"SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by ojda »

ashland wrote:
Ikke tenkt på, men mer enn en uke med utfart fra samme sted vil bli litt mye gjentakende kjøring, for å komme til nye pass/steder..
Halve moroa er helt klart det å se frem til tur sammen med planleggingen :thumleft
Har prøvet på begge deler, (lang rundtur samt tur med fast base).
Det siste riktignok med 3 dager på ett sted for så å forflytte seg til ny base for 4 dager) :thumleft
Må si jeg foretrekker flere uker på laang-tur, men "base-hopping" er ikke så feil det heller :roll:

Men ett råd til de som tenker lengere base som senter for dagsturer.
Planlegg destinasjonen veldig nøye.
5 mil er ikke langt, men når du har kjørt de samme 5-milene 10-12 ganger blir de en tålmodighetsprøve
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by mekkern »

Viktig at det er flere veier fra basen slik at det ikke blir gjentakende veier-Helt klart :thumleft

Dette har så langt ikke vært et problem,Og ser heller ikke ut som neste år blir et problem heller da jeg har planer i flere himmelretninger. \:D/
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by JRO »

Har lurt litt Mekkern, hvorfor tok du ikke Indianeren på Europa tur. :D
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by mekkern »

JRO wrote:Har lurt litt Mekkern, hvorfor tok du ikke Indianeren på Europa tur. :D
Ja det er et godt spørsmål.
Grunnen er egentlig litt summen av flere faktorer....

En faktor er at jeg var litt usikker på setet/rompa til kjøring mange dager etter hverandre, CBR`n har jeg stoppet om til ultrabehagelig for meg..
En annen var mulighetene for å pakke med meg utstyret(som jeg hadde mer av i fjor) før jeg fikk alt i orden- En sideveske på FTR neste år..
Varmeholker, som jeg ikke har montert på indianeren-og som kom godt med i år.
slitasjehastighet på Dunlop Dt3-R dekkene- i forhold til hvor mye og hvordan jeg har kjørt(og kom til å kjøre)-spesielt bakdekket.
Vindbeskyttelse-ved regn/kaldt vær.

Så totalvurderingen i år ble CBR`n.. Neste år er det ikke noe vurdering-FTR for alle fulle seil. 8)
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by JRO »

mekkern wrote:
JRO wrote:Har lurt litt Mekkern, hvorfor tok du ikke Indianeren på Europa tur. :D
Ja det er et godt spørsmål.
Grunnen er egentlig litt summen av flere faktorer....

En faktor er at jeg var litt usikker på setet/rompa til kjøring mange dager etter hverandre, CBR`n har jeg stoppet om til ultrabehagelig for meg..
En annen var mulighetene for å pakke med meg utstyret(som jeg hadde mer av i fjor) før jeg fikk alt i orden- En sideveske på FTR neste år..
Varmeholker, som jeg ikke har montert på indianeren-og som kom godt med i år.
slitasjehastighet på Dunlop Dt3-R dekkene- i forhold til hvor mye og hvordan jeg har kjørt(og kom til å kjøre)-spesielt bakdekket.
Vindbeskyttelse-ved regn/kaldt vær.

Så totalvurderingen i år ble CBR`n.. Neste år er det ikke noe vurdering-FTR for alle fulle seil. 8)
Ja, skulle jo bare mangle. Når du har kjøpt deg ny sykkel må den vel brukes på Europa tur. Neste år får Indianeren prøve seg i fjellene.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by mekkern »

Søndag:
Dette var en dag vi ikke ventet på med stor glede..
Det var meldt både kaldt og vått med stor V...
Dette slo også til.. og vi så også at snøguffa trakk nedover fjellsidene...2-3pluss..

Image

Det letnet noe utover eftan men fristet ikke mye for min del...fortsatt kaldt..bedre med en lang lunch og surfe litt på nettet etter reisemål...
men noen var ute en tur og sjekket snøen og noen dro en tur sydover og sjekket lavlandet.. =D>

Image

Njaaa... slækken litt og ta det med ro en dag uten annet enn å sjekke litt lokale ting og sjekke hva "vi" hadde selskap av i garasjen.. :-k

Image

en middag og godt drikke så går dagen greit allikevel.. :thumleft

Mandag er meldt fint men kaldt.. 2 grader pluss på morran?....start på 1610 meter høyde kan by på litt kjølige morgener i september.. 8-[
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by mekkern »

Mandags morgen opprant og "vi" var klare for tur.
-noen skulle på langtur til Mangart og noen skulle ta div ruter.

Været var som ventet klart men kaldt.. ca 2plussgrader..

Image

Jeg hang meg på "drammensgjengen" og vi dro i vei.. men fant ut etter en stund at det ble for mye reprise av en annen dag så jeg "hoppet av i svingen" på benser`n i Fiera di Primiero og kjørte alene derifra.

Image

Kjørte så Passo Rolle motsatt retning av torsdag.

Under veis oppover var det mye flotte scenarioer å ta inn og et lite "race" med en tysker med en Motor-Guzzi.. :plystre

Når jeg kom "til topps" så tok jeg et tilbakeblikk på veien opp.. ganske fint å se seg tilbake også..

Image

Når jeg var nesten nede av passet tok jeg en krapp høyresving opp til Passo Valles-et lite men artig pass å kjøre.

Image

Image

Og asfalten var ikke så ille som skiltet skulle antyde (er ikke Norge dette)

og videre over san Pellegrino passet..

Image

men en kan da ikke bare kjøre... så jeg fant en landsby der jeg dro litt unna hovedgata og fant et "gatekjøkken" der jeg inntok en lett lunch og en kaffe.

Image

selv her var det litt å se på..

Image

Men en får "sele på" for dagen er ung...og opp i høyden igjen.. 8)

Nei det er ikke trollveggen.. men det er jaggu ville fjell...

Image

med kontrast til grønneskogkledte fjellsider..

Image
Image

Litt lengre opp i gata ligger Passo Fedaia.

Image

Og her har de laget en kunstig innsjø med en bra demning..

Image

Hvis en ser på toppen av fjellkammen rett over "galleria" så ligger det en firkantet bygning-Mer om den senere..

Andre enden av innsjøen er plugget av en fyllingsdam av stein/grus-rommer nok bra med vann denne her..

Image
Image

så går det nedover igjen.. artig de første km-etterpå går det bare nedover forholdsvis kjedelig en stund før det tar seg opp igjen.

Image

Etterpå tok jeg en liten stopp og tittet på noen av områdene mot Cortina som ikke er ryddet etter november-uværet..

Image
Image

Oppkjøringen mot passo Falzarego mot Cortina..

Image

på toppen fant jeg ut at jeg ville ta en annen vei siden jeg allerede har vært i Cortina..ser også ut som gubben peker ut et alternativ...

Image

Jada her prøver vi..

Image

Passo Valparola..

Image

ser faktisk ikke ille ut denne veien heller...

Image

må jo nedover herifra også..

Image

Men klager ikke på veiene..

Image

Videre mot Passo Gardena.

Image

Image

og Passo Stella.

Image

og finale over Passo Pordoi som fortsatt har snø på bilene..

Image
Image

Alt i alt en knakende fin dag med mye kjøring på par tusen meters høyde, og jeg er glad at jeg hadde varmevesten da temperaturen stort sett har ligget på 6-12grader..
En varm dusj og en god middag skal få avslutte dagen og en ØL til kvelds.

Legge seg på lading igjen til Tirsdag.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by tshansen »

Det er få ting som gjør så sjukt inntrykk på meg som vill natur... Å da spesielt fjell og utsikt. Himmel og hav for noen bilder. =D> =D>

Er det lov å si faen ta deg :-P haha, får ikke noe mindre lyst nedover igjen når man ser slikt. kroppen blir liksom slitt i to retninger. :lol: :twisted:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by mekkern »

HA-HA.. :lol: har et par "tirsdagsbilder" du kan glede deg til... :thumleft
For noen år siden var ikke tlf bilder som dette nei.. \:D/
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by ArcticTiger »

Veldig bra Mekkis, morro å se og lese om turer i områder en ikke selv har vært :D
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by ashland »

Her var det utrolig mye vakkert =D>

Dere lå ikke på latsiden den uken dere var nedover ser jeg!
Hvor mange km ble det på dere?
fun is not a straight line
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by mekkern »

tja... tror jeg kjørte rundt 230-250mil sånn cirka..totalt..

Noen dager ble det mange mil andre ikke en meter.. :lol:
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by jhn »

tshansen wrote:Det er få ting som gjør så sjukt inntrykk på meg som vill natur... Å da spesielt fjell og utsikt. Himmel og hav for noen bilder. =D> =D>
Jeg kopierer bare denne :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by mekkern »

Tirsdag så var ikke kroppen helt med meg... litt svimmel kvelden før og våknet med en helvetes hodepine og kvalme...så jeg fant ut at jeg ikke hadde noe på veien å gjøre..heller slappe av litt og være i form til hjemreisedagen.
etter litt slakkers og en pilletrille så roet hodepinen seg,litt mat og en time til på øyet så kom formen seg så jeg kunne leke litt turist..

Om Søndagen så fant jeg ut at den ene skiheisen var i drift og denne kunne by på litt ekstra utsikt selv om en ikke har ski på beina..

Image

og til værs gikk det.. sammen med en gjeng Polakker som tydeligvis hadde hatt flere turer den dagen..For de drev med "downhill sykling" og det kunne man lett se da de og syklene var en sølehaug alle sammen. =D> stupe fra 2478 meter og ned til 1613 meter og så opp igjen.. :lol:

Image
Image

På toppen..

Image

Her var bygningen jeg nevnte på bildet fra innsjøen/demningen på mandagen-Heishuset og restauranten, med Sella-massivet i bakgrunnen.

Image
Image

her var det mange ruter-på ski antar jeg på tidene..

Image

Utsikt? Oh YES..
Her kan man se ned til Demningen.

Image

Mot Arabba.

Image

Lekeplass med grei utsikt..

Image

Et par bilder til.

Image

Image

Downhill anyone?
Image

Stilig med taubane..

https://youtu.be/9JP4oEVnlsU Edit: velg 1080.

Onsdag var det retur til Munchen via samme passet vi kom sent på onsdag uken før ..Passo Campolongo

Image
Image

returen gikk stort sett via noen småveier og sideveier opp til passering av Brennerpasset-siden motorvei til Flyplassen..
Nå var jeg ganske "mett" på inntrykk og det gledet meg til å komme hjem. :redface

Men for en tur vi har hatt i år også.
Takk til alle som jeg har reist med og som jeg har møtt.

Gleder meg til 2020. :thumleft
Last edited by mekkern on 04 Oct 2019 20:28, edited 1 time in total.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by ojda »

Hervar det mye flotte inntrykk mekkern, var visst ikke helt bortkastet den uka deres heller :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply