The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by intruder »

Ha et riktig godt nytt år :-({|=
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

Godt Nytt År, godtfolk!
Første helga av året ble stort sett tilbrakt i vannet og mikrofiberens tegn. Da hadde jeg meldt meg på dugnad på Forsvarets Flysamling, Gardermoen for å tørke støv av fly og vaske glass. Jeg tok meg av glassvask sammen med en raufoss-gutt. Og vi fikk ros for utført jobb. Selvfølgelig ble jo Hutateiti-telefonen med og noen bilder tatt.

Image


Image
Ringsaker-Starfighteren med et lite bilde av etterbrenner-ringen inne på verkstedet. J79'en gir ca. 9 tonn skyvekraft på full etterbrenner.... :shock: :shock: :shock:
Image


Image


Image
Luftkjølt stjernemotor fra BMW.


Image
Junkers Ju-88A-4 som ble brukt til scenene i cockpit i "Den 12. Mann"


Image
Luftkjølt stjernemotor av den typen som finnes på Douglas DC-3/C-47/C-53/R4D.


Image
Motor fra Sikorsky H-19 Chikasaw som står i bakgrunnen.


Image
Når C-130 er tung, eller av andre grunner trenger ekstra skyv under avgang, festes sånne hjelperaketter på begge sider av flykroppen.



Image
Pingviner kan ikke fly...….. Med unntak av de norske anti-skipsmissilene. De flyr utmerket og langt takket være rakettmotor fra NAMMO på Raufoss.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by ArcticTiger »

Tydelig at du har kosa deg Desmo! Dem har ikke bruk for deg på litt mer permanent basis der da :-k Kanskje hu Dama di kan legge inn et godt ord for deg.
Det der bølgeblekk-flyet med Beeemeer-mottor, kommer det fra Hartvikvatnet?
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

ArcticTiger wrote:Tydelig at du har kosa deg Desmo! Dem har ikke bruk for deg på litt mer permanent basis der da :-k Kanskje hu Dama di kan legge inn et godt ord for deg.
Det der bølgeblekk-flyet med Beeemeer-mottor, kommer det fra Hartvikvatnet?


Just prrrrrrrecis! Junker Ju-52 laget av bølgealuminium er fisket opp fra Hartvikvannet. Det skal fortsatt være et par stykker igjen nede på bunnen av vannet. Jeg har en mistanke om at de blir der, siden de er som "penger på bok" for Forsvarets Flysamling. Alle flyvrak fra 2.VK som befinner seg på norsk territorium er Statens eie.

Når det gjelder jobb, er nok det verre. 1. Jeg er Kongens Vrakstokk. og 2.Jeg var i Marinen...…. Lønnsmessig kaster ikke jobb på museet noe av seg, da alt foregår på frivillig basis av tidligere Flyvåpenpersonell.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by intruder »

Trur du at "Ringsakerflyet" noensinne vil komme til værs igjen ?

"Dataekspenen" lurer på åssen jeg får til krøllalfaen att ?Er ikke akkurat ekspert sjø,enhånds osv...

=D>
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by mekkern »

intruder wrote:Trur du at "Ringsakerflyet" noensinne vil komme til værs igjen ?

"Dataekspenen" lurer på åssen jeg får til krøllalfaen att ?Er ikke akkurat ekspert sjø,enhånds osv...

=D>
krøllalfa: hold "alt gr" nede og trykk på 2 tallet over tastene.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

intruder wrote:Trur du at "Ringsakerflyet" noensinne vil komme til værs igjen ?

"Dataekspenen" lurer på åssen jeg får til krøllalfaen att ?Er ikke akkurat ekspert sjø,enhånds osv...

=D>
Det korte svaret er Nei. Det skal settes på en påle utenfor Flysamlingen ved siden av "Tiger-F-5". Om noen hadde adskillig mer penger enn vett ville selvsagt Ringsak-F-104 kunne fly igjen. Meeen det koster sånne summer at vi snakker 7-sifrede beløp og haugevis av arbeidstimer, for denne Starfighteren har gått for mindre enn lut & kaldt vann i en årrekke.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by JRO »

Desmo wrote:Godt Nytt År, godtfolk!
Første helga av året ble stort sett tilbrakt i vannet og mikrofiberens tegn. Da hadde jeg meldt meg på dugnad på Forsvarets Flysamling, Gardermoen for å tørke støv av fly og vaske glass. Jeg tok meg av glassvask sammen med en raufoss-gutt. Og vi fikk ros for utført jobb. Selvfølgelig ble jo Hutateiti-telefonen med og noen bilder tatt.


Image
Pingviner kan ikke fly...….. Med unntak av de norske anti-skipsmissilene. De flyr utmerket og langt takket være rakettmotor fra NAMMO på Raufoss.
Og missilet er laget på Kongsberg, bedriften jeg jobbet hos har produsert Penguin missilet så lenge jeg jobbet der. Tror de første ble levert kunde på slutten av 60 tallet og mange av de er fremdeles i aktiv tjeneste. :D :-#
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Bikeridr »

JRO wrote:
Desmo wrote:Godt Nytt År, godtfolk!
Første helga av året ble stort sett tilbrakt i vannet og mikrofiberens tegn. Da hadde jeg meldt meg på dugnad på Forsvarets Flysamling, Gardermoen for å tørke støv av fly og vaske glass. Jeg tok meg av glassvask sammen med en raufoss-gutt. Og vi fikk ros for utført jobb. Selvfølgelig ble jo Hutateiti-telefonen med og noen bilder tatt.


Image
Pingviner kan ikke fly...….. Med unntak av de norske anti-skipsmissilene. De flyr utmerket og langt takket være rakettmotor fra NAMMO på Raufoss.
Og missilet er laget på Kongsberg, bedriften jeg jobbet hos har produsert Penguin missilet så lenge jeg jobbet der. Tror de første ble levert kunde på slutten av 60 tallet og mange av de er fremdeles i aktiv tjeneste. :D :-#
Var jo pingviner på MTB'ene jeg tjenestegjorde på for 30 år siden. Ble erstattet med Hellfire sånn midt på 90-tallet
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

JRO wrote:
Desmo wrote:Godt Nytt År, godtfolk!
Første helga av året ble stort sett tilbrakt i vannet og mikrofiberens tegn. Da hadde jeg meldt meg på dugnad på Forsvarets Flysamling, Gardermoen for å tørke støv av fly og vaske glass. Jeg tok meg av glassvask sammen med en raufoss-gutt. Og vi fikk ros for utført jobb. Selvfølgelig ble jo Hutateiti-telefonen med og noen bilder tatt.

Pingviner kan ikke fly...….. Med unntak av de norske anti-skipsmissilene. De flyr utmerket og langt takket være rakettmotor fra NAMMO på Raufoss.
Og missilet er laget på Kongsberg, bedriften jeg jobbet hos har produsert Penguin missilet så lenge jeg jobbet der. Tror de første ble levert kunde på slutten av 60 tallet og mange av de er fremdeles i aktiv tjeneste. :D :-#

Eksempel på at KV og RA samarbeidet godt når det kom til missiler. Den jeg hadde fotografert er en Penguin Mk 3 beregnet på bruk på F-16. Ellers har jo US Navy kjøpt Penguin Mk 2 eller AGM-119 som de kalte den.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by JRO »

Desmo wrote:
JRO wrote:
Desmo wrote:Godt Nytt År, godtfolk!
Første helga av året ble stort sett tilbrakt i vannet og mikrofiberens tegn. Da hadde jeg meldt meg på dugnad på Forsvarets Flysamling, Gardermoen for å tørke støv av fly og vaske glass. Jeg tok meg av glassvask sammen med en raufoss-gutt. Og vi fikk ros for utført jobb. Selvfølgelig ble jo Hutateiti-telefonen med og noen bilder tatt.

Pingviner kan ikke fly...….. Med unntak av de norske anti-skipsmissilene. De flyr utmerket og langt takket være rakettmotor fra NAMMO på Raufoss.
Og missilet er laget på Kongsberg, bedriften jeg jobbet hos har produsert Penguin missilet så lenge jeg jobbet der. Tror de første ble levert kunde på slutten av 60 tallet og mange av de er fremdeles i aktiv tjeneste. :D :-#

Eksempel på at KV og RA samarbeidet godt når det kom til missiler. Den jeg hadde fotografert er en Penguin Mk 3 beregnet på bruk på F-16. Ellers har jo US Navy kjøpt Penguin Mk 2 eller AGM-119 som de kalte den.
Skjønner at du har god kjennskap til missilet når du trekker fram de forskjellige konfigurasjonene som ble produsert. Ja USA Navy kjøpte også Penguin missilet til sitt SH-60B Sea Hawk helikopter. Flere historier om prøveskytingen av dette missilet når det skulle slippes fra helikopteret så måtte det dette ganske mange meter ned før det ble aktivert slik at ikke den infrarøde søkeren dro missilet rett opp i helikopteret igjen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Penguin_( ... gnsh60.jpg
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

JRO wrote:
Skjønner at du har god kjennskap til missilet når du trekker fram de forskjellige konfigurasjonene som ble produsert. Ja USA Navy kjøpte også Penguin missilet til sitt SH-60B Sea Hawk helikopter. Flere historier om prøveskytingen av dette missilet når det skulle slippes fra helikopteret så måtte det dette ganske mange meter ned før det ble aktivert slik at ikke den infrarøde søkeren dro missilet rett opp i helikopteret igjen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Penguin_( ... gnsh60.jpg
Å, du veit hvordan det er med folk som arbeider i en stor bedrift. En følger litt ekstra med når det er noe som arbeidskamerater har laget og som gjør det godt i det internasjonale markedet. Jeg drev jo bare med sivil produksjon, men bevares, Raufoss Water & Gas som det selskapet heter nå går godt. Isiflo koblinger i messing og plast har et solid fotfeste i Europa hos vannverk og dem som driver med gass-produksjon til husholdningsbruk.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Det som diskuteres her om våpen tror jeg er perfekt for HG ! I det siste har hu sett mye på et program som heter I almost got away with it. Det handler om folk som nesten slapp unna med drap :( Tror hun ser på det så hun unngår elementære feil når hu bestemmer seg for å kverke meg :( Onde, onde kvinne !
For å opparbeide litt good will så er det vel kanskje litt smart å få unna den hvite gugga i innkjøringa til garasjen og å strø litt ?
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

pollti wrote:Det som diskuteres her om våpen tror jeg er perfekt for HG ! I det siste har hu sett mye på et program som heter I almost got away with it. Det handler om folk som nesten slapp unna med drap :( Tror hun ser på det så hun unngår elementære feil når hu bestemmer seg for å kverke meg :( Onde, onde kvinne !
For å opparbeide litt good will så er det vel kanskje litt smart å få unna den hvite gugga i innkjøringa til garasjen og å strø litt ?
Ser ut til å være en plan. Men, snør det på dine breddegrader? Trodde du satt i fluktstolen året rundt og viftet vekk insekter med 1000-lapper, slik som Sjeik Ben Redic Fy-fazan. :lol: :lol: :lol:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Er jo litt i Syd Europa og jobber men i nyttårshelga var det triste greier. Snødde som pokker i Napoli. Sikkert fordi jeg ikke viftet vekk uværet med Monopol 1000 lappene :roll: Svingte nedenom Sicilia for å se Etna morske seg men det var mest støv i lufta bare så tingene fungerte der og. Nå har jeg juleferie så er sikkert derfor det er kommet snø syd for deg :twisted:
Post Reply