The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Brukeravatar
Desmo
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena

Re: RE: Re: RE: Re: The world according to Desmo.

Legg innav Desmo » 28 jan 2020 12:49

Bikeridr skrev:
Desmo skrev:... Jetfly er jo djevelens verk, for de lager bare masse støy og veldig varm luft. ..

Såå, den der MIG-25 som de har på flymuseet her trenger jeg ikke ta bilde av til deg da ;-) (Visstbok "verdens eneste kampfly" som kan skilte med Mach 3. Bell X-15 (mach 7) var ikke et kampfly, men eksperimentelt) :)
En Foxbat er rå, men den måtte ha nye motorer etter en flight med hastighet opp til Mach3. Når den fløy så fort, var det for å prøve å nå igjen Lockheed SR-71 "Blackbird" som spionerte på Sovjetunionen. Og X-15 var konstruert og laget av North American Aviation, ikke Bell. Det mest berømte flyet som NAA laget er jo P-51 Mustang fra 2.Vk. F-86 Sabre som ble brukt i Koreakrigen og av Luftforsvaret er også godt kjent. Her er en F-86F fra 332 Skvadron. Bilde

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)

pollti
MC: Hyse for alltid !

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Legg innav pollti » 29 jan 2020 12:45

Mye rart i flygingens verden. Tyskerene har bygget og flydd med omvendte V 12 motorer, holder på å lese meg opp hvordan den ideen oppstod

Brukeravatar
intruder
MC: 1992 Suzuki Intruder 750
(snart veteran begge vi ! )
Sted: Brumunddal
Kontakt:

Legg innav intruder » 29 jan 2020 13:22

Mye rart ellers i verden også skal jeg si dere....
Et norsk firma som heter Amok importerer friluftsutstyr...
Nå har de funnet ut noe lurt...om du har kjøpt ei hengekøye av dem og kommer til ei snauhogging ....da har de et oppblåsbart underlag så du kan legge hengekøya oppå det.... :thumleft

Steinalderfolket la seg rett på bakken uten underlag de.....enormt som ting utvikler seg.... :redface :redface

:plystre :smt120

Brukeravatar
Desmo

Re: RE: Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Legg innav Desmo » 30 jan 2020 13:40

pollti skrev:Mye rart i flygingens verden. Tyskerene har bygget og flydd med omvendte V 12 motorer, holder på å lese meg opp hvordan den ideen oppstod
Grunnen til det er at de ville ha en 20mm kanon som skjøt gjennom bosset til propelleren. Og for at installasjonen skulle bli slankest mulig valgte de omvendte V12'ere. Det gjaldt Messerschmitt Bf109-serien (A-K). Alles für die höchste geschwindigkeit.

-Pogo

;)

Brukeravatar
Desmo

Legg innav Desmo » 30 jan 2020 18:27

intruder skrev:Mye rart ellers i verden også skal jeg si dere....
Et norsk firma som heter Amok importerer friluftsutstyr...
Nå har de funnet ut noe lurt...om du har kjøpt ei hengekøye av dem og kommer til ei snauhogging ....da har de et oppblåsbart underlag så du kan legge hengekøya oppå det.... :thumleft

Steinalderfolket la seg rett på bakken uten underlag de.....enormt som ting utvikler seg.... :redface :redface

:plystre :smt120
Er du sikker på at firmaet ikke het Tullbokk?

-Pogo

;)

pollti

Re: RE: Re: The world according to Desmo.

Legg innav pollti » 31 jan 2020 07:45

Desmo skrev:
pollti skrev:Mye rart i flygingens verden. Tyskerene har bygget og flydd med omvendte V 12 motorer, holder på å lese meg opp hvordan den ideen oppstod
Grunnen til det er at de ville ha en 20mm kanon som skjøt gjennom bosset til propelleren. Og for at installasjonen skulle bli slankest mulig valgte de omvendte V12'ere. Det gjaldt Messerschmitt Bf109-serien (A-K). Alles für die höchste geschwindigkeit.

Amerikanerene prøvde seg også med omvendte V motorer.

Brukeravatar
intruder
Kontakt:

Re: RE: Re: The world according to Desmo.

Legg innav intruder » 31 jan 2020 08:35

pollti skrev:
Desmo skrev:

Amerikanerene prøvde seg også med omvendte V motorer.

dø pollti, omvendte c-momenter sa `n Paal Claesen..

I NRK fekk han `n sparken da hæinn sa at "gid jeg var en bøylehest " da ei pen turnjinte vart sittan skrævsover bøylehesten..." [-X

og TULLBOKK.....tar det som ett komplement oss innlendinger imellom altså =D>

pollti

Legg innav pollti » 31 jan 2020 09:06

Det er ingen eksisterende dokumentasjon fra krigen for at inverterd V 12 ble bygd for å kunne bruke 20 mm maskinkanon. Inverted V 12 ble antagelig brukt fordi man kunne ha slankere neseparti, bedre utsyn og vedlikehold kunne utføres lettere. En annen fordel var at flammer fra eksosen kom lavere og ikke blendet piloten så mye ved nattflyging med Me 109,FW 190 og Fiesclher Stork og front cross section ble mindre enn ved bruk av vanlige motorer. Antagelig spilte ikke eksos utslipp noen stor trille for He 111 og Me 110. Lisensproduserte inverted motorer ble også brukt av det italienske og japanske flyvåpenet.
Amerikanerene brukte inverted Packard og Allison V 12 på enkelte øvingsfly men de ble ikke brukt i kamp. Man tror også at både England og USA brukte stående V 8 og V12 motorer fordi fabrikkene hadde masse erfaring med å bygge de fra bilproduksjon.
Etter hva jeg forstår er det nesten ikke dokumentasjon som overlevde krigen om inverted motorer fra Tyskland og neste lite like dokumentasjon fra England og USA men man tror at de allierte brukte sine motorer både i fly,tanks og båter så da var det mere effektivt å produsere vanlige motorer.

Brukeravatar
intruder
Kontakt:

Legg innav intruder » 01 feb 2020 11:14

71,5 milliarder 2017-kroner er vårt innkjøp av nye jagerfly beregnet å koste...
velger ikke å skrive beløpet med ¤¤ reelt antatt nuller... :smt119

Sverige og Finland er ikke NATO-medlemmer og slipper "denne utgiften ".......
unnalureri ?
blir vi involvert i en krig lander det vel antakelig en og annen kinaputt bortåt dom å :arrow: :?:
i dagens verden er det slik at alle nasjoner må holde galninger unna...jo flere allierte jo bedre kanskje :-k

Vi gir f... i politikken...den holder vi unna i vår vennskapelige desmoverden... :thumleft :thumleft[/url]

men gammalflya...dom skal vi ivareta og kanskje beskue i Desmoregi tell sammarn....
je ska spæinndere karbis mæ =D> lauk.....vælbekomme

pollti

Legg innav pollti » 02 feb 2020 08:28

Det som foregikk i 40 åra i flyverdenen er bare enormt interessant men tenk på hva som kunne ha blitt gjort,oppfunnet og utviklet hvis formålet ikke hadde vært å rive huene av hverandre ? Men noe positivt ledet vel de mørke 30 og 40 årene til kanskje. Grunnlaget for datamaskiner og romfart ble vel lagt og utvikling i medisin og lege faget gikk også fremover.

Brukeravatar
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV
Sted: Babīte

Legg innav Bikeridr » 02 feb 2020 08:50

pollti skrev:Det som foregikk i 40 åra i flyverdenen er bare enormt interessant men tenk på hva som kunne ha blitt gjort,oppfunnet og utviklet hvis formålet ikke hadde vært å rive huene av hverandre ? Men noe positivt ledet vel de mørke 30 og 40 årene til kanskje. Grunnlaget for datamaskiner og romfart ble vel lagt og utvikling i medisin og lege faget gikk også fremover.

Ja, det er skremmende hvor my bra teknologi som er funnet opp bare fordi folk ikke tåler trynet på hverandre..
GPS, som vi bruker daglig.
Jetmotorer
Satellittbilder og Google Earth hadde vel aldri vært et tema, hadde det ikke vært for at alle ville spionere på alle.
Digitale kamera
Terrengkjøretøy.
Atomkraft, og da mener jeg strømproduksjon, selv om formålet *egentlig* var å kverke folk.
Radar.
Ubåt er og ROV
Mikrobølgeovn
Hermetikk
Duct tape
Droner
Til og med polariserte solbriller ble utviklet for militære formål 8)
For ikke å snakke om armbåndsur og av alle ting; bind.
Ambulanse og blodbank har også røtter fra slagmarken.
Og den jævligste "hjelperen" av dem alle og hvis noe av hans teknologi brukes i dag; Josef Mengele..

Så, for å oppsummere; det er egentlig ikke enkelt å vite "hvor vi hadde vært" hvis vi alle bare hadde vært venner.
Dilemmaet blir jo nesten; skal vi krige mer for å finne opp mer, eller har vi forstått ideen med oppfinnelser og kan bruke mindre energi på å kverke hverandre og heller mer energi på å forbedre forholdene og teknologien for oss..? :-k
Personlig går jeg for mindre kverking og mer gøye ting vi kan glede oss over. :thumleft
--
Bikeridr

Brukeravatar
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Legg innav mekkern » 02 feb 2020 09:02

eller for å ta tanken et skritt videre:

Tenk å brukt all verdens millitærbudget på å kurere sykdom?

tror Kreft og ebola og slikt hadde vært kurert da... :shock:

Flattop
MC: BMW K 1200 LT 2003
Sted: Vegsund, Ã…lesund

Legg innav Flattop » 02 feb 2020 09:15

Det er to ting som driver frem utvikling sies det; Krig og latskap!

pollti

Legg innav pollti » 02 feb 2020 11:48

Å være lat er alltid lurt. En bakside har det, en må jo legge ganske mye jobb i det for å være lat :-k

Brukeravatar
Desmo

Legg innav Desmo » 03 feb 2020 13:01

pollti skrev:Å være lat er alltid lurt. En bakside har det, en må jo legge ganske mye jobb i det for å være lat :-k
Jeg har gjort latskap til en kunst.......

-Pogo

;)

Gå tilbake til «Bloggen»