Jeanette sin blogg - prøvekjøring hos Smia MC s. 263 :)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

Ragnhild wrote:Den ene jekselen delte seg etter ei stund og kom ut av seg selv, men rota var kronglete så de var like godt to stykker for å få den ut.
Såpass ja, hvordan opplevdes det da? Høres ikke spesielt godt ut!! Mine gjorde litt vondt da de dukket opp gjennom tannkjøttet for 2-3 år siden, men etter det har jeg ikke merket noe til dem. For min del kunne de like gjerne vært der, men når tannlegen mente de kan skape betennelser o.l. ettersom man ikke får rengjort ordentlig, så hørte jeg på den vurderingen ;)

Lokalbedøvelsen funket veldig bra på meg sist gang, da holdt det med 3-4 paracet fra jeg gikk fra tannlegen og ut neste dag, mens jeg nå allerede har tatt 4. Det er fortsatt ømt, men ikke den ilende smerten som det var tidligere i dag. Kan nok uansett regne med en fin hevelse der i morgen og torsdag, mtp. jobben som ble gjort der i dag. Men, men. Godt med alt som er overstått :D
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Er jo litt sært å sitte med ei halv tann på tunga. Og når du begynner å lete etter årsaken finner at halve bakerste jekselen er borte :shock:
Tannlegen mente at det var like godt å få ut resten for det ville bli mye mas med krone og vanskelig å komme til fordi jeg ikke får åpna munnen nok. Så da ble det trekking :evil: og med kronglete friske røtter måtte han be om assistanse fra en kollega
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

Ja, kronglete røtter er ikke moro. Hadde litt av det jeg også, men han klarte seg alene både på forrige tanna og denne. Men er alltid like 'rart' hvor mange instrumenter de skal stappe opp i kjeften for å lirke ut ei tann :lol:
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Post by Alas »

Huff, det der høres ikke bra ut. Håper jeg slipper det der med det første.

Ellers håper jeg tannlegen du gikk til har vett til å innse sin egen begrensning. En gang jeg var på sykehus kom det inn en kar, han skulle ta en visdomstann, men tannlegen hadde trøbbel og til slutt så knakk boret idet han kjørte det inn i kjevebeinet på fyren. Han var heldig som ikke endte opp med permanent "bedøvelse", hele nerven til kjeven ligger visstnok langs, eller på toppen av kjevebeinet. Jeg grøsser ved tanken!

Men det høres jo ut som om det går bra med deg så da går det nok finfint!
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

Så blir det enda et innlegg fra meg i dag, denne gangen ang. forsikring. Har fått forhørt meg litt rundt nå, og det skal ikke være lett, nei..

SpareBank1 - må ha hus/innbo/bil forsikret fra før av.
Vesta - tar ikke imot mc alene.
Gjensidige - må ha flere forsikringer der, hvis ikke får man kun ansvar.
If - fått tilbud på forsikring.

Har hørt om muligheten for å ha sykkelen på faren min, og meg som bruker, og også på meg alene. For full kasko vil det komme på ca 11 lapper for førstnevnte mulighet, mens om jeg skal ha full kasko på meg (har ingen bonus fra før av), så vil det bli det dobbelte.

Noen som har noen kommentarer til dette? Jeg har i grunn ikke så mange valg at det gjør noe. Er vel bare å ringe forhandleren av sykkelen nå, slik at de får sykkelen registrert på faren min, og ikke meg.. :roll:
Last edited by Jeanette on 17 Apr 2007 17:20, edited 1 time in total.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

Alas wrote:Ellers håper jeg tannlegen du gikk til har vett til å innse sin egen begrensning.
Den historien var ikke god nei :shock: :? Kjevekirurgen jeg var hos tok rimelig i for å få ut tanna, både med boret og et slags 'spett', men jeg tror så absolutt han visste hva han drev med. Heldigvis. Har vært hos han en gang da jeg var mindre, og moren min fjernet også visdomstennene sine der, så han er en erfaren og flink tannlege :)
User avatar
Gorgeous
Posts: 1772
Joined: 06 Feb 2007 20:54
MC: Suzuki DR-Z 400 SM
Location: Her

Post by Gorgeous »

Hihi det er litt artig å høre folks opplevelser med trekking visdomstenner! Selv har jeg alle mine 4 i behold, og har ikke tenkt til å trekke dem heller, men jeg assisterer på ca 10 fjerninger av vistomstenner (også kalt 8'ere) om dagen, og tannen er som regel ute på 15 min :) Vil anbefale alle som skal trekke visdomstenner nede til å gå til kjevekirurger :D

Ang. forsikring. Hvor gammel er du? 20-21? Jeg ville nok kanskje valgt å ha den på faren min når forskjellen var så stor, selv om det er litt "kjedelig" å ikke ha den på seg selv.. Jeg hadde min første R-sykkel på svigermor :lol: Men å bo i oslo og være under 25 år så skulle de ha over 50000,- i forsikring :shock:
Glad jeg bor utenfor byen nå, (og er eldre) for jeg må ut med 15K ca med full kasko..
Team PINK
Image
Jeg liker bare ting hvis de er rooooosaaa <3
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Post by Alas »

Så lenge tannlegen er kjevekirurg så er man nok i trygge hender. Har en far som er tannlege og jeg fortalte historien til ham, han sa at ved det minste antydning til problemer så sendte han dem videre til spesialist.

Og mtp på forsikring, kandu jo sjekke hva det vil koste å ha reiseforsikring og en eller annen tulleforsikring i Gjensidige også da, tror det er to utenom mc en må ha for å få ha mc der. Jeg ville kanskje sjekket ut uføreforsikring, kan jo være greit å ha en gang i framtiden. Og skaff deg det mens du kan, jeg gjorde det ikke og nå får jeg ikke :?

Mvh
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

Ble litt nysgjerrig på hvorfor de kalles 8'ere? Har det noe med hvilket nr tennene er i under-/overkjeven?
Tannlegen min tok et opg-bilde for å sjekke plasseringen av tennene, og da hun så at de lå vannrett ble jeg henvist til en kjevekirurg ikke så langt unna. Moren min har også vært der, som du kanskje så i et annet svar jeg ga, så jeg var ikke i tvil om at jeg kom til å gjennomføre det, for å si det sånn. Veldig flink tannlege, selv om han slet litt i dag, stakkar :lol: I dag tok det ca 40 min fra han satte første bedøvelsen til såret var sydd, mens den forrige brukte han da noe kortere tid på.

Jeg er 20 år ja, blir 21 til høsten. Er litt kjedelig å ikke ha sykkelen på meg ja, det ser jo litt "tøft" ut ( :P ), men når det er såpass stor forskjell som 11'-12', så er jo det penger som er veldig greie å spare. Selv om jeg da ikke vil opptjene meg noen bonus. Hvor gammel var du da du hadde sykkel på deg selv første gangen? (Og det er som vi tror, at sykkelen da også må registreres på faren min? Eller kan vognkortet stå i mitt navn, og forsikringa på han?)
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

Alas wrote:Så lenge tannlegen er kjevekirurg så er man nok i trygge hender. Har en far som er tannlege og jeg fortalte historien til ham, han sa at ved det minste antydning til problemer så sendte han dem videre til spesialist.

Og mtp på forsikring, kandu jo sjekke hva det vil koste å ha reiseforsikring og en eller annen tulleforsikring i Gjensidige også da, tror det er to utenom mc en må ha for å få ha mc der. Jeg ville kanskje sjekket ut uføreforsikring, kan jo være greit å ha en gang i framtiden. Og skaff deg det mens du kan, jeg gjorde det ikke og nå får jeg ikke :?

Mvh
Jepp, var det tannlegen min gjorde. Som jeg akkurat svarte til Gorgeous, så henviste hun meg til kjevekirurgen etter å ha tatt et opg-bilde (røntgenbilde av hele munnen). Da så hun at tennene lå vannrett, og med noe krokete røtter, så da hadde hun ikke kunnskapen til å fjerne de. Visdomstennene mine var de to nede, og de er ofte de vanskeligste å fjerne. De oppe kan man som regel trekke, mens de nede må opereres ut.

Ang. forsikring så er selvfølgelig alternativene du nevner en mulighet. Mener det stemmer at man måtte ha to andre forsikringer også ja. Hmm..
User avatar
Gorgeous
Posts: 1772
Joined: 06 Feb 2007 20:54
MC: Suzuki DR-Z 400 SM
Location: Her

Post by Gorgeous »

Ja det har med tennenes plassering å gjøre.
En liten illustrasjon sett forfra:

Overkjeven--- Første kvadrant | Andre kvadrant

Underkjeven--- Fjerde kvadrant | Tredje kvadrant

Man deler altså opp munnen i 4 kvadranter, hvor fortenna er nr 1, neste er nr 2 osv.. Så når man er i første kvadrant (rett forfra venstre side, se ) så er første tann 11, neste 12, 13 osv (uttales: en-en, en-to, en-tre) Tennene i andre kvadrant får da 21, 22, 23 osv osv osv.. visdomstennene oppe heter da 18 og 28 nede heter 48 og 38 :D Sånn da håper jeg du lærte noe nyttig! :lol:


Over til forsikring igjen :lol: (blir lett revet med hehe)
Dette er min første sykkel jeg har på meg selv. Har du forresten bil? Vet at man kan overføre noe av bonusen man har spart opp på et kjøretøy nr 2. Jeg hadde 70% bonus, og jeg overførte noe av den på sykkelen hvis jeg ikke husker feil :? Hehe..
Team PINK
Image
Jeg liker bare ting hvis de er rooooosaaa <3
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

Hehehe, takk for forklaring! Ble klokere nå ja, flink til å forklare du ;)

Jeg har ikke bil, nei. Får som oftest låne bil her hjemme når jeg trenger det, så da har jeg ikke kjøpt meg det. Hadde jeg hatt det hadde jeg nok gjort som du sier, nemlig overført bonus.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

Da ble det tur i dag også :D Dro herfra nærmere 1730, og kjørte rett ut til Grava. Det var kommet en del folk, men var fortsatt temmelig åpent på plassen. Mens vi ruslet rundt og pratet med folk og så på sykler kom det en del flere, og da vi satt og tok oss en matbit ble plassen godt fylt opp. Det ble dessverre ganske kjølig i kveld, så etter en stund dro veldig mange videre, og vi møtte igjen flere i Karl Johan en liten stund senere.

Kveldens bilder, først fra Grava:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Og deretter fra Karl Johan og den tidligere drosjeholdeplassen der:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Jeg har gjort mitt beste for å sladde synlige skilt, men dere får si ifra om det fortsatt gjenstår noen!!
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Den øverste der har 360 bakdekk :wink:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Hehehe sært.

Det er en del folk med penger der ute. Mye fete sykkler å se :)

Gud det verker i kroppen etter ny sykkel.... :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply