"SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2595
Registrert: 06 okt 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud
Kontakt:

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Legg innav hakhap » 13 mar 2019 21:15

Gratulerer med ny jernpony til sønnen da :thumleft


" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Palma
Innlegg: 3158
Registrert: 09 okt 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
Kontakt:

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Legg innav Palma » 13 mar 2019 23:59

Gode investeringer

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

knutk
Innlegg: 1413
Registrert: 15 jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F800GS, R90S

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Legg innav knutk » 14 mar 2019 08:28

tshansen skrev:The computer can be fooled by putting a resistor of 22000 Ohm and 0,25W into the connector.

http://www.rottweilerperformance.com/sa ... gle-alone/

Er dette noe som er enkelt å lage selv? :-k :-k


Alle som ikke gidder å lese utredninger: Hopp til siste linje.

SAS blir styrt av en magnetventil. Når den blir borte registreres en åpen krets, som gir feilmelding. (Litt overflødig beskrivelse, ment å glede de som ikke helt er oppe på speed om hva som diskuteres).
Typisk motstand i en sådan er 300 - 500 Ohm.
Men en 300 ohms motstand blir litt varm. (Formel : U x U/ R, Dvs 14V x 14V/300ohm = 0,653W. Man bør doble Watt toleranse på motstand, 1.36W, dvs en 2W motstand. En litt klumpete og unødvendig varm løsning.

Siden ECU trolig bare ønsker å registrere at kretsen leder strøm er motstandsverdi ukritisk innen gitte rammer.
Der referers til 22K motstand så vel som 1K motstand og alt i mellom.
For egen del ville jeg siktet meg inn på en 250mW motstand. De minste og mest brukte er 0,125mW, men de blir litt pinglete i fysisk størrelse om de bare skal plugges inn.
Om man tar ytgangspunkt i mekkerens forslag om 2200 ohm blir regnesrykket: 14 x 14 /2200 = 0,089 W. Dvs perfekt å benytte en 250 mW motstand.

Forslag om 2.2K motstand på 250mW støttes.

Brukeravatar
Bikeridr
Geocache General
Innlegg: 2364
Registrert: 08 okt 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV
Sted: Babīte

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Legg innav Bikeridr » 14 mar 2019 10:46

knutk skrev:Om man tar ytgangspunkt i mekkerens forslag om 2200 ohm blir regnesrykket: 14 x 14 /2200 = 0,089 W. Dvs perfekt å benytte en 250 mW motstand.

Forslag om 2.2K motstand på 250mW støttes.

Ja, og for å presisere; 250mW er det samme som 0,25W eller 1/4W. Så, hvis du har t id å vente vinter og vår på forsendelse fra Kina, kommer du av det med en tikroning inkl frakt for 100 stykker herfra, f.eks:
https://www.ebay.co.uk/itm/100PCS-2K2-2K2-Ohm-1-4W-0-25W-5-Carbon-Film-Resistors-CF-NEW/141772560216?epid=1388848085&hash=item21024d9758:g:1LMAAOSwWnFV8-lc
--
Bikeridr

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 5504
Registrert: 05 okt 2015 13:39
MC: Nada...

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Legg innav Tommas » 14 mar 2019 11:50

Gratulerer til poden!

Brukeravatar
tshansen
Administrator
Innlegg: 18241
Registrert: 07 mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Sted: Bergen

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Legg innav tshansen » 14 mar 2019 18:17

knutk skrev:Alle som ikke gidder å lese utredninger: Hopp til siste linje.

SAS blir styrt av en magnetventil. Når den blir borte registreres en åpen krets, som gir feilmelding. (Litt overflødig beskrivelse, ment å glede de som ikke helt er oppe på speed om hva som diskuteres).
Typisk motstand i en sådan er 300 - 500 Ohm.
Men en 300 ohms motstand blir litt varm. (Formel : U x U/ R, Dvs 14V x 14V/300ohm = 0,653W. Man bør doble Watt toleranse på motstand, 1.36W, dvs en 2W motstand. En litt klumpete og unødvendig varm løsning.

Siden ECU trolig bare ønsker å registrere at kretsen leder strøm er motstandsverdi ukritisk innen gitte rammer.
Der referers til 22K motstand så vel som 1K motstand og alt i mellom.
For egen del ville jeg siktet meg inn på en 250mW motstand. De minste og mest brukte er 0,125mW, men de blir litt pinglete i fysisk størrelse om de bare skal plugges inn.
Om man tar ytgangspunkt i mekkerens forslag om 2200 ohm blir regnesrykket: 14 x 14 /2200 = 0,089 W. Dvs perfekt å benytte en 250 mW motstand.

Forslag om 2.2K motstand på 250mW støttes.

Takk for informativ post (nok en gang) knutk =D>

Selv har jeg liten eller ingen greie på dette. Så jeg er på syltynn is bare med å nevne Ohm, volt motstand... osv osv :lol: Bror min har allerede klart å hjemmestrikke og lodde en løsning. Så han skulle fikse en til meg også :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 24.000 km - Motoz Tractionator Adventure
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1696
Registrert: 05 okt 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Legg innav freddy123 » 14 mar 2019 19:53

gratulerer til poden med riktig merke og sykkel

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Brukeravatar
intruder
Innlegg: 776
Registrert: 03 mai 2016 15:42
MC: 1992 Suzuki Intruder 750
snart veteran begge vi
Sted: Brumunddal

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Legg innav intruder » 28 mar 2019 12:30

I sammar må vi treffes for en kaffekopp,banna bein.Du er vel ike ovafor på Mjøsa Rundt , da kunne det ordnes noe på Bolleland på Espa...der er kanskje også lespa (take it easy,bare et rim)...
Kjører jeg Mjøsa Rundt på MC-folkets nasjonaldag,blir det mot mange av de andre--overrasker deg kanskje ikke ? :-k
Nok om det....
Har brukt den resterende hjernekapasitet til å dikte en bursdagsoverraskelse til deg :

Det er mye forunderlig ved vår Mekker
trur han at han er Lucky Luke så colten han trekker
Og i verkstedet om en skrue kanskje brekker
da kanskje dama over lanken ham smekker

sjøl om hu syns han er lekker... :smt003 :-({|=

Neste episode sendes kanskje fra det Hjellumske psykiatriske sjukehus forfattes...takk for oppmerksomheten !

:smt119 :smt117

Brukeravatar
mekkern
Innlegg: 3514
Registrert: 22 jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Legg innav mekkern » 28 mar 2019 12:50

Blir nok en tur "oppover" snart men er ikke sikker på 1Mai.. kjøre i kø rundt mjøsa er ikke SÅ givende...men gir et pip på tlf i så fall. :thumleft

Brukeravatar
intruder
Innlegg: 776
Registrert: 03 mai 2016 15:42
MC: 1992 Suzuki Intruder 750
snart veteran begge vi
Sted: Brumunddal

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Legg innav intruder » 28 mar 2019 15:10

Er heller ikke så begeistret for køkjøring så jeg har aldri kjørt Mjøsa rundt på "de sosialistiske apostlers dag,bådde blå og de blasse rødmende" ,men en gang fulgte jeg dem til Stange...tro det eller ei,omtrent 10 Harrleier,så kom jeg og bak meg en uniformert polltibil med blålyset på...følte meg som president i Hells Angels Norway gitt... :idea: :arrow: :arrow: :arrow:
...men har kjørt dagen etter som regel...blir mer oppmerksomhet mot min ringe person...og kanskje so9m eneste kommunist ?? :smt075 :smt076

Kanskje vi skulle gjøre en tur til han Desmo vi :(

Brukeravatar
mekkern
Innlegg: 3514
Registrert: 22 jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Legg innav mekkern » 12 jun 2019 20:51

Jeg har blitt fortalt at det ikke har skjedd hvis en ikke har bilder....

men jeg har også forstått at en ikke er skikkelig motorsykklist hvis en ikke kjører minst 70 mil om dagen-helst på grus (helst i regnvær med dritdyr gørrtex og ikke med en regndress..)
Og en må ha en grisesvær mc med minst 3 containere i alu og litt (10-15kg) annet snadder.. :lol: :lol:

Jeg putrer rundt så langt jeg synes det er morro og helst i godt vær.. kan også bare ta en tur til Drammen,drikke kaffe og treffe gjengen eller kebabsjappa uten å skamme meg.
Kevlarbuksa eller "alpepornoen"(snekkerskinnbuksa)og ei stoff eller skinnjakke..og noe passende skotøy-sammen med litt tynne skinnhansker og enten "langturhjelmen" en gammel c3 eller hjemmelakket biltemahelhjelm eller gud forby en jethjelm... :mrgreen:

Men NÅ har jeg i det minste tatt steget forbi 1000ccm grensen...(selv om bastarden er 1002ccm)
Svimlende 1203ccm.. \:D/
I dag fikk jeg hjem "indianeren" (selv om jeg ikke får skiltet før fredag)

Gasset avgårde med lånt Pæugot partner fra bror min og lånt henger fra naboen i retning av Mysen.
Aldri har jeg ventet så lenge på noe kjøretøy.. Som jeg sa til selgeren : dette er jaggu vært et svangerskap med fødsel i dag for det er 9mnd siden jeg skrev kontrakt.. :lol:

Ankom Spinnin-Wheel i efta og skred ut av bilen.
Bilde

Og hva sto og ventet innenfor døra?
Jo der sto "høvdingen"..
Bilde

etter litt babling og handling av "reklameeffekter" som den kommersielle hora jeg har blitt:
Ny jakke i samme stil som sykkelen...
Bilde
Fikk med litt annet styr som t-shirt caps og noe småtteri.

Men så var det å få "payet" og dette er vel foreløpig noe av det større beløpene som er "tæppet" som det heter så fint (måtte dog slå kode :lol: )

så måtte Børge (selger) ta bilde av sykkel og ny eier før jeg lastet på..

Det er ikke bare bare å få stroppet fast alle sykler uten at en skal lage et eneste merke eller overlaste noe deler..
men med litt kreativitet og noen nye microfiberkluter gikk det greit..
Bilde

men en vil jo ikke søle til gullet og ikke skal det fryse... så da får en lage overraskelse..Alltid gøy å pakke ut pakker... :redface

Bilde

og til slutt etter regnvær og "mil etter mil" så står den inne i hulen.. men ikke helt alene allikevel..
Bilde


Gleder jeg meg til skilt og sol?????? OH YEAH.... :smt007

Brukeravatar
tshansen
Administrator
Innlegg: 18241
Registrert: 07 mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Sted: Bergen

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Legg innav tshansen » 12 jun 2019 20:53

=D> \:D/ =D> \:D/

Jeg kommer innom en dag å skal kikke på denne, det kan du ta deg faen på :lol: 8)
Gratulere nok en gang :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 24.000 km - Motoz Tractionator Adventure
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app

Brukeravatar
Trondgv
Innlegg: 2655
Registrert: 07 okt 2015 13:15
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karmøy

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Legg innav Trondgv » 12 jun 2019 20:59

Det er faktisk en amerikansk sykkel jeg kunne tenkt meg selv.. :D Gratulerer :thumleft
TKC 70 - 39500km

Brukeravatar
mekkern
Innlegg: 3514
Registrert: 22 jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Legg innav mekkern » 12 jun 2019 20:59

tshansen skrev:=D> \:D/ =D> \:D/

Jeg kommer innom en dag å skal kikke på denne, det kan du ta deg faen på :lol: 8)
Gratulere nok en gang :thumleft

Takker.
Ja det er "åpent hus " som alltid. :thumleft

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 622
Registrert: 09 nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Sted: Oslo

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Legg innav ole m. » 12 jun 2019 20:59

Grattis mekkern! :D Ser frem til å høre hvordan denne er å kjøre.


Gå tilbake til «Bloggen»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: biker7, Kant1, ojda og 53 gjester