"SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by mekkern »

Ja her er jeg visst ikke inne så ofte... :lol:

driver og lager dagens rute men google er ikke "helt med meg" på veien over vegglifjell..må visst dele i 2 ser jeg... :-k
https://goo.gl/maps/iyYEzBRwRG92
https://goo.gl/maps/5NTqwNmWxp32

jaja.. vi får se hvor langt jeg kommer i dag da...
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by mekkern »

Ja her er jeg visst ikke inne så ofte... :lol:

driver og lager dagens rute men google er ikke "helt med meg" på veien over vegglifjell..må visst dele i 2 ser jeg... :-k
https://goo.gl/maps/iyYEzBRwRG92
https://goo.gl/maps/5NTqwNmWxp32

jaja.. vi får se hvor langt jeg kommer i dag da...
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by Tommas »

Rett etter Rødberg går det en ganske fin vei over til Eggedal (grus, men god stand), om du vil kjøre den veien nedover igjen :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by mekkern »

Ja jeg vet om den-rett ved den lille tunellen.
Akkurat nå sitter jeg på Imingfjell fjellstue og spiser middag.
Ble brått bestemt når himmelen virkelig åpnet seg på vei opp på fjellet fra Uvdal.
Jeg reverserte ruta og kjører mot austbygde og tilbake til veggli.
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by mekkern »

Ja da er jeg kommet meg hjem..etter en kjøretur og litt "henging på Kubikken"
Ble litt deilige forviklinger som det ofte blir hvis en kjører på "husken" fra planleggingen... :lol:
Gruskjøringen mot Rollag bommet litt pga oppmerking så det ble litt ekstra sightseeing...https://goo.gl/maps/tXZcdwUsK672
men det var litt artig da en flokk med Dagros ble litt skeptiske til denne 2hjulingen når jeg putret forbi dem-og tok klauver og jur på rask off-roading når jeg returnerte..jeg så sikkert skummel ut. :lol: :lol:
litt amputert rute fra Austbygde da det ikke var trivelig å følge etter styrtregnet over til Veggli, så jeg stakk mot Bolkesjø og Jondalen..
jeg får ta Vegglifjell sammen med Rødberg-Eggedal en annen dag.

Fasit ble ca 40 mil på 8 timer inklusive "monsunstopp" x 2 og en middag.
Bilder er jeg stort sett dårlig til å ta...men tenker i ettertid at DET skulle jeg tatt bilde av.. :roll:


Alt i alt en grei rundtur. med en Honda CB900Custom. :smt039
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by mekkern »

Jaja... har en ikke egne "prosjekt" så dukker det opp andre...
Naboen har en bekjent som har importert en -83 Honda VT750c fra USA.

Image
denne ville ikke gå da den kom til Norge.
så har den vært hos flere som jobber på verksted/eksperter og "lignende".. og de hadde ordnet med forgassere (renset) og bensinpumpe(funker ikke) og fant til slutt ut at den hadde dårlig/ingen gnist...
de har byttet coiler-cdi units-surret med triggercoiler og styret på så den dukket opp her som et puslespill med deler i esker og plastbøtter og bæreposer.
som femte "mekaniker" på 2 år så så dette ikke lovende ut...

først måtte jeg montere sammen innmaten på høyre side med clutch og div deler.
og her fant jeg første greie...
De har byttet om på triggercoil 1-2 så ledningene kunne ikke legges riktig-ei heller starte..
etter å ha fikset dette så skulle jeg re-montere clutchen som er av en hybridtype jeg ikke har vært borti -med enveislager på halve clutchen og fjærskive som clutchfjær..dette er visst en slipperclutch variant-også litt spennende da en ikke helt vet hvordan det ble demontert og hva hvor..
Image

Etter å ha montert sammen motoren og fylt på olje så var det på med rammerør og eksosrør/høyre fothvilerarrangement.

SÅ kom jeg til punktet der jeg faktisk kunne begynne skikkelig feilsøking....(hadde målt triggercoilene før montasje da de påsto de var defekte-disse måler innenfor spec)

Testet først med startkabler og prøvde en start-NIX -start gass-nix..
oki-er det gnist? nix...
men er det 12 volt til coilene?-nix..
feilsøkte litt på kontakter men fant ingen åpenbare feil og testet derfor 12 volt rett på coiler og JADDA -da ble det gnist.
Prøvde på nytt med litt/masse startgass og den begynte og putre og fikk litt turtall en gang-men det var noe rart...

oki bensin... her er det en ekstern bensintank under sete med nivålampe for reserve.
i denne var det noe guffe som lignet på "champagnebrus med en dæsj melk i"

fylte på litt ny bensin i denne og testet annen bensinpumpe og det lakk i alle skjøter og ut av forgasserne, t-stykket på bensinslangen knakk også når jeg skulle stramme klemmene(billigste drittklemmene jeg har sett), dessuten var slangene pill råtne..

Så da var det ut m gasserne for å sjekke fluttører og membraner -dette så bra ut men flottørhuset på den ene var ikke tilskrudd skikkelig..

nye slanger klemmer og t-stykke pumpe og bensin så skulle det være et håp..

Men lokket på luftfilteret så litt rart ut....

Og takke faen hadde det ikke vært noen jævler der også-de hadde snudd luftfilteret feil vei så det tettet fullstendig mot luftinntaket...

Med luftfilteret riktig vei-bensinpumpe som virker-fersk bensin-tette forgassere og gnist så startet dritten gitt...

ok så virker ikke tomgangskretsen på den ene forgasseren men greit nok..(har sjekket pilotskruen på begge nå-ene 3 runder ut -den andre 7.5...)skal finne ut av det..

men hvorfor er det ikke skikkelig m strøm til bensinpumpa? må forskes på(mulig dårlig cutoff-relee)..
men viktigere:
Hvorfor får ikke coilene strøm?

jodda-NØDSTOPPBRYTEREN her er det irr og dritt i bryteren..med spraying og rugging på denne kommer det strøm innimellom.

Dette er hovedårsaken til alle problemene med sykkelen og de 4 foregående "mekkanikkerne"s demontering av hele sykkelen og alle skifte av bokser og coiler.

PS: det ser "bombet ut" i ledningsnettet inni lyktehuset også... :smt003
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by mekkern »

jaggu ble det en ennå lengre historie med den gamle Hondaen....

part 1.
Nok en ting jeg kan konstantere:Biltemas bensinpumpe suger.
Ja i overført betydning altså. Har testet 2 stk av de sugende pumpene type rund i plast.
Begge havarerte etter et par minutter. De gir en puls når de får strøm men går ikke tilbake for ny puls før en fjærner strømmen.
(nå viser det seg i ettertid at dette ikke var pumpenes feil)

Nå har jeg gitt faen og bestilt en "kinapumpe" de kan jo nesten ikke være dårligere.

De laget så mye prob at jeg trodde det var mere feil m vt750c skitten.

part 2.
OOOOG-jeg hadde rett om mer feil....på den for meg nå "besatte Shadowèn"...

ved test av "kinapumpa" fant jeg ut at det var ikke pumpene men sykkelen det var feil på...
Regulatoren var også kaputt og la vekselstrøm ut på ledningsnettet-dette drepte pumpene-oppe i 15 volt vekselstrøm allerede på starteren.
Har testet statoren og den er ok -både motstand og "lekkasje"

jaja..
mens jeg venter på regulator så kan jeg jo teste at den "virker" med en liten tur i gata-så tenkt så gjort... HVA FAEN...
sykkelen gikk i gear men umulig å få fri igjen??????????

studere manualen og hvordan mekanismen er bygget opp....

får en mistanke og demonterer eksos og rammerør og tar av clutchdeksel..
ja der er feilen.. noen har greid å få belastet gearpedalen så hardt at "tannarmen" på overføringen har hoppet over-antagligvis siden gearakslingen ikke har hatt støtte i andre enden (demontert clutchdeksel)
pokker-ut med clutch og oljerør også og får demontert "gearhjulet"....
Joda-etter en del fikling så får jeg "synkronisert" tennene på overføringen slik at gearmekanismen har likt utslag opp/ned..
litt slik som dette:
http://www.hondashadow.net/forum/72-tec ... ation.html


så nå er det remontering av alle delene...

The saga goes on... 8-[

part3.
Tja.
Når jeg hadde fikset gearet og satt den sammen så sluttet nøytrallyset å funke. :shock:
Da hadde pæreholderen fått lyst på litt service også.
Bare jeg mottar regulator/likeretteren så er alt i orden og alle funksjoner inklusive pæresjekker fungerer.
Motor fungerer bra.
Men tror nok ikke det amerikanske "defektanlegget" er en ubetinget fordel for registrering.

Sykler som har stått halvveis demontert i årevis gir mange overraskelser.
Tror de "nye dekkene" straks er fordholdsvis harde også selv om de fortsatt har skriften/stripene på slitebanen.
Ja-ja.

part4.
Ja da var Hondaen hentet av lykkelig eier.
Jeg ble også ganske happy.

Jeg takket nei til et «nytt» prosjekt med en nedplukket xs 1100.
Når ting har stått ute uten luftfiltere over lengre tid for så stå flere år på en låve? Nei takk. [-(

Det er greit med sykler med et problem men ikke når det er en blanding av puslespill og defekte deler....
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by Gielas »

Dog har jeg relativt god greie på motorer men her er det bare å holde kjeft...
Det er nytelse å lese, mekkern :thumleft
Gielas
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by mekkern »

Hyggelig at det kan glede noen disse skribleriene.. :D

men tenk å putte en slik overføringsmekanisme spindel a (holder pedalen)og b (velgerhjulet)inne i blokka nesten uten mulighet for å se sammensettingen(må demontere velgerhjulet for å få flyttet på aksel b også)????kunne jo ha laget en ekstern overføring til "langtfremgearpedal" og ikke inni blokka... :roll:
Image
User avatar
Palma
Posts: 4723
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by Palma »

mekkern wrote:Hyggelig at det kan glede noen disse skribleriene.. :D

men tenk å putte en slik overføringsmekanisme spindel a (holder pedalen)og b (velgerhjulet)inne i blokka nesten uten mulighet for å se sammensettingen(må demontere velgerhjulet for å få flyttet på aksel b også)????kunne jo ha laget en ekstern overføring til "langtfremgearpedal" og ikke inni blokka... :roll:
Ja artig å lese, men hvis alt hadde blitt gjort enkelt hva skulle du ha gjort resten av tiden da?? :-k
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by mekkern »

Palma wrote:
mekkern wrote:Hyggelig at det kan glede noen disse skribleriene.. :D

men tenk å putte en slik overføringsmekanisme spindel a (holder pedalen)og b (velgerhjulet)inne i blokka nesten uten mulighet for å se sammensettingen(må demontere velgerhjulet for å få flyttet på aksel b også)????kunne jo ha laget en ekstern overføring til "langtfremgearpedal" og ikke inni blokka... :roll:
Ja artig å lese, men hvis alt hadde blitt gjort enkelt hva skulle du ha gjort resten av tiden da?? :-k
Et veldig godt spørsmål i grunn... :lol:

Nåja... har et par ideer for å få tiden til og gå allikevel...

Driver forresten med ny innkjørsel på eiendommen-rakk å håndspa og legge på plass nytt stikkrennerør i dag mellom regnbygene så nå kan jeg fylle på no mer masser. \:D/
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by Tommas »

Har du tenkt å be Biltema om unnskyldning? 8) :lol:
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by mekkern »

Ja-siden jeg brant opp "kinapumpa" også, så har jeg vist dem fornyet tillit og handlet ei ny pumpe på biltema-bør være unnskyldning god nok mener jeg.. 8)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by Tommas »

"Approved by Mekkern", det er kvalitetsstempel :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2017

Post by DrGreve »

mekkern wrote:Jaja... har en ikke egne "prosjekt" så dukker det opp andre...
Naboen har en bekjent som har importert en -83 Honda VT750c fra USA.

Image
denne ville ikke gå da den kom til Norge.
så har den vært hos flere som jobber på verksted/eksperter og "lignende".. og de hadde ordnet med forgassere (renset) og bensinpumpe(funker ikke) og fant til slutt ut at den hadde dårlig/ingen gnist...
de har byttet coiler-cdi units-surret med triggercoiler og styret på så den dukket opp her som et puslespill med deler i esker og plastbøtter og bæreposer.
som femte "mekaniker" på 2 år så så dette ikke lovende ut...

først måtte jeg montere sammen innmaten på høyre side med clutch og div deler.
og her fant jeg første greie...
De har byttet om på triggercoil 1-2 så ledningene kunne ikke legges riktig-ei heller starte..
etter å ha fikset dette så skulle jeg re-montere clutchen som er av en hybridtype jeg ikke har vært borti -med enveislager på halve clutchen og fjærskive som clutchfjær..dette er visst en slipperclutch variant-også litt spennende da en ikke helt vet hvordan det ble demontert og hva hvor..
Image

Etter å ha montert sammen motoren og fylt på olje så var det på med rammerør og eksosrør/høyre fothvilerarrangement.

SÅ kom jeg til punktet der jeg faktisk kunne begynne skikkelig feilsøking....(hadde målt triggercoilene før montasje da de påsto de var defekte-disse måler innenfor spec)

Testet først med startkabler og prøvde en start-NIX -start gass-nix..
oki-er det gnist? nix...
men er det 12 volt til coilene?-nix..
feilsøkte litt på kontakter men fant ingen åpenbare feil og testet derfor 12 volt rett på coiler og JADDA -da ble det gnist.
Prøvde på nytt med litt/masse startgass og den begynte og putre og fikk litt turtall en gang-men det var noe rart...

oki bensin... her er det en ekstern bensintank under sete med nivålampe for reserve.
i denne var det noe guffe som lignet på "champagnebrus med en dæsj melk i"

fylte på litt ny bensin i denne og testet annen bensinpumpe og det lakk i alle skjøter og ut av forgasserne, t-stykket på bensinslangen knakk også når jeg skulle stramme klemmene(billigste drittklemmene jeg har sett), dessuten var slangene pill råtne..

Så da var det ut m gasserne for å sjekke fluttører og membraner -dette så bra ut men flottørhuset på den ene var ikke tilskrudd skikkelig..

nye slanger klemmer og t-stykke pumpe og bensin så skulle det være et håp..

Men lokket på luftfilteret så litt rart ut....

Og takke faen hadde det ikke vært noen jævler der også-de hadde snudd luftfilteret feil vei så det tettet fullstendig mot luftinntaket...

Med luftfilteret riktig vei-bensinpumpe som virker-fersk bensin-tette forgassere og gnist så startet dritten gitt...

ok så virker ikke tomgangskretsen på den ene forgasseren men greit nok..(har sjekket pilotskruen på begge nå-ene 3 runder ut -den andre 7.5...)skal finne ut av det..

men hvorfor er det ikke skikkelig m strøm til bensinpumpa? må forskes på(mulig dårlig cutoff-relee)..
men viktigere:
Hvorfor får ikke coilene strøm?

jodda-NØDSTOPPBRYTEREN her er det irr og dritt i bryteren..med spraying og rugging på denne kommer det strøm innimellom.

Dette er hovedårsaken til alle problemene med sykkelen og de 4 foregående "mekkanikkerne"s demontering av hele sykkelen og alle skifte av bokser og coiler.

PS: det ser "bombet ut" i ledningsnettet inni lyktehuset også... :smt003
Samme clutch-løsning som på mange VF-modeller, i stedet for flere fjærer i clutchlokket så er det en fjærplate, nr 16 i sprengskissen og som settes i rett spenn med å stramme mutter (nr 19) til rett moment og da slipper det ikke før lamellene er utslitt eller med en kombinasjon mellom halvslitte lameller og syntetisk olje :)
Post Reply