten bit det her :smt045

Image

Image
På Fetsund tok vi avskjed med Jalmar

Tusen takk til Jalmar og Håkon for en kjempefin tur, og for at dere stilte opp og ble med på tur i regnet...!! :smt058

(Beklager dårlig bildekvalitet, det ser ut til at kompaktkameraet mitt synger på siste verset :cry: , etter å ha tatt tusenvis av bilder langs veien i løpet av de siste fem årene...hmmm..... )
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: BIMMAS tur-og bildeblogg ...Er på veien......

Post by frode »

Bimmas tur- og bildeblogg skuffer aldri 8) Fint turreferat.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: BIMMAS tur-og bildeblogg ...Er på veien......

Post by Jalmar »

Supert referat som vanlig. \:D/

Bare jeg blir ferdig med Tea's modifiseringer, er det klart for mere grus. Da må det bli ut i det ukjente vettu. Har funnet en mulig løsning for å få med nok bensin til ekspedisjoner i grusgrendte strøk. Hva tror du om 560-600 kilometer rekkevidde??? :twisted:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Bimma
Posts: 918
Joined: 12 Nov 2007 21:28
MC: 2008 BMW F800ST
Location: Drammen

Re: BIMMAS tur-og bildeblogg ...Modum i høstfarger

Post by Bimma »

På tide å legge ut noen bilder her igjen også, det er ikke ofte jeg titter innom her lenger :-k
Kort oppsummert, så har dette vært en super sommer med mange flotte turer. :smt060 Årets Sverigetur med Jalmar ble en suksess i år også, nå gjennomført for tredje år på rad...! \:D/
Her kommer det noen bilder fra en av mange av høstens fine turer. :D


MODUM RUNDT \:D/

Onsdag 29.september hadde jeg endelig en etterlengtet fridag. Været var prakfullt og dagen var som skapt for en runde på to hjul. Det var ingen hast med avreiesen, det hadde vært kaldt om natta og det lå rim på bakken. Men da klokka nærmet seg 12.30 lå matpakka og termosen med kakao ferdig pakket i salveska, og jeg var klar til avreise.
I dag fristet det ikke med langtur, i dag ville jeg KOSE meg langs småveier i nærområdene og nyte de fantastiske høstfargene og den skyfrie himmelen. :D

Jeg satte kursen mot Skotselv, Bingen og videre mot Lyngdal.

Image
Runden endte opp på temmelig nøyaktig 20 mil


Image
Drammenselva


Image
Jeg har passert Skotselv og er på vei mot Bingen. Her hersket det bare fred og fordragelighet


Image
Fine svinger fra Steinsrud og videre…..


Image
Ved Nævra startet grusveien, og de siste av de 6-7 kilometerne med grus trengte sårt til vedlikehold


Image
Det er kjempefin natur langs denne strekningen


Image


Image


Image
Jeg ble stående en liten stund underveis og vente på en gravemaskin som faktisk hadde startet opp arbeidet med vedlikehold den siste biten av grusveien. Det var ikke en dag for tidlig……!!


Image
Letmolia. Og været var fortsatt akkurat like fint :smt043


Image
Jeg er tilbake på asfalten og ferden gikk videre mot Låg


Image
Her passerte jeg setra


Image
Det går et nettverk av veier i dette området, så det er bare å velge på øverste hylle. Jeg kom fra Bingen og valgt å fortsette over til Sigdal. Jeg visste at jeg her ville komme ut ved Sandsbråten rett på oversiden av Prestfoss


Image
Sigdal og Soneren, med Andersnatten i bakgrunnen


Image
Denne gangen fulgte jeg østsida av Soneren oppover et lite stykke, og tenkte meg videre nordøstover over mot Krøderen


Image
Jeg kjøpte med meg honning fra en gård langs veien. Mye bedre å støtte de lokale bøndene enn å kjøpe i butikken :smt023


Image
Jeg kjørte forbi Sigdal Motorsenter og fortsatte videre. Grusveien over skogen mot Krøderen var prima


Image
Jeg har her kommet ned mot Krøderen. Langs veien til Norheimsund ligger Villa Fridheim bare et steinkast unna


Image
Jeg hadde lyst til å ta en nærmere titt på eventyrslottet, det er noen år siden sist jeg var innom her. Her var det for anledningen åpent, de stenger ikke dørene for turistene før i midten av oktober. Villa Fridheim ble oppført som feriested i årene 1890 – 1892 av trelasthandler Svend Haug og hans kone Thea.


Image
Villa Fridheim holder åpent hver dag fra midten av mai til midten av oktober med åpen museumsbutikk og kafe.


Image
Et par glimt av interiøret


Image


Image
Utsikt mot Norheimsund og Norefjell.
Etter å ha fortært matpakka og varm kakao, kjørte jeg videre til Norheimsund og ned til Vikersund


Image
Da jeg stoppet utenfor Vikersund, dukket det en kjent motorsykkel opp i det fjerne. Det viste seg å være Geir som var på vei til et møte på jobben. Det var hyggelig å veksle et par ord med kjentfolk på min ellers ensomme runde i dag. :D


Image
Tyrifjorden med Vikersund i bakgrunnen


Image
RV 284 fra Vikersund til Sylling hadde fått ny asfalt siden jeg kjørte her sent i fjor høst, og nå var det en fryd å kjøre her \:D/ , i motsetning til sist. Men det var sleipt i enkelte skyggefulle partier da jeg nærmet meg Sylling, så dette er en veistrekning jeg ikke vil anbefale for tohjulinger sent på høsten. :smt009


Image
Vakkert her langs Tyrifjorden :smt055


Image
Da jeg etter en flott tur returnerte trygt til Drammen var sola i ferd med å gå ned.


Temperaturen lå på rundt 5-7 grader på store deler av turen, men på det varmeste viste gradestokken hele 11 grader. Jeg så ikke mer enn et par andre sykler på hele runden, men så kjørte jeg også mesteparten av turen på ”ukurante” veier.
Det ble mange bildestopp underveis, men det er sjeldent jeg får mulighet til å nyte så mange klare, vakre farger og flott natur som i dag. Så da var jeg bare nødt til å benytte anledningen og feste noen av dem til minnebrikka.
Dagen tok dessverre en ende alt for fort, men jeg hadde en fantastisk flott tur på temmelig nøyaktig 20 mil denne flotte høstdagen.

\:D/
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: BIMMAS tur-og bildeblogg ...Modum i høstfarger

Post by supermons »

Flotte bilder! Så ut som en koslig tur :)
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: BIMMAS tur-og bildeblogg ...Modum i høstfarger

Post by Jeanette »

Fine bilder! Jeg kjørte på noen av de småveiene ved Lyngdal en gang, på vei hjemover fra Gol/Geilo. Tok av rv 40 for å få en avveksling. Traff på en grusvei jeg også, og den hadde sett sine bedre dager - kanskje det var den samme. Finnes ikke kjent oppi der, men moro å oppdage nye småveier (selv om jeg ikke akkurat er kjempefan av grus) ;)
Bimma
Posts: 918
Joined: 12 Nov 2007 21:28
MC: 2008 BMW F800ST
Location: Drammen

Re: BIMMAS tur-og bildeblogg ...Modum i høstfarger

Post by Bimma »

Jeg er temmelig sikker på at dette er den samme grusveien du har kjørt Jeanette. Jeg mener å huske at det er denne veien som dukker opp på google maps også. Dette er den korteste veien fra Numedal til Drammen, men google maps sier ingenting om at veien er i så dårlig stand, ei heller at det er grusvei...hehe ;-)
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Bimma
Posts: 918
Joined: 12 Nov 2007 21:28
MC: 2008 BMW F800ST
Location: Drammen

Re: BIMMAS tur-og bildeblogg ...Modum i høstfarger

Post by Bimma »

Vinteren har slått til med full tyngde og det er tid for mimring og ettertanke.
Deler derfor enda en høsttur med flere likesinnede: .....;-)

FINNSKOGEN

Lørdag 26. september ble det en fin og svingete tur til Bjørkelangen, Skotterud og Finnskogen. Håkon måtte dessverre jobbe og forlot oss på Lysaker, så det ble Sigurd, Thomas og jeg som trillet videre.

Image
Gjengen er klare til avreise fra kubikken i Drammen


Image
Første stopp var Esso på Bjørkelangen, etter som vanlig å ha å ha kjørt bakveien fra Binders-steinen. Her ble det kaffe, bolle og sjokolade


Image
Thomas og jeg måtte selvfølgelig foreviges foran Finnskogen-skiltet, hehe :lol:


Image
Her er vi klare til å fortsette utforskinga av de dype skoger....


Image
Det er fint her på Finnskogen \:D/


Image
Høsten har også kommet til Møkeren


Image
På Masterud (langs Finnskogvegen) ble det en liten stopp, og vi ble enige om å kjøre videre mot Øyermoen. Og så var det bare å vente og se om Thomas hadde nok bensin på tanken fram til neste pumpe....hehe ;-)


Image


Image
Du kan ikke bare "slenge" fra deg "plastikken" hvor som helst må du da skjønne Thomas....!!! [-X


Image
Hmmmm..... Thomas lurer på om kartet kan fortelle ham hvor han finner neste bensinpumpe....... :-k


Image
Puuuhhhh...... endelig..! Ingen bensinstasjon før Kongsvinger

Etter litt mat i magen på Konsvinger Gjestegård gikk ferden videre til Skarnes, der vi skilte lag. Sigurd og Thomas la veien hjemover om Jevnaker, mens jeg tok strake veien mot Oslo. Der møtte jeg Håkon på Frognerstranda, og sammen kjørte vi tilbake til Drammen.


Image
En blid gjeng skilte lag på Skarnes :D


Image
Vi hadde en kjempefin tur, som for mitt vedkommende endte på i overkant av 38 mil. Gutta fikk noen flere mil på baken før de var hjemme igjen. Temperaturen lå på rundt 9 grader, og vi hadde tørre fine veier. Og MAASSSSSSSE svinger :smt023


Tusen takk for følget :smt006
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: BIMMAS tur-og bildeblogg - *Finnskogen*

Post by tshansen »

Ser det er en stund siden du har vært her, men vil alikevell gratulere deg så mye med dagen :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply