Page 384 of 525

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 18 Feb 2018 11:14
by mekkern
Ja det er ikke glory halleluja med kjøreskoler lengte. Mange tar jo ikke lappen men satser på kollektivt også.
Avkommene her er fortsatt i skole og opplæring så det er ikle fett økonomisk.

Greit å spytte i litt så en ikke blir umyndiggjort og putta på hjem før tiden. :lol:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 24 Feb 2018 16:24
by Desmo
Her er de fleste modellene i samlingen. Med andre ord; Mange års omgang med løsemidler.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 24 Feb 2018 17:09
by Palma
Imponerende :thumleft :thumleft :thumleft

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 24 Feb 2018 17:16
by ojda
Palma wrote:Imponerende :thumleft :thumleft :thumleft

Sånn gåre når "ungdommen" ikke har riklig tilgang på kinaputter :lol:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 24 Feb 2018 17:46
by Desmo
ojda wrote:
Palma wrote:Imponerende :thumleft :thumleft :thumleft

Sånn gåre når "ungdommen" ikke har riklig tilgang på kinaputter :lol:
Tjaaa....... I ungdommen hadde en kamerat luftbørse og det var ikke bra for de modellene jeg hadde bygd den gangen. Disse begynte jeg å bygge da jeg var omtrent 18.

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 24 Feb 2018 17:50
by ojda
Desmo wrote:
ojda wrote:
Palma wrote:Imponerende :thumleft :thumleft :thumleft

Sånn gåre når "ungdommen" ikke har riklig tilgang på kinaputter :lol:
Tjaaa....... I ungdommen hadde en kamerat luftbørse og det var ikke bra for de modellene jeg hadde bygd den gangen. Disse begynte jeg å bygge da jeg var omtrent 18.

Hehe! Joda jeg har sett deg både skrive om og formidle bilder av din flotte byggesettsamling tidligere =D>
For egen del tok vel byggingen slutt omtrent samtidig med de før nevnte kinaputtene :lol:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 24 Feb 2018 18:07
by Toven
wow! =D>

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 24 Feb 2018 20:03
by biker7
Imponerende samling, og utallige timers arbeid =D> :thumleft

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 25 Feb 2018 10:21
by Jompa
Det har gått med noen timer og hundrelapper der, ja.
Jeg klarte å telle 6 F16, hvor mange har du og hva slags fly har du flest av ?
Imponerende samling :thumleft

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 25 Feb 2018 10:43
by Desmo
Jompa wrote:Det har gått med noen timer og hundrelapper der, ja.
Jeg klarte å telle 6 F16, hvor mange har du og hva slags fly har du flest av ?
Imponerende samling :thumleft
Så langt har jeg laget 581 til sammen. Det er Spitfirejageren fra 2. Verdenskrig som er mest tallrik. Jeg har laget 61 av den i forskjellige varianter og skalaer eller størrelser om du vil. Så er det Messerschmitt Bf 109 med 36 eksemplarer. Og som nr.3 kommer North American P-51 Mustang med 23. Engelske, tyske og amerikanske fly er det flest av i samlingen.

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 25 Feb 2018 12:01
by pollti
Stemmer det at tankene på Spitfire MK 1 bare tok 184 liter ? Faderen meg lite når en Merlin på 1000 hk skrek etter mat.

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 25 Feb 2018 14:40
by Tommas
pollti wrote:Stemmer det at tankene på Spitfire MK 1 bare tok 184 liter ? Faderen meg lite når en Merlin på 1000 hk skrek etter mat.
Ca 84 Imperial gallons (382 liter) om man skal tro på internettet.

De slang på litt eksterne tanker etterhvert også :thumleft

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 25 Feb 2018 14:40
by mekkern
ved 1000hk så går det vel 15-18 liter i minuttet??
men de fløy vel ikke m gassen i veggen hele tiden..

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 25 Feb 2018 14:50
by Tommas
mekkern wrote:ved 1000hk så går det vel 15-18 liter i minuttet??
men de fløy vel ikke m gassen i veggen hele tiden..
Artig link fra testing av Spitfire i 1939. Gjorde ca 8 airmiles/gallon ved 200 mph.

http://www.spitfireperformance.com/spitfire-I.html

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 25 Feb 2018 15:17
by Desmo
pollti wrote:Stemmer det at tankene på Spitfire MK 1 bare tok 184 liter ? Faderen meg lite når en Merlin på 1000 hk skrek etter mat.
Det stemmer ikke. De første utgavene hadde to tanker over hverandre mellom motoren og cockpiten. De tok 85 UK Gal eller 386 liter, disse ble senere gjort litt større så de tok 95 UKG eller 432 l. Enda senere ble det laget tanker i vingene på 36 UKG eller 163 l, og en tank i kroppen bak cockpiten på 33 UKG eller 150 l. Dette ga Spitfiren muligheten til å ta med 164 UKG eller 620 l innvendig. Det var også to typer droptanker som kunne festes under midten på vingen. Den ene typen som satt rett på vingen og ble kalt slipper tank hadde 30,90 og 170 UKG kapasitet. Den andre som var en tradisjonell droptank tok 45 og 90 UKG. De ubevæpnede fotorekognoserings Spitt'ene hadde bensintanker i vingene i stedet for bevæpning og med utvendig tank kunne de fint fly fra England og til Berlin for å ta bilder og returnere. Spitfiren var konstruert som en nærforsvars avskjæringsjager og rekkevidden var ikke så viktig siden de aldri fløy langt vekk fra basene. Den tyske Messerschmitt Bf 109 var litt i samme båt, da den også hadde kort rekkevidde. Da de ble brukt til eskorte av de tyske bombeflyene under Blitzen hadde de bare bensin til 15 minutter over London fra baser på den franske kanalkysten. En del 109'ere måtte ned i Kanalen på hjemvei da de var tomme for bensin, mens andre med nød og neppe nådde franskekysten. Da amerikanerne ble med i krigen og startet dagbombingen av Tyskland fløy de først uten eskorte siden B-17 bomberne hadde så mange .50 cal til selvforsvar. Dette var ikke godt nok og de måtte ha eskorte. Til å begynne med brukte de det de hadde tilgjengelig av jagerfly og da hadde de bare eskorte til ca. tyskegrensa siden de ikke hadde jagere med lang nok rekkevidde. Da P-51 Mustang fikk erstattet den opprinnelige Allison V-1710 V-12'eren med Rolls-Royce Merlin som var "snillere" på bensin fikk den også øket tankvolumet. B/C-modellen hadde 330 US Gal eller 1249 liter og D/K hadde 489 USG eller 1851 l med droptanker.