Jeanette sin blogg - prøvekjøring hos Smia MC s. 263 :)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Jeanette sin blogg - sesongstart! :D

Post by Jeanette »

ImageMeet the locals!

ImageGodt fornøyd med leiebilen :)
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Jeanette sin blogg - sesongstart! :D

Post by Lasse Liten »

Steike, de der krokofantene er imponerende dyr, levd helt siden dinanonosaurustiden :lol:
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Jeanette sin blogg - sesongstart! :D

Post by Busa Trond »

Hmm.. er du Hønefoss jente :-k
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeanette sin blogg - sesongstart! :D

Post by DrGreve »

Jeanette wrote:Det var helt herlig å være på 2 hjul igjen! Ble ikke lange turen, bare en liten omvei via Tyrigrava på vei hjem fra Moss, men en fin liten start.

Hadde det supert på ferie :D Ukene gikk selvfølgelig altfor fort, men samtidig føles det som jeg har vært borte lenge siden vi gjorde så mye forskjellig. For de uinnvidde så har jeg vært i Houston og besøkt en kollega i permisjon. Har reist rundt i Texas (div. parker, NASA, San Antonio, Austin ++) og tok en roadtrip til New Orleans. Helt suverent 8)
I min "ungdom" som sjømann mønstret jeg av i Gonzales like nord for New Orleans og siden dette var når det var vinter hjemme giddet jeg ikke reise heim og søkte heller om 2 og en halv måned med turistvisum.
I stedet for å leie bil kjøpte jeg en Tunderbird LTD med avtale med selgeren om at han skulle kjøpe den tilbake når jeg var ferdig med den, selvfølgelig med en lavere pris enn det jeg betalte. Det ble uansett billigere enn å leie i flere måneder :)
Bodde på YMCA nederst i Garden District i NOLA og bare en liten tur med sporveien opp til sjømannskirka som var fast frokostplass.
Da kjørte jeg også helt til New Mexico og Arizona og i en liten by i Arizonaørkenen ble jeg spandert på en hel kveld siden de aldri hadde møtt en sjømann og definitivt ikke en norsk en :)
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Jeanette sin blogg - sesongstart! :D

Post by Jeanette »

Lasse Liten wrote:Steike, de der krokofantene er imponerende dyr, levd helt siden dinanonosaurustiden :lol:
Hehe jepp! Moro å komme så nære alligatorene i den ene state parken!
Busa Trond wrote:Hmm.. er du Hønefoss jente :-k
Er nok ikke det - oppvokst i Oslo/Akershus :)
DrGreve wrote:...
Kul historie, må ha vært en morsom periode \:D/
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Jeanette sin blogg - sesongstart! :D

Post by Jeanette »

For en flott kveld! Burger og skravlings på Tyrigrava med gbruaset og RuneS, og deretter en herlig avstikker til Drøbak der Rune og jeg nøt sola på brygga. Gleder meg til fortsettelsen av sesongen!

Image

Image
Ego, RuneS og gbruaset :)

Image
Drøbak.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Jeanette sin blogg - sesongstart! :D

Post by tshansen »

Hehehe det var et sjeldent syn [emoji106]
Geir Bruaset har jeg stått med la med på brødmaskinen noen netter når vi jobbet på baker kjersem i vår ungdom [emoji122]
Flotte bilder, så travelt fullt ut på grava [emoji43]
Godt å få luftet seg igjen ??
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Jeanette sin blogg - sesongstart! :D

Post by RuneS »

Takk for hyggelig tur. Var vel en bra start på sesongen det her :D
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Jeanette sin blogg - sesongstart! :D

Post by Jeanette »

LordShaft wrote:Hehehe det var et sjeldent syn [emoji106]
Geir Bruaset har jeg stått med la med på brødmaskinen noen netter når vi jobbet på baker kjersem i vår ungdom [emoji122]
Flotte bilder, så travelt fullt ut på grava [emoji43]
Godt å få luftet seg igjen ??
Artig at dere kjenner hverandre! Jeg ba ham ta en tur innom forumet igjen så han kan se det du skriver ;) Og ja, herlig å kjøre igjen!!
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Jeanette sin blogg - sesongstart! :D

Post by Jeanette »

RuneS wrote:.
Du Rune, hvor er halsvarmeren min?? :lol: :lol:
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Jeanette sin blogg - sesongstart! :D

Post by Jeanette »

Himmelspretten og fint vær betød selvfølgelig ut på to hjul i går. Skulle på middag på ettermiddagen så hadde ikke helt roen i meg til å kjøre dit spontaniteten tok meg, men fikk noen fine timer på veien uansett.

Oslo - Ytre Enebakk - Spydeberg - Askim - Trøgstad - Solbergfoss - østsiden av Øyeren - Fetsund - Oslo.

Drøye 14 mil og flere hyggelige samtaler med motorsyklister ved Solbergfoss :)

Image
Minnesmerke ved Fossum bru.

Image
Tørt ved Solbergfoss gitt. Vannivået ligger vel en meter eller to under normalen foreløpig.

Image

Image

Image

Holder på å planlegge langtur for pinsehelgen, planen er Sverige, og så blir det garantert noe kjøring denne helgen også.

Hepp hepp, sees på veien :smt039
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Jeanette sin blogg - sesongstart! :D

Post by Lasse Liten »

Kjedelig å bytte kjede og drev på den demningen der ja...
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Jeanette sin blogg - sesongstart! :D

Post by RuneS »

Jeanette wrote:
RuneS wrote:.
Du Rune, hvor er halsvarmeren min?? :lol: :lol:
:-k Hmmm. Skal vi se....... "Er det ikke den der da!" ;-) Sier Rune og peker på halsvarmeren :wink:











som Jeanette har rundt halsen.... :plystre
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Jeanette sin blogg - sesongstart! :D

Post by Jeanette »

RuneS wrote:...som Jeanette har rundt halsen.... :plystre
Mumle, mumle.. :lol: :lol:
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Jeanette sin blogg - sesongstart! :D

Post by Jeanette »

4 av 4 motorsyklister mener at..

Når datoen sier fredag 13. og man har langhelg foran seg, finnes det ikke noe bedre enn å vite at man endelig skal på langtur på mc igjen. Årets første, og faktisk første langtur over mer enn én natt med viffern. Med fullt koffertsett og full tank satte jeg nesa mot Gjøvik for å gjøre unna noen kjedelige transportmil. Kom frem til hjemmelaget pizza hos RuneS og vi fikk skravlet om turen som lå foran oss og koblet sammen intercomen. Hver vår ScalaRider som ikke var brukt på 7 år ble et godt par!

Image

Image

Neste morgen fikk fv 33 besøk av to glade motorsyklister som endelig var på tur. Det ble strake veien over til Aurdal, en liten pitstop, og deretter fv 220 og fv 262 til den møter fv 51. Sludd i lufta gjorde det litt småsurt over Golsfjellet, men humøret var på topp. Undertegnede hadde også planer om et helt konkret stopp underveis – viffern ville runde 10’ km, og dette måtte jo foreviges. I bakkene ned til Gol nådde jeg den magiske grensa, og det ble tid til en liten fotosession i veikanten.

Image

Image

Vel nede i Gol sentrum ble antallet turdeltakere doblet, der stod Inger Jo og Wiktor og ventet. Inger Jo med sin splitter nye CBR650F som var klar for en skikkelig ilddåp på langtur. Flott sykkel!

Gol er jo ikke spesielt spennende, så etter litt skravling var det på tide å komme seg ordentlig ut på veien. Nytt fjell, Hemsedalsfjellet (rv 52), med tørre, fine veier. Sludd i lufta og 0 grader gjorde det ganske surt, men varmeholkene gjorde susen.

Image
Legg merke til en viss ”pocketbike”.. Eller hva, Rune? :-P

Image

Image

I Lærdal ble det lunsj, Wiktor fikk sine etterlengtede vafler, og med ny energi og varme i kroppen var neste stopp fergekaia i Fodnes. Kort ventetid, kort fergetur, og plutselig var vi i Mannheller.

Image
Finn én feil..

Image

Image

5-ern tok oss videre til Sogndal, der de på bensinstasjonen hadde oppgradert rånebilen til en Lamborghini , etterfulgt av svingete veier utover Sognefjorden (rv 55). Nydelig vær, super vei og stemningen på topp! Ny, liten fergetur fra Hella over til Dragsvik, og derfra var det ikke lange turen før vi nådde målet for lørdagens etappe – Sognefjord hytter i Balestrand. Eier av hyttene, Reidar Geithus, var en veldig hyggelig kar som tok imot oss, og vi ble umiddelbart forelsket i utsikten fra hytta.

Image
Hella-Dragsvik

Image

Image

Image
Utsikt fra hytta.

Image

Image

Image

Et raskt klesskift og firerbanden tuslet inn i sentrum for å finne mat. Balestrand er et koselig lite sted, og har bl.a. gamle, ærverdige Kviknes hotell (en del av De historiske hotell og spisesteder) strategisk plassert ved fjorden.

Image

Image

Image

Image

Image
Kviknes hotell.

Image

Middagen ble spist hos Me Snakkast, som også ligger nede ved kaia. Førsteinntrykket lurte oss litt (litt juglete sydenrestaurant), men vel oppe i andre etasje og det innerste rommet fikk vi et bord i en veldig koselig del av huset. Vi kom raskt i snakk med driver av stedet, ei hyggelig dame som var gledelig overrasket over å høre norsk. Servitøren var ei kjempesøt og skravlete filippinsk jente, og med bare oss 4 til bords ble det en fin prat. Mens vi ventet på maten fikk vi beskjed om at vi burde gå opp på loftet, og der ventet en flott glasskuppel med 360 graders utsikt over fjorden og Balestrand. Det er moro med slike oppdagelser på tur!

Image

Vi kan trygt anbefale et besøk hos Me Snakkast – maten var kjempegod! Det som derimot kom opp til diskusjon var om en burger skal ha sylteagurk.. Rune, Inger Jo og Wiktor mente at den ikke har noe på en burger å gjøre, og dermed ble turens uttrykk ”3 av 4 motorsyklister mener at..” skapt :D Vi sa dette til eier av restauranten også, og det virket nesten som hun trodde det var en reelt svar fra en spørreundersøkelse :lol:

Søndag var nok en nydelig dag, frokosten ble nytt med utsikt til Esefjorden, og de første milene gikk videre på 55 til Vadheim. Videre inn i landet ble det lunsj i Førde, deretter et stopp ved flotte Huldefossen.

Image

Image

Image
Man ser så smart ut når man går rundt med hjelmen på..

På vei videre langs E39/5 stoppet vi ved Jølstravatnet og Bøyabreen for å kunne spe på med flotte naturbilder.

Image

Image

Image

Image

Image
Bøyabreen

Fjærland - Sogndal og deretter innover Lustrafjorden med Sognefjellet som neste mål. Vi hadde vært litt spente på om vi ville komme oss over ettersom det hadde vært meldt flere minusgrader og antydning til nedbør. Da været fortsatt var strålende sol tok vi på oss litt mer ull og satte nesa opp til Nord-Europas høyeste fjellovergang – og for en tur!! Strålende sol, tørre veier, -2 i lufta og bare velstand :D

Image
Hvilepause i Skjolden.

Image
Skjolden.

Image

Image

Image

Image
Selfie er viktig :-P

Image

Image

Et par stillbilder fra filmen til Rune:

Image

Image

Målet for kvelden var Nordal turistsenter i Lom, der jeg fant ut at jeg skulle sette meg på benken de har midt i rundkjøringen sin..

Image

Image

Turens siste dag gikk fra Lom via Otta til Skåbu. Sørover i Espedalen/Gausdal til Forset, og ut på E6 ved Vingrom. Da hadde vi også vært en tur i Helvete, der stien ned til jettegrytene ironisk nok var stengt pga. fare for isras og steinsprang :lol:

Image
Klare for avreise mandag morgen – sol, sol og atter sol :D

Image

Image

Vi vinket hadet til Rune på Gjøvik, og tok rv 4 videre sørover. IJ og Wiktor tok av mot Jevnaker fra Lunner og jeg fortsatte hjem til Oslo. Totalt drøye 117 mil på både nye og gamle veier.

Vel hjemme så viste statistikken at..

4 av 4 motorsyklister var enige om at de hadde hatt en flott tur :thumleft
Post Reply