"SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by mekkern »

Honda XL600R fra 80 tallet er ikke den mest spennende sykkel, men en god sliter som det går an å ha det litt artig med-i det minste når 3 gear ikke sprenges...
jeg har skiftet velgertrommel og armer en gang tidligere og da så drev og låseklakker bra ut men..... det gikk ikke lange tiden før det begynte å glippe igjen.

nå har jeg kjørt et par sesonger og det går bra hvis en er litt forsiktig på 3 gear men det er jo "morrogearet" da..
så når lakken på motoren også begynner å sprekke opp som et tørt elveleie- da får en trå til og fikse dette en gang for alle.

Edit: Satan og jeg hater flicker...blir bare kødd m bildene..tror jeg må flytte noen et annet sted.
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by mekkern »

Image

Juhuu.. et bilde... :clown: :cheers:


Motor ute..
sprukket/krympet lakk

Image
helt utrolig at den så bra ut et års tid før den "krympet"..

Image
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by mekkern »

Nå har jeg fjærnet en del med lakkfjærner før jeg strippet motoren, og skal ta resten av blokka når jeg har satt sammen motoren på nytt-sylinder og topp tar jeg før sammensetting.

Image

Image

den ene bolten til sylindren satt godt...

Image

har sprettet hele nå og kontrollerer gearene.

Image
User avatar
Palma
Posts: 4721
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by Palma »

Skål og god jul Mekkern, detta fikser du. Det er så artig å føllge med på prosjektene dine.
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by mekkern »

Ja god jul. \:D/
artig å se at andre også finner interesse i litt mekanikk.

Nå har jo jeg hatt denne motoren oppe for noen år siden pga samme problem.
da trodde jeg at feilen lå i skiftegaffelen(som var slitt/skjev)
men det viser seg at tennene på siden av drevene (drive dogs) har en liten slitasje som er nok til at det blir sidekrefter, som når en pumper motoren litt ekstra gir utslag.
derfor kom problemet med 3 gearet tilbake etter en halv sesong..
men så lenge jeg ikke belastet motoren hardt på 3 så gikk alt greit og jeg har "drøyet" dette et par tre fire år.. :lol:

problemet med gamle motorer kan jo være å skaffe deler-noen deler kan repareres/modifiseres mens andre må skiftes.
disse delene i gearet er "settherdet", det vil si at det er et "mykt" stål som blir glødet opp i en karboniseringsprosess slik at et sjikt (fra omtrent 0 til flere millimetre) ytterst omdannes til et høykarbonstål.
deretter blir dette sjiktet herdet ved rask nedkjøling.
da har du seigt godt stål som ikke sprekker og en slitesterk overflate.
Når en skal "undercut" delene så kan en gå gjennom dette sjiktet hvis delene er veldig slitte.
når jeg studerte gearsystemet for 3 gear fant jeg ut at det ene drevet kunne reddes(heller ikke mulig å skaffe nytt)
mens låsegearets tenner (4 gearet) hadde for mye til at jeg tok tjangsen og dette fant jeg til slutt på nettet nytt og handlet også ny skiftegaffel.

Nå er jeg så "heldig" at jeg også har en skiftegaffel aksel fra forrige gang og målte også denne.. begge akslene er også bøyde noen hundredeler etter presset fra "doggene".
For å måle dette kom hjulavbalanseringsutstyret til mc til hjelp-la akselen i rullene og brukte indikatorklokka på akselen mens jeg dreide den.
Ved hjelp av treklosser og kobbeklubbe fikk jeg rettet den ene inn til 1 hundredel og det får holde.

her kan en se slitasjen på drivsiden(venstre) mens motorbrems(høyre)siden av "doggen" ikke er slitt.(har prøveslipet llitt på noen av de andre...)

Image
User avatar
B040
Posts: 47
Joined: 09 Oct 2015 09:33
MC: 2018 BMW R1200GSA
1991 BMW R80 GS
2000 BMW C1 200
1990 Honda XR600r

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by B040 »

Jeg hadde samme problemet på min XR600r fra 1990. Tenkte å gjøre samme som du skal nå, men de var slitt på begge drev til 3. Kjøpte nye på ebay. Kom vel på ca 1500,-

Kos deg i mekkebua og God Jul
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by mekkern »

B040 wrote:Jeg hadde samme problemet på min XR600r fra 1990. Tenkte å gjøre samme som du skal nå, men de var slitt på begge drev til 3. Kjøpte nye på ebay. Kom vel på ca 1500,-

Kos deg i mekkebua og God Jul
Ja takk for julehilsen..
Det andre drevet- "hunndelen" er ikke mulig å oppdrive lenger heller(kun brukt).... så jeg har flaks med at det ikke var for herpet..
God jul til deg også forresten.
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by mekkern »

:smt114 :smt114 :smt114 GOD JUL til alle selv om ikke :smt059 :smt059 :smt059 daler ned i skjul...
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2018

Post by mekkern »

Ja da har jeg motatt nytt 4gear drev og skiftegaffel...

denne ser bedre ut enn det gamle drev...
se drivedog i senter-venstre side (driv)er rundet markant i forhold til høyre side (motorbrems)

Image
Image

Jeg har testet litt sliping både på frihånd og stativ på det gamle drevet.

Image

Image

men har "investert" i litt mer hobbyutstyr som er kjekt til så meget...

Image

Image

Og utålmodig som jeg er så måtte jeg teste litt... så jeg grovslipte litt for hånd og sleiket etter med stativet...

Image

det er sånn grovt innenfor 5hundredeler og passer bra mot det nye drevet før jeg begynner å slipe dette i 3 grader undercut så jeg får se om det må korrigeres litt etterpå...

Image

Det er forresten den "hullsagen" på høyre side av siste bildet som er brukt "innvendig" på 3 gear drevet

pusset ferdig og tilpasset drevene til hverandre..

Image

Og etter litt lirking-siden jeg setter sammen gearkassa feil vei-fra høyre ikke venstre side...(dette for å slippe å demontere balanseaksel svinghjul/stator mm.
Så smetter det på plass... :cheers:

Image
Men når en går "eldre" motorer litt i detalj finner en ofte noen pussige løsninger...
mer i neste post.
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2018

Post by mekkern »

Som sagt så finner en artige løsninger inne i motorene også..
for å fordele olja riktig rundt i gearkassa så er det boret og plugget kanaler og montert simringer inni kassa og en av de var kaputt.....

Image

oljen blir holdt på plass at et lager med tetning på ene siden og simringen på andre siden og går da videre inni gearakslingen..
men en ny simring fikset biffen..

endelig sammen..

Image

Forgasserne var jo ikke så ille å se på men når man venter på clutchen så.....

Image

En runde med glassblåsing og en tur i ultralydvaskeren sammen med litt demontering..

Image

og der var det litt råtne pakninger på forgassertoppene...

Disse selges bare som sett med div o-ringer så da hadde de 2 pakningene kommet meg på 850 kr... (kunne jo byttet noen av o-ringene også da)

men man har da div pakningsmaterialer og da er det jo litt morro å produsere et par selv..

Image

Image

og resultatet ble absolutt bedre enn de gamle, da de buttet i forgasserstemplene.

Image

Image

Forgasserne ser ikke så ille ut nå-etter 33 år...
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2018

Post by JK95 »

Nice! =D>
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2018

Post by mekkern »

Etter litt "vurderinger" om hvilken farge jeg skulle velge på motoren så ble det hovedsaklig:

Image Image



så får en ta litt detaljer når det har herdet skikkelig..
User avatar
Palma
Posts: 4721
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2018

Post by Palma »

Lekkert! =D> =D> =D>
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2018

Post by mekkern »

da er motoren "inne"..
Image

og så får en montere "del for del"..
ventillokkene er korrodert en del men lurer på om ett er byttet...
gassblåst rene og oljeslangene er også endelig rene (etter 31år??) :lol:

Image

men NÅ begynner jeg å bli lei snø..
føyket opp over meteren på siden av huset i natt og vasset i snø til livet for å hente freseren...
gårdsplassen noe bedre men....nei nå holder det...mer torsdag???

Image
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2018

Post by mekkern »

Lenge siden jeg har vært inne her ....
men får legge inn et bilde fra helga da...
Image
Post Reply