Indianeren - ugh ugh.. her er tull og tøys akseptert!

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Indianeren - ugh ugh.. her er tull og tøys akseptert!

Post by indianeren »

Jahaja, så det er her man liksom skal skrive litt om seg selv og sitt..

Dessverre så har jeg tildels internett paranoia (vet jo aldri hvem som leser..), og egentlig så er jeg vel ikke så veldig spennende heller.

Er tjue-elve år... iallefall den fysiske alder.
Holder til nedover i vestfold... ute ved "solkysten":)

Jobber for tiden innenfor software utvikling/ konsulenttjenester..men har delvis bakgrunn fra elektronikk (tekniker/ingeniør)..og forsvaret.
Har flyttet rundt og bodd på mange forskjellige steder..også i USA i en periode. Flyttet "hjem" for noen år siden.. og trives tildels med det.
Bortsett fra at det er alltfor lite miljø og muligheter faglig/jobbmessig sett, og også mht hobbier/ uteliv.
Er egentlig delvis klar for å bli "etablert"... men tror ikke jeg kommer til å finne noen å etablere meg med.. da må jeg komme meg over i andre arbeidsmiljøer og bosted..

inntil videre så koser jeg meg med motorsykler og biler...og noen timer i garasje/ verkstedet hver uke.
Finner stor glede i å kunne knytte intelligens og kunnskaper med praktiske evner. Å skru litt og gi seg på vanskelige prosjekt gjør noe med en.. blir tålmodig og tilegner seg kunnskap på samme tid.
Enhver kan kjøpe ting ferdig.. det krever vesentlig mere å bygge det selv.
Jeg er en strak motsetning til "blåskjorter".. istedenfor å prate masse om ting jeg ikke har greie på, og mase på andre.. så finner jeg ut hvordan det skal gjøres, og gjør det selv. Evt. er med på å løse problemet sammen med andre.

Har holdt på med tohjulinger siden jeg var 15.. og veteransykler siden jeg var 21. Første indianen min kjøpte jeg i 1996, som et resultat av at jeg hadde sett en indian i et blad. Greit nok at det finnes andre sykler...men det er indians(1901-1953) som ligger mitt hjerte nærmest.
Miljøet rundt disse syklene er fantastisk...og jeg har fått venner over hele verden etterhvert. Litt kuult å bli tilbudt å låne sykler hvis jeg er ute og reiser:)
Litt kjedelig at det ikke kommer til noen yngre i miljøet.. jeg er liksom en av de aller yngste fremdeles. Skulle nok funnet en squaw som har lyst til å være med på tur... evt kjøre selv. hehe.. men hvor finner man slike:)
Prøver få folk interessert i gamle harleyer/indianer.. hadde vært kuult om at det hadde blitt flere som ønsket kjøre. Finnes ikke noe kuulere enn å se en standard eller bobbet indian/harley fra 30 og 40 tallet ute på landeveien. Det har noe med stil og respekt å gjøre..
Last edited by indianeren on 02 Sep 2008 22:31, edited 3 times in total.
Axxeman
Posts: 424
Joined: 30 Apr 2005 17:55
Location: Tromsø

Post by Axxeman »

Kult, men kom med bilder av sykkelen din da!

Kanskje du får flere interessert da :!:
Het Porsche på NMCF
Medlem nr. 100
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

All ære til deg som faktisk tør bruke sykkelen. :smt023

Og du har så evig rett i at det er noe spesielt med det man lager sjæl. Det spørs om ikke "fjortis-generasjonen" har noe å lære på det punktet. Det skal allerhelst kjøpes ferdig over disk alt man skal ha. Kreativiteten forsvinner vel sakte men sikkert. :cry:

Men den fineste tiden i garasjen er da man kan bygge om eller tilpasse etter eget hode. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Kreativitet = kunnskap.
De mest kreative mennesker er også de som har mest samlet kunnskap og evne til å kombinere kunnskapen sin på tvers av tilvante skillelinjer. Discovery har kjørt et program om hvorfor 9/11 oppsto. Og en av konklusjonene var at på tross av informasjonen om at Al Quaida planla "noe" i USA som innebar bruk av fly, klarte ikke toppene i etterretningen å koble dette med en "ny" form for terroraksjon. Altså de manglet den nødvendige kreativiteten for å koble sammen informasjon fra flere kilder, for å komme fram til det riktige svaret.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Hjalmar Sæterstøl
Posts: 32
Joined: 22 May 2005 19:57

Post by Hjalmar Sæterstøl »

Eg vil ha bilete av sykkelen din!
Honda MTX 1992
Tecno frampotte, Proma Trimlyddemper og Powerfilter
Ca. 70 på flaten
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Jeg sitter med et inntrykk av at den delen av mc-hobbyen som Indian og HD representerer kanskje fremstår som dyr og vanskelig. Jeg har selvfølgelig ingen forutsetning for å påstå noe som helst, men det er inntrykket jeg sitter med etter å ha lest litt og prata litt når jeg har vært rundt.

Dyr - når man ser på priser på objekter som en sjelden gang står avertert.

Vanskelig - da tenker jeg på deletilgang, og hva som kreves av kunnskap for eventuell egenproduksjon av deler.

Så for min del ble det lett å velge "minste motstands vei" og kjøpe halvgammel japansk når hobbyen skulle gjenopplives. Men etterhvert som verkstedet blir bedre utstyrt, og skruingen kommer "inn i fingra" igjen, er det fristende med mer krevende prosjekter.

Kanskje du er brydd med å "markedsføre" Indian litt mer i bloggen din ? Skrive litt om priser, deletilgang, miljø og lignende ? [-o<
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Post by indianeren »

..hadde det vært flere ingeniører og praktisk anlagte folk i ledende stillinger...så hadde man kanskje sett flere logisk og praktiske beslutninger..
Selv om det er en fare å være alltfor pragmatisk..
Må være litt åpen for inputs og vær observant på tvers av fagfelt etc..

Jeg mener at praktisk forståelse (og evner) er alfa og omega for å kunne ta logiske besluttninger og løse problemer. Det burde muligens også vært et krav for å komme i lederstillinger:)
istedenfor "Skjønner egentlig ingenting...men prater mye og er flink til å mase...!"


Leste forresten at vi "nerder" endelig har fått den heder som vi fortjener:)
http://www.nydailynews.com/front/story/ ... 1224c.html
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Helt enig i at praktisk sans/evne er et "must" i ledene stillinger, men om det er ensbetydene med Ingeniør er jeg ikke fullt så sikker på.
Tok forkurset til Ingeniørhøyskolen for noen år siden, og en av de andre klassen hadde arbeidet mange år i bygningsbransjen. Han mente at det trengtes ingeniører som han, som hadde noen års erfaring med å sette ut i livet det ingeniørene bestemte. Han hadde sett for mange tabber/nesten tabber som ingeniørene hadde lagt opp til.
Ser det senest i leiligheten min. Bygd i 2005. Det er ikke taklys på kjøkkenet :!: Spurte formannen i borettslaget. Er det ikke lys over benken? var hans reaksjon. Og at det måtte jeg ta på egen kappe å installere. Javel. Trodde at dagens arkitekter hadde såpass innsikt i lysbehov at de skjønte at det trengs en god allmen belysning i alle rom. Og ikke bare punktbelysning på arbeidsplassen.
Kunne brukt både tre og fire sider fra den Nord-Norske ordboka om akkurat det tilfellet.
Poenget med en ledene stilling er at lederen skal ha oversikt over hva som skjer, ha evne til å skaffe seg oversikt og være i stand til formidle denne oversikten til de som trenger den, når de trenger den. Og da er det greit med litt praktisk sans og forståelse av hva som skjer.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Post by indianeren »

Jalmar..

Jo, det er en viss inngangsnivå for å komme igang:)
Men, man kan jo begynne i det små.. og med de billigere modellene.
Vil tro at det skulle være mulig å få en bra bobbet Harley 750ccm flathead på veien for rundt 50 tusen.

Jeg hadde først en billigere indian...og så kjøpte jeg et chief prosjekt senere. Hadde jo bestemt meg for å ha en chief på veien innen 5 år.
Det tok faktisk 5 år fra jeg kjøpte chiefen til den var på veien.. delvis fordi jeg var fattig student når jeg begynte, og delvis fordi jeg bodde i utlandet et par år... og delvis fordi jeg endte opp med litt gjeld når jeg flyttet tilbake.

Prisene man ser på nettet stemmer ikke alltid med virkeligheten...mange som tror at folk er villig til å betale masse penger. Prisen vil tilslutt ende på det som markedet er villig til å betale.

Deler er normalt sett ikke noe problem..gitt at man velger populære modeller som det er et visst volum av. Dessverre så er det enkelte rikinger pluss markedet som presser opp prisene på spesielle originale deler. Men jeg synes ikke at det er så veldig dyrt med reproduserte deler. Til harley finnes det også mye masseproduserte (med variende kvalitet) deler fra østen som er veldig rimelige. Indian er mye dyrere på det meste, små serier og laget i høykost-land.. Men som oftest veldig bra kvalitet.

Et problem er at enkelte deler kun lages i batcher...så selv om de er i kataloger etc så kan det ta månedsvis før neste gang de er tilgjengelig.

I utgangspunktet kan man kjøpe bortimot alle deler og montere det meste selv med riktig verktøy. Men nesten allt av foringer i motor/drivverk etc må tilpasses med honing; brosjer etc.. så man må skjønne seg på mikrometere.. Men det finnes firmaer/folk som kan gjøre hele eller deler av jobben.

Det kan være litt vanskelig å få ting til å fungere skikkelig.. en viss læringsprosess må til. Og man er nesten alltid avhengig av andres kompetanse, helt til man selv er den kompetente.

Alle gamle kjøretøy har behov for oppfølging og hyppig service... så selv om allt er i sin skjønneste orden, så vil man tilbringe tid i garasjen.
Men, det er jo halve moroa det.. så lenge det er "problemer" som ikke koster penger:)

men.. nå må jeg springe..
Må avtale litt før bilen min går i lakkboksen... gleder meg til å få kjørt den igjen..
Pollti

Post by Pollti »

Ragnhild61 wrote: Kunne brukt både tre og fire sider fra den Nord-Norske ordboka om akkurat det tilfellet.
Jøss, holder det ikke med litt god banning på østlandsk heller nå då :shock: Finner du ikke dekkende ord på østlandsk så kan jeg sitere livlig fra nye ord som vi mente vi hadde beriket det norske språk med og således fortjente vi fast plass i språkrådet :D Syntes vi. 8) Men det syntes ikke språkrådet =;
Språkrådet syntes ikke at feks ord som protesehue,slamskalle etc ikke hørte hjemme i ordlista. :cry: Men de svarte høflig på søknaden ihvertfall :roll:
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Til forskjell fra folk sør for Dovre, har vi ikke sett behovet for å be Språkrådet om råd om hva, hvordan og hvilke ord vi bruker til hvilken anledning.
En annen sak er at hvis jeg siterer ordboka på forumet her, får jeg noen uker "ferie" fra forumet. Da er det bedre å bare referere til et av landets mest innholdsrike oppslagsverk.
For det tredje er de østlandske bidragene til nevnte oppslagsverk noe mangelfulle, selv om de som er nevnt over er brukbare, til sitt bruk. 8)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Takker for utdyping, Indianeren :D Alltid greit å få info fra en som driver med det framfor å stole på nettet og blader.

Jeg har nemlig gått og tenkt litt på et prosjekt som jeg kunne fått med fattern på. Og en Harley eller en Indian hadde nok fått fart på gammer'n :lol:

Han er mitt hemmelige våpen når mekaniske problemer tårner seg opp i garasjen. Han gikk bilmekanikkerlæra på Drosjeeiernes Verksted i Oslo på begynnelsen av femtiåra, seilte ut og gikk hele veien fra motormann til 1.maskinist. Og han har mc-lappen. Men neimen om jeg klarer å få lurt han opp på Gamle Blå. :lol: Det bør nok være amerikansk eller til nød engelsk hvis han skal fatte interesse.

Hadde vært sabla gøy å sette igang et prosjekt som han kunne engasjere seg i. Det er mye en kan lære av de gamle mekanikerne. :wink:
Last edited by Jalmar on 13 Jun 2005 22:23, edited 1 time in total.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Og folk lurer på om de skal lage blogg :? Denne har jo blomstret som jeg aldri før har sett. :)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Gixxerman wrote:Og folk lurer på om de skal lage blogg :? Denne har jo blomstret som jeg aldri før har sett. :)
Indianeren driver med noe som mange kanskje har lyst til, men ikke tør starte med. Verdifullt med en slik blogg, syns ihvertfall jeg.

I det hele tatt er ideen med blogg noe av det lureste jeg har sett på lenge. Håper at det etterhvert blir flere som slenger seg på. Det er interessant å lese hvordan andre vinkler sin mc-interesse, og det er alltid innspill å få som er til nytte eller glede (eller begge deler). Når da det hele kan skje uten at man nødvendigvis er hemmet av rammene som tråder normalt gir med hensyn til emner, må det bli bra. :wink:

Og til de som ikke har "fått ut fingeren", SETT I GANG Å BLOGG!!!
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Ingeniører i ledende stillinger? Ja, hvis det er mange nok vanlige arbeidere til å "holde dem i øra",så! :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply