These two lanes.. [Sesongstart]
Re: These two lanes..
Jeg var også over Hardangervidda i sommer, Trond! Var vel uti August, tror jeg, for jeg husker Hardangerbrua akkurat hadde åpnet.
Startet fra Oslo som vanlig, ned til Drammen og så forbi Kongsberg og langsmed Numedal og den gamle jernbanen.
Interessant å se gjengrodd jernbane og bilvei her og der.
.. og bortgjemte småbruk.
Numedalslågen
På vei over fjellet mot Geilo.
Og så ned igjen.
Det var helt ålreit å være en av de få på RV7 i solnedgang på en lørdagskveld.
Stoppet ved Vøringfossen og overnattet... på hotell. Feiget ut, og teltet ble liggende i posen sin denne turen
Startet fra Oslo som vanlig, ned til Drammen og så forbi Kongsberg og langsmed Numedal og den gamle jernbanen.
Interessant å se gjengrodd jernbane og bilvei her og der.
.. og bortgjemte småbruk.
Numedalslågen
På vei over fjellet mot Geilo.
Og så ned igjen.
Det var helt ålreit å være en av de få på RV7 i solnedgang på en lørdagskveld.
Stoppet ved Vøringfossen og overnattet... på hotell. Feiget ut, og teltet ble liggende i posen sin denne turen
Re: These two lanes..
Forsatte nedover mot Eidfjord morgenen etter.
Eidfjord.. tror jeg.
Testet den nye brua, såklart.
Hadde hørt rykter om de myteomspunnede rundkjøringene i tunnel, men var ikke klar over at det var en her! Litt overraskende når den plutselig dukker opp rundt svingen.
Blikk stille i Hardangerfjorden.
Fin bro, ingen tvil om det.
Hadde egentlig ingenting på nordsiden av fjorden å gjøre, men å kjøre samme vei tilbake gadd jeg ikke. Så da ble det ferge til Utne.
Langsmed fjorden mot Odda. I ettertid skulle jeg ønske jeg tok meg tid til å kjøre om Jondal også.
Folgefonna såvidt synlig, litt sør for Odda.
Foss med egen suvenirshop.
Den gamle veien over Røldalfjellet. Husker jeg tenkte "Suckers!" mens jeg kikket ned på alle de som kjørte tunnelen
På vei ned igjen mot Røldal.
Fin slyngete vei i bakken opp på Haukeli.
Og over Haukeli kan de tålmodige også snike seg unna tunnelene, såklart!
Litt oppi fjellsiden her ligger visstnok restene av Norges eldste tunnel - men det fant jeg ikke ut før jeg var hjemme! En god grunn til å kjøre turen om igjen.
Middag på fjellstua, så rett hjem til Oslo igjen.
Eidfjord.. tror jeg.
Testet den nye brua, såklart.
Hadde hørt rykter om de myteomspunnede rundkjøringene i tunnel, men var ikke klar over at det var en her! Litt overraskende når den plutselig dukker opp rundt svingen.
Blikk stille i Hardangerfjorden.
Fin bro, ingen tvil om det.
Hadde egentlig ingenting på nordsiden av fjorden å gjøre, men å kjøre samme vei tilbake gadd jeg ikke. Så da ble det ferge til Utne.
Langsmed fjorden mot Odda. I ettertid skulle jeg ønske jeg tok meg tid til å kjøre om Jondal også.
Folgefonna såvidt synlig, litt sør for Odda.
Foss med egen suvenirshop.
Den gamle veien over Røldalfjellet. Husker jeg tenkte "Suckers!" mens jeg kikket ned på alle de som kjørte tunnelen
På vei ned igjen mot Røldal.
Fin slyngete vei i bakken opp på Haukeli.
Og over Haukeli kan de tålmodige også snike seg unna tunnelene, såklart!
Litt oppi fjellsiden her ligger visstnok restene av Norges eldste tunnel - men det fant jeg ikke ut før jeg var hjemme! En god grunn til å kjøre turen om igjen.
Middag på fjellstua, så rett hjem til Oslo igjen.
Re: These two lanes..
Turen i sin helhet var omtrent sånn:
-
- Posts: 784
- Joined: 07 Apr 2008 23:24
- MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600
Re: These two lanes..
Fine turer du har hatt i sommer Godt å se det er flere som pakker lett, på tur
Skammer meg nesten litt, når jeg ser hvor flink du har vært å ta bilder på veien.
Er kjekt å ha noe å se tilbake på, når vinteren er på det mørkeste..
Skammer meg nesten litt, når jeg ser hvor flink du har vært å ta bilder på veien.
Er kjekt å ha noe å se tilbake på, når vinteren er på det mørkeste..
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: These two lanes..
Fine bilder! Så ut som fine turer også
- Jeanette
- Administrator
- Posts: 7496
- Joined: 05 Sep 2006 19:45
- MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S - Location: Oslo
Re: These two lanes..
*Sukk*
Jeg SKAL ha sykkel igjen!!
Jeg SKAL ha sykkel igjen!!
-
- Posts: 784
- Joined: 07 Apr 2008 23:24
- MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600
Re: These two lanes..
Kjenner du på abstinensene ?Jeanette wrote:*Sukk*
Jeg SKAL ha sykkel igjen!!
Re: These two lanes..
Jeanette wrote:*Sukk*
Jeg SKAL ha sykkel igjen!!
Ingen som tror et ord av det der lenger, Jeanette Prove us wrong! Slå til med en... spjut ny Multistrada? VFR? Eller blir det ny Yamaha?
Re: These two lanes..
I år har jeg faktisk jukset litt. Midt i vintermånedene kjørte jeg mitt livs tur sålangt, og det litt på sparket attpåtil. Hadde dessverre bare telefonkamera, men skal lage et lite referat en av de nærmeste dagene.
-
- Posts: 88
- Joined: 02 Mar 2012 23:42
Re: These two lanes..
Mye bra turer du har hatt her!
Det er mange fine plasser rundt hardanger / Eidfjord og omegn..
Kun kjørt der med bil jeg da, men sykkelen skal få prøve seg den også
Hvor mange dager tar du ut på på slike turer? 2-3 ?
En "jukse tur" i Australia å kjører altså!?
Ser frem til referat ifra den turen også.
Det er mange fine plasser rundt hardanger / Eidfjord og omegn..
Kun kjørt der med bil jeg da, men sykkelen skal få prøve seg den også
Hvor mange dager tar du ut på på slike turer? 2-3 ?
En "jukse tur" i Australia å kjører altså!?
Ser frem til referat ifra den turen også.
Re: These two lanes..
Jess Ja, sjelden jeg kjører mer enn 2-dagers turer. Har ikke verdens mest komfortable MC, og litt begrenset bagasjeplass også. En ting som er greit med Norge: det er stort sett flotte veier og steder innenfor 1 dags radius uansett hvor man befinner seg.
- Jeanette
- Administrator
- Posts: 7496
- Joined: 05 Sep 2006 19:45
- MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S - Location: Oslo
Re: These two lanes..
Så kult med Australia! Var der for akkurat ett år siden, drar mer enn gjerne tilbake! Hvor var du?
Abstinensene er her de! Hadde jeg ikke måttet flytte og kjøpe meg leilighet, så hadde også pengene vært her.. Nå får kontoen vokse litt igjen først
Abstinensene er her de! Hadde jeg ikke måttet flytte og kjøpe meg leilighet, så hadde også pengene vært her.. Nå får kontoen vokse litt igjen først
Re: These two lanes..
Jobbet i Perth og kjørte ned langs sør-vest kysten, bort til Esperance og så tilbake til Perth litt inni landet. Hadde dratt tilbake på dagen om jeg kunne, jeg også Helt utrolig sted (og jeg så bare et lite hjørne attpåtil!). Som sagt hadde jeg bare mobilen til bilder, men men, de er fine å mimre til uansett
I utgangspunktet skulle jeg jobbe 2 uker og ha ferie ca 2. Jeg hadde lekt med tanken på å leie en MC, men bestemte meg ikke før noen dager i forveien. Plutselig hadde jeg vært i MC-sjappa og kjøpt utstyr, og hos en utrolig ålreit MC-utleier (http://crmotorcyclerental.com.au/)
Skrekkelig varmt til tider.. av og til kjørte jeg inn på- og ut av rasteplasser uten å stoppe fordi jeg ikke fant noen skygge
Det gjorde det naturligvis bare desto deiligere å komme over en fin strand. Preston beach, ca en time sør for Perth.
Første dagen endte på Dunsborough backpackers', etter å ha besøkt fyrtårnet på Cape Naturaliste.
På dette tidspunktet hadde jeg ikke sett noen kenguruer enda, og var egentlig ikke helt klar over hvor vanlige de var å se. Jeg tenkte kanskje at de var som elgen i Norge, cirka. Derfor gikk jeg tilnærmet i fistel da jeg ble overrasket av en, rett i veikanten, mens jeg sto og leste kart. Husker jeg ropte høyt og tenkte at nå var jeg dagens heldigste motorsyklist. Hadde et "litt" annet forhold til dem et par dager senere, etter å ha måttet bråbremse for dem flere ganger daglig
Neste dag kjørte jeg fra Cape Naturaliste til Cape Leeuwin på Caves' Road. Bare å tenke på det gir meg fyrsninger nå. Helt fantastiske veier, enda mer fantastiske ting å se, og et nytt nivå av den bare-meg-og-motorsykkelen-min-frihetsfølelsen.
Utrolig hvor flotte veier holder seg uten telehiv.
Etterhvert som man kommer lengre sør blir skogene og trærne ganske imponerende. En av tingene jeg likte best med sør-vest-kysten var at lanskapet var så variert. En stund er det ganske øde ørken, så plutselig flotte, svære trær og åser.
Denne dagen endte på Cape Leeuwin, i solnedgang på Australias sør-vestligste punkt, hvor det Indiske hav møter Sørishavet.
Der var det også et stilig, nesten "forsteinet" vannhjul.
"Fine Dining" kaller jeg dette bildet Fish & chips i en liten by kalt Augusta.
Innså etterhvert at disse skiltene ikke hang der bare for at turistene skulle ha noe å ta bilde av. Tror jeg telte 5-6 ganger hvor jeg måtte bremse hardt for å unngå kenguruer, en av dem litt småskummel hvor jeg kunne ha strukket ut armen og tatt på kenguruen.
En av de finere strendene på turen.. Prevelly Beach, hvor Margareth River renner ut i havet.
Etter dette kjørte jeg litt innover i landet. MC-utleieren hadde anbefalt meg veiene rundt Bridgetown. (Han hadde også påpekt at jeg bare burde fylle 98-oktan, men da tanken nærmet seg 1/4 og dette var eneste bensinstasjon i nærheten kunne jeg ikke være kresen.)
Veiene rundt Bridgetown var helt utrolige de også, ganske mange av dem brukt som rallyetapper.
Etter den lille ekspedisjonen til Bridgetown kjørte jeg sørover igjen. Dette var litt før Walpole, hvor havet kunne skimtes mellom de gigantiske Karritrærne.
Karritrærne er en av de største tresortene som finnes, og kan bli opp til 70 meter høye. Mellom Walpole og Denmark hadde de laget en "treetop walk".
Mange av dem er hule, og ofte kan de brenne i lang tid innvendig etter skogbranner, mens utsiden fortsetter å leve tilsynelatende upåvirket. Ganske interessant.
Masse kenguruer ved Denmark.
På vei mot Albany neste dag.
Tror det var flere idylliske, folketomme strender enn det var biler på veiene.
Masse digre øgler også...
Juletreet på hostellet i Albany
Så endel av disse også, men aldri lenge nok til å ta bilde
Sterling Range (hadde hverken hørt om eller sett dem på kartet, så det var en skikkelig overraskelse å plutselig se dem i horisonten)
Dette var ganske normalt i nasjonalparkene jeg var innom. Du tar en konvolutt, skriver reg.nummeret ditt, legger et par dollar oppi, og legger det oppi den lille postkassa. Mao: husk litt kontanter og en penn hvis du er på disse kanter
Også ganske normalt: "road trains". Mange steder var det flere av disse enn vanlige biler. Ble aldri helt komfortabel med den turbulensen de dro etter seg
Skogbrann og fremmed fauna er ikke populært i Australia, lærte jeg.
På vei videre mot Hopetoun og Esperance.
Overraskende nok er kameler også veldig vanlig i Australia, både ville og beitedyr.
Et av de få hotellene jeg overnattet på i løpet av turen, i Hopetoun som tilsynelatende var en fullstendig spøkelsesby utenom sommerferien.
Bensinstasjonen i Munglinup hadde den beste kaffen på hele turen.
Esperance er antakelig det fineste stedet jeg noensinne har satt mine bein. Dessverre var det litt forblåst og kaldt de dagene jeg var der. (Måtte faktisk innom en MC-butikk og kjøpe en buff!)
Utsikten fra hostellet:
En full scale replika av Stonehenge. Betalte 20 dollar for å labbe rundt der mutters alene i 5 minutter
Avslappende cruising rundt i Cape Le Grande-nasjonalpark.
Ville kenguruer i Lucky Bay (riktignok med et ganske avslappet forhold til turister ). Et av turens høydepunkter!
En "plystrende" stein.
Bakhjulet etter et... interessant... møte med litt grus i en avkjøring. Hadde ikke MCen vært såpass lik min egen Hornet, så tror jeg at jeg hadde gått på ræva.
Endeløs strand i Cape Le Grande.
Mot Perth igjen på en av de siste dagene.
Kreps kokt på lasteplanet av en "Ute". Australia!
November/Desember var visstnok fluesesong. Mye rart endte sine dager på visiet mitt.
Gruveområdet rundt Collie. Hadde jeg hatt noen ekstra dager skulle jeg kjørt via Kalgoorlie, hvor verdens største åpne gruve ligger, men det var grei størrelse på ting rundt Coalfields' Road også.
Historien om hvordan de bygget vanntilførsel fra Perth til gruveområdene er ganske interessant - en nesten utenkelig oppgave på den tiden.
Hele turen var ca sånn:
TL;DR: Sør-vest-kysten av Australia kan anbefales på to hjul!
I utgangspunktet skulle jeg jobbe 2 uker og ha ferie ca 2. Jeg hadde lekt med tanken på å leie en MC, men bestemte meg ikke før noen dager i forveien. Plutselig hadde jeg vært i MC-sjappa og kjøpt utstyr, og hos en utrolig ålreit MC-utleier (http://crmotorcyclerental.com.au/)
Skrekkelig varmt til tider.. av og til kjørte jeg inn på- og ut av rasteplasser uten å stoppe fordi jeg ikke fant noen skygge
Det gjorde det naturligvis bare desto deiligere å komme over en fin strand. Preston beach, ca en time sør for Perth.
Første dagen endte på Dunsborough backpackers', etter å ha besøkt fyrtårnet på Cape Naturaliste.
På dette tidspunktet hadde jeg ikke sett noen kenguruer enda, og var egentlig ikke helt klar over hvor vanlige de var å se. Jeg tenkte kanskje at de var som elgen i Norge, cirka. Derfor gikk jeg tilnærmet i fistel da jeg ble overrasket av en, rett i veikanten, mens jeg sto og leste kart. Husker jeg ropte høyt og tenkte at nå var jeg dagens heldigste motorsyklist. Hadde et "litt" annet forhold til dem et par dager senere, etter å ha måttet bråbremse for dem flere ganger daglig
Neste dag kjørte jeg fra Cape Naturaliste til Cape Leeuwin på Caves' Road. Bare å tenke på det gir meg fyrsninger nå. Helt fantastiske veier, enda mer fantastiske ting å se, og et nytt nivå av den bare-meg-og-motorsykkelen-min-frihetsfølelsen.
Utrolig hvor flotte veier holder seg uten telehiv.
Etterhvert som man kommer lengre sør blir skogene og trærne ganske imponerende. En av tingene jeg likte best med sør-vest-kysten var at lanskapet var så variert. En stund er det ganske øde ørken, så plutselig flotte, svære trær og åser.
Denne dagen endte på Cape Leeuwin, i solnedgang på Australias sør-vestligste punkt, hvor det Indiske hav møter Sørishavet.
Der var det også et stilig, nesten "forsteinet" vannhjul.
"Fine Dining" kaller jeg dette bildet Fish & chips i en liten by kalt Augusta.
Innså etterhvert at disse skiltene ikke hang der bare for at turistene skulle ha noe å ta bilde av. Tror jeg telte 5-6 ganger hvor jeg måtte bremse hardt for å unngå kenguruer, en av dem litt småskummel hvor jeg kunne ha strukket ut armen og tatt på kenguruen.
En av de finere strendene på turen.. Prevelly Beach, hvor Margareth River renner ut i havet.
Etter dette kjørte jeg litt innover i landet. MC-utleieren hadde anbefalt meg veiene rundt Bridgetown. (Han hadde også påpekt at jeg bare burde fylle 98-oktan, men da tanken nærmet seg 1/4 og dette var eneste bensinstasjon i nærheten kunne jeg ikke være kresen.)
Veiene rundt Bridgetown var helt utrolige de også, ganske mange av dem brukt som rallyetapper.
Etter den lille ekspedisjonen til Bridgetown kjørte jeg sørover igjen. Dette var litt før Walpole, hvor havet kunne skimtes mellom de gigantiske Karritrærne.
Karritrærne er en av de største tresortene som finnes, og kan bli opp til 70 meter høye. Mellom Walpole og Denmark hadde de laget en "treetop walk".
Mange av dem er hule, og ofte kan de brenne i lang tid innvendig etter skogbranner, mens utsiden fortsetter å leve tilsynelatende upåvirket. Ganske interessant.
Masse kenguruer ved Denmark.
På vei mot Albany neste dag.
Tror det var flere idylliske, folketomme strender enn det var biler på veiene.
Masse digre øgler også...
Juletreet på hostellet i Albany
Så endel av disse også, men aldri lenge nok til å ta bilde
Sterling Range (hadde hverken hørt om eller sett dem på kartet, så det var en skikkelig overraskelse å plutselig se dem i horisonten)
Dette var ganske normalt i nasjonalparkene jeg var innom. Du tar en konvolutt, skriver reg.nummeret ditt, legger et par dollar oppi, og legger det oppi den lille postkassa. Mao: husk litt kontanter og en penn hvis du er på disse kanter
Også ganske normalt: "road trains". Mange steder var det flere av disse enn vanlige biler. Ble aldri helt komfortabel med den turbulensen de dro etter seg
Skogbrann og fremmed fauna er ikke populært i Australia, lærte jeg.
På vei videre mot Hopetoun og Esperance.
Overraskende nok er kameler også veldig vanlig i Australia, både ville og beitedyr.
Et av de få hotellene jeg overnattet på i løpet av turen, i Hopetoun som tilsynelatende var en fullstendig spøkelsesby utenom sommerferien.
Bensinstasjonen i Munglinup hadde den beste kaffen på hele turen.
Esperance er antakelig det fineste stedet jeg noensinne har satt mine bein. Dessverre var det litt forblåst og kaldt de dagene jeg var der. (Måtte faktisk innom en MC-butikk og kjøpe en buff!)
Utsikten fra hostellet:
En full scale replika av Stonehenge. Betalte 20 dollar for å labbe rundt der mutters alene i 5 minutter
Avslappende cruising rundt i Cape Le Grande-nasjonalpark.
Ville kenguruer i Lucky Bay (riktignok med et ganske avslappet forhold til turister ). Et av turens høydepunkter!
En "plystrende" stein.
Bakhjulet etter et... interessant... møte med litt grus i en avkjøring. Hadde ikke MCen vært såpass lik min egen Hornet, så tror jeg at jeg hadde gått på ræva.
Endeløs strand i Cape Le Grande.
Mot Perth igjen på en av de siste dagene.
Kreps kokt på lasteplanet av en "Ute". Australia!
November/Desember var visstnok fluesesong. Mye rart endte sine dager på visiet mitt.
Gruveområdet rundt Collie. Hadde jeg hatt noen ekstra dager skulle jeg kjørt via Kalgoorlie, hvor verdens største åpne gruve ligger, men det var grei størrelse på ting rundt Coalfields' Road også.
Historien om hvordan de bygget vanntilførsel fra Perth til gruveområdene er ganske interessant - en nesten utenkelig oppgave på den tiden.
Hele turen var ca sånn:
TL;DR: Sør-vest-kysten av Australia kan anbefales på to hjul!
-
- Posts: 53
- Joined: 10 Jun 2009 00:49
- MC: Suzuki Bandit 600
x Kawasaki Vulcan 750
x Kawasaki Ninja 250 - Location: Grimstad
Re: These two lanes..
Utrolig flotte bilder, takk for at du lastet opp!