"SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by mekkern »

Jeg er villig til å teste det meste-også grønt...det grønne skiftet vet du... ;-)
redigerte litt på forrige innlegget ref dekk...

Kos dere på tur ..godt å komme hjem.. litt "mett" av svinger og fjell nå.. :roll:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by mekkern »

Sommerens tur til sydligere grader er noe som jeg har ventet på i nærmere et år..
og forberedelsene har vært mange, både dyre og noen "bortkastede".. men etter noen avveielser ble valget tatt: "Gamle svarten" skal få en ny europatur... han er en trofast venn på tur som er behagelig å gnage timesvis med motorvei og som takler svingete småveier..selv om det ikke er noen "racer" etter dagens standard..
sist år pakket jeg sidevesker og stor bag i tillegg til "sminkeboksen"..men etter noe overveielser ble alt egentlig stappet inn i bagen-og langt fra stappfull??? hva hadde jeg glemt tro?? :-k
Image
jaja...
søndag før avreise så puttet vi inn syklene i traileren på Hjortneskaia i Oslo.
Stemningen var allerede ganske forventningsfull blandt deltagerne \:D/ og sikkert også litt spent blandt de som ikke skulle være med, men derimot skulle være hjemme og vente på de på "vikingaferd" :?
Image
Image

Onsdags morgen så var undertegnede rimelig klar om morran..
Image
Katastrofemoen viste seg fra en god side og vi var i lufta i rute.
Image

Vi kom oss raskt fra flyplass til OMV benseren en km unna flyplassen og fikk hoppet i kjøreutstyret og kjørte via bondesstrasser nedover mot "hytta til Adolf" som vi hadde tenkt å ta en titt på siden vi skulle mer øst i år.. men etter en del stengte veier og kuking med waypoint som ikke ville samarbeide så kjørte vi i min gruppe bare mot riktig himmelretning der vi så det var fjell i horisonten..
etter en stund fant vi ut at vi skipper Adolf siden han ikke lengre er hjemme og tar retning på Grossglockner da en del av oss glapp den forrige gang..

Når vi kom til bomstasjonen så var veien stengt grunnet en skikkelig ulykke og vi måtte vente en tre kvarter på "einzatsgruppe".
Image

Når veien åpnet så ble vi stående en stund ved ulykkesstedet da de hadde problemer med trafikkstyring og skuelystne.. den ene bilen en sportsbil hadde nok sladdet inn i fronten på en annen bil med førersiden, sikkert med grisete resultat siden bilen var dekket med presenning..fysj...
men vi kjørte videre med håp i øynene om fint vær også på toppen...med duften av svidde bremser i nesen fra biler på vei ned så gasset vi på...
og joda.. på edelweisspitze så var det strålende vær gitt.
Image
Image

måtte innrømme meg selv et glis gitt..
Image

omsider så kom vi til hotellet i Arabba.
Image
OK... dette var i 1964 så det har jo skjedd noe siden det-også rundt hotellet..
Image
en fin garasje med litt verktøy og høytrykkspyler var også for oss på 2 hjul. \:D/
Image

Alt i alt en fin dag, og med god mat på kvelden og en skikkelig halvliter så sa jeg meg fornøyd.

Neste er Torsdag... :smt006
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by tshansen »

Herlig kveldskos dette =D> gleder meg veldig til neste del.

Pressening over bil er ofte en grei indikator på at det er en dødsulykke og at det er prioritert å få åpne veien før man begynner arbeidet med å plukke ut den forulykka :-#
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by ashland »

Flott du tar deg tid til å dele :thumleft

Det setter en tankevekker og demper litt på gasshånda når enn kommer midt oppi en større ulykke...
fun is not a straight line
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by mekkern »

Torsdags morgen opprant.
Og vi var spente på mange ting..en grei frokost -og hva med en god kopp kaffe?
Frokosten var ok men lite frukt/grønt...jaja..
men kaffe???? hva som vi enn prøvde av innstillinger på maskina så smakte det høggorm..fant dog en stilling som smakte koffeinholdig høggorm..

Jaja.. ikke tenk på det!
vi skal kjøre..Ikke drikke sølevann!
Etter noe diskusjon ble det prøvekjøring/byttelån på "badboy" og en av de andre så han byttet bort sin zx12 med en derestriktert H2SX med nær 230hk hjulet.og jeg hang meg på han, "reiseleder" og "fatter" , jeg sier oss 4 for vi kjørte litt div ruter og påtraff mange av de andre innimellom på turen.
Men å finne ut hvor jeg egentlig kjørte denne dagen? tja.. har funnet ut jeg kjørte Passo rolle hvor vi hadde inntak av skikkelig kaffe etter vi forlot Arabba over Passo Pordoi som ligger rett borti gata(9km).men det er vel alt..
Image
Image

ruta på gps har gjort at jeg har greid å få gjenskapt noen steder i etterkant.. :roll:

vi kjørte sydover fra Lambroi og mot nordenden av Lago Del Mis er en "kløft" med skikkelig juv og små tunneler..Og her påtraff vi en annen gruppe fra følget vårt i syd-enden av vannet og varmen begynte å trekke mot 30tallet....

Image

Vi forlot en del av de andre der og fortsatte ruta til vi tok en lunch i Sedico.hvor det "datt inn flere"

Image

det var mange som kikket på samlingen av sykler-fra værsting RR til kompressormatet touring Hayabusa Bmw Gs og K1300s Triump 1200tiger KTM1290adv. og den litt utdaterte -88 cbr1000F`n... 8)
Godt med Kaldt drikke og og litt sen Lunch mens sola grillet tempen over 30..

Image

etter en stund kom vi oss tilbake til Arabba og inntok en Pizza tror jeg det ble.. :-k en går litt i surr etter en stund hvis en ikke lager seg noen stikkord.
Men en flott dag med masse svinger og masse å se.
Og så er det greit med "packtalk" så en kan skravle litt også mens en kjører.litt om trafikken og endringer av ruter og om en skal stoppe litt eller det er noe fint å se. :thumleft

Ikke nødvendig men gir mer "gruppefølelse" synes jeg.

Fredag ble det litt avslapping og rusling rundt i landsbyen og en liten svipptur opp i fjellet bare for å sitte å slækken litt, og været var litt bob-bob også..
Men det ble felles middag på MIKIS Grill. rett opp i gata. og nu jævlar for et måltid..her snakker vi forrett med en pølse og ost og en kurv med hjemmelagde kjekspinner og med et bakverk jeg ikke har sett maken til.. så mykt og saftig..

Image

og entrecot med nydlig tilberedte grønnsaker..
Image
flere av de andre gikk sammen og kjøpte Mikis spesial som var flere typer kjøtt -Okse/bæ/hjort/og en pølse med tilbehør,
og en vinskvett.
Image
Alt i alt en fortreffelig middag og dag i Italia.

Da var det bare å få en liten Øl og legge kroppen på lading for LØRDAG. \:D/


Lørdag neste
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by mekkern »

Lørdagen opprant!
Her var det bare å få i seg litt frokost og hoppe i fillene.
Været er helt ok og temp er innafor-vet det blir varmt nede i lavlandet.
I dag skal det bli en rundtur på rundt 34-35mil, ned mot Bassano de Grappa og innom/over mange små og større pass.
Vi er flere grupper som skal kjøre samme ruta men ikke i en gruppe.
Det passer best å kjøre i grupper på 3-4 og opp til 6-7 i perioder/løse grupper..

det begynner å fylles på med tursugne.

Image
Vi legger i vei mot Lago di Alleghe og videre med en transportetappe til Brugnach.
herifra blir veiene litt mer varierte til vi kommer til Caupa og morroveiene begynner,

Kaffepause i Valstagna-her treffer vi på 4-5 stykker fra en annen gruppe.
Her tror jeg det var greit med en pause for tilogmed tlfkameraet har litt hickup..
Image

Noen av de andre drar litt før oss og vi kjører videre og etter noen mil påtreffer vi en litt kraftig regnskur så vi tar på litt regntøy, men dette varer ikke så lenge at det legger noen demper på humøret Vi tar en ny kaffestopp med litt mat for de trengende på Passo Vezzena da vi har kommet litt utpå dagen.

Image

her er det også spor av det voldsomme været som tok livet av flere mennesker i November 2018.
Store områder med trær er rett og slett blåst flatt av fallvinder på over 120kmh..

Image

Syklene hviler litt..

Image


jeg har krabbet ut av den spygrønne regndressen i størrelse 8xl som er omdøpt til "Zeppelineren" når den blåste seg opp av fartsvinden og "gubbehjelmene våre luftes..

Image

etter en stund kommer vi til Belvedere og må ha en foto-stop.

Image

"but first let me take a selfie" :lol: :lol:

Image

Storslått utsikt.

Image

og vi er ikke alene om å nyte veiene..

Image
Image

ikke flere bilder fra turen desverre men en fin dag og litt intressant med bakbrems som kokte og gnistsprutende midtstøtte.. :plystre
men hva kan en egentlig regne med når en skal presse en gammel traver i selskap med moderne sykler med 60-70hk mer, større bremser og lettere førere?

Smakte det godt med litt mat på kvelden? ja både det og litt godt drikke...

Image

God Natt..


Søndag neste.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by ojda »

Mye bra Mekkern, hadde jeg ikke vært påtur sjøl i perioden hadde nok misunnelsen fra denne kanten vært mye sterkere :roll: 8)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by tshansen »

Hahaha.... jeg ler så jeg rister. Hva er det med "mannfolk" å de håpløse selfies'ene :lol: Det er så nydelig.
Hvis man først skal ta selfie, er det bedre å være med skikkelig i normal høyde. Men å strekke hendene så høyt man kan for å komme med helt nederst i bildet med tidens cum-face.... rett og slett nydelig =D> =D>

Takk for enda et avsnitt av turen deres... Det er noe med de alpene. Det skriker i sjela, jeg vil ned igjen. å det litt brennkvikt
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by mekkern »

Det er mye mer fra lørdagen men husker ikke alle stedene-er jo 4-5pass jeg ikke husker navn på også..

Selfier er no skit uansett synes jeg..-og jeg har ikke fisheye linse lange armer pinne eller fotogent tryne inni hjelm....
Tror jeg har tatt 5-6 selfier totalt i min levetid.så det er ikke noe jeg legger noe jobb i..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by tshansen »

mekkern wrote:Det er mye mer fra lørdagen men husker ikke alle stedene-er jo 4-5pass jeg ikke husker navn på også..

Selfier er no skit uansett synes jeg..-og jeg har ikke fisheye linse lange armer pinne eller fotogent tryne inni hjelm....
Tror jeg har tatt 5-6 selfier totalt i min levetid.så det er ikke noe jeg legger noe jobb i..
Gje deg :-P jeg er sikker på at du har en disk full i slike selfies på maskina di :lol: :lol: :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by ojda »

tshansen wrote:
mekkern wrote:Det er mye mer fra lørdagen men husker ikke alle stedene-er jo 4-5pass jeg ikke husker navn på også..

Selfier er no skit uansett synes jeg..-og jeg har ikke fisheye linse lange armer pinne eller fotogent tryne inni hjelm....
Tror jeg har tatt 5-6 selfier totalt i min levetid.så det er ikke noe jeg legger noe jobb i..
Gje deg :-P jeg er sikker på at du har en disk full i slike selfies på maskina di :lol: :lol: :lol:
Leiter du, så finner du nok ei selfie-stick i verktøykassa hans å serru :roll:
Å det ække no unnskyldning at han sikkert har smidd han sjøl :lol: :lol: :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by mekkern »

Det kan hende det er et par stykker jeg har glemt gjennom livet men:

Hvis du finner til sammen mer enn 10 ulike "selfier" noe sted i verden som jeg har tatt frem til 29/09-2019 skal du få 10000kr kontant.og da inkluderer jeg kamerabilder i alle format og lagringsmedier. :thumleft
Kødder ikke. :thumleft

EDIT: Dette tilbudet/veddemålet går nå ut 23:07 29/09-2019 før en eller annen produserer noe photoshopgreier med trynet mitt i..jeg kom på at dere er flinke til slikt.Ref dassbilder.. :lol:
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by ashland »

haha.. skal være forsiktig med foto og veddemål her inne, brått dukker de rareste plasser og posisjoner opp :lol: :lol:

Takk for du deler av turen mekkern :thumleft Det å holde styr på passene, når og hvor er virkelig ikke lett, særlig når det drar seg på endel gjennom kjøredagen og enn ikke er flink til å spore

Dette opplegget hadde helt klart vært av interesse om det ikke hadde vært for sen ferie og tur sørover!
Men blir det ikke ille kort med en uke? Føler 1 1/2 kanskje 2 uker hadde vært helt innafor :roll:
fun is not a straight line
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by mekkern »

Njaaa... etter en uke med mye kjøring hver dag eller bare avbrutt av vær en dag så er jeg egentlig ganske fornøyd... jeg blir "mettet" på en måte, som gjør at det etter en stund bare glir i hverandre og opplevelsene ikke blir like unike.. :-k

Klart det er morro med turer som er lengre også men da må en flytte seg til nye typer opplevelser og ikke bare "kjøre sykkel"... for meg er ei uke med motorsykkelkjøring akkurat passe.

Når jeg så har kommet hjem og fått det litt på avstand så kommer lysten etter flere turer..
Litt av morroa er jo planlegging og glede seg. :lol:

Nå begynner planlegging av turen til Toulose og pyrineene i september neste år. \:D/ \:D/
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by ashland »

Kan ikke annet enn varmt anbefale Pyrineene! De store utkikkspunktene var det langt mellom, siden vegetasjon vokser ille der nede. Men det legger ingen demper for kjøreglede og vei :D

Ikke tenkt på, men mer enn en uke med utfart fra samme sted vil bli litt mye gjentakende kjøring, for å komme til nye pass/steder..
Halve moroa er helt klart det å se frem til tur sammen med planleggingen :thumleft
fun is not a straight line
Post Reply