The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Er ikke Buddy norsk da ? Uansett, det er et dønn ubrukelig "kjøretøy". Schtøgg som juling, skranglete, interiøret er på camping nivå, kollisjons sikkerhet er på bånn og jeg kan i hvert fall ikke helle problem avfall på tanken og bli kvitt det på den måten [-( Men det er gode muligheter for å lage gigasvære kortslutninger når en fikler med batteridrift og elektro samt at ikke noe slår en hevletes masse støt med høy ampere og påkjørsel bakfra gir nesten garantert besøk på sykehuset. Sånn sett er den brukandes og får jeg den for 5 lange så er det grei pris. Over 5 vil jeg ikke gi for denne dyngefyll kandidaten ! Leter fremdeles etter en fransk missille i lurvete stand \:D/
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Dæven, de lager pick up også jo ! https://www.buddyelectric.no/ Hvilket av en eller annen grunn minner meg på at engang i tiden så satte vi en Honda 350 motor i en Ape 50. Frode voltet med den på sykkelstia i rundt 100 km/t. Sheriffen var helt overbevist om at alle rundt vraket var stein gale og utilregnelige. Antagelig tok han ikke mye feil. 8)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Dæven, de lager pick up også jo ! https://www.buddyelectric.no/ Hvilket av en eller annen grunn minner meg på at engang i tiden så satte vi en Honda 350 motor i en Ape 50. Frode voltet med den på sykkelstia i rundt 100 km/t. Sheriffen var helt overbevist om at alle rundt vraket var stein gale og utilregnelige. Antagelig tok han ikke mye feil. 8)
Joda, Buddy er blitt norsk. Men den startet som Kewet. Her er et utdrag fra Wikipedia om Buddy;
Buddy er 6.generasjon av det elektriske kjøretøyet Kewet. Opprinnelig ble Kewet utviklet i Danmark, den første modellen kom i 1991. Produksjonen ble flyttet mellom Danmark og Tyskland. Da i overkant av 1 000 elbiler var produsert, fordelt på fem utviklingstrinn og solgt i 18 land, ble i 1998 alle rettigheter overtatt av ElBil Norge AS (het da Kollega Bil AS). I noen år utviklet ElBil Norge elbilen videre og høsten 2005 kom den nye modellen som først het Kewet Buddy Citi-Jet 6, nå kalles den bare Buddy.
Har ellers vært en tur på kirkegården i dag med en blomsterbukett. Min Gamle Mor ville fylt 93 i dag hvis hun hadde vært i live enda.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

Gjorde en biltur på Helgøya i dag.og på Stavsjø sto det en 1975 DAF-buss som eies av veteranbussforeninga på Nes.
Et gjensyn med kjøretøyene jeg forbinder med transport til vei,skole og ellers
Sjåførene var hjelpsomme og tok med allverdens ting for folk,husker blant annet at de tok med slaktet til kverning og det ferdige resultat tilbake om kvelden.
Ei kjerring sa hun skulle ha billett opp til Haug...
-Nei,dom æ på Hamar i dag dom,sa sjafføren.
Mimrer :smt006 :smt026
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Det var den gangen ungene ble pyntet for by tur det. Strikk slips, vannsveis og bukse med press og pen kjole på jentene. Lykken var å sitte på enseteren helt foran på venstre side hvor sjåførens spill med gir spak, dørautomatikk og billett maskin kunne beundres nesegrust. Og by turen tok en halv evighet på 60 tallet. En stor helt var naboen som hadde en rød Tempo, skinnjakke og lærhjelm som han brukte til jobbkjøring til skipsverftet. Når han hadde brillene foran øynene så han ut i hodet mitt akkurat som Biggles på eventyr i sin Sopwith Camel. Tidene har forandret seg.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by mekkern »

Bilkøer er noe som ikke har endret seg mye..

Når vi bodde i Numedal (nesten Svene) og fattern hadde sluttet til fellesferien så ble bobla pakket og vi reiste nedover til Svinesund (Svalerødkilen)og hytta.
dette var en heldagstur og det som kaltes europavei(E6) gikk nesten oppå trappa hos mange, og det ble ofte stopp i småstedene når utvandringen fra byene sto på.

Jeg husker spesielt en episode fra litt uti 70åra da vi sto fast i Sarpsborg og jeg gikk og handlet i en kiosk for meg og min eldre bror med kone som kom i bilen bak.
på den tiden jeg handlet hadde bilene flyttet seg 10-12 meter.. vi snakket om dette sist sommer da vi mimret litt om hytta og vi fant ut at vi hadde nok brukt nærmere 2,5-3 timer på Sarpsborg den gangen, kan jo ha vært en ulykke eller noe også men på den tiden fikk man jo ikke greie på slikt uten videre.

Køkjøring med kjøretøy fra 60-70tallet var jo en historie for seg selv-clutcher som svei seg og biler som kokte var jo helt naturlig. :lol:

At det er køer i dagens samfunn med den økte bilbruken er jo naturlig men det har jo vært en utbedring av veistandarden og kapasiteten i store deler av landet.
Selv om jeg stusser litt på hvor de setter inn midlene.
Men takk for at det finnes alternativer til de kjedelige motorveiene fortsatt.

Appropo kø:
Vannet står i kø for å komme seg i havet nå også- Ved Mjødalen bro ovenfor Drammen så går det 1500 kubikkmeter pr sekund nå...

kikket ved Kaggefoss i Snarumselva i går og der kom det ei jolle med vannet-den overlevde ikke turen ned fossen gitt-så bare et par biter med flyteskum som spratt rundt.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Bikeridr »

Mimretråd plutselig, dette :)

Det jeg husker best fra ferie var fergekøer. På 70-tallet bodde Bestemor utenfor Hamar og nesten hver ferie ble det pakket ned en såkalt piknikkoffert, noe liknende som denne
Videre ble det pakket 2 stk kofferter med klær, mine og Pappa sine klær i én koffert og min søsters og Mammas klær i den andre. Husteltet i datidens moderne bomullsutgave ble plassert i baksetet mellom oss barn. Dette fungerte utmerket som demilitarisert sone på langtur ;-)
Ja, og bilen, det var en 1970 Ford Escort 1100 med trommelbremser rund baut. Ok, så er det to ting jeg husker; fergekøene, de kunne være både 4 og 5 timer lange. Før var det 2 ferger på Hamarøya. Nå er det (heldigvis) bare én. Fergestrekningen som er igjen har også fått en mye større ferge. Før virket det som om de rodde over én og én bil.
Neste som jeg husker, og som sikkert fremsto som et mareritt for Pappa var det mest grusomme uttrykket man kunne høre når man *akkurat nettopp* har klart å få det 45hk sterke "lynet" opp i nesten 3-sifret fart og passert et vogntog, noe som krevde ca halve distansen mellom Mosjøen og Trondheim; nemlig dette: "Æ vil tisse!"
Det var endel ganger Pappa sto med tårevåte øyne og bare måtte se vogntoget drønne forbi når vi sto på en utkjøring med ei barneræv på huk ute i skogholtet..
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Køer på ferietur? Nei........ Det var det lite av når vi skulle til Moster. Litt tettere trafikk noen steder i Telemark og på Haukeli når vi skulle bortover. På hjemveien var det vel langs Sørfjorden og Hardangerfjorden som det kunne være det. Var ett unntak en gang vi skulle hjem. Da brukte vi nesten halvannen time opp Måbødalen. Det skyldtes et par turbusser og en lettere sjokket danske som møtte hverandre oppe i et av de smaleste partiene. Dette var i -78 eller -79 for jeg hadde ikke førarløyve enda. Da stod trafikken bom stille i begge retninger til noen fikk flyttet nok biler slik at bussene kom seg opp dalen. Tok jo en stund før resten av køen fikk kjørt og selvsagt hadde vi med oss en kamerat av søskenbarnet mitt som måtte rekke toget på Geilo. Det gikk med knappest mulig margin, for når han hadde kommet seg inn på toget blåste konduktøren i fløyta og flagget dem av gåre. Jo, det var en gang 2-3 år før, men da var det ikke kø. Da var det ett digert flak av en Amcar som heftet O! Store! langs Åkrafjorden. Gamleveien der var beryktet og forbikjøringsmulighetene veldig få. Dette droget av en bil kjøre i 80 de få stedene der veien var sånn ca. rett og 50-60 i svingene. For dem som vet hvordan den veien var så er det lett å regne seg til hvor sakte det gikk. O! Store! tittet oftere og oftere på klokka jo lenger vi kom utover. Han fikk dårligere og dårligere tid til å rekke siste ferga fra Valevåg til Mosterhamn. Da vi endelig kom dit veien og Åkrafjorden skiller lag var det en mulighet. Da havnet girstanga i 3 og høyre pedal i bånn. Selv om italieneren hadde ferielass heftet ikke det nevneverdig. En kombinasjon av twincam 4-er og dobbel Weber fikset det. Resten av turen gikk i fartsgrensa + moms og vi rakk ferga. Har funnet bilde av nøyaktig maken til O! Store!s italienske kjøyregreie;
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

Nærmere side 400 for hver dag,Desmo !! Gratulerer !! ... :smt113
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Driver og reiser til Gjøvik et par dager i uka. Har jo begynt på prosessen med å finne annet arbeid. Å fortsette som montør hos Tokvam A/S er dødfødt for da er det kanskje snakk om uker i deltidsarbeide før jeg er tilbake der jeg var i vinter. Så da er jeg hos Hapro som driver og vurderer arbeidsevnen til slike utskudd som meg. Nå i børjan er det jo å skrive opplysninger om utdannelse, arbeiderfaring og eventuelle ønsker om nytt arbeid. Så er det opp til Hapro og NAV i samarbeid å finne ut om jeg trenger noe kurs eller arbeidsutprøving for å heve kompetansen som NAV-svadaen kaller det. Og så kan jeg få hjelp til å komme i kontakt med arbeidsgivere, hjelp til å skrive CV (Det trenger jeg virkelig. For det var ikke oppfunnet da jeg begynte som læregutt i RA) og andre ting rundt det å søke nytt arbeid. Så da får vi nå se.......
Tok en tur innom GMS i dag for å se om de hadde noe spennende. Det var magre greier for dem har jo sluttet å selge Motosykler. Har bare slike "Made in"-ting på to hjul. Vel, det var ett unntak. Det var til gjengjeld så sært at jeg nesten fikk lyst på den "østerrikske svensken". Kunne nok venne meg til det aller meste med den unntatt skiltholderen. Disse plastkonstruksjonene som sitter festet i svingarmen er virkelig fæslige i mine øyne. 400 endunker har jeg hatt før og den var helt typisk kjedelig japansk men fungerte greit. Hvis en ikke skulle kjøre mer enn et par mil om gangen på asfalt. For setet på DR-Z'en var nesten som en 2"X4" med skaitrekk. Denne her så ut til å være vennligere mot sluttstykket. Får se om jeg tar med ryggskinne, jakke, hansker og hjelm en gang når jeg er på Gjøvik likevel og sjekker ut raringen.
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by ArcticTiger »

Muligens mer puff i denna enn DRZen du hadde :-k
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

ArcticTiger wrote:Muligens mer puff i denna enn DRZen du hadde :-k
Jeg lette litt etter tekniske data på begge for jeg har jo selvsagt glemt de for DR-Z. Og de er nokså like. Svartpilen har 43 mot 39 hk og er litt over 10 kg tyngre. Så det er vel dødt løp. Men den har jo en annen utveksling siden Huskyen er en sånn "scrambler" og DR-Z er offroader. Og når det gjelder setehøyden blir det som å sitte 1. etasje kontra 2. og kjøre. Var jo 94 cm setehøyde på DR-Z. Og Svartpilen er laget for å passe A2 reglene som er i dag. Da jeg kjøpte DR-Z ble jeg spurt om jeg hadde førerkort for den, siden den hadde mer hk enn A2 reglene tillot i -04. "Hatt A sea -82, je" fikk unge Øyhus på GMS vite.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

Har hatt fint vær ei god stund,Charlottenbergtur 17 mai med bil...proppfullt av nordmenn...få MCer sikkert grunnet dårlig vær fra morgenen...
Får håpe det blir noen turer framover,men mor er liggende på sjukehjemmet så en får ta en dag av gangen... [-o<
og GOD PINSE til alle kjenninger her i Desmoland !! :smt008
Flattop
Posts: 228
Joined: 22 May 2007 00:16
MC: BMW K 1200 LT 2003
Location: Vegsund, Ã…lesund

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Flattop »

Du godeste!

En salig Lancia Beta.....
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Flattop wrote:Du godeste!

En salig Lancia Beta.....
Yup! Den innledet min interesse for italienske kjøretøy. O! Store! byttet den inn i en Citroën GS Pallas da Saab overtok importen av Lancia. Saabforhandleren på Gjøvik ville ikke selge dem siden de hadde Saab og Mazda på den tiden. Og Fiatforhandleren kunne ikke ta servicer så nærmeste verksted ble på Jørstadmoen ved Lillehammer. Da ville O! Store! ha et kjøretøy som kunne serves på Gjøvik. Klarte vel aldri å tilgi ham å gå fra fyrrig italiener til lam franskmann som var iskald om vinteren når vi kjørte nedover bakker.......
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply