Jaja... har en ikke egne "prosjekt" så dukker det opp andre...
Naboen har en bekjent som har importert en -83 Honda VT750c fra USA.
denne ville ikke gå da den kom til Norge.
så har den vært hos flere som jobber på verksted/eksperter og "lignende".. og de hadde ordnet med forgassere (renset) og bensinpumpe(funker ikke) og fant til slutt ut at den hadde dårlig/ingen gnist...
de har byttet coiler-cdi units-surret med triggercoiler og styret på så den dukket opp her som et puslespill med deler i esker og plastbøtter og bæreposer.
som femte "mekaniker" på 2 år så så dette ikke lovende ut...
først måtte jeg montere sammen innmaten på høyre side med clutch og div deler.
og her fant jeg første greie...
De har byttet om på triggercoil 1-2 så ledningene kunne ikke legges riktig-ei heller starte..
etter å ha fikset dette så skulle jeg re-montere clutchen som er av en hybridtype jeg ikke har vært borti -med enveislager på halve clutchen og fjærskive som clutchfjær..dette er visst en slipperclutch variant-også litt spennende da en ikke helt vet hvordan det ble demontert og hva hvor..
Etter å ha montert sammen motoren og fylt på olje så var det på med rammerør og eksosrør/høyre fothvilerarrangement.
SÅ kom jeg til punktet der jeg faktisk kunne begynne skikkelig feilsøking....(hadde målt triggercoilene før montasje da de påsto de var defekte-disse måler innenfor spec)
Testet først med startkabler og prøvde en start-NIX -start gass-nix..
oki-er det gnist? nix...
men er det 12 volt til coilene?-nix..
feilsøkte litt på kontakter men fant ingen åpenbare feil og testet derfor 12 volt rett på coiler og JADDA -da ble det gnist.
Prøvde på nytt med litt/masse startgass og den begynte og putre og fikk litt turtall en gang-
men det var noe rart...
oki bensin... her er det en ekstern bensintank under sete med nivålampe for reserve.
i denne var det noe guffe som lignet på "champagnebrus med en dæsj melk i"
fylte på litt ny bensin i denne og testet annen bensinpumpe og det lakk i alle skjøter og ut av forgasserne, t-stykket på bensinslangen knakk også når jeg skulle stramme klemmene(billigste drittklemmene jeg har sett), dessuten var slangene pill råtne..
Så da var det ut m gasserne for å sjekke fluttører og membraner -dette så bra ut men flottørhuset på den ene var ikke tilskrudd skikkelig..
nye slanger klemmer og t-stykke pumpe og bensin så skulle det være et håp..
Men lokket på luftfilteret så litt rart ut....
Og takke faen hadde det ikke vært noen jævler der også-de hadde
snudd luftfilteret feil vei så det tettet fullstendig mot luftinntaket...
Med luftfilteret riktig vei-bensinpumpe som virker-fersk bensin-tette forgassere og gnist så startet dritten gitt...
ok så virker ikke tomgangskretsen på den ene forgasseren men greit nok..(har sjekket pilotskruen på begge nå-ene 3 runder ut -den andre 7.5...)skal finne ut av det..
men hvorfor er det ikke skikkelig m strøm til bensinpumpa? må forskes på(mulig dårlig cutoff-relee)..
men viktigere:
Hvorfor får ikke coilene strøm?
jodda-
NØDSTOPPBRYTEREN her er det irr og dritt i bryteren..med spraying og rugging på denne kommer det strøm innimellom.
Dette er hovedårsaken til alle problemene med sykkelen og de 4 foregående "mekkanikkerne"s demontering av hele sykkelen og alle skifte av bokser og coiler.
PS: det ser "bombet ut" i ledningsnettet inni lyktehuset også...