Dag 3, fra Tau via Sauda til Oslo. Først RV13 til ferja mot Nesvik.
Hadde flaks med timinga, ventet 2-3 minutter, så var jeg ombord.
Veien videre mot Sauda.
Utifra kartet mitt så det ut til at jeg måtte ta ferge fra Sand. For å gjøre ting ekstra forvirrende viste Google Maps en
Sandsfjordbru fra Sand over fjorden, men der skal det godt gjøres å bygge en bro. Street View-bildene var heller ikke til hjelp, de var fra 2010 og viste ingen tegn til broer hverken her eller der. Skiltinga var heldigvis bra, og kom meg omsider over ny Sandefjordbru.
Fin liten hytte ved den nye avkjørselen, men noe overpriset..?
Diverse fra veien videre til Sauda.. Særdeles hyggelig på MC!
Etter Sauda, over fjellet til Røldal.
Et lite sidesprang opp til demingen..
.. som man til min fornøyelse kunne kjøre over!
Etter litt kaffe bar det videre til Røldal.
Hvordan få selv en middels bensinstasjonkaffe til å smake OK:
Så Haukelifjellet. Her skal jeg innrømme at jeg er på litt tynn is: har man egentlig lov til å kjøre på de gamle veiene? Jeg våget meg opp bakken til den første tunnelen.
Sist jeg kjørte over Haukeli, var jeg ikke klar over at Norges eldste tunnel lå oppi heia her. Derfor var jeg fast bestemt på å finne den denne gangen.
Snirklet meg bortover gjengrodde hjulspor, men omsider var det stopp, uten tegn til tunnel.
Fortsatte litt til fots, og mistenker at tunnelen er under snøen her.. Noen som vet?
Obligatorisk brøytekantbilde...
Her begynte sola å bli lav, og jeg var ennå ikke halvveis hjem.
Så da var det på med varmere klær, kjøremusikk (
Motorbikin' på repeat), og strak vei til Oslo.
Siste snev av sol ved Seljord.
Hjemme rundt midnatt, fredag. Vanligvis ca 3 timers kjøring mellom Arendal og Oslo, denne gangen ble det 3 dager.