MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 27 mar 2019 00:37

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 6665 innlegg ]  Gå til side Forrige 1430 431 432 433 434445 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 28 des 2018 09:00 
Offline
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 2284
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
mekkern skrev:
Topfuel dragster har nok tennplugger gitt. Dobbel magnettenning faktisk...

Ja, hmm, jo.. Jeg skulle utdypet litt. Modellflymotorer har jo også en "tennplugg", men bare til å få start. Deretter går den jo teknisk sett som en totakts dieselmotor og har forøvrig en elendig virkningsgrad.
Topfuelmotorene, (har jeg lest), bruker også tennplugger for å få start, men slutter å virke på rundt 4.000rpm. Deretter er det kompresjonsvarmen som holder kostebinderiet igang på 6-10.000rpm de resterende 4 sekundene av løpet. De motorene som hydrolock'er, eller får væskeslag, som det heter på norsk, når brennstoffet ikke rekker å bli varmt nok til å (selv)antenne, så blir det et poff og en flammekule, og man må sende letemannskap ut etter den toppmonterte kompressoren som har fått seg en hel volley.
Igjen, her er virkningsgrad helt elendig. Masse hester, ja, men usannsynlig høyt brennstofforbruk (15-20 l/sek, til en pris av $80,- pr liter), på "bare" 6.000hk. Til sammenlikning bruker en 6.000hk skipsdieselmotor rundt 2 desiliter pr sek på full sprut.

knutk skrev:
Diesel? Slaglengden kunne være opp til ca 17cm. En dieselmotor med denne slaglengde vil trolig oppnå maks turtall på 2 000. Dieselteknologien på den tiden var også relativt lite utviklet. Der ble bygget dieselmotorer til luftfartøy i -30 årene, og de ble benyttet på saktegående maskiner (store propeller, lavt turtall), men i det store og hele lite egnet. I nyere tid finnes der flere eksempler på flymaskiner som er konvertert til moderne dieselmotorer, men stort sett i små-fly.
Motorer over 4-500 hk er i nyere tid utelukkende turbinmotorer. De går stempelmotor en høy gang i hk/kg, selv om de drar litt mer drivstoff.


Hovedgrunnen til at det ikke er utbredt med dieselmotorer på fly, motorsykler eller påhengsmotor er gjerne vekt/hk forhold. Dieselen er uten tvil den motoren med best virkningsgrad mhp tilført energi vs avgitt energi. Man får mer hk på utgående aksel pr kg brennstoff på en diesel enn en hvilken som helst annen type motor.
Vekt/effekt forholdet er avgjørende på "portable" motorer (påhengsmotorer), derved en lettbygd bensinmotor/ottomotor, men de er dyre i forbruk. Hadde Euro6 krav gjeldt for påhengsmotorer, snøskutere, vannskutere, snøfresere, gressklippere etc.. ville alle vært forbudt.

Hvorfor brukes så turboprop og jetmotorer i fly? Jo igjen, vekt/hk (skyvekraft) forholdet. Gassturbinen troner nederst på virkningsgradsskalaen. Dens store fordel er at den er meget lett i forhold til effekt. F16-motoren veier ca 1.500kg og kan omregnes til ca 100.000hk, men brennstoffrørene inn til motoren er 7,5cm i diameter.. Motorsykkelen har vel en 0,6cm tykk slange.
Vår 6.000hk store motor ombord på MS "Nordlys" veier vel ca 45 tonn, og vi har to av dem :) Ja og brennstoffrørene våre er 4cm inn til hver motor.

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 des 2018 10:53 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3377
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Alle typer forbrenningsmotor til sin bruk.
Her har historien vist hva som "lønner seg" hvor.

Som motor er det foreløbig ikke mye som slår elektromotoren.

Vekt effekt og effektivitet er på topp...
Men energilagringen har et stykke igjen.

Og det er tap på veien her også fra produksjon til bevegelse.
Selv om vi i Norge bruker vannkraft som KILDE...og ikke kull eller gass.
Energi tap i: rørgater ventiler turbiner trafoer overføringslinjer trafoer mellomspenningsnett trafoer lokalnett trafo/lader batteri ...
Og fra batteri-kabling regulator kabling og til slutt motors virkningsgrad.

Total tap fra kilde til akseleffekt er betydlig her også...faktisk ikke langt unna stempelmotoren- spesielt i en bil vinterstid da vi benytter restvarmen av forbrenningen til oppvarming.

At oljebrenneren på "burre" er effektiv til å flytte en svær båt der motor bare er en brøkdel av den ubruklige massen er så.
Men med bedre energilagring hadde EL vært bedre der også.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 des 2018 10:57 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17869
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
Vi burde satset på atomkraft for lenge siden

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 20000 km - Continental TKC80
------------------------------------------------------------
Instagram
MyRouteApp


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 des 2018 11:09 
Offline
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 2284
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
tshansen skrev:
Vi burde satset på atomkraft for lenge siden

Der er jeg faktisk enig.
Norge har verdens største ressurslager av thorium, som godt kunne vært brukt som brensel i en liten og sikker portabel reaktor. Denne ville i tillegg vært ubrukelig til "konvertering" til atombombe. Thorium er egentlig nedbrutt/utarmet uran, så den er "ferdig bombet", men har likevel plenty nok og relativt ufarlig energiutstråling/innvirkning på mennesker. Gamle klokker med selvlysende visere brukte ofte thorium til dette og de er fortsatt ikke farlige.
Det er forresten beregnet (av NTNU) at en normal familiebil "preloaded" med 8 gram thorium vil ha nok "drivstoff" for hele dens praktiske levetid; 15-20 år og 1.000.000km.

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 des 2018 11:11 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17869
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
Med teknologien vi har i dag er det helt ufarlig med atomkraftverk og gir nada utslipp!

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 20000 km - Continental TKC80
------------------------------------------------------------
Instagram
MyRouteApp


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 des 2018 11:15 
Offline
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 2284
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
tshansen skrev:
Med teknologien vi har i dag er det helt ufarlig med atomkraftverk og gir nada utslipp!

Enig her også. Men prøv å overbevise MDG, du..

Forresten *helt* ufarlig er det nok ikke, Fukushima friskt i minne. Men likevel, utslippene var vel ganske så begrenset sammenliknet med en liten by i Ukraina i 1986.
"As a side note"; verdens sikreste atomkraftverk er utviklet av, og finnes, i Finland.

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 des 2018 11:31 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3377
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Det var;er tritium som benyttes i klokker og sikter. [/url]ps://www.thoughtco.com/facts-about-tritium-607915[/url]

Når det gjelder thoriumreaktor så må vi nok vente litt på dette ennå...
Og avfallet er høyaktivt. https://www.mn.uio.no/kjemi/forskning/grupper/miljovitenskap/miljovitenskapbloggen/Thoriumreaktor%E2%80%93en_undertrykt_teknologi.html


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 des 2018 11:44 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 10 nov 2008 01:25
Innlegg: 1791
MC: Suzuki V-Strom
På 50 - 60 tallet lagdes det jo både radioaktive kjemisett for barn, tannkrem og kosmetikk blandt annet ... veldig kult, det var visstnok en veldig fin glød i mørket 8)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 des 2018 11:51 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17869
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
Bikeridr skrev:
tshansen skrev:
Med teknologien vi har i dag er det helt ufarlig med atomkraftverk og gir nada utslipp!

Enig her også. Men prøv å overbevise MDG, du..

Forresten *helt* ufarlig er det nok ikke, Fukushima friskt i minne. Men likevel, utslippene var vel ganske så begrenset sammenliknet med en liten by i Ukraina i 1986.
"As a side note"; verdens sikreste atomkraftverk er utviklet av, og finnes, i Finland.

Så en forferdelig slett dokumentar om Fukushima for en stund siden! Av vår riks kringkaster! Sett deg inn i hva som egentlig skjedde der borte og ikke hva media ønsker at vi skal tro! Ingen utslipp og alle er flyttet tilbake!

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 20000 km - Continental TKC80
------------------------------------------------------------
Instagram
MyRouteApp


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 des 2018 11:52 
Offline
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 2284
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
Tritium brukes vel mest i dag? Tror jeg.. :-k
Thorium eller mesothorium ble brukt frem til 30-tallet, men ikke nå siden halveringstiden (og dermed lysstyrken) bare er knappe to år.
De klokkene med en "T" innpå urskiven var vel de som brukte thorium eller thoriummix.

Forøvrig er det veldig synd at oljebransjen holder igjen og kverker thoriumforskere. Den dagen thorium blir stuerent er oljedagene forbi. Ja, jeg har stor tro på thorium og jeg har tilsvarende liten tro på dagens dildobiler.
Men igjen, en thoriumbil vil jo på sett og vis være en dildobil. Blir jo en thorium brenselcelle som produserer el.energi til en/flere elektromotorer som vil være knyttet fast til hjulene.

Eller, hvis de gjør det som de gjør på atomkraftverkene; bruker varmen til å varme opp vann og kjøre det gjennom dampturbiner. Blir kulere med en dampmobil enn en elmobil :lol: \:D/

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 des 2018 11:58 
Offline
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 2284
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
tshansen skrev:
Bikeridr skrev:
tshansen skrev:
Med teknologien vi har i dag er det helt ufarlig med atomkraftverk og gir nada utslipp!

Enig her også. Men prøv å overbevise MDG, du..

Forresten *helt* ufarlig er det nok ikke, Fukushima friskt i minne. Men likevel, utslippene var vel ganske så begrenset sammenliknet med en liten by i Ukraina i 1986.
"As a side note"; verdens sikreste atomkraftverk er utviklet av, og finnes, i Finland.

Så en forferdelig slett dokumentar om Fukushima for en stund siden! Av vår riks kringkaster! Sett deg inn i hva som egentlig skjedde der borte og ikke hva media ønsker at vi skal tro! Ingen utslipp og alle er flyttet tilbake!

Mulig jeg er tett her, eller misforstår.. :-k
Er du sarkastisk, eller er du for atomkraft.
Jeg mener å ha lest meg opp til at Fukushima ikke ble noen katastrofe og utslippene, om noen, var helt begrenset.
Hva gjelder media og spesielt propagandakanalen på riksdekkende TV i Norge, bruker jeg gjerne å prøve å få en balansert motkandidat på andre siden av yankeedoodleinfluens til å sette meg opp en (kanskje feilaktig) mening jeg synes høres fornuftig ut.

Er jo bare å se hvilket grums som kom frem under Nobelprisutdelingen. El.biler er visst ikke så miljøvennlige likevel, med all den barnearbeidsdritten og terrorfinansieringen som må til for at miljøfjådene i oslogryta skal kunne puste frisk byluft.

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 des 2018 12:04 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17869
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
Bikeridr skrev:
tshansen skrev:
Bikeridr skrev:
Enig her også. Men prøv å overbevise MDG, du..

Forresten *helt* ufarlig er det nok ikke, Fukushima friskt i minne. Men likevel, utslippene var vel ganske så begrenset sammenliknet med en liten by i Ukraina i 1986.
"As a side note"; verdens sikreste atomkraftverk er utviklet av, og finnes, i Finland.

Så en forferdelig slett dokumentar om Fukushima for en stund siden! Av vår riks kringkaster! Sett deg inn i hva som egentlig skjedde der borte og ikke hva media ønsker at vi skal tro! Ingen utslipp og alle er flyttet tilbake!

Mulig jeg er tett her, eller misforstår.. :-k
Er du sarkastisk, eller er du for atomkraft.
Jeg mener å ha lest meg opp til at Fukushima ikke ble noen katastrofe og utslippene, om noen, var helt begrenset.
Hva gjelder media og spesielt propagandakanalen på riksdekkende TV i Norge, bruker jeg gjerne å prøve å få en balansert motkandidat på andre siden av yankeedoodleinfluens til å sette meg opp en (kanskje feilaktig) mening jeg synes høres fornuftig ut.

Er jo bare å se hvilket grums som kom frem under Nobelprisutdelingen. El.biler er visst ikke så miljøvennlige likevel, med all den barnearbeidsdritten og terrorfinansieringen som må til for at miljøfjådene i oslogryta skal kunne puste frisk byluft.

Jeg er definitivt for atom kraft! Å det var ingen katastrofe slik media ønsker at vi skal tro i Japan! Men det er jo en diskusjon man kan ta i en annen tråd kjedelig når vi er enig hahaha!

Ja, var noen el bil fanatikere som satt med en litt dårlig smak i munnen isalen når han holdt talen sin. Det er mye elendighet forbundet med vårt glødende grønne engasjement

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 20000 km - Continental TKC80
------------------------------------------------------------
Instagram
MyRouteApp


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 des 2018 12:10 
Offline

Registrert: 08 nov 2015 15:55
Innlegg: 456
MC: Hyse for alltid !
Så lenge jeg kan leke meg med bensin motorer fra Italia så er jeg lykkelig :thumleft Men vitsen med TS motorer skjønner jeg ikke. 8 tennplugger på 4 sylindre må jo være godt for noe annet enn for bunnlinja til NGK ?
Når det gjelder skipsdiesel så er jeg litt borti de i jobb. Pyton er når en laster enkelte typer kunstgjødsel for da må heating av bunntankene blendes av. Daglig drift går greit men det kan være vanskelig å strippe de tørre nok som igjen kan åpne for ville diskusjoner når en får maskintrøbbel pga tvilsom bunkers senere. Å mikse er ok så lenge det er mindre enn 20% volum , og det er det alltid, men jeg skjønner hvorfor rederene claimer vilt så dyre som reservedeler er. Jeg gjør det enkelt, de får ordre fra beskjed om å slå over fra HFO til DO hvis jeg mistenker at jeg må tukle med maskintelegrafen. Også går jeg aldri fra stopp til ganske sakte, går fra stopp til sakte og når grønnklompen går fint så går jeg ned til ganske sakte. Sikkert feil men jeg dreit meg ut på en 9 sylindret BW på 36 000 hk engang og den leksa jeg fikk da glemmer jeg nok aldri.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 des 2018 12:12 
Offline
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 2284
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
tshansen skrev:
Jeg er definitivt for atom kraft! Å det var ingen katastrofe slik media ønsker at vi skal tro i Japan! Men det er jo en diskusjon man kan ta i en annen tråd kjedelig når vi er enig hahaha!

Ja, var noen el bil fanatikere som satt med en litt dårlig smak i munnen isalen når han holdt talen sin. Det er mye elendighet forbundet med vårt glødende grønne engasjement

He, he - Ja, da får vi være enige i at vi er enige :thumleft
Ja, jeg har vel lagt frem mitt syn. Atomkraft "på land og vann" og helst Thoriumkraft i bil.
Har nå også lest hele lenken til mekkeren. Ser man der; yankeedoodle vil ikke bruke thorium fordi de ikke kunne bruke den i atomvåpen. Samme som forsvarsdepartementet der borte ødela for NASA da de ville bygge en mer effektiv romferge, men måtte gjøre den "krigsmateriellvennlig" for at forsvarsdepartementet ville godkjenne pengeoverføringene dit.

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 des 2018 12:18 
Offline

Registrert: 08 nov 2015 15:55
Innlegg: 456
MC: Hyse for alltid !
tshansen skrev:
Bikeridr skrev:
tshansen skrev:
Av vår riks kringkaster! Sett deg inn i hva som egentlig skjedde der borte og ikke hva media ønsker at vi skal tro! Ingen utslipp og alle er flyttet tilbake!


Har det gått deg hus forbi kryssklippinga NRK gjorde med Årets Bodøværing og Sylvi Listhaug ? Jeg skjønner ikke en dritt av hvorfor en blå/blå regjering forlenget kontrakten med NRK sjefen som overhodet ikke styrer sjappa si etter reglene fastsatt. Legg ned hele sjappa !


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 6665 innlegg ]  Gå til side Forrige 1430 431 432 433 434445 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 26 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
cron
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner