MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 19 jul 2018 19:20

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 408 innlegg ]  Gå til side Forrige 124 25 26 27 28 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 22 des 2017 19:46 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3026
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Honda XL600R fra 80 tallet er ikke den mest spennende sykkel, men en god sliter som det går an å ha det litt artig med-i det minste når 3 gear ikke sprenges...
jeg har skiftet velgertrommel og armer en gang tidligere og da så drev og låseklakker bra ut men..... det gikk ikke lange tiden før det begynte å glippe igjen.

nå har jeg kjørt et par sesonger og det går bra hvis en er litt forsiktig på 3 gear men det er jo "morrogearet" da..
så når lakken på motoren også begynner å sprekke opp som et tørt elveleie- da får en trå til og fikse dette en gang for alle.

Edit: Satan og jeg hater flicker...blir bare kødd m bildene..tror jeg må flytte noen et annet sted.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 des 2017 19:47 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3026
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Bilde

Juhuu.. et bilde... :clown: :cheers:


Motor ute..
sprukket/krympet lakk

Bilde
helt utrolig at den så bra ut et års tid før den "krympet"..

Bilde


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 des 2017 19:49 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3026
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Nå har jeg fjærnet en del med lakkfjærner før jeg strippet motoren, og skal ta resten av blokka når jeg har satt sammen motoren på nytt-sylinder og topp tar jeg før sammensetting.

Bilde

Bilde

den ene bolten til sylindren satt godt...

Bilde

har sprettet hele nå og kontrollerer gearene.

Bilde


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 des 2017 22:37 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2737
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n"
Skål og god jul Mekkern, detta fikser du. Det er så artig å føllge med på prosjektene dine.

_________________
Blåggen min: https://palmastraktorblogglevenogspetakkel.wordpress.com/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 des 2017 16:45 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3026
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Ja god jul. \:D/
artig å se at andre også finner interesse i litt mekanikk.

Nå har jo jeg hatt denne motoren oppe for noen år siden pga samme problem.
da trodde jeg at feilen lå i skiftegaffelen(som var slitt/skjev)
men det viser seg at tennene på siden av drevene (drive dogs) har en liten slitasje som er nok til at det blir sidekrefter, som når en pumper motoren litt ekstra gir utslag.
derfor kom problemet med 3 gearet tilbake etter en halv sesong..
men så lenge jeg ikke belastet motoren hardt på 3 så gikk alt greit og jeg har "drøyet" dette et par tre fire år.. :lol:

problemet med gamle motorer kan jo være å skaffe deler-noen deler kan repareres/modifiseres mens andre må skiftes.
disse delene i gearet er "settherdet", det vil si at det er et "mykt" stål som blir glødet opp i en karboniseringsprosess slik at et sjikt (fra omtrent 0 til flere millimetre) ytterst omdannes til et høykarbonstål.
deretter blir dette sjiktet herdet ved rask nedkjøling.
da har du seigt godt stål som ikke sprekker og en slitesterk overflate.
Når en skal "undercut" delene så kan en gå gjennom dette sjiktet hvis delene er veldig slitte.
når jeg studerte gearsystemet for 3 gear fant jeg ut at det ene drevet kunne reddes(heller ikke mulig å skaffe nytt)
mens låsegearets tenner (4 gearet) hadde for mye til at jeg tok tjangsen og dette fant jeg til slutt på nettet nytt og handlet også ny skiftegaffel.

Nå er jeg så "heldig" at jeg også har en skiftegaffel aksel fra forrige gang og målte også denne.. begge akslene er også bøyde noen hundredeler etter presset fra "doggene".
For å måle dette kom hjulavbalanseringsutstyret til mc til hjelp-la akselen i rullene og brukte indikatorklokka på akselen mens jeg dreide den.
Ved hjelp av treklosser og kobbeklubbe fikk jeg rettet den ene inn til 1 hundredel og det får holde.

her kan en se slitasjen på drivsiden(venstre) mens motorbrems(høyre)siden av "doggen" ikke er slitt.(har prøveslipet llitt på noen av de andre...)

Bilde


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 des 2017 17:37 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 09:33
Innlegg: 41
MC: 2014 BMW R1200GS
Jeg hadde samme problemet på min XR600r fra 1990. Tenkte å gjøre samme som du skal nå, men de var slitt på begge drev til 3. Kjøpte nye på ebay. Kom vel på ca 1500,-

Kos deg i mekkebua og God Jul


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 des 2017 17:50 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3026
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
B040 skrev:
Jeg hadde samme problemet på min XR600r fra 1990. Tenkte å gjøre samme som du skal nå, men de var slitt på begge drev til 3. Kjøpte nye på ebay. Kom vel på ca 1500,-

Kos deg i mekkebua og God Jul

Ja takk for julehilsen..
Det andre drevet- "hunndelen" er ikke mulig å oppdrive lenger heller(kun brukt).... så jeg har flaks med at det ikke var for herpet..
God jul til deg også forresten.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 24 des 2017 10:54 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3026
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
:smt114 :smt114 :smt114 GOD JUL til alle selv om ikke :smt059 :smt059 :smt059 daler ned i skjul...


Toppen
   
Legg innLagt inn: 01 jan 2018 22:50 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3026
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Ja da har jeg motatt nytt 4gear drev og skiftegaffel...

denne ser bedre ut enn det gamle drev...
se drivedog i senter-venstre side (driv)er rundet markant i forhold til høyre side (motorbrems)

Bilde
Bilde

Jeg har testet litt sliping både på frihånd og stativ på det gamle drevet.

Bilde

Bilde

men har "investert" i litt mer hobbyutstyr som er kjekt til så meget...

Bilde

Bilde

Og utålmodig som jeg er så måtte jeg teste litt... så jeg grovslipte litt for hånd og sleiket etter med stativet...

Bilde

det er sånn grovt innenfor 5hundredeler og passer bra mot det nye drevet før jeg begynner å slipe dette i 3 grader undercut så jeg får se om det må korrigeres litt etterpå...

Bilde

Det er forresten den "hullsagen" på høyre side av siste bildet som er brukt "innvendig" på 3 gear drevet

pusset ferdig og tilpasset drevene til hverandre..

Bilde

Og etter litt lirking-siden jeg setter sammen gearkassa feil vei-fra høyre ikke venstre side...(dette for å slippe å demontere balanseaksel svinghjul/stator mm.
Så smetter det på plass... :cheers:

Bilde
Men når en går "eldre" motorer litt i detalj finner en ofte noen pussige løsninger...
mer i neste post.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 05 jan 2018 21:48 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3026
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Som sagt så finner en artige løsninger inne i motorene også..
for å fordele olja riktig rundt i gearkassa så er det boret og plugget kanaler og montert simringer inni kassa og en av de var kaputt.....

Bilde

oljen blir holdt på plass at et lager med tetning på ene siden og simringen på andre siden og går da videre inni gearakslingen..
men en ny simring fikset biffen..

endelig sammen..

Bilde

Forgasserne var jo ikke så ille å se på men når man venter på clutchen så.....

Bilde

En runde med glassblåsing og en tur i ultralydvaskeren sammen med litt demontering..

Bilde

og der var det litt råtne pakninger på forgassertoppene...

Disse selges bare som sett med div o-ringer så da hadde de 2 pakningene kommet meg på 850 kr... (kunne jo byttet noen av o-ringene også da)

men man har da div pakningsmaterialer og da er det jo litt morro å produsere et par selv..

Bilde

Bilde

og resultatet ble absolutt bedre enn de gamle, da de buttet i forgasserstemplene.

Bilde

Bilde

Forgasserne ser ikke så ille ut nå-etter 33 år...


Toppen
   
Legg innLagt inn: 05 jan 2018 21:56 
Online
Brukeravatar

Registrert: 10 okt 2015 10:40
Innlegg: 2740
MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Sør-Trøndelag
Nice! =D>


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jan 2018 11:10 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3026
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Etter litt "vurderinger" om hvilken farge jeg skulle velge på motoren så ble det hovedsaklig:

Bilde Bilde



så får en ta litt detaljer når det har herdet skikkelig..


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jan 2018 11:22 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2737
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n"
Lekkert! =D> =D> =D>

_________________
Blåggen min: https://palmastraktorblogglevenogspetakkel.wordpress.com/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 12 feb 2018 16:23 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3026
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
da er motoren "inne"..
Bilde

og så får en montere "del for del"..
ventillokkene er korrodert en del men lurer på om ett er byttet...
gassblåst rene og oljeslangene er også endelig rene (etter 31år??) :lol:

Bilde

men NÅ begynner jeg å bli lei snø..
føyket opp over meteren på siden av huset i natt og vasset i snø til livet for å hente freseren...
gårdsplassen noe bedre men....nei nå holder det...mer torsdag???

Bilde


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 jul 2018 07:28 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3026
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Lenge siden jeg har vært inne her ....
men får legge inn et bilde fra helga da...
Bilde


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 408 innlegg ]  Gå til side Forrige 124 25 26 27 28 Neste

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: DrGreve, Tommas og 11 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner