The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

Er ikke allergisk mot katter eller hunder...… Og heller ikke folk, men de må kunne å oppføre seg. Ja, det gjelder to- og fir-beinte på lik linje. Men er før nevnte skapninger vennlige mot meg er jeg vennlig tilbake.

Når det gjelder elektriske kjøretøyer derimot er jeg steinhard i min fordømmelse. Og jeg viser til mitt valg av motorsykler da jeg var bemidlet nok til å eie slike. Men for å underbygge min påstand viser jeg bilder av noen bøker i mitt ringe bibliotek....
Image
Image
Image
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by jhn »

Det er et motsetningsforhold mellom dine interesser og det å anerkjenne elbiler som et fullverdig kjøretøy, mener du?
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Bikeridr wrote:
pollti wrote:I beste fall er el bil bare et trinn på veien mot noe bedre. Men når det bedre kommer da ligger de fleste av oss i poser som blomsterjord hos blomsterpushærn . Jeg har stor tro på forbrenningsmotoren fremdeles selv om min godt bekjente Jon Winding Sørensen ikke er helt enig i at jeg mener. Men sterke meninger om el bil har han og.

Men akrobat i dag lurer jeg litt om allergi. Har du allergi mot katt, er du da også " automatisk " allergisk mot hund ? :-k
Dildobiler diskuterer jeg ikke. [-(

Mhp allergi, så nei. Min søster er allergisk mot katter, men ikke mot hunder. Vi har hatt hunder hele oppveksten og hun har hund nå, sammen med sin familie. Da vi hadde katte tidlig i barndommen, var hun konstant med eksem. I dag klør hun hvis hun "duller" for lenge med katter.

Igjen, har en arbeidskollega som er allergisk mot hunder, men har katte selv, uten å være plaget.
Innertier ! Dildo bil, det var innertier.

Jeg lurer litt på allergi fordi den ene jentungen har 2 barn som hun påstår er allergiske mot dyr. Sikkert litt trigget av sine 2 søstre som har fått seg inne katter. Og det er i hvert fall dyreplageri mener jeg, men det er en annen historie.
Da HG og jeg hadde både katt og 2 PitPuddeler så var dette ikke noe problem for de søte små.
Er forresten ikke pels de reagerer på men hormoner i spyttet deres. Jeg blir så eitrande sinna over hysteri. Og jeg vil ha Engelsk Bullmastiff !! Og jeg griner helt til HG gir seg !!
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by ojda »

pollti wrote:
Bikeridr wrote:
pollti wrote:I beste fall er el bil bare et trinn på veien mot noe bedre. Men når det bedre kommer da ligger de fleste av oss i poser som blomsterjord hos blomsterpushærn . Jeg har stor tro på forbrenningsmotoren fremdeles selv om min godt bekjente Jon Winding Sørensen ikke er helt enig i at jeg mener. Men sterke meninger om el bil har han og.

Men akrobat i dag lurer jeg litt om allergi. Har du allergi mot katt, er du da også " automatisk " allergisk mot hund ? :-k
Dildobiler diskuterer jeg ikke. [-(

Mhp allergi, så nei. Min søster er allergisk mot katter, men ikke mot hunder. Vi har hatt hunder hele oppveksten og hun har hund nå, sammen med sin familie. Da vi hadde katte tidlig i barndommen, var hun konstant med eksem. I dag klør hun hvis hun "duller" for lenge med katter.

Igjen, har en arbeidskollega som er allergisk mot hunder, men har katte selv, uten å være plaget.
Innertier ! Dildo bil, det var innertier.

Jeg lurer litt på allergi fordi den ene jentungen har 2 barn som hun påstår er allergiske mot dyr. Sikkert litt trigget av sine 2 søstre som har fått seg inne katter. Og det er i hvert fall dyreplageri mener jeg, men det er en annen historie.
Da HG og jeg hadde både katt og 2 PitPuddeler så var dette ikke noe problem for de søte små.
Er forresten ikke pels de reagerer på men hormoner i spyttet deres. Jeg blir så eitrande sinna over hysteri. Og jeg vil ha Engelsk Bullmastiff !! Og jeg griner helt til HG gir seg !!

Er det noe som heter Engelsk Bullmastiff?
Trodde det var enten Engelsk Mastiff eller BullMastiff :-k
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

jhn wrote:Det er et motsetningsforhold mellom dine interesser og det å anerkjenne elbiler som et fullverdig kjøretøy, mener du?
Elbiler med batteri får aldri blitt noe annet enn et kompromiss. Og det kompromisset er dårligere enn biler med otto- eller diesel-motor. Mediet for lagring av energi er mer plasskrevende og utetemperaturen påvirker i alt for stor grad hvor mye av den lagrede energien som kan brukes til kjøring. Elbiler med hydrogen brenselcelle er nærmere opp til otto- og diesel-motor i brukervennlighet og rekkevidde. Bare se hva elektriske kjøretøy med batterier ble brukt til for få år siden; Trucker innendørs og noen tafatte by-biler En av Gjøvik's størrelser i begynnelsen av det 20. århundre kjøpte en 1917 Ohio Electric for å imponere de øvrige byborgere. Den finnes pr.dags dato utstilt på Gjøvik Gård og er i kjørbar stand, men det skyldes nok heller den historiske siden enn at den er en elbil. Jeg anser de moderne elbilene med batterier som en like stor kuriositet som Hr. Mjøens veteranbil. Når sant skal sies så har de lenger rekkevidde på en lading og alt moderne sikkerhetsutstyr som først kom på Biler. Om jhn noen gang har hørt en flymotor med mer enn 9 liter slagvolum kan han muligens forstå en barnslig 55-åring som har vokst opp på Toten med en bensinstasjon som nærmeste nabo. Karene som arbeidet på nevnte bensinstasjon ble reserve-onkler for meg da jeg ble stor nok. Og jeg syntes diesel-eksos var den beste parfymen som fantes. Min fascinasjon for otto- og diesel-motorer sitter i ryggmargen og disse batteri-lekene er ikke noe for meg. Og flymotorer er det ypperste av fart og lyd. Da de virkelig store stempelmotorene hadde sine glansdager under 2.VK var målet med disse tekniske vidundre kun; Ytelse, ytelse, ytelse og så kom bensinforbruket... Det er blitt sagt at ingen ville ha klart å betale drivstoffregningene for det som ble brukt den gangen om de hadde fått dem i dag. Jeg vet at krig er den verste forbrytelse mennesker kan utføre mot andre. Men de maskinene som ble laget er det som pirrer min mekaniker-sjel...….
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Lazyboy »

En kunde av meg lurte på og kjøpe en el bil. Men etter prøvekjøring fant han ut at om en skulle kjøpe en brukt en til ca200k så var rekkevidden et par tre mil lengre en det var på dieselbilen hans når reservelampa begynte og lyse.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by ArcticTiger »

@Desmo: Hvordan var virkningsgraden på disse store flymotorene? Var de avanserte motorer, eller hadde de bare høy ytelse pga sitt store syllindervolum :-k
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Bikeridr »

ArcticTiger wrote:@Desmo: Hvordan var virkningsgraden på disse store flymotorene? Var de avanserte motorer, eller hadde de bare høy ytelse pga sitt store syllindervolum :-k
Æhumm-- nå tror jeg maskinist Esben må inn på banen her.
Sylindervolum vs virkningsgrad er like likt som epler vs ramjetrakett.

Virkningsgrad regnes ut i forholdet mellom tilført energi vs avgitt energi. Faktisk har en fjertliten "hypermoderne" 150hk 1,4 liter ottomotor dårligere virkningsgrad enn "Burre" på MS Lofoten med sine ettusentrehunderoggemtien liter og 3.500hk 2-takts krysshode dieseltype motor fra 1963.

Utviklingen går fremover, ja - men ottomotorer (bensinmotorer) kan aldri ta igjen dieselmotorer på total virkningsgrad. Bensin er rett og slett "for brennbart". Skal man oppnå samme virkningsgrad på otto vs diesel, så må man også kunne komprimere motoren like mye. Da går bensin over fra hurtig forbrenning til eksplosjon i sylinderen. Det blir altfor ukontrollert. Riktignok "forsker" Honda på dette med sin nye hybrid otto/diesel med variabel kompresjon og tennplugg. Her er meningen å gå som "vanlig" otto/bensinmotor meg lav kompresjon og tennplugg på lavlast og høy kompresjon "dieselmotor" med selvantenning i sylinderen på høylast. I korte trekk; Honda plages med konseptet og er langtfra kommet i mål her.

Fordelen med ottomotorer er at de kan bygges lett og ha høy ytelse på lite volum, men virkningsgraden er lav. En 150hk otto/bensin motor bruker mer bensin i volum enn en dieselmotor på 150hk. En diesel vil i tillegg ha et hav høyere dreiemoment. Brennverdien på diesel er ca 42mj/kg mot bensin 46mj/kg. Bensin er ca 15% lettere enn diesel, så selv vektmessig ligger bensin lavere på virkningsgraden enn diesel siden en likhestet dieselmotor bruker rundt 25% mindre drivstoff pr hk/time.

Skipsmotorer bruker tyngere oljer, og vi bl.a på Hurtigruten bruker MSD "Marine special destillate". Det er vel egentlig diesel men med mer voks og trenger heating til ca 60°C før man smeller det inn i en (vanlig) dieselmotor. Brennverdien er rundt 41mj/kg, men vi bruker volummessig mindre pr hk/time enn med diesel grunnet høyere egenvekt. Ta nevnte "Burre"; bruker 385l/time på MSD men 425l/time med diesel.

Hadde jeg hatt en liten heater bak i tanken på toyota'n min, hadde jeg kjørt MSD "all day long" på den :)
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Lazyboy »

Så all diesel på fex hurtigruta varmes før pumpa? Når du sier mere voks, betyr det at den bare er mindre ren raffinert ( billigere produkt?)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Bikeridr »

Lazyboy wrote:Så all diesel på fex hurtigruta varmes før pumpa? Når du sier mere voks, betyr det at den bare er mindre ren raffinert ( billigere produkt?)
Varmes opp til rundt 35°C på bunntankene og 50° på dagtank. Deretter 55°C inn på mixetanken og inn på motoren.
Ja, selvsagt er den mindre raffinert enn diesel, slik som diesel er mindre raffinert enn bensin, som igjen er mindre raffinert enn nafta, osv..
Saken er at jo "tyngere" brennstoff en har, jo lavere brennverdi, men dieselmotorer kan tygge i seg mye "dårligere" brennstoff enn de fisefine ottomotorene klarer.
Visste du forresten at de aller fleste modellflymotorer og også topfuel dragstermotorer teknisk sett er dieselmotorer? ;-) De bruker ikke tennplugg for antenning av brennstoffet.
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Lazyboy »

Nei, det visste jeg ikke, selv den selvsagte delen var usikker hos meg :shock: :D
Lærer så lenge en lever :thumleft
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by jhn »

Et kompromiss mellom hva? Elbilen vil ganske sikkert utkonkurere fossile biler som nyttekjøretøy, og jeg ser overhodet ingenting galt med det, tvert i mot, bare fordeler.
Fossile kjøretøy vil overleve i mange år som hobbyartikler
Alt du sier om lagring av energi stemmer sikkert, men det vil jo kun løses ved fortsatt utvikling av elbilen og måter å produsere og lagre energi.
Det er jo lenge siden erkjent at fossilbilen synger på siste vers, men man fortsetter å videreutvikle bensinmotoren ... ja selv dieselen jobbes det med
Om du mener det er feil satsning, og har en bedre løsning, finnes det sikkert noen interesserte

Flymotorer har jeg liten erfaring med, men ellers er jeg en barnslig 55 årig mekaniker med både bror, far, fettere, onkler og deres fettere, og bestefar og hans bror, som alle er/var mekanikere. De produserte motorer hjemme i kjellern for snart 100 år siden. Jeg hadde sannsynligvis ei bunnpanne som vogge og et gammelt hjul-lager som bitering, så jeg deler på mange måter din fascinasjon for motor og mekanikk, men jeg anser ikke noe av dette som gode argumenter mot elbilen.
For de det passer for, og det er etterhvert ganske mange, er elbilen et ypperlig kjøretøy.

Forøvrig var vel argumentene både for og i mot elbilen de samme i 1917 som nå ... så det går ikke så veldig fort fremover
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by mekkern »

Topfuel dragster har nok tennplugger gitt. Dobbel magnettenning faktisk...
Men at de ofte brenner opp på slutten av draget stemmer.
Men dette er et resultat av at de beholder grepet og ikke spinner ut da de heller kan midte tempen og slutte å tenne med hydrolock som resultat.
Motorene har forresten ikke kjølesystem...
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by knutk »

ArcticTiger wrote:@Desmo: Hvordan var virkningsgraden på disse store flymotorene? Var de avanserte motorer, eller hadde de bare høy ytelse pga sitt store syllindervolum :-k
Tar meg den frihet og svarer.

De kvasseste motorene var avanserte for sin tid. Men man må huske på at de var bygget for krig, dvs de skulle tåle juling.

Om man tar en kjent motor, RR Griffon, som var en V12 ala RR Merlin. Griffon var på 36L (Merlin 27L), men bare litt større i utvendige mål, og begynte sitt liv med 1700 HK ved havflaten. De hadde overliggende kamakslinger og 4 ventiler pr sylinder i en tid hvor mange motorer for bil/mc fortsatt var sideventilerte. Maks turtall var ca 2 750 rpm. Eksosrørene ble peket bakover og eksosen alene gav et skyv tilsvarende 70Hk.

Amerikanerne var glade i luftkjølte stjernemotorer, og da som nå "there is no substitute for cubic inches". Masse kubikk og enkel teknologi. Men motorene var driftsikre og tålte mye juling. Mye brukt stjernemotor var Pratt and Whitney R2800. Den var på 46L,hadde 18 sylindere, og begynte sitt liv med 1500Hk, men de kom med varianter hvor man tok ut opp til 2800 HK (men de fleste variantene tok ut mindre enn 2500), da med vann/metanol innsprøyting. Maks turtall ca 2700 rpm.
Alle de større motorene var også giret ned for å kunne dra propeller med opp til 4m diameter.

I forhold til dagens MC motorer er dette lav litereffekt. Men man må huske på at en flymotor skal gå kontinuerlig på 70-80% av maks effekt. Den skal trykkmates for å handtere tynnere luft i høyden, og denne komprimeringen driver opp varmen i motor.
I løpet av krigen eksperimenterte man også med bensintilsetninger som gjorde det mulig å øke overtrykket i motorene uten at de detonerte. Man oppnådde tilsvarende 150 oktan, og overtrykket kunne i kortere perioder (typisk 5 min) kjøres opp til 2,5 - 3 atmosfærer.

Etter krigen er Griffon benyttet i fly-race, og man henter da ut ca 3500 hk (med ditto kortere tid mellom overhaling)

Diesel? Slaglengden kunne være opp til ca 17cm. En dieselmotor med denne slaglengde vil trolig oppnå maks turtall på 2 000. Dieselteknologien på den tiden var også relativt lite utviklet. Der ble bygget dieselmotorer til luftfartøy i -30 årene, og de ble benyttet på saktegående maskiner (store propeller, lavt turtall), men i det store og hele lite egnet. I nyere tid finnes der flere eksempler på flymaskiner som er konvertert til moderne dieselmotorer, men stort sett i små-fly.
Motorer over 4-500 hk er i nyere tid utelukkende turbinmotorer. De går stempelmotor en høy gang i hk/kg, selv om de drar litt mer drivstoff.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Bikeridr »

mekkern wrote:Topfuel dragster har nok tennplugger gitt. Dobbel magnettenning faktisk...
Ja, hmm, jo.. Jeg skulle utdypet litt. Modellflymotorer har jo også en "tennplugg", men bare til å få start. Deretter går den jo teknisk sett som en totakts dieselmotor og har forøvrig en elendig virkningsgrad.
Topfuelmotorene, (har jeg lest), bruker også tennplugger for å få start, men slutter å virke på rundt 4.000rpm. Deretter er det kompresjonsvarmen som holder kostebinderiet igang på 6-10.000rpm de resterende 4 sekundene av løpet. De motorene som hydrolock'er, eller får væskeslag, som det heter på norsk, når brennstoffet ikke rekker å bli varmt nok til å (selv)antenne, så blir det et poff og en flammekule, og man må sende letemannskap ut etter den toppmonterte kompressoren som har fått seg en hel volley.
Igjen, her er virkningsgrad helt elendig. Masse hester, ja, men usannsynlig høyt brennstofforbruk (15-20 l/sek, til en pris av $80,- pr liter), på "bare" 6.000hk. Til sammenlikning bruker en 6.000hk skipsdieselmotor rundt 2 desiliter pr sek på full sprut.
knutk wrote: Diesel? Slaglengden kunne være opp til ca 17cm. En dieselmotor med denne slaglengde vil trolig oppnå maks turtall på 2 000. Dieselteknologien på den tiden var også relativt lite utviklet. Der ble bygget dieselmotorer til luftfartøy i -30 årene, og de ble benyttet på saktegående maskiner (store propeller, lavt turtall), men i det store og hele lite egnet. I nyere tid finnes der flere eksempler på flymaskiner som er konvertert til moderne dieselmotorer, men stort sett i små-fly.
Motorer over 4-500 hk er i nyere tid utelukkende turbinmotorer. De går stempelmotor en høy gang i hk/kg, selv om de drar litt mer drivstoff.
Hovedgrunnen til at det ikke er utbredt med dieselmotorer på fly, motorsykler eller påhengsmotor er gjerne vekt/hk forhold. Dieselen er uten tvil den motoren med best virkningsgrad mhp tilført energi vs avgitt energi. Man får mer hk på utgående aksel pr kg brennstoff på en diesel enn en hvilken som helst annen type motor.
Vekt/effekt forholdet er avgjørende på "portable" motorer (påhengsmotorer), derved en lettbygd bensinmotor/ottomotor, men de er dyre i forbruk. Hadde Euro6 krav gjeldt for påhengsmotorer, snøskutere, vannskutere, snøfresere, gressklippere etc.. ville alle vært forbudt.

Hvorfor brukes så turboprop og jetmotorer i fly? Jo igjen, vekt/hk (skyvekraft) forholdet. Gassturbinen troner nederst på virkningsgradsskalaen. Dens store fordel er at den er meget lett i forhold til effekt. F16-motoren veier ca 1.500kg og kan omregnes til ca 100.000hk, men brennstoffrørene inn til motoren er 7,5cm i diameter.. Motorsykkelen har vel en 0,6cm tykk slange.
Vår 6.000hk store motor ombord på MS "Nordlys" veier vel ca 45 tonn, og vi har to av dem :) Ja og brennstoffrørene våre er 4cm inn til hver motor.
Post Reply