Rune med Gixxer 1000. Minimesse Smia MC s. 31

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Rune med Gixxer 1000. Blogg om reiser og slikt ;-)

Post by RuneS »

Jeg ser det er spørsmål om hvordan jeg fester bagasjen på en R-sykkel. Her er måten jeg gjør det på.

Jeg har brukt en tankveske fra Biltema. Den har glidelåsfeste mellom veska og stroppene/kartlomma som da ligger under veska. Husker ikke helt hvor mye den rommer, men den kan utvides med litt i høyden. Den passer akkurat på baksetet. Har tidligere brukt ett bagasjenett som sikring for regntrekket, men på Gixxern har jeg kun brukt en surrestropp under setet. Stroppene på som er på veska festes under baksetet foran og bak, og baksetet kan da tas av og på med veska på plass. I tillegg har jeg kjørt med tankveske hvor det mest nødvendige er, samt kamera, telefon, pass, penger, iPad o.l.

Når det gjelder innholdet så har jeg som regel med meg gamle t-skjorter, sokker og boksere som blir kastet etterhvert som de er "gufne" nok ;-) Får bedre plass utover i turen. Har ikke hatt problemer med at jeg har manglet noe. Og de har jo butikker nedover også, så er det nødvendige ting så får man tak i det.

Men med komprimering av klær så har jeg fått med to par sko, ytterjakke, ekstra hansker etc.

Kan se bagasjen på bildet under.

Image
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Rune med Gixxer 1000. Blogg om reiser og slikt ;-)

Post by tshansen »

Jeg kjørte med 3 kriega vesker... to på 20 liter og en på 10 liter.
Hadde masser av plass, å kunne vel tatt med meg mer, men hadde ikke behov for noe mer til mitt bruk. Jeg ser at jeg skulle lett hatt litt bedre plass når jeg kom hjem i forhold til tax-free, men det er jo en annen side av saken :redface

Image

Jeg kunne helt klart å ha kuttet enda mer ned på tingene jeg hadde med. Men det er jo litt sånn, har en plass, ja så tar en med seg :roll:

Hvordan var det i Sveits for dere? Noen som kjørte med effektanlegg å ble stoppet for kontroll?
Jeg selv ble stoppet 2 ganger, men i dB-killer på hele turen så det gikk fint (heldigvis) men skal en innom sveits, ta for guds skyld med dB-killer
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Rune med Gixxer 1000. Blogg om reiser og slikt ;-)

Post by RuneS »

Har ikke hatt problemer med kontroll av støy i Sveits. Har med DB killer, men har ikke hatt behov for å sette den inn.

Eneste gang på tur som jeg har fått beskjed om å sette inn db killer var på Nürburgring. Hadde kjørt flere runder uten, men så lurte en vaktene på hvor Db killeren min var, så da måtte jeg snu i porten å kjøre til parkeringen å sette den inn. Det ble foreviget av webkamera på starten. :redface

Image
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Rune med Gixxer 1000. Blogg om reiser og slikt ;-)

Post by RuneS »

Da har jeg gjort ferdig referatet fra turen i 2013. Håper at det kan være til inspirasjon for andre som planlegger tilsvarende turer. Skal se om jeg kan finne på noe lurt å skrive om ett par andre turer også. ;-)

http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=43&t=16882
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Rune med Gixxer 1000. Blogg om reiser og slikt ;-)

Post by RuneS »

Kanskje på tide å vekke bloggen fra dvalen. Sola skinner og det har vært nesten 18 grader i skyggen. Det eneste dumme med det hele er at gårdsplassen ikke er helt isfri :-s Men forhåpentligvis blir den det denne uka. Sykkelen er i hvert fall klar for en ny sesong.

Sommerens store mål er en tur ned til Gardasjøen sammen med 5 andre. Skal kjøre ei rute jeg har tenkt på i flere år, men aldri fått prøvd ut.

Skal kjøre fra Kiel mot Wittenberg, derfra videre til Praha. Etter det blir det retning Passau og overnatting i Hallstadt i Østerrike. Fra Hallstadt går turen videre via Grossglockner til Cortina de Ampezzo, Nago Torbole ved Gardasjøen, Madonna de Campiglio, Stelvio, Schwangau med Neuschwanstein, Liechtenstein og Klausenpass i Sveits. Derfra går turen til Adenau og Ringen for noen dager med moro ;-)

Avreise fra Oslo er 9.juli.

Men før det så blir det nok flere fine turer her hjemme.
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Rune med Gixxer 1000. Blogg om reiser og slikt ;-)

Post by Jeanette »

Gleder meg til sommertur \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Rune med Gixxer 1000. Blogg om reiser og slikt ;-)

Post by tshansen »

Skal nedover til Gardasjøen selv i begynnelsen av Juni, men da blir nok sykkelen stående igjen hjemme :( Skal en uke på ferie greier ;-)
Dæven det klør etter å komme seg på tur igjen \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Rune med Gixxer 1000. Blogg om reiser og slikt ;-)

Post by Leffy »

Spennende tur :thumleft 9 Juli er jeg nok tilbake i Tyskland etter og ha kjørt på mange av di samme stedene :) Håpe på reisereferat fra dere også :)
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Rune med Gixxer 1000. Blogg om reiser og slikt ;-)

Post by Jeanette »

Referat skal vi fikse :thumleft
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Rune med Gixxer 1000. Blogg om reiser og slikt ;-)

Post by RuneS »

Jeanette wrote:Gleder meg til sommertur \:D/
Det gjør jeg også. \:D/ Blir en veldig bra tur.
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Rune med Gixxer 1000. Blogg om reiser og slikt ;-)

Post by RuneS »

Søndag 23/4 hadde Alf Graarud Motor åpent hus med mulighet for prøvekjøring. Det er jo en ganske lang tur bare for prøvekjøring, så derfor var det greit å gjøre det til en fin søndagsrunde :D . Reiste fra Gjøvik rundt 09.30. Valgte å kjøre 33 om Skreia og Totenvika samt E6, ja jeg vet det er en kjedelig veg, for å komme raskt innover. Været var bra, men ikke veldig varmt. Møtte Jeanette i Oslo og kjørte ned til Sarpsborg. Første runde med prøvekjøring skulle starte 13:15, og vi var der 13:05 sånn ca. :D Vi hadde booket inn prøvekjøring av et par sykler på forhånd, men fikk ikke de på samme tur så da måtte vi satse på at de hadde nok sykler så vi fikk kjørt på samme runde. Det ordna seg veldig bra takket være veldig god service fra de ansatte hos AGM .

Må også gi arrangør ros for at de hadde lagt kjøreruta på en vegstrekning som ga oss gode muligheter til å få testa syklene :thumleft

Første runde for min del ble på en Kawasaki Z1000SX. Det er en sykkel jeg har sett på som en mulig framtidig erstatter for gixxeren. Jeg har kjørt Z1000SX tidligere og da var jeg positivt overrasket, men etter denne runden tror jeg kanskje at jeg ser etter noe annet. Motormessig er det en veldig god sykkel, men likte ikke kjørestillingen. Ble for rett opp og ned med for bredt styre. Dette har jo sine fordeler da den er veldig lettsvingt. Men, Kawa må gjøre noe med eksosanleggene sine. Det er jo ikke veldig pent.

Siden vi kjørte på samme runde ble vi enige om å bytte da vi kom halvveis ut i løypa.

Første bytte ble da til sykkelen Jeanette hadde kjørt: Honda CBR 1000RR Fireblade. Litt overgang fra Kawaen ;-) Hondaen var veldig smooth i alt den foretar seg. Syntes den fungerte bra. Godt drag i motoren, og grei sittestilling. Den hadde et veldig fancy display, med mye info som nesten ble i meste laget. Det jeg ikke forstår med den sykkelen er hvorfor de har byttet plass på knappen for tute og blinklys. Knappen til tuta er en stor grå "legokloss" som på en måte skjuler blinklysbryteren. Jeg var ikke den eneste som ufrivillig tuta litt ;-) Den burde også hatt effektanlegg, da lyden i det originale ikke akkurat ga noen rå opplevelse.

Neste runde ble eneste ledige til meg forgjengeren til Z1000SX, nemlig en vanlig Z-1000. Det er jo en sykkel som har vært på markedet en stund, så den bærer preg av det når det kommer til knapper og instrumentering. Motoren er typisk Kawa. Denne hadde effektanlegg, så lyden i den var akkurat slik en Streetfighter bør være. Den umiddelbare reaksjonen er at Z-1000 kjennes litt mer tungstyrt ut. Vil trekke for at den har et knøttlite display.

Denne runden byttet vi igjen halvveis, og nå havnet jeg på en Yamaha MT-10. Dette var en sykkel som virket høy. Den har Crossplanemotoren fra R1 og det hører du på lyden. Litt pussig lyd fra den. Grei sykkel men ikke helt vibrasjonsfri. Morsomt og litt snålt å kjøre en sykkel med cruisecontroll.

Image
Z1000 og MT-10

Etter en liten pause med kikking i butikken var det siste prøvekjøringsrunde.

Jeg hadde booket meg på Kawasaki ZX-10RR. Det er en sykkel jeg har kjørt før. Her er det masse krefter og en typisk kawamotor. Sittestillingen er framoverlent, men ikke ille, men er du lang i beina så kan det bli litt skarp knevinkel. Giringa er litt mer brutal enn på Honda, men det kler sykkelen. Lettkjørt sykkel.

Dagens siste bytte ble til en VFR800X Crossrunner. Høy sittestilling, men du sitter godt på den. Bedre enn på Z-1000SX synes jeg. Kjenner igjen litt fra motoren i vanlig VFR800. Det føles som om den mangler litt moment. Hvis du slipper den ned mot 70 på høyt gir så sliter du med å få opp igjen turtallet. Må gire litt ofte. Ellers er girkasse av vanlig hondakvalitet. Myk og fin.

Vi følte at vi fikk maksimalt ut av prøvekjøringa siden vi byttet sykler. Da ble det seks sykler på tre runder.

Veien hjemover la vi om Solbergfoss. På veien dit kjørte vi småveier. Vi møtte noen haglskurer og så noen kameler. ;-)

Image
Solbergfoss

Reiste hjemover fra Oslo rundt 20:30. Da hadde vi hatt temperaturer på rundt 2 grader på siste del av etappen. Nå valgte jeg RV4 og Lygna. Det ble en kjølig og mørk tur hjem. Vil tippe det var en 3-4 minus på Lygna. Totalt ble turen 465Km. Var veldig godt med en varm dusj da jeg kom hjem. I ettertid er jeg veldig glad jeg ikke drøyde lengre med hjemreisen, for jeg våkna opp til dette på mandag morgen:

Image
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Rune med Gixxer 1000. Blogg om reiser og slikt ;-)

Post by Jeanette »

Det var supert å få prøvekjørt så mange sykler, ikke minst når vi begge fikk en aha-opplevelse med SX-en. Skal få skrevet et innlegg og postet mine erfaringer og bilder jeg også :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Rune med Gixxer 1000. Blogg om reiser og slikt ;-)

Post by tshansen »

Grøss og gru.. Denne snøen som treffer oss nå er så forbanna unødvendig. Men satser på at vi får en fin Mai måned. Da har jeg noen uker fri og har planer om å kjøre rundt store deler av sør-Norge \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Rune med Gixxer 1000. Blogg om reiser og slikt ;-)

Post by RuneS »

Jeanette wrote:Det var supert å få prøvekjørt så mange sykler, ikke minst når vi begge fikk en aha-opplevelse med SX-en. Skal få skrevet et innlegg og postet mine erfaringer og bilder jeg også :)
Ja det var en skikkelig aha-opplevelse med SX-en.
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Rune med Gixxer 1000. Blogg om reiser og slikt ;-)

Post by RuneS »

I dag har Kawasaki vært på Gjøvik med prøvekjøring. Jeg benyttet muligheten til å prøve noen sykler jeg ikke har prøvd før, samt noen kjenninger. Rakk 6 sykler på 2 timer. Måtte jo prøve flest mulig da jeg for hver prøvekjøring fikk et lodd som kunne gi meg en ny hjelm.

Første sykkel ut var et nytt bekjentskap for meg Z900.

Image

Denne ble jeg positivt overrasket over. Den var utrolig lettsvingt. Hele sykkelen virket liten og lett. Bra drag i motoren, og girkassa var ulik mange andre Kawasakier jeg har kjørt. Her var den silkemyk. Det er ingen sykkel for de lange turene, men som lekesykkel er den perfekt. SIttestillingen er nesten som Z1000.

Neste sykkel ble Versys 1000.

Image

Litt uvant for en som vanligvis sitter på en lav sykkel, men det gikk raskt å venne seg til denne. Forutsigbare kontroller på styret. Har samme utseende som kawa har hatt i mange år. Forholdsvis høyt tyngdepunkt, men det hemmer ikke sykkelen nevneverdig. God ergonomi. Motoren drar jevnt med ganske bra skyv. Ikke like myk girkasse som på Z900. Sykkelen kjennes ikke stor når den er i fart. Veldig god fjæring. Måtte jo prøve den på noe annet enn rett asfaltvei ;-) Likte denne, men er ikke helt der at jeg skal kjøpe slik sykkel. Men den er sikkert glimrende på langkjøring. Kanskje et godt alternativ til Z1000SX som jeg mistet troa på under prøvekjøringa på AGM.

Etter Versys måtte jeg vente litt på ZX-10RR. (Måtte prøve den i dag også ;-) ) Kunne ikke bare kjøre tur- og lekesykler.
For moro prøvde jeg W800 mens jeg ventet.

Image

Dette var definitivt en reise tilbake i tid. Sykkelen ser retro ut, og den oppfører seg slik også. Motoren er grei, men det er mye vibrasjoner. Girkassa gjør jobben slik den sikkert skal. ;-) Men de kunne ha oppgradert bremsene til noe i nærheten av dagens standard. Ja jeg vet at det vil ødelegge sjarmen, men a likevel da ;-) Bremser er viktig selv om denne ikke er noe råskinn effektmessig. Moro å ha prøvd den, men nei takk til flere turer på den.

Så kom turen til ZX-10RR. Denne har jeg skrevet om i innlegget fra prøvekjøringa i Sarpsborg.

Image

Men koster på meg et bilde av den. Morsom sykkel som jeg godt kunne hatt i garasjen. Denne hadde quickshifter og det er jo alltid morsomt ;-)

Prøvde meg deretter på en sykkel i de lavere divisjonene. Nye Ninja 650.

Image

Hva skal jeg si. Liten motor. Den har en 2 sylindret motor på 68 Hk. Ikke allverden når sykkelen har en kjøreklar vekt på 193 Kg. Litt hardere motorgange på denne. Girkassa virka litt mer tung enn på de litt større syklene. Men helt grei sykkel med lav høyde på salen. Fin sykkel for førstegangskjøpere.

Jeg avsluttet prøvekjøringa med å kontrollkjøre Z-1000SX bare for å være sikker på at konklusjonen min fra forrige gang var riktig.

Image

Og opplevelsen var lik denne gangen også. Lettkjørt og god til å ta svinger. Men finner meg ikke tilrette i salen på den. Ikke sykkel for meg slik det er i dag.

Det er alltid gøy med prøvekjøringer. Venter nå på at Suzuki skal komme med prøvekjøring på nye Gixxer 1000 .
Suzuki GSX-R 1000 K5
Post Reply