The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by knutk »

Gutter. Lær dere skattereglene.

Om man får ytelser fra flere steder må man selv ta grep, ellers benytter primær arbeidsgiver (den som får skattekortet først) tabellkortet, og alle andre trekker en mye høyere skatteprosent.
Skal man skatte til flere instanser bør man gå inn i Skatteetatens side, legge inn estimerte inntekter og fratrekk og be om prosentkort.

Jeg skjønner at NAV ikke er av de enkleste å handtere, men her hviler det litt ansvar på en selv og. Etter et helt arbeidsliv er det sløvt om man ikke har lært seg det enda. Da høster man det man (ikke) sår.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by tshansen »

Det er lettere å dele ut skyld på om andre enn seg selv..... Å diagnose erklære folk for egen uvitenhet er ganske utbredt :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by mekkern »

Som sagt endres disse reglene ganske mye for tiden...
men når en går fra en type ytelse til en annen vil dette også påvirke skatten..
Her er et sted å begynne..men det er tung materie...
https://www.nav.no/rettskildene/Forside ... erspensjon
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Okda »

pollti wrote:Har registert en ganske stor skatteøkning på pensjonen jeg tar ut. Den har øket med rundt 4000 pr måned ser det ut til fra 2018. Det er mye penger men hva skatten ville vært hvis jeg hadde valgt å kutte ut å jobbe fullt ved siden av vet jeg ikke. En blir født uten ei krone på konto, og sånn dør en og :D
Før nokka toill - du kan krepere med mange milloner på konto - har du da ikke hatt det kjempemoro mens du levde har de stort sett skylda sjøl.... trur eg.

(selvfølgelig unntak her og da....)
OkDa
Fjr 1300
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by intruder »

Du Pollti,mener at du som er så berørt av Hausfrau Gestapo og andre uhumskheter burde holde deg unna disse ekstremt problematiske motoriserte dingsene... :redface
Selv har jeg stadig Lady Gagarin på nakken,Donald Prupp i bakhuggu og allverdens elendighet i hodet--
Mannen har som kjent tre hoder-----et med hjerne,et uten hjerne og et som vil gjerne... :idea: :idea:
og så har jeg det formål å plage dere også lengst mulig..

:smt008
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

intruder wrote:Du Pollti,mener at du som er så berørt av Hausfrau Gestapo og andre uhumskheter burde holde deg unna disse ekstremt problematiske motoriserte dingsene... :redface
Selv har jeg stadig Lady Gagarin på nakken,Donald Prupp i bakhuggu og allverdens elendighet i hodet--
Mannen har som kjent tre hoder-----et med hjerne,et uten hjerne og et som vil gjerne... :idea: :idea:
og så har jeg det formål å plage dere også lengst mulig..

:smt008

Hva mener du nå ?
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by intruder »

pollti wrote:
intruder wrote:Du Pollti,mener at du som er så berørt av Hausfrau Gestapo og andre uhumskheter burde holde deg unna disse ekstremt problematiske motoriserte dingsene... :redface
Selv har jeg stadig Lady Gagarin på nakken,Donald Prupp i bakhuggu og allverdens elendighet i hodet--
Mannen har som kjent tre hoder-----et med hjerne,et uten hjerne og et som vil gjerne... :idea: :idea:
og så har jeg det formål å plage dere også lengst mulig..

:smt008

Hva mener du nå ?

Hva tre hjerner angår mener jeg hode,strupehode og den unevnelige.......Bare jeg ikke blir arrestertav av pollti nå ? :smt111 :smt111
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

intruder wrote:
pollti wrote:
intruder wrote:Du Pollti,mener at du som er så berørt av Hausfrau Gestapo og andre uhumskheter burde holde deg unna disse ekstremt problematiske motoriserte dingsene... :redface
Selv har jeg stadig Lady Gagarin på nakken,Donald Prupp i bakhuggu og allverdens elendighet i hodet--
Mannen har som kjent tre hoder-----et med hjerne,et uten hjerne og et som vil gjerne... :idea: :idea:
og så har jeg det formål å plage dere også lengst mulig..

:smt008

Hva mener du nå ?

Hva tre hjerner angår mener jeg hode,strupehode og den unevnelige.......Bare jeg ikke blir arrestertav av pollti nå ? :smt111 :smt111
Uten myndighet til så mye så er det vel ånkli greit egentlig at en er umyndig gjort fra bunnen av. Om sjefinnen kalles Lady Gagarin eller HG er vel uinterssant bare man hopper når de skriker og ikke kommer ned for det foreligger landingstillatelse
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

……..dere susemikler! Er bloggen min blitt en samleplass for restavfall? At jeg har mine ting å slite med er en ting, men nå syns jeg det går litt for langt. Så jeg henstiller til en liten pause.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

knutk wrote:Gutter. Lær dere skattereglene.

Om man får ytelser fra flere steder må man selv ta grep, ellers benytter primær arbeidsgiver (den som får skattekortet først) tabellkortet, og alle andre trekker en mye høyere skatteprosent.
Skal man skatte til flere instanser bør man gå inn i Skatteetatens side, legge inn estimerte inntekter og fratrekk og be om prosentkort.

Jeg skjønner at NAV ikke er av de enkleste å handtere, men her hviler det litt ansvar på en selv og. Etter et helt arbeidsliv er det sløvt om man ikke har lært seg det enda. Da høster man det man (ikke) sår.

Der har du et veldig godt poeng ! Jeg kan ihvertfall ikke de og hvert 4 år,sånn ca, setter jeg en skatte advokat på ligning og regnskap. Det ender alltid med tilbakebetaling. Da er Skattevesenet milde et par år. For 2019 har de strammet skruen . 39% prosent skatt på fastlønn og pensjon og 48% på deler av dette igjen. Advokaten er ikke dyr, for 4-6000 kroner så blir det gevinst så jeg regner med 2000 pr år og det kan jeg leve med.

Desmos bønn ble ikke hørt heller. Ille sa Nille.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by intruder »

I går var jeg innom Per Evensen på MC-service Vang , og i løpet av samtalen kom jeg inn på at jeg "kjente" en Desmo på ei MC-side.
Han sa at desmo har noe med mc-motorer og mc-hjelmer å gjøre,og han mente at han hadde vært borti den karen jeg nevnte en eller annen gang....
Han spurte om jeg visste navnet,men det gjør jeg altså ikke !!!
Og....jeg for min del er på og degloggen din jevnlig kommer av at jeg bryr meg OM den,og ikke med den.... :thumleft :thumleft
Så da så,og kos deg med været,og jeg håper freseren får stå-------gjør deg gjerne en tur bort til naboen lell !! :-({|= :smt006
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

Føler meg så "porcelen" i dag, siden kaffen ble inntatt på en kafé. ImageImageImage

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Så bra da Desmo. En får glede seg over de små tingene i livet og.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

Jammen kom det litt arbeid fra oven i dag.... Hr. Honda måtte jobbe for bensinen. Vel 20 cm tung og halvkram snø er ikke å spøke med. Men med litt tålmodighet og å ta tiden til hjelp ble jeg kvitt sledeføret. ImageImageImageImage

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by intruder »

Tenker på at snøen kanskje forsvinner en gang nå i disse klimatider...var vel snømengder på høyde med dette i mine glanstider for snart 70 år siden også...
Men om det går mot en katastrofe tror jeg nok storindustrien har mye av skylda...og de etablerer seg vel i land der klima ikke er like
omstridt som her..
Se bare skogeierne...de eksporterer tømmer til Sverige fordi de får litt mer for kubikken der.
...og sender tusenvis av arbeidere ut i ledighet, elendighet og fortvilelse,så leier de inn polakker som arbeider svart og billig
Så får de øvrige,latstokkene benevnes de ofte av herrefolket i mange sammenhenger , stå i kø uttafor NAV,ofte med lua i handa,som de gjorde for lensmenn,bønder,kremmere,lærere og fandens oldemor i en ikke altfor fjern fortid..

og nå er det445 sider her,gutt !!! Grattis :smt109..og 6660 innlegg !!
Post Reply