"SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by Tommas »

Her er det vel snakk om hva "noen tusen" er :-k

Håper det ordner seg :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by mekkern »

Jo det kan du jo si.... men hvis du inngår en kontrakt med fastsatt pris og kun med forbehold om avgiftsendring... er det da greit å forlange mer penger?
Spesielt da en kun har fått se en forseriemodell med litt uferdige detaljer?
Hvis sykkelen blir litt kjipere og du da ikke ville hatt den så må du i følge kontrakt ut med 8% av kontraktsum....
Blir den litt finere så skal du ut med 3% mer for å få den? :-k

Er litt prinsipp i forretninger som butter litt for meg der.

Jaja.... vi får se hva det ender i....
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by Tommas »

Jeg leste litt kjapt, trodde det var rom for litt økning utover avgiftsendring i kontrakten.

Her gjelder det å lese alt, inklusive liten skrift, og så bestemme seg for hvor lyst man har på sykkelen 8)
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by Borg »

Jeg vurderte lenge FTR og det var rett før jeg signerte, men så la de plutselig på ekstrautstyrslista med opp til 55 % på alt sammen. Tanken min når sånt skjer over natta var at her tok jeg ikke tjansen.

Ta en titt på dagens utstyrsliste som ligger her

https://ftr1200-accessories.com/ftr_no/ ... ories.html

Ta derretter en titt på utstyrslista som var gjeldende frem til rett før desember 2018. Kan lure på hva de har bomma :shock:

Image

Image

Spurte forhandler om hva som hadde skjedd men fikk bare svar som «sier du det?»

Mulig tusenlappene de snakker om er rett rundt 50% påslag på utstyrslista?
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by Bikeridr »

Nei, du kan kreve heving av kjøp uten noen som helst "represalier". "Den ting" (iflg kjøpsloven) du har kontraktskrevet på vil ikke bli levert, slik loven ser det. Selv om varen er "forbedret", er det ikke i henhold til kontrakt og du kan heve kjøpet. Det er selgers ansvar og risiko å levere hva kontrakten sier.
Sjekk §§ 18, 30, 31 og 40 (del 3b)
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27
Les også forbrukerkjøpsloven og loven om bilsalg fra forhandler. Alt finnes på lovdata og forbrukeren er ganske så gost beskyttet. Det er selgers ansvar å levere hva er kontraktsfestet. Husker det samme "for lenge siden" da jeg kjøpte bil og krevde bl.a 6-trinns manuell. Dette ble pluteselig "fravalgt" grunnet prisendring eller "utstyrsendring" som du har fått. Dette ga merkostnader for meg (liksom), men jeg hadde i kontrakt 6-trinnskasse, så forhandler måtte selv bekoste de ca 20.000,- ekstra for den gearkassen.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by mekkern »

Da er avtalen korrigert og helt spikret med kompensasjon slik at det går i 0 for min del.

Da er det bare å håpe at jeg får lagt mine klamme hender på den så tidlig i mai som mulig.

nytt skiltoppheng/blink og belysning er planlagt og alle deler er straks i hus.
trenger nå bare sykkelen for å få maskinert festebraketter.

Lurer også på om jeg skal lage avtagbart veskeoppheng til en liten sideveske i riktig stil på venstre side.. :-k

lignende dette muligens..
[youtube][/youtube]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by tshansen »

Det kan jo bli stilig det... kjenner ikke til veskene han prater om, men må du lage rack på sykkelen som blir stående permanent eller får du den plassert på en fornuftig måte på siden der? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by JK95 »

Godt å høre at det ordnet seg =D>
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by mekkern »

JK95: jess..

Tshansen:
tror jeg lager meg et rack med låsepinner så jeg slipper å ha det racket stående permanent på sykkelen. litt samme patent som mellom veskene/rack på filmen.

da trenger jeg bare 3 små hylser på sykkelen for å tre på racket.integrerer disse sammen med skiltholderen-får også samtidig blinklysene litt bakover i forhold til den originale skiltholderen som man får som option..
det finnes forøvrig et option sideveskefeste som er litt som det jeg tenker men dette er for fastmontering og kan ikke kombineres med option skiltholder.
sååååå-da blir det customutgave...

Not so nice...
Image

Image
Image

men har en veske jeg kan bruke som "mal for testing"..
Image
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by JRO »

Så bra at alt gikk i orden mekkern, skal bli fint å se ny sykkelen din i løpet av sesongen. :thumleft \:D/
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by mekkern »

Ja jeg venter med lengsel og glede,akkurat som mange andre som både venter på vår og på ny sykkel...

Siden jeg har en plan for et nytt skiltoppheng og litt mindre blinkers så har jeg tusket til meg litt deler som jeg kan "forhåndsprodusere".

Da sykkelen ikke kommer før Mai så har jeg ikke mulighet til å få målt meg frem på deler heller...men får lage det en kan..
så jeg fikk meg et "universalt skiltoppheng i alu.
Image
etter litt måling finner jeg ut at jeg ikke vil ha blinklysa så langt "fremover" i forhold til skiltet, da dette vil skygge litt mye for blinklysa.
så da tar jeg av "ørene" til blinkersene og freser av disse en god cm..og gjenger opp feste på nytt.
Image
da kom blinkersen i en bedre posisjon.
Image
men hullet er jo litt romslig for blinklysa jeg vil prøve..
Image
så da er det jo greit å fyre dreiebenken en har dratt i hus også..
Image
"rådreid"adapter i POM
Image
Og testmontert..
Image

bare jeg få tak i sykkelen så jeg får laget festebraketten.....
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by tshansen »

Vidar, har jeg fortalt deg hvor lyst jeg har på den garasjen din.... med kunnskapen som sitter mellom de 4 veggene også :lol: Rett og slett herlig, og ikke minst spennende. Men hva lakker du aluen med? Får du den behandlet først eller bare sprayer du den lokalt? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by mekkern »

Ja det er "greit" å ha litt div utstyr... :lol: men kunnskap kommer av erfaring og erfaring kommer av prøv og feil... :redface

Denne skiltholderen kom ferdig behandlet- ellers så sandblåser jeg for vedheft, eventuelt etsgrunn før lakk litt avhengig av struktur og bruk.lakk jeg normalt sprayer eller ev pensler på er vanligvis 2komp polyurethane, Biltema hadde en skikkelig bra, men de har sluttet med den.Billakkforretninger har "Lastebil-lakk"-ellers er det noen farger i Båtsortimentet til jotun Hardtop.
Fordelen med polyurethane er at den er veldig slitesterk og tåler de fleste kjemikalier vi vasker med og søler på en mc inklusive bensin.

På de syklene jeg har lakkert tank og deksler, der har jeg brukt vanlig base spraybokslakk fra biltema men overlakkert den med polyurethane klarlakk for glans og finish.
Image

Lurer forresten på å kjøpe meg en AC/DC TIG apparat også så jeg kan Tig sveise alu... for dette er det siste jeg trenger for å ha "alt" inhouse..
MIG for stål rustfritt og alu har jeg..

Pokker-denne vinteren har blitt dyr allerede... :shock:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by tshansen »

Det første som slår meg er at du bor alt for langt unna! En slik Reodor Felgen i nabolaget skulle alle hatt :redface Så får man helle spa på med noen motytelser for god hjelp og praktisk veiledning :lol:

Men pensle på lakk? Er den tyntflytene nok til at den flir ut? blir det ikke jævlig struktur på overflaten? :-k Jeg husker det var en kompis av meg som fikk ducatien sin klarlakk behandlet med noen lag ekstra, da det gikk på folkemunne at de pleide å være litt sparsommelig på akkurat det punktet. Uten at jeg kan så mye om det, så gjør man vel meste jobben med klarlakken på toppen eller?
Men hvis du borrer i alu, eller sveiser... må det ikke behandles? vil ikke det området være "mer" utsatt for korrosjon ? :-s
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2019

Post by mekkern »

Quote:Men hvis du borrer i alu, eller sveiser... må det ikke behandles? vil ikke det området være "mer" utsatt for korrosjon ?

Ikke mer enn resten av gjenstanden hvis den er ubehandlet.Er gjenstanden behandlet fra før må jo dette fikses.
dessuten er type alu veldig avgjørende for mulig korrosjon.
Men anleggsflatene på braketten jeg har ordnet på nå vil jeg på-pensle litt lakk for å unngå korrosjon i spalten, jeg aner ikke hva "kinamannen" har brukt av type alu,virker dog solid når jeg maskinerer,
men til 100lappen for skiltoppheng m LED belysning er det greit.
Når jeg lager selve koblingen til sykkelen vil jeg nok lage denne i rustfritt og behandle og lakke denne i sort også.

Mindre gjenstander kan man noen ganger bare pensle på lakk-avhengig av lakktype pensel og eventuell tynning.
men en liten Airbrush er fin til småtteri -og til rep av stensprut på bilen også forresten..
Post Reply