Juliet blogger videre

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Erlend
Posts: 77
Joined: 21 Mar 2009 20:57

Re: Juliet blogger - [-en kjedelig trafikkhendelse]

Post by Erlend »

Hei!
Det var fint gjort av deg å ta deg av den. Har selv hund, dyrleger er ikke billigt. Jobbet vetrinæren gratis da eller eller venter han bare på at eieren melder seg for å gi han en gigaregning?

Kanskje eieren ikke melder seg grunnet den digre regningen :-k
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Juliet blogger - [-en kjedelig trafikkhendelse]

Post by Juliet »

Takk

De er nok bare greie og gjør det gratis. De satte pris på at jeg leverte den fremfor å la den ligge..... hvis det blir kjent at det er dyrt å levere påkjørte dyr vil sannsynligheten for at man lar de lide i stillhet være enda større vil jeg tro..... Det er ikke så mye å gjøre slik det er nå heller. Vi ser an om den kommer seg eller blir dårligere. Vi forsøker å finne eier eller et hjem. Blir den dårligere så spørs det hvordan det ender hvis ikke eier dukker opp og betaler for behandling .... Og så er jeg spent på om det er noen som faktisk bryr seg om den nok til å betale i det hele tatt hvis det blir nødvendig. Men jeg tror ikke de trenger å betale for å få den utlevert.
Jeg kommer til å donere litt penger til veterinæren fordi de var så hjelpsomme så ikke de taper så mye penger på at de tok oss imot på den måten de gjorde. Jeg skulle ønske at alle som skadet eller tok livet av dyr i trafikken leverte dem til veterinær ( ... )
Denne katten klarte seg og det kan se ut til at den kan ha fine fremtidsutsikter. Hvis jeg ikke hadde stoppet men latt den ligge der ville den muligens blitt påkjørt på nytt, fordi den ikke kom seg opp ....
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Juliet blogger - [-en kjedelig trafikkhendelse]

Post by rerell »

Så bra att du tog ansvar och följde upp, jag tror många bara låter katter ligga. Efter tips från en som sett våra lappar, hittade vi själva vår katt överkörd för ett par veckor sen.
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Juliet blogger - [-en kjedelig trafikkhendelse]

Post by Banditbiker »

Flott Julie. Du gjorde det eneste rette. =D>
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: Juliet blogger - [-en kjedelig trafikkhendelse]

Post by SoloTwin »

Så fint av deg!!! :D
Slike mennesker skulle det vært flere av! :)
God bedring til katten - og deg for den saks skyld.
Håper du slipper lignende hendelser i fremtida.
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Juliet blogger - [-en kjedelig trafikkhendelse]

Post by Juliet »

Tusen takk! Jeg synes selv jeg ikke kunne gjort noe annerledes.
Jeg var innom veterinæren i dag og de hadde allerede fått en telefon fra en som trodde det var hans katt vi har tatt vare på etter uhellet! Jeg som var redd ingen ville vedkjenne seg pusen. Han har gått med på kastrering, og veterinæren kommer nok samtidig til å barbere ned pelsen på den, for den er bare en hard klump. Så nå kan det se lyst ut for pusen, det var godt! Godt å vite at han har noen som bryr seg! Og at han vil få det stellet han trenger. :)

Veterinæren skal ringe meg når alt er ordnet så jeg kan hente buret og utstyret jeg har lånt bort til pusen.

Moralen her er vel at det lønner seg å bry seg, for da vil det gå bra til slutt \:D/
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Juliet blogger - [-en kjedelig trafikkhendelse]

Post by Baron von Waffel »

Katter er ville dyr og burde ikke ferdes fritt i tettbebygde strøk.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Juliet blogger - [-en kjedelig trafikkhendelse]

Post by _Adler_ »

Helt enig! Ser så altfor mange husdyreiere som klager over mye trafikk osv. mens de tørr å la husdyra gå fritt rundt. Ved kollisjon så har selvsagt føreren skylde, kjørte for fort, for agressivt, kunne sett seg for, bla bla bla. Husdyr er jo mye mer impulsive enn unger, men ungene går da heller ikke fritt? !
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Juliet blogger - [-en kjedelig trafikkhendelse]

Post by Juliet »

Jeg fikk en telefon fra veterinæren i dag, jeg kan hente bur og utstyr som jeg lånte bort til pusen nå, for nå har eieren tatt den med hjem :D Jeg tror det er samme damen jeg traff på da jeg hang opp lapper i området hvor jeg traff den. Hun hadde mistet kontakten med katten sin noen måneder tidligere og syntes hun kjente den igjen på bildet.
Jeg fikk vite at de har sydd leppa og latt den kastrere, og vil tro de har barbert av floker og stelt den på beste måte, så dette må vel være det nærmeste jeg kan komme hell i uhell :-k :)
Så i dag tok jeg ned igjen lappene jeg hang opp, og kjøpte inn ingredienser til muffins som dyrlegene skal få på fredag som takk for at de tok oss i mot med åpne armer :)
Phuh, godt det har endt så bra \:D/
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Juliet blogger - [-en kjedelig trafikkhendelse]

Post by Juliet »

Blir lite skriving her.... jeg var på Oslo Open og tok en del bilder som jeg hadde tenkt å legge ut her, men det tar så forferdelig lang tid med vår elendige bredbåndshastighet så det bar blitt utsatt lenge....
Jeg og samboeren fikk ordnet oss barnefri hele forrige helg og reiste endelig på mc-tur sammen \:D/ Han er snart ferdig med lappen, så litt av meningen med turen var at han skulle få kjøre en del og finne flyten. Og det gikk helt fint, det som var verre er at jeg har en smal customsal med 1 1,5 sete bare, det er som å sitte på en halvannen liters brusflaske - ikke veldig behagelig over tid kan jeg fortelle!
Vi kjørte over Blaker og Aurskog til Mysen hvor vi spiste middag på en taverna som jeg mistenker enten skal stenge snart eller skriker etter Helstrøm... og derfra ned til Ørje videre til Töcksfors en snartur. Vi kjøpte bare litt å drikke og en is der før vi dro til Oslo via Spydeberg og Ski. I Oslo hadde vi bestilt hotell for natten, rett og slett bare for luksusen \:D/ Hotell 33 var utrolig stilig! Kommer kanskje tilbake dit en gang.
Dagen etter var det Oslo Open. Vi hadde avtalt med venner å kjøre i følge fra Gjelleråsen så vi dro dit først. Derfra kjørte ca 40 sykler ned til Bjerke, ganske artig :D Det er første gang jeg er på Oslo Open, og det var absolutt verdt turen, det var mye fint å se og fantastisk vær, så jeg kunne gjerne tuslet der hele dagen. Vi var flere venner og bekjente som møttes der og gikk sammen. Men samboeren min hadde et ønske om å komme seg hjem før det ble kvelden så vi dro før fellesarrangementet startet.

I dag (også) var jeg glad for at jeg hadde sykkelen min. Vesla vår har vokst ut av en del klær - igjen - og var helt i beit for sommertøy plutselig! Samboeren var borte i går kveld og satte igjen bilen min der, for bilen hans har lenge stått. Jeg måtte uansett på klesbutikken så da var det jo bare å ta sykkelen. 8)
Fikk også kjøpt nytt visir i går, endelig, har hatt blankt visir hele tiden. Men med helsort hjelm er ikke det veldig fint selv om det kan være praktisk... gikk til slutt for et mellom-sotet for ikke å få altfor mye trøbbel ved mindre dagslys. Det ble myye bedre. Har også satt på whisper kit etter tips om hvordan forhindre fulle hjelmen med insekter. Jeg fikk et annet problem da, for det ble så sinnsykt varmt inni hjelmen og jeg syntes ikke ventileringen hjalp noen ting lenger. Jeg har nå tatt av ringen bak og latt nettet under haka sitte, og synes det ble bra. Har fått et par fluer inn etterpå, men håper det ikke betyr at jeg må sette på den store ringen igjen..... da kreperer jeg på varme dager tror jeg :shock:
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: Juliet blogger videre

Post by Shortybebeh »

Så utrolig flott av deg å ta deg sånn av pusen! Det er alt for mange som bare kjører videre!

Selv har jeg kjørt på og drept en pus. Kjørte i 70 og kjørte over den. Den var bevisst, men blødde ut av ører og nese og munn... eieren og masse naboer kom til slutt, og avgjørelsen ble at denne katten ikke ville overleve. En som stoppet i bil slo den i hjel med en hjulvinde.. helt forferdelig...
Jeg hadde det helt grusomt i mange måneder etterpå, gråt og gråt, og synes fortsatt det er helt forferdelig. Mine tanker er selvfølgelig om det var det rette å gjøre!? Men når eieren var der var det ikke min avgjørelse. Men jeg vet fortsatt ikke om det var det rette..

Å skade uskyldige er min aller største skrekk i livet... Hver gang jeg ser en ulykke eller ser døde dyr i veien får jeg klump i halsen. Lurer alltid på om de virkelig er døde eller om de ligger og lider, eller på hvordan de kanskje ikke hadde dødd dersom noen hadde stoppet...

Huff..

Nei, jeg er glad du er som du er Juliet! All honnør til deg, og veterinæren.
Death Is The Road To Awe.
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Juliet blogger videre

Post by Juliet »

Tusen takk Shorty, jeg er veldig lettet over at det gikk så bra som det gjorde. Et øyeblikk håpet jeg den var død så jeg skulle slippe å måtte tenke rask avlivning, det var skremmende å se at den levde og jeg ikke ante hvor ille det var. Men i ettertid er jeg glad jeg fikk den til veterinær!
Shortybebeh wrote: Å skade uskyldige er min aller største skrekk i livet... Hver gang jeg ser en ulykke eller ser døde dyr i veien får jeg klump i halsen. Lurer alltid på om de virkelig er døde eller om de ligger og lider, eller på hvordan de kanskje ikke hadde dødd dersom noen hadde stoppet...
Akkurat det samme føler jeg. Jeg blir trist når dyr ligger langs veien, lurer på om det kunne vært unngått, om sjåføren brydde seg osv. Og prøver alltid å være oppmerksom på bevegelser langs veien enten det er folk, katter, rev eller elg...

I ditt tilfelle kan jeg ikke se at den katten kunne ha overlevd. Det hørtes livstruende ut og da er det nærmest seigpining å prøve å hjelpe. Men det var helt sikkert en ekkel opplevelse, spesielt den avlivningen :( Men det er ikke bestandig det er snilt å være snill heller , for å se det sånn :-k
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
RedRocket
Posts: 86
Joined: 28 Mar 2009 13:34
MC: BMW F800S
Location: England

Re: Juliet blogger videre

Post by RedRocket »

Sitter med liten klump i halsen etter de kattehistoriene - jeg er så glad i puser, men har ingen selv - kan ikke gå forbi en pus uten å "prate" med den. Glad for at den dumdristige hekke-pusen traff deg i allefall, så fikk den all den hjelpen den trengte, fremfor å bli liggende igjen. Jeg fant selv en nypåkjørt katt en gang, fremdeles varm, og fikk sendt den til byveterinæren for oppbevaring, hengte opp lapper osv. Selv om den var død, synes jeg det var viktig at en evt eier fikk greie på hva som hadde skjedd med den.

Shorty - trist å lese om den pusen du kjørte på og hva som måtte gjøres i etterkant. Skjønner godt at det var veldig belastende.
Men may have discovered fire,
but women discovered how to play with it.
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Juliet blogger videre

Post by Juliet »

Det er hyggelig at det er flere enn meg som bruker tid og energi på pusene, når det samtidig er mange som velger ikke å gjøre det... :? Man plikter jo også å melde ifra til politi, vegvesen etc når det oppstår en trafikkhendelse, selv om en del førere ikke gjør det :-k
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Juliet blogger videre

Post by Juliet »

Bedre sent enn aldri håper jeg !

For en måned siden var jeg på National Rally til Geiranger. Det er første langturen jeg er med på, og første mc-treff, og det var en helt fantastisk tur. Jeg hadde også regnet med at denne turen kom til å bli bra, siden Geiranger er kjent for å være et flott sted. Men turen dit var en opplevelse i seg selv, med fantastisk flott natur og fine veier.

Vi skulle reise torsdag formiddag, men det ble litt ut på dagen før vi kom av gårde. Litt hit og dit med bensinfylling, hente noen nøkler og møte resten av reisefølget. Det striregnet, og var spådd usikkert vær både hjemme og over fjellet hele helga så det var nesten så vi ble hjemme, men heldigvis tok vi sjangsen. Da alt var pakket og vi endelig var klare ville ikke sykkelen min starte , den var tom for strøm :roll: Jeg hadde nemlig latt den stå med tenninga på et par ganger mens jeg satt på den og ventet så ikke alarmen skulle gå. Det i tillegg til at den trekker godt med strøm når den startes opp uten å kjøre så langt tapper en god del strøm. Så da sto vi der da. I bøtte regn. Og så på hverandre. En kilometer hjemmefra….. Til alt hell fikk jeg hjelp med å dytte i gang, samboeren min var på pletten ikke lenge etter jeg ringte. Reisefølget mitt var ikke så stort, det var bare jeg og “M” og vi fikk ikke opp nok fart til å få startet den selv. Men nå kunne vi reise - endelig!

Og vi kom til Skarnes. Men da kjente jeg at jeg var skrubbsulten…. Jeg hadde stresset meg av gårde og ikke tatt meg tid til å spise skikkelig, så da ble det matstopp 20 minutter etter avreise. Jeg svelget unna rask mat mens “M” sto ute i bøtteregnet og holdt sykkelen min i gang, for jeg visste ikke om den var særlig godt ladet ennå. Men så kunne vi endelig legge oss på hjul et stykke.
“M” kom seg ut på vegen litt før meg pga plutselig kork i ei rundkjøring, og da jeg endelig nådde henne viste det seg at hun sto i vegkanten lettere frustrert. Hun var redd sykkelen hennes kokte, eller om det var noe annet alvorlig galt for det kom innmari mye røyk fra området rundt motoren. Jeg var overbevist om at det var regnvannet som dampet fra radiatoren (hun kjører en Honda) men hun hadde sine tvil iom det luktet svidd….. Vi kjørte imidlertid helt til Vallset uten at det gikk galt. Her tok vi en liten stopp sammen med fire tyske veteransykler og deres tyske førere. Nå var hanskene mine gjennomvåte, det var det eneste stedet som ikke var regntett. Jeg hadde pakket med meg regntrekk til hanskene, men de er så trange rundt strikken at de gikk ikke utenpå helårshanskene mine. Jeg skiftet til tørre sommerhansker, og da kunne heldigvis trekket brukes. Jeg har også kjøpt skikkelige støveltrekk sammen med regndressen, de var suverene. Tyskerne var nokså våte, spesielt på bena. “M” hadde ikke fått tak i regntrekk til hanskene sine så hun gikk for nødløsningen - syregrønne gummihansker fra Rimi….. Hun hilste ikke til andre mc-ister på denne turen…. :roll: Men både gummihanskene og plastposene på støvlene holdt henne tørr, så man kan ikke klage! :lol:

Vi kjørte videre til Lillehammer hvor jeg fylte bensin og vi strakk litt på bena før vi kjørte videre til Kvam, jeg tror det var her vi kjøpte proviant vi skulle ha på hytta den kvelden.

Vi hadde bestemt å ta oss god tid på turen med overnatting i Otta, på Øihusviken camping. Et nydelig sted langs Vågåvatnet. Det er en gammel koselig gard, med flere eldre bygninger, sanitæranlegg i låven, og små campinghytter langs vannet.
Image

Image

Hytta vi leide var veldig rimelig og nokså primitiv, men koselig og mer enn nok for oss.
Image

Siden vi ikke hadde tenkt på at det ikke var kjøkkenutstyr på hytta ble måltidene av nokså enkel standard, men det smakte like godt
Image

Vi fikk også tørket alle de klærne som var våte og gjennomvåte, hytta minnet mest om ei tørkestue.
Image

Dagen etter hadde sola overtatt og jeg kunne endelig skrelle av meg det ene plagget etter det andre underveis. Jeg ville nemlig være smart og forberedt i tilfelle regn, men skjønte etter hvert at det var jeg som var dum og overkledd og at regntøyet var helt unødvending. Det ble knallvær utover dagen, og siste etappen ble en flott opplevelse.

En stopp ved Malm, hvor jeg innrømmet at jeg var noe overkledd
Image

Image

Image

Fra Otta kjørte vi til Lom hvor vi ikke lenger var alene, her var allerede et stort reisefølge fra HD i Arendal, og en buss med pensjonister som hadde andre reisemål.
Image

Vi spiste lunsj og så på trafikken med HD‘er som putret forbi, og en liten baileys på polet fant vi også før vi fortsatte videre over fjellet.
Image

Fra Lom forandret naturen seg for hver kilometer, det var som å kjøre i malerier. Tror jeg smilte hele veien, og hadde en skikkelig god feriefølelse hele dagen. Vi stoppet kort ved Grotli bare for å ta litt bilder, og her stoppet tre dansker sammen med oss.
Danskene hadde med kjempeflagg - som blåste av rundt første sving :lol:
Image

Image

Image

Image

Siste etappe gikk fort. Jeg ville gjerne ta masse bilder her for naturen her er noe av det mest dramatiske og flotte jeg har opplevd, men det var mye trafikk og smal og svingete vei så vi valgte å kjøre.

Siste stykke ned til Geiranger var som dere sikkert vet veldig svingete, jeg fikk noen minner fra en ferie i Hellas, på Santorini for mange år siden…. Det var innmari moro å kjøre, men krevde full konsentrasjon og laveste gir og motorbrems. Jeg turte ikke ta noen sjangser.
Image

Image



Vi skulle bo på Dalen Camping litt ovenfor sentrum, og vår ringe enkel-standard hytte hadde underveis blitt oppgradert til Villa, og vi ble imponerte over standarden! Kostet litt mer, men innmari deilig å koste på seg litt luksus.
Image

Image


Etter å ha flyttet inn i hytta og dusjet og skiftet, dro vi nedover mot sentrum.
Det gjensto noen svinger før vi fant Hotell Utsikten og flere kjente, og enda flere svinger før vi var nede på treffplassen. Og tro det eller ei, det var enda flere svinger før vi var nede i selve sentrum… Denne turen har gitt meg veldig god trening i kjøreteknikk!
Vi dro ned på treffområdet for å registrere oss og ta et overblikk, og handle litt mat for helga. Så dro vi til hytta og tok felles HOG buss ned igjen litt senere. Buss-ordningen fungerte utmerket, kjempefin ordning!
Det var fulle telt og høy stemning på plassen hele fredagen til langt på natt.
Image

Vi fikk raskt buss hjem når vi ville avslutte. Buss-turen hjem var noe nervepirrende, jeg antar sjåføren kjente til svingene bedre enn oss for han bare gliste da vi hintet om smale veier…. Men vi landet trygt.

På lørdag var det fullt program. Jeg klarte å ordne med en helikopter-tur på formiddagen sammen med fire andre, og det var en morsom opplevelse. Jeg ba om en heisatur og fikk en sightseeing over fjorden, men kan vel ikke si jeg var skuffet av den grunn, for utsikten og turen var allikevel veldig bra.
Ikke alle som kan skryte av å ha tatt flyfoto av HD'en sin, men det kan jeg, den ble bare litt liten på bildet :lol:
Image

Image

Image

Image



Senere på dagen var det turistcruise på fjorden mellom Geiranger og Hellesylt, og det var en fullpakket båt. Været var fint, omgivelsene var utrolige og i tillegg hadde vi knallbra live musikk med Gil Edwards og…(beklager, husker ikke navnet).
Image

Image

Kjempestemning hele veien, til og med mange som danset.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Jeg og “M” hadde tatt syklene våre ned til havna, og fant ut at vi ville ha med oss Ørnevegen, så vi heiv oss rundt da vi gikk av ferjen og kjørte den opp og ned igjen bare for å ha gjort det. (Sannheten er at vi trodde en liten stund at det var det som var Trollstigen…..men skjønte underveis at det ikke stemte….) Moro og svingete var det allikevel.
Utsikten ned til sentrum
Image

Image



På kvelden var det felles grilling på Fjordhotellet, og på grunn av litt regn ble det flyttet innendørs. Lørdagskvelden var overraskende rolig, jeg tror mange var veldig slitne etter en lang fredag og lørdag. Vi tok tidlig kvelden og planla en relativt tidlig avreise på søndag.

Søndag kom og det var tid for retur. Vi kjørte samme vei tilbake, men med litt større selskap enn sist. Vi stoppet igjen i Lom for å spise og hadde flere småstopp underveis for å samle krefter, denne gang var målet Øyer. Vi hadde planlagt å overnatte på en campingplass i Øyer for å slippe hele distansen på en dag,. Det ble en svært så enkel middag (…jeg hadde tatt med nødrasjoner som jeg ville få brukt opp) og tidlig kvelden, for vi måtte tidlig av sted på mandag fordi jeg skulle på jobb utpå dagen.
Jeg rakk så vidt å si hei hjemme, en kjapp dusj og et skift før jeg sto på jobb igjen, full av reisefeber.
Image
Vennlig hilsen Juliet
Post Reply