These two lanes.. [Sesongstart]

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: These two lanes will take us anywhere.. [N56k]

Post by Shortybebeh »

Utrolig fine bilder! Nesten så man føler at man var med selv! ;-)
Death Is The Road To Awe.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: These two lanes will take us anywhere.. [N56k]

Post by Jeanette »

Kjempefine bilder, alltid moro å se hvor andre har kjørt! Vi elsker bilder her på forumet, så keep it coming \:D/
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: These two lanes will take us anywhere.. [N56k]

Post by frode »

Tusen takk :-) Morsomt å ta blider når det er noen som liker dem.

Her er planen min for helgen. Krysser fingrene for ålreit vær og nok plussgrader til å holde veiene tørre og fine.

Image

Skal i barnedåp, så jeg reiser på fredags formiddagen, overnatter fredag til lørdag på Hovden eller ved Rjukan, kjører videre på lørdags formiddagen og blir på Gran to overnattinger. Så kjører jeg hjem igjen på mandag, men da tror jeg at jeg tar raskeste vei. Høres det ut som en god idé? Det er et par regndråper på værmeldinga, men ellers «stort sett pent vær». Ankommer på ettermiddagene, og drar litt utpå formiddagene, så hvis det mot formodning skulle fryse på om natten, så forsvinner det før jeg drar osv. Jeg vil ha med denne siste turen i år!

Og så et par bilder fra forrige lille tur.

Tvedestrand.. her hadde liksom ikke sommeren sluppet helt taket ennå.

Image

lol

Image

8)

Image

Image

Kom plutselig over et sted jeg var sikker på at jeg hadde vært på fest i mine yngre dager. Labbet et par hundre meter inn i skogen, og jammen så stemte nok det :-) Her var det skikkelig rølpefest av og til, ja.

Image

Kanskje ikke de mest spennende bildene i dag.. men posten ble så dau uten.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: These two lanes will take us anywhere.. [N56k]

Post by Jeanette »

Det er jo en kjempeflott tur du har tenkt deg ut på i helga da, får virkelig håpe vær og føre er på din side! Gleder meg til bilder :D
Og fine bilder fra sist tur også! Må virkelig kjøre så mye vi kan nå.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: These two lanes will take us anywhere.. [N56k]

Post by Baron von Waffel »

Fin tur du planlegger. En annen gang anbefaler jeg at du tar veien opp fra Rjukan forbi foten av Gaustadtoppen gjennom Tuddal og ned i Sauland. Men da gjerne kombinert med en mindre runde.

Ellers så ville jeg nok kanskje unngått E18 fra Drammen til Grimstad på returen. Ta enten gamle E18 deler av veien eller evt indre vei fra Sande opp Hanekleivene via Siljan til Skien.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: These two lanes will take us anywhere.. [N56k]

Post by Jeanette »

Baron von Waffel wrote:.. indre vei fra Sande opp Hanekleivene via Siljan til Skien.
Kjempefin vei, kjørte der på lørdag :D
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: These two lanes will take us anywhere.. [N56k]

Post by ErlingSG »

Party-låve? :-k
User avatar
honda cbr 4 the win
Posts: 117
Joined: 19 Sep 2007 19:37
MC: ser etter Honda CBR ;D (eller gjør jeg det?)
Location: langt oppi ingen sted

Re: These two lanes will take us anywhere.. [N56k]

Post by honda cbr 4 the win »

det har naboen min også :smt011
User avatar
FunSize
Posts: 219
Joined: 29 Mar 2007 09:37
MC: Yamaha FZ6-S Fazer '07
Location: Grimstad

Re: These two lanes will take us anywhere.. [N56k]

Post by FunSize »

frode wrote:Tusen takk :-) Morsomt å ta blider når det er noen som liker dem.

Her er planen min for helgen. Krysser fingrene for ålreit vær og nok plussgrader til å holde veiene tørre og fine.

Image

Skal i barnedåp, så jeg reiser på fredags formiddagen, overnatter fredag til lørdag på Hovden eller ved Rjukan, kjører videre på lørdags formiddagen og blir på Gran to overnattinger. Så kjører jeg hjem igjen på mandag, men da tror jeg at jeg tar raskeste vei. Høres det ut som en god idé? Det er et par regndråper på værmeldinga, men ellers «stort sett pent vær». Ankommer på ettermiddagene, og drar litt utpå formiddagene, så hvis det mot formodning skulle fryse på om natten, så forsvinner det før jeg drar osv. Jeg vil ha med denne siste turen i år!
Ser jo ut som en kongetur!
Bare å håpe på go'vær så blir det knall :)
07 Yamaha FZ6-S :D
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: These two lanes will take us anywhere.. [N56k]

Post by frode »

Det ble en ålreit tur det, ja :-)

Perfekt vær da jeg fræste avgårde på fredag. Første stopp ble etter 30 minutter - måtte ha et bilde av sykkelen mens den ennå var ren og pen.

Image

Så tok det ca 5 minutter før jeg stoppet enda en gang, gitt :-)

Image

Litt lengre inni landet. Mye flotte, gamle veier med lite trafikk og morsomme strekninger her.

Image

De to neste er fra Fånefjell ved Byglandsfjorden.

Litt info fra wikipedia: Fånefjell er 745 m høyt og går ut som et nes i innsjøen Byglandsfjorden som ligger 202 moh, med en stupbratt fjellside på sørsiden. Veien forbi Fånefjell ble regnet som et av de to vanskeligste partiene på landeveien gjennom Setesdal. Byklestigen var den vanskeligste, deretter kom Fånekleivene.

Ved Fånefjell er det fire generasjoner vei, langs fire helt ulike traseer. De eldste veiene forbi Fånefjell er rideveier og ble kalt Fånekleivene. Den eldste rideveien går rundt fjellet på østsiden. Den andre ble anlagt om lag 1855 og går i slynger opp fjellet i stigning opp til 1:4. Den tredje veien er et spesielt interessant veihistorisk kulturminne fra 1923. Denne veitraseen går rundt fjellet på yttersiden mot fjorden, og på ett spektakulært parti der fjellet går stupbratt i fjorden er veien sprengt inn i den loddrette fjellsida som en såkalt halvtunnel. Denne halvtunnelen er ofte avbildet. Den fjerde traseen går gjennom fjellet; det er Fånefjelltunnelen (riksvei 9, åpnet i 1962).

Halvtunnelen på yttersiden av Fånefjell gjorde det mulig å kjøre buss langs Byglandsfjorden. Setesdal Bilruter startet bussrute fra Ose til Bykle i 1920, og noen år seinere ble ruta forlenget ned til Byglandsfjord. Halvtunnelen er nå for stengt for all ferdsel pga. rasfare.

Image

Image

En liten rast i solskinnet.

Image

Dette var litt før Valle, tror jeg (fremdeles på vei mot Hovden).

Image

Litt rip-off fra en annen her på forumet ;-)

Image

Ikke hver dag man spiser lunsj ved bredden av Otra!

Image

Mer av Otra.. ikke en eneste sky på himmelen.

Image

Image

Hotellrommet på Eminent Hovdestøyl hotell. Ålreit sted, men litt dyrt.

Image

Lørdagen ble ikke så fin som fredagen, faktisk regnet og blåste det konstant fra Hovden til Gran (7 timer). Goretexdressen gjorde jobben (var helt[ tørr da jeg kom frem), men jeg ble iskald på hendene (skinnhanskene ble kliss våte). Skulle gitt hva som helst for varmeholker eller vindskjermer over hendene. Halvarssons buffen var som vanlig upåklagelig, og inni hjelmen var det greit og lunt. Så til tross for litt hutring pga kalde hender, var det en fin tur i høstværet.

Image

Fra den snirklete bakken ned fra nordsiden av Hovden:

Image

Image

Dette er like etter Haukeli, ved den innsjøen som heter Totak. Måtte ha en liten pause for å nyte utsikten (og varme hendene på eksospotta).

Image

...

Image

Vemork. Dette var egentlig den eneste grunnen til at jeg kjørte oppom Rjukan, men da jeg kom hit var jeg så kald at jeg kjørte videre ganske med en gang.

Image

Image

Vemund, som ble døpt.

Image

Et lite øyeblikk på hjemveien var jeg redd for at turen var over allerede ved Hokksund. Sykkelen døde plutselig helt, og ville ikke starte igjen. Det viste seg heldigvis bare å være tomt for bensin. Av en eller annen grunn virket ikke indikatorlampa :-k

Image

Ved Sande fulgte jeg Baron von Waffels råd, og kjørte over Hvittingfoss og Siljan, og ned til Skien. Makan til flotte veier har jeg aldri vært borti. Takker og bukker, von Waffel!

Image

Alt i alt ble turen seende slik ut:

Image
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: These two lanes will take us anywhere.. [N56k]

Post by Alas »

Veldig flotte bilder! Hørtes ut som en flott tur!

Tipper hjertet var ganske nærmt halsen når sykkelen "døde" sånn plutselig ;-)
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: These two lanes will take us anywhere.. [N56k]

Post by Jeanette »

Utrolig flotte bilder!! Ble skikkelig misunnelig på deg nå, vil på langtur igjen jeg også :D :D
frode wrote:Litt rip-off fra en annen her på forumet ;-)
Hvem av oss tenker du på, vi er vel flere, tror jeg ;)
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: These two lanes will take us anywhere.. [N56k]

Post by frode »

Var og forhørte meg litt om vinterlagring her om dagen, men jeg greier ikke sette bort sykkelen riktig ennå.

Har et prosjekt på skolen hvor vi samler kartdata til OpenStreetMaps.org, så da jeg ble passelig lei av matte i dag, tok jeg meg likesågodt en liten tur med GPSen.

Image

Noen som hadde funnet seg en fin hustomt.

Image

Riksvei 404 leverer alltid varene.

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: These two lanes will take us anywhere.. [N56k]

Post by Jeanette »

Flotte bilder som alltid :D
Du får kjøre og kose deg så lenge som mulig, jeg vil ikke helt gi opp jeg heller!
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: These two lanes will take us anywhere.. [N56k]

Post by frode »

Hrmmpf.. sykkelen er satt bort og kjøredressen lagt til vask. 4.400km ble det på meg siden jeg fikk lappen 27. juli.

Laget en liten liste over ting jeg vil ha fikset før våren:
  • 24k service
  • Ny innfesting til klutsjhendel (den gamle har en sprekk som gjør hendelen veldig slarkete).
  • Ny kromring rundt lykta foran (den gamle er litt oppskrapet og rustet fra forrige eier)
  • Nytt grått plast-deksel under instrumentene (oppskrapet denne også)
  • Nye gummibeskyttere til fothvilerene bak (også oppskrapet). Dessuten har jeg skrudd av fothvilerene for å pusse og lakkere dem på nytt.
  • Nytt speil på venstre side (oppskrapet igjen.. *sukk* bakdelen med å kjøpe tidligere kjøreskolesykkel..)
  • Pusse og lakkere «veltebøylene» og endestykkene på styreholkene (begge disse naturligvis også oppskrapet).
  • Bytte en rusten skrue over høyre fothviler
  • Kjøpe nytt Bagster-tanktrekk i sort + muligens en rollbag til å ha bak.
  • Kjøpe NAFs MC-kart
Ikke de heeelt store ambisjonene altså.

Så da er det bare å vente................


*tromme med fingrene*


*kikke ut i lufta*

Image


Image
Last edited by frode on 03 Nov 2007 19:15, edited 1 time in total.
Post Reply