Rookie på veien

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Rookie på veien

Post by Prookie »

Det tok noen år å få MC-drømmen realisrert. Jeg tror ikke det helt har gått opp for meg ennå, at jeg har en tohjuling i mitt eie, den er MIN!! My own! My... Precious. :D

Men den første lille lufteturen etter å ha fått den hjem, gikk ikke helt etter planen, gitt. Å la det gå årevis fra oppkjøring til MC-kjøp har sine ulemper, og den størte av dem er Glemmeboken. Det e ikke småtterier som har havnet der. Når man da attpåtil er jente som aldri har mekka på biler, så kan man stå der med postkassa i klem rundt det skjegget man ikke har. :roll: Finnes det mekke-kurs hos Friundervisningen, mon tro?

Det ble en kort jomfrutur, og det tok laaaaang tid å busse hjem igjen. Heldigvis gikk turen til venner som skulle få se på herligheten, og som hadde plass til å la den stå parkert der da det viste seg at jeg ikke fikk start på den igjen. :-k

Ye ye ... vi får se hva morgendagen bringer, kanskje noen kan hoste opp et par gode ideer. Kanskje den bare ikke trivdes med å bli starta opp mens den var varm. Det bør den værsågod å lære seg å like. Eller kanskje er det jeg som må lære meg triksene som skal til for å få den med på notene? Kryss fingre for morgendagen ...
- Rookie on pRrreciousss -
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Re: Rookie på veien

Post by Peligro »

Gratulerer med ny sykkel og velkommen hit! Håper "your pRrreciousss" viser seg fra en bedre side etterhvert. Blir moro å høre hva som gikk av den - kan være premierenerver vet du... 8)
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: Rookie på veien

Post by Shortybebeh »

Velkommen til forumet!! Moro med flere damer!! \:D/

Håper sykkelen din ikke blir syk lenge! Du får finne noen som kan fikse den, så vi får se deg på veien! :D
Death Is The Road To Awe.
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Rookie på veien

Post by Galilee »

Sjekka om den har bensin? :D

Noen lokalavdelinger i NAF MC arrangerer forskjellige 'mekkekurs'.

Dersom du i det hele tatt har planer om å gjøre noe av vedlikeholdet selv, så skaff deg en håndbok, som f.eks Clymer eller Haynes. Disse forteller hvor avansert de forskjellige oppgavene er, og hvordan de gjøres. Verdt prisen, selv om du bare vil slå opp oljeskift, tennpluggsjekk, og annet rutinevedlikehold (også feilsøking når den ikke vil starte :lol: ).

Image Image
Sånn ser de ut.

http://www.mc-artikler.no/ har noe utvalg i butikken.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Rookie på veien

Post by Juliet »

Hei PRookie! Kjenner meg litt igjen i din historie egentlig, men min jomfrutur gikk nok noe bedre ;-) Velkommen til forumet!
Og god bedring til sykkelen! :)
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Rookie på veien

Post by RH racing »

lykketil videre i sessongen i allefal..sleng ut noen bilder a...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Småkjeltringen
Posts: 916
Joined: 26 Jul 2007 09:24
MC: Zuzuki Bandit 600...

Drømmen er en R1 eller Fireblade....
Location: Skedsmokorset...

Re: Rookie på veien

Post by SmÃ¥kjeltringen »

Velkommen!!!
God bedring til sykkelen.... Regner med å se deg på veien etterhvert ;-)

Bilder ja.... Vi er veldig glade i bilder !! \:D/
Snille jenter får det de ønsker seg til bursdagen sin......

Slemme jenter får det hele tiden..
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

Takk for koselig velkomst, da. :-) Skal se hva jeg kan ordne av bilder ... Eh, mente dere bilde av sykkelen, eller av meg? *knis*

Og JA, den har bensin ...! :-p

PRrrreciousss har fått besøk i kveld, men den står like godt der fremdeles.
Vil ikke starte, og jeg mistenker noe i retning batteriet og for lite strøm til tenning.
Skrujern fram, skruer ut, og så skulle setet av. Eller ikke ...
Lurer på hvor mange mygg som eksisterer kun på grunn av frustrerte motorsyklister som står et sted og banner. :-k

Og i morgen jager tilværelsen meg langt ut av byen med fly, så nå får nå tohjulingen bare stå der.
I mellomtiden får jeg se om det dukker opp en kunnskapsrik sjel som kan ta en rookie under vingene sine, peke og forklare litt, og se om vi kanskje i det minste klarer å skru oss frem til selve batteriet en gang i neste uke.
- Rookie on pRrreciousss -
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Rookie på veien

Post by RH racing »

Prookie wrote:Takk for koselig velkomst, da. :-) Skal se hva jeg kan ordne av bilder ... Eh, mente dere bilde av sykkelen, eller av meg? *knis*
vel.. vi er ikke så veldig overfladiske her..så er sykkelen vi mener ;) hehe.. men sett gjerne bilde av deg selv å..gøy å se hvordan folk ser ut... (hmm.. tror ikke det er noen bilder her inne som viser hvordan jeg virkelig ser ut.. kun konsert bilder)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

jada, jeg ER en rookie. Skikkelig totalt nybegynner.
Men det lukter litt av batteri-problematikk, det at sykkelen min står. Altså, jeg har jo vært bortreist en ukes tid, og ikke fått sett på saken - men det siste jeg gjorde før jeg dro, var å forsøke å få setet av, sånn at jeg kunne FINNE batteriet.

Men hvordan i huleste gjør man det, da?
To skruer av, og så var det å lirke og forsøke.
En morsrom liten webside presenterer følgende:
"Pull lever on right or left side, up under the seat. It can also be at the rear of the seat, right or left side, again up under the seat. Lift seat off up and to the rear. Sometimes it's hooked on both sides with a rod or cable connecting both sides. These can break. Make sure both are unhooking. Sometimes, there is a spring...it can stretch and/or break too!" :-k

Og der står jeg. Tør ikke å bruke rå makt, vil ikke brekke noe.
Og i instruksjonsboken står det beskrevet, at for å komme til batteriet, skal man "ta av setet".
No more, no less. Hurra! ;-)

Enten må jeg finne en vennlig sjel som bor ikke så langt unna meg, og som har Diversion, og som kunne tenke seg å la meg se på mens han/hun plukker setet av SIN sykkel. Eller så må jeg kanskje krype til korset til slutt, og innhente ekspertise fra et verksted ...

:roll:
- Rookie on pRrreciousss -
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Re: Rookie på veien

Post by Peligro »

I følge denne: http://www.yamaha-motor.com/assets/serv ... 84_142.pdf - som riktignok gjelder en - SECA II 98 modell - skal du ha noenlunde samme patenten som på min 900 for å åpne salen, altså med tenningsnøkkelen slik:
Image
Hvor mye lengre ned du må grave for å komme til batteriet må fåglarna vite. :-k Jeg har hatt setet av min flere ganger uten å se noe batteri, og første eier har laget til et "lade støpsel" eksternt som batteriladeren kan plugges direkte til uten noe plunder & heft i det hele.

Edit: Når jeg kikket videre i manualen ser det ut til at batteriet ligger rimelig greit opp i dagen under der...
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

Hm. Takk. :-) Ja ja, jeg kan jo ha vært sveiseblind eller noe rart noe, men jeg fant liksom ingen lås eller nøkkelhull sånn i første eller andre omgang. ;-)
I dag skal jeg forsøke meg en gang til, har fått klemt ut noen fritimer fra jobb og skal dra og besøke huset der den står parkert, og se hva jeg kan få til.
Mutters aleine, og på et tidspunkt på dagen da mygga kanskje ikke er fullt så innpåsliten. ;-) I mellomtiden har jeg lasta ned masse manualgreier og tips og triks fra nettet, ære være de som har måttet finne opp kruttet og gidder å fortelle oss etterdiltere om hvordan de har gjort det. Så var det å LESE disse manualene, da. Ikke bare laste dem ned og putte i perm.

Den mannen jeg bor sammen med, burde få en T-skjorte av meg snart med skriften "RTFM!!"
Han driver med teknisk support både på kontormaskiner og datamaskiner, og er ganske lei av folk som ikke har giddet å lese bruksanvisningen ordentlig (RTFM = read the f***ing manual) ...
- Rookie on pRrreciousss -
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Rookie på veien

Post by Galilee »

Prookie wrote:Hm. Takk. :-) Ja ja, jeg kan jo ha vært sveiseblind eller noe rart noe, men jeg fant liksom ingen lås eller nøkkelhull sånn i første eller andre omgang. ;-)
I dag skal jeg forsøke meg en gang til, har fått klemt ut noen fritimer fra jobb og skal dra og besøke huset der den står parkert, og se hva jeg kan få til.
Mutters aleine, og på et tidspunkt på dagen da mygga kanskje ikke er fullt så innpåsliten. ;-) I mellomtiden har jeg lasta ned masse manualgreier og tips og triks fra nettet, ære være de som har måttet finne opp kruttet og gidder å fortelle oss etterdiltere om hvordan de har gjort det. Så var det å LESE disse manualene, da. Ikke bare laste dem ned og putte i perm.

Den mannen jeg bor sammen med, burde få en T-skjorte av meg snart med skriften "RTFM!!"
Han driver med teknisk support både på kontormaskiner og datamaskiner, og er ganske lei av folk som ikke har giddet å lese bruksanvisningen ordentlig (RTFM = read the f***ing manual) ...
Har du forresten prøvd å slå sykkelen av, og på igjen? :D
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Rookie på veien

Post by Baron von Waffel »

Av bitter erfaring er jeg enig i at batteriet og koblinger bør sjekkes.

Ellers er det en flott tråd her i forumet med diverse nedlastbare manualer. Du får lete litt omkring så finner du utrolig mye kunnskap tilfeldig spredd omkring her.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Rookie på veien

Post by Prookie »

Galilee wrote: Har du forresten prøvd å slå sykkelen av, og på igjen? :D
Utrolig nok, men ja, det har jeg faktisk tenkt på!! ;-)
Det var det første som "slo" meg, la sykkelen stå i fred over natten og kjøle seg ned, og få en kaldstart på den dagen etter.
Men nei ...

@ Baron: Jepp, driver på som bare det. :-) Noen ideer om hvor disse nedlastbare manualene ligger? :-k
Skulle kanskje hatt forumskart! *ler*
- Rookie on pRrreciousss -
Post Reply