The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
intruder
Posts: 4261
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by intruder »

Artig at onga får noe å drive med ute i frisk luft motfor å sitte inne ved PCen...
Kan vel diskutere hvor frisk luft det er rundt doningen hans da.... :-k
Men som den allsidige karen du er tenker jeg at du Desmo blir mentor og mekkanikker \:D/ eller [-X
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by Desmo »

intruder wrote:Artig at onga får noe å drive med ute i frisk luft motfor å sitte inne ved PCen...
Kan vel diskutere hvor frisk luft det er rundt doningen hans da.... :-k
Men som den allsidige karen du er tenker jeg at du Desmo blir mentor og mekkanikker \:D/ eller [-X
Vi satser på at jeg ikke blir "den j*****a naboen som ikke kan la gutten være i fred". Vil videreføre en praksis fra før min tid som yngstemann i nabolaget; Den som er yngst har fritt leide i alle hus og skal "høgteres" så godt det lar seg gjøre.
Tar sjansen på å legge ut snutten jeg filmet av Martin i går. Pappa'n fikk den alt i går, så da lar vi det gå. Ikke heng dere opp i hjelmen. Gutten bruker en hockeyhjelm til han får vært med og kjøpt en ordentlig hjelm om passer hodet hans. Det var nabo Desmo veldig nøye med å forklare, og far og sønn satte pris på rådet om en crosshjelm til gutten.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by pollti »

Nå er det blitt ånkli greier på regjeringa også ! De vil fremme mopedbiler og tillate 16 åringer å kjøre disse hai tekk doningene. Jeg burde få ny fødselsattest siden jeg nesten å regne som foregangsmann på dette :roll:
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by mekkern »

Ja jeg synes også at dette virker som en fornuftig sak. siden dette da blir et kjøretøy som faktisk kan benyttes hele året.
Og sikrere enn en scooter for "snuppelurer" med kjole og slipperser... :thumleft
User avatar
intruder
Posts: 4261
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by intruder »

For lenge siden hadde vi en nabogutt på 9 år som var veldig opptatt av hopprenn.Jeg lagde ei liste med 25 hoppere,som han "representerte" og hver skulle hoppe tre ganger.I alt 75 hopp :redface .Jeg ropte opp navnet,ropte klart og etterpå var det lengde og stil.
Tok lang tid,jeg var gjennomfrosset mens Johan Sætre med følge gikk svette og fornøyde hjem.
Det var dengang det og itte nå.. :thumleft
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by Desmo »

pollti wrote:Nå er det blitt ånkli greier på regjeringa også ! De vil fremme mopedbiler og tillate 16 åringer å kjøre disse hai tekk doningene. Jeg burde få ny fødselsattest siden jeg nesten å regne som foregangsmann på dette :roll:
EU burde innse at moped (2-og4-hjuls) ikke BARE er bykjøretøy. De kunne ha lov til å gå i 60-70 km/t for ikke å være evige bremseklosser i trafikken. Eller rundingsbøyer..... :roll:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by Desmo »

intruder wrote:For lenge siden hadde vi en nabogutt på 9 år som var veldig opptatt av hopprenn.Jeg lagde ei liste med 25 hoppere,som han "representerte" og hver skulle hoppe tre ganger.I alt 75 hopp :redface .Jeg ropte opp navnet,ropte klart og etterpå var det lengde og stil.
Tok lang tid,jeg var gjennomfrosset mens Johan Sætre med følge gikk svette og fornøyde hjem.
Det var dengang det og itte nå.. :thumleft
Heldigvis er nok motet mindre enn ambisjonene til min små nabo. Han hadde lyst på knattecrosser, men pappa la ned veto siden vanlig tråsykkel ikke mestres enda. Og så er det litt skummelt at det durer. Da må nok hobbypedagog NaboF**N trø til og forklare det indre liv i en to-takter, fire-takter og diesel. Ting som voksne sier og forklarer hvordan virker blir mindre mystiske og farlige. Og da blir det kanskje lettere å behandle farkosten med litt respekt.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

Har ryddet litt gårdsplass og hage i dag. Har ei furu som har fått anselige dimensjoner, og den produserer slike lange mjuke barnåler. Trur floraen heter Sembrafuru. Og så er kontoret litt triveligere, arbeidsklær vasket og litt annet ellers gjort. Og så har jeg brukt Huawei P20 Pro til å ta noen bilder av de modellene jeg liker best. Og som jeg syns jeg har vært heldig med.

Image
Spitfire Mk Vb (FN-B fra 332 (N) Sqn RAF) og HF Mk VII (ON-V)

Image
332 (N) Sqn RAF like etter 8. Mai 1945.

Image
Litt senere etter omlakkering i Norge.

Image
Variasjoner over temaet Spitfire i 1/72 skala. Alle bilder til nå har modeller i den skalaen.

Image
De Havilland DH98 Mosquito T III (Gul trainer) og FB VI (Grå)

Image
North American P-51D Mustang. Mest berømte amerikanske jagerfly fra 2. VK. Det fantes P-51 A/B/C/K/H og fotorekognoserings versjoner. 1/48 . 1/72 og så 1/48 skala igjen.

Image
Et helt feil sett, skulle vært en F-6D og ikke en P-51 D akkurat denne maskinen. F for Fotoreconnaisance.

Image
"Det andre laget" Heinkel He 162 "Salamander" og Focke-Wulf Fw-190 F8.

Image
Spitfire Mk Ia, Mk IXe og FR Mk 24.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Bikeridr »

Artig med slik hobby.
Selv var jeg aldri nok flink, eller hadde tålmodighet til slikt.
Nå er finger/fin-motorikken min parkert en plass i bane rundt Ceres.

Forresten, mulig det er spurt om før og kanskje til og med svart, men..

Har du noen modeller av (eller hva er) "Messerschmidt" og "Stuka"? De er vel hhv tysk og japansk :-k
Ja, og hvilke flymodeller var det som brukte Rolls-Royce Merlin?
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Tommas »

Stuka var en "legendarisk" tysk stupbomber (den med sirenen...). Sikkert flere som smeller opp mer detaljer her om flyet, men bortsett fra det tekniske så var de en veldig interessant del av historien om hvordan tyske styrker brukte flystøtte mye mer aktivt enn noen hadde gjort før for å føre blitzkrieg. Konsentrerte angrep mot sterke forsvarsposisjoner, og direkte kontakt med fremrykkende styrker var en stor forskjell fra "teppebombe"-doktrinen som hang igjen fra første verdenskrig (når det er sagt, det ble gjort det også...).

[youtube][/youtube]
User avatar
intruder
Posts: 4261
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by intruder »

Ja,nå snør det att...for ca seksti år sea var det noe som fikk en opp av senga og ut... :thumleft her skulle det bli andre (snø)boller
Nå fører det en lenger under dyna og grue for måking og strøing...
Akk.. :faen :faen
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

Bikeridr wrote:Artig med slik hobby.
Selv var jeg aldri nok flink, eller hadde tålmodighet til slikt.
Nå er finger/fin-motorikken min parkert en plass i bane rundt Ceres.

Forresten, mulig det er spurt om før og kanskje til og med svart, men..

Har du noen modeller av (eller hva er) "Messerschmidt" og "Stuka"? De er vel hhv tysk og japansk :-k
Ja, og hvilke flymodeller var det som brukte Rolls-Royce Merlin?
Willy Messerschmitt var jo Adolf's favoritt flykonstruktør. Han ble tildelt Bayerische Flugzeug Werke som laget Messerschmitt Bf 109(som ble brukt fra den Spanske Borgerkrigen til 8. Mai 1945). Da Willy ble sjef fikk selskapet navnet Messerschmitt AG og nye Messerschmitt-fly fikk Me som prefiks etter det.

Image
Messerschmitt Bf 109 T-2 og Bf 109 G-6, begge modellene er av fly stasjonert i Norge under krigen. De er i 1/48 skala.


Image
Messerschmitt Bf 109 E-4, i 1/24 skala fra " Battle of Britain "-perioden.

Image
Stuka var tysk, og inspirert av det tyske flygeresset og mesterflygeren Ernst Udet sitt besøk i USA i mellomkrigstiden. STUrzKAmpffluzeug er det tyske navnet på stupbomber. Og Junkers Ju 87 G (I 1/72) og Ju 87 R-2 (I 1/48) er erketyske. Ju 87 G-modellen er av et fly som Oberst Hans-Ulrich Rudel fløy.

Image
Junkers Ju 87 B i 'Afrika Korps' kamuflasje, 1/24 skala.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

intruder wrote:Ja,nå snør det att...for ca seksti år sea var det noe som fikk en opp av senga og ut... :thumleft her skulle det bli andre (snø)boller
Nå fører det en lenger under dyna og grue for måking og strøing...
Akk.. :faen :faen
Regn på Lena. Lena Stasjon (mer enn nedlagt) ligg på 229 moh. Bygninga blir brukt tæl ændre ting å skinnen ær borte.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Bikeridr »

@Desmo.
Takk for gode og opplysende svar :thumleft
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

Bikeridr wrote:@Desmo.
Takk for gode og opplysende svar :thumleft
Gode spørsmål fører til gode svar. Og jeg deler gjerne av min begrensede kunnskap til alle aldersgrupper som spør. Enten det er 6-åringen eller 92-åringen i nabolaget eller andre i mellomsjiktet. ;-) :D :D
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply