Indianeren - ugh ugh.. her er tull og tøys akseptert!

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by Baron von Waffel »

Det er ikke så nøye om det er for lite MC i dette. Flotte beskrivelser og bilder. Dette gir lyst til å ta en tur og oppleve det selv også.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by indianeren »

æsj..mistet allt jeg hadde skrevet.. timeout...aaargh..!

Får prøve igjen senere..
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by Baron von Waffel »

Skriv det i word med hyppig mellomlagring, og så limer du inn alt til slutt.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by indianeren »

...prøver igjen..

Det er vel ikke verdens morsomste vei innover til las vegas... men ofte veldig varmt :)
Egentlig så er det mange kjedelige rette veier der.. og hard trafikk.. har aldri ansett USA som noen stor høydare mht mc -kjøring..
Sikkert derfor de kjører harleyer som passer best til rette veier:) Har da kjørt på endel svingete veier med porsche, men det blir ofte "trafikk" på de morsomste veiene.
Her hjemme kan vi ha lange strekk nesten helt for oss selv.

Uansett.. las vegas er syndens by.. her kan så godt som allt kjøpes. Fete biler, gull, diamanter, maskingevær ..til unge "eskortepiker".
Tror det er mange triste skjebner relatert til las vegas.. og jeg ble ganske fort lei av alle de #$@¤&% masete folka som forsøkte gi ut visittkort til strippeklubber (og sikkert mere) til alle som gikk forbi.
NO! NO! NO! Absolutely NOT interested!.. men arabere er strengt talt mye mere slitsomme.. men det var mere mas nå enn sist gang jeg var der (2000)

Las vegas bør uansett oppleves... det er ikke mulig å kjede seg i las vegas..eller unngå å bli imponert hva de kan få til med masse penger:)
Shoppet litt accessories til IPhone.. iHome vekkerklokke som fjernstyrer ipod/iphone.. 400kroner:)

Ellers ble det mye tråkking.. kommer liksom aldri frem når man går på "the strip", selv om det er rett borti gata. Rakk nesten ikke drikke øl engang på de to dagene vi var der...men fikk sett studio 54.
Litt show og bra lys/lyd anlegg.. men ikke så langt unna vanlig diskotek. Mye fint..

Only in las vegas..
Image

New York..i las vegas:
Image
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by indianeren »

shoppet litt klær igjen... var ikke flere sider igjen på boxeren(e)...så da ble det calvin klein til rundt 100lappen...tror det er grisedyrt her i norge..
På vei tilbake til LA stoppet vi på en outlet mall i Primm, NV...en mini-lasvegas .
Timberland sko kostet 200kroner.. godt siden jeg hadde glemt mine på et hotell..
Fikk ENDELIG spist burger på In & Out burger i Barstow.. den burgerkjeden har jeg virkelig savnet!!

Grunnen til at vi dro tidlig tilbake til LA var avstandene og at det var open house hos Kiwi indian motorcycles i Riverside ( http://kiwi-indian.com/ )
Kjenner de fra gammelt av, og er stadig i kontakt med de. Mike (fra New Zealand..Kiwi..) begynte lage deler til gamle Indians. Etterhvert har han kunnet tilby komplette repro/forbedrete Indians, i tillegg til å ha service på harley/ Undian (gilroy Indian) etc. Han har bla. vært involvert i biker buildoff og occ bygger på discovery.

Hadde håpet at Jay Leno og Jesse James tok en tur innom.. men fikk iallefall prøvesittet gamle indianen til jesse.

Endte med å inspisere diverse indian bygger, motorer og et X-wedge bygge som snart skal vises.
Og senere endte vi opp på det gamle verkstedet for å studere gamle indians.. og overnattet hjemme hos de.

Neste dag fikk jeg testet en 88" helt nyprodusert Indian stivramme bobber.
Han ble litt imponert når jeg hoppet på sykkelen, tok en burnout på plenen og så rolig ut på asfalten.. med begge beina på fotbrettene ..
Har vel kjørt "litt" med fotclutch etterhevert...:)

Sykkelen hadde masse dreiemoment, bra bremser og var temmelig lett. Fantastisk balanse..
Tror jeg må ha en sånn stivramme indian.. selv om jeg også så på noen fjæringsramme prosjekter..

jaja... ikke helt atgatt... men det var ikke biler der jeg kjørte :) ikke det at hjelmen passet helt heller.. [-X
Image

Ellers kan jeg melde at indian prosjekter er ganske billige nå.. iallefall sammenlignet med hva de mener de skal ha i europa...

Så var det strake veien tilbake til San Francisco.. I-5 er så usannsynlig kjedelig.. så jeg ga opp og kjørte scenic route over gilroy til San Jose.
Cruiset litt rundt i Santa Clara (nord for san jose).. og mimret tiden jeg jobbet hos Cisco der.. rdet er et elativt stort område med Cisco bygninger..

Sent tilbake i San Francisco ble det krisepakking siden vi skulle fly ut dagen etterpå. Rakk å snakke med fred på søndagen og se på et 1942 indian prosjekt.. og så var det rett på flyplassen.. og 16 timer hjem igjen.. nesten uten søvn.. skal love et par øl på flyplassen i amsterdam var sterkt merkbare..
egentlig vurderte jeg å bli 1 uke lenger. Men hadde lovt å kjøre båt ( wakeboard og tube) i et utdrikkingslag helgen etter... med det kjedelige resultat at jeg kom borti noe med drevet. Og det ble dyrt..


Er bedt tilbake til California i oktober.. skal prøve spare opp litt penger i sommer. Skal da evt bli med på et roadrun som går i death valley.. med lånt indian..
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by indianeren »

over til norge...og status her.

2de giret røk på indianen igjen..så jeg venter på nytt gear med forhåpentligvis litt mindre herdet/seigere...

Fikk kjørt noen tester med Veyporen med indianen før det begynte skrape.. veyporen mente at jeg hadde 63hk og 86Nm i indianen.. vel, vi får nå se..
Mens jeg venter på nytt drev har jeg montert veyporen på ducatien og kjørt noen tester.
Har enda et kabelsett som jeg kan montere i bilen, eller evt bruke det midlertidig montert for å teste andre sykler.

Analyseverktøyet på pc'en gir litt mere utfyllende svar.. men ser at jeg må kjøre noen av test run'ene på en litt annen måte for å få bra data inn.
Det er et problem at indianen opererer fra 750 -4800 rpm, det blir feil skala i grafene. Samtidig ser jeg at vibrasjoner lager støy på kurvene.
Målingene varierer litt. Det ser iallefall ut som om det er over 55 hester på bakhjulet på indianen.. og den hadde 38hk i motoren som standard, 50hk i motoren med fabrikkstrim :)
Men.. tar alle målinger med en klype salt inntil videre.. litt mye variasjoner.

Fikk bla. ut denne kurven

Image

Dreiemomentet er høyere enn det burde være...men hk er som oppgitt (tror ducati ga bakhjuls hk før)..
Ser at jeg kan har lagt inn 15-25 kilo for mye vekt .. så dreiemomentet er nok lavere der.. men det er bare 5-10% feil vekt..
Må nok kjøre flere tester. Ulempen med ducatien er at jeg holder meg i 1-2 gir (vi har fartsgrenser..), og det kan være mere vibrasjoner da.
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by indianeren »

hei og hopp..

Sitter nå i lakselv ..siden jeg glemte svinge vestover mot norgestreffet.
vært på veteranmc treff her i lakselv:)
Skal innom nordkapp etterpå.. Og så kjøre nedover, delvis langs kysten.
har tatt oljeskift på indianen,så nå går den nok hjem også.
blitt lange dager på sykkelen..
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by indianeren »

been there,done that... (nordkapp)

Image

..begynne planlegge neste langtur..
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by Jalmar »

Nå som du har gjort unna Nordkapp, kan du konsentrere deg om de fine langturene. :lol: Jeg var oppi der tidligere i år i snøstorm. Men så har jeg da vært der. :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by indianeren »

Var temmelig heldig med været...men det lå litt tåke utover vannet.
Egentlig så hadde jeg vel bare bra vær i finnmark.. og møtte først skikkelig regnvær på vei ned lofoten.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by Jalmar »

Det er jo mest hyggelig når været er fint. Men med riktig utstyr spiller det jo ingen rolle om det regner litt. Kjører man alene på så lang tur er det kanskje viktigere at været er fint. Blir liksom litt kjedelig å sitte inne i ei hytte i regnværet uten noen å spille yatzy med. Eller hva de nå gjør sammen de som er fler når de sitter i ei hytte i striregnet.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by Ragnhild »

Ordklyveri :-k
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by Jalmar »

Ordklyveri er en tidtrøyte som absolutt egner seg på ei hytte i striregn.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by indianeren »

Vanligvis så rekker jeg aldri kjede meg på mine turer... når jeg først kommer frem på kvelden/ natten...så er det opp med teltet og god natt...

Hvis ingen har noe imot det (er forøvrig min BLOGG :) ) så kan jeg poste turrapporten på engelsk her. Skal skrive en norsk versjon, men den blir muligens litt omskrevet (evt inn i et blad).
Turrapporten min fra fjorårets islandstur ble trykket på Norsk, engelsk og Fransk .. :)
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Indianeren - ugh ugh..

Post by indianeren »

Nordkapp turrapport på dårlig engelsk:)

From a bad start of the riding season, with delays and a troublesome transmission, everything got sorted in early July.
After longing for the open road for months and months, I just loaded up the indian and headed north on tuesday july 8th.
Actually I got the flu the night before, so I waited until 1400 to start my travel. Really I should have stayed at home, not feeling well at all.
But sooo fed up by the small hometown....
I've been to the north of Norway several times, and worked there as an officer for 1,5 year. I love the nature and the friendly people up there.

Since I left late and was not feeling well, I only rode some 475 kilometers the first night. And stayed at my brother in law's grandmother's house.
She is 90 years old, and still drives a car! She knows lot's of stories from the ww2 and earlier.


Image
At the Aukrust museum in Alvdal. Abroad he's probably best known for the Pinchcliffe Grand Prix movie (http://www.caprino.no/movies/en/flaaklypa.asp)



The next day I first had to ride back to Tynset to replace the front brake cable that broke the night before.
After one hour of ride or so, I reached Røros. One of the Unesco World heritage towns. Røros is known for the copper production, and the buildings and remains of the copper production still stands today.
I spent several hours in the narrow streets and the museum.

Image
Big piles of remains from the copper production



Image
The museum with the church behind

Image

Old houses


Image


Image
The old pharmacy


Image
Last edited by indianeren on 13 Aug 2008 10:55, edited 1 time in total.
Post Reply