The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Jørgen
Posts: 41
Joined: 06 Oct 2015 13:33
Location: Hamar

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Jørgen »

Desmo wrote: Men smiler lykken og en jeg får telefon fra Måsabekkvegen på Hamar skal Neil og Velte-petter hjem om så salgsmeldinger må skrives med påholden penn på selger-delen. Nåværede Scrambler-eier skal få låne den hvis jeg får råd til kjøpe den tilbake siden han er grei mot meg. Men forumisten som bortførte Velte-petter i bytte mot sølvpenger kan vinke farvel til den for evig tid. Hvilke navn som står i gjeldende vognkort og forsikringspapirer er uvesentlig. Jeg regner syklene fortsatt som mine og utlånt mot et visst beløp på ukjent tid...… Og er premien stor nok skal jeg kjøpe flere nye Ducatier og minst en ny Triumph i tillegg. Er gratis å drømme, så da tar jeg i så det monner . :lol: :lol: :lol:
Mens vi venter på telefon fra Måsabekkvegen kan jeg gi deg en liten oppdatering på Ducatien din/min(Alt ettersom).
Etter den forlot Lena har den fått ny komplett clutch(kurv, plater og trykkplate), ny drevpakke, oljetrykksgiver, byttet ut noen boblete radiatorslanger, ny bremse- og clutchvæske, olje og filter, kjølevæske, og sist men ikke minst, tanken er nå lekkasjefri. Byttet først alle slanger og pakninger til ingen nyttet. Snakket tilslutt med Løvaas som kunne fortelle at de har vært borti bensinlekkasjer på Monster med ståltank før, og at det mest sannsynligvis kunne være sprekker rundt braketten som fester tanken til ramma. Det kunne løses på to måter; ny tank, eller sveise rundt braketten og deretter ha på tanksealer - jeg prøvde sistnevnte i vinter og etter 200 mil i sommer tør jeg konkludere med at tanken er tett :)

Er ikke lenger utflytta hamarsing - flyttet tilbake i vår, så skulle lengselen være for stor, er det bare å ta seg over til riktig side, så kan du få se litt på Monsteret ;-)

Image
Jørgen
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Jørgen wrote:
Desmo wrote: Men smiler lykken og en jeg får telefon fra Måsabekkvegen på Hamar skal Neil og Velte-petter hjem om så salgsmeldinger må skrives med påholden penn på selger-delen. Nåværede Scrambler-eier skal få låne den hvis jeg får råd til kjøpe den tilbake siden han er grei mot meg. Men forumisten som bortførte Velte-petter i bytte mot sølvpenger kan vinke farvel til den for evig tid. Hvilke navn som står i gjeldende vognkort og forsikringspapirer er uvesentlig. Jeg regner syklene fortsatt som mine og utlånt mot et visst beløp på ukjent tid...… Og er premien stor nok skal jeg kjøpe flere nye Ducatier og minst en ny Triumph i tillegg. Er gratis å drømme, så da tar jeg i så det monner . :lol: :lol: :lol:
Mens vi venter på telefon fra Måsabekkvegen kan jeg gi deg en liten oppdatering på Ducatien din/min(Alt ettersom).
Etter den forlot Lena har den fått ny komplett clutch(kurv, plater og trykkplate), ny drevpakke, oljetrykksgiver, byttet ut noen boblete radiatorslanger, ny bremse- og clutchvæske, olje og filter, kjølevæske, og sist men ikke minst, tanken er nå lekkasjefri. Byttet først alle slanger og pakninger til ingen nyttet. Snakket tilslutt med Løvaas som kunne fortelle at de har vært borti bensinlekkasjer på Monster med ståltank før, og at det mest sannsynligvis kunne være sprekker rundt braketten som fester tanken til ramma. Det kunne løses på to måter; ny tank, eller sveise rundt braketten og deretter ha på tanksealer - jeg prøvde sistnevnte i vinter og etter 200 mil i sommer tør jeg konkludere med at tanken er tett :)

Er ikke lenger utflytta hamarsing - flyttet tilbake i vår, så skulle lengselen være for stor, er det bare å ta seg over til riktig side, så kan du få se litt på Monsteret ;-)

Image
Godt å høre at du tar vare på gromsykkelen! Ja, så lenge jeg puster for egen hjelp er den min, uansett hvilket navn som er skrevet i vognkortet. Men du er trygg enn så lenge, så du må fortsette å stelle godt med Velte-petter for meg. Artig å høre at dere har kommet tilbake til Folkeskikken. Selvsagt er det enklere for deg å oppdage ting som jeg burde å fikset. Jeg hadde den så lenge og forfall er gradvis.... Om jeg ikke husker helt feil, så ble clutch og drevpakke nevnt da du og senior var her i fjor? Har du fått pyntet ramma under tanken, der lakken var misfarget? Så da må jeg nok satse på en høyere premiesum, skjønner jeg. ;-)
Jeg har jo sunket enda dypere i gjeldsmyra enn i fjor. Det skyldtes at jeg ble nødt om å skifte fra oljefyr til luft/vann varmepumpe. Det var lå i kortene at jeg måtte gjøre det en gang etter 2020 uansett. Men det ble en total kostnad på godt og vel 160.000,- for den morroa…. Enovatilskuddet på inntil 50.000,- for den jobben ville ha gjort litt. Men siden jeg ble frarådet å montere separat strømmåler til 16.000,-, som må skiftes hvert 5. år uten å få tilskudd til det, fikk jeg 30.000,- utbetalt totalt. Men alle monner drar når en mottar arbeidsavklaringspenger fra NAV. Er inne i 2.runde med dem etter at den råtne kroppen har sagt stopp igjen til videre arbeid der jeg var ansatt. Nå er målet for NAV å finne ut hvilken grad av uføretrygd som blir nødvendig for at jeg skal klare meg med penger til nødvendigheter. Så nå ser jeg på MC som ren luksus som er utenfor rekkevidde for meg. Du har kanskje skummet gjennom bloggen, og fått med deg at jeg er "barnevakt" for Neil om dagen? Så det er ikke bare elendighet. Men vi skal til GMS på torsdagmorran for å få fikset forhjulet hans. Eikene må strammes og hjulet rettes opp. Har egentlig ikke råd til det, men Neil var rett og slett farlig å kjøre i den tilstanden han var i da jeg fikk låne ham..... Og han Harley-eieren som kjøpte ham og solgte videre til halvbroren sin er ikke vant til MC med kjøreegenskaper.... Er ikke så dreven halvbroren heller, så for hans del tar jeg kostnaden. De er så pass gode kamerater av meg begge at jeg tror det er til min fordel å gjøre slik. Men det betyr at nåværende "eier" må vente en eller to dager ekstra med å hente Neil etter han ankommer Oslo Lufthavn, Gardermoen en gang i morgen. Men du har ikke samme privilegier, min gode Jørgen. Selv om jeg fikk det jeg forlangte for Velte-petter av deg da dere hentet i fjor. Så blir du omtalt av meg som "han som bortførte Ducatien min i bytte med sølvpenger" når noen spør etter begge syklene. Det er ikke vondt ment fra min side, bare slik jeg er; En litt vel sær ungkar med spesielle interesser. Til slutt må jeg si at det skjærer fortatt i hjertet å se og høre Ducatier på veiene, og vite at Velte-petter ikke bor i nr.43 lenger. FAEN! Ser jo nesten ikke tastatur og pc-skjerm lenger så jeg får skrevet dette. Ja,jeg sitter her og griner! Så jeg har veldig blandede følelser for Jørgen akkurat nå. :redface :redface :redface

PS! Du kunne nå i det minste ha sladdet regnummeret på bildet...….. Gud og herrmann trenger ikke å lese det, selv om Velte-petter er rimelig unik. ;-)
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by knutk »

Desmo wrote: …..
Men siden jeg ble frarådet å montere separat strømmåler til 16.000,-, som må skiftes hvert 5. år uten å få tilskudd til det, fikk jeg 30.000,- utbetalt totalt.
Kanskje litt sent å nevne det nå.
Da jeg monterte anlegget mitt hadde varmepumpa innebygget måler som telte driftstiden.
Dette var ikke godt nok for Enova, og skulle jeg kvalifisere for tilskudd måtte jeg ha en måler som registrerte akkumulert forbruk i kilowatt.
Da dro jeg på Clas Ohlson og kjøpte denne. Sendte kopi av kvitteringen for måleren samt kopi av brukermanualen. Det økte tilskuddet med kr 10 000:
https://www.clasohlson.com/no/Efergy-e2 ... r-/36-4500

Den monteres ved at den batteridrevne senderen kobles til nettet ved å sette på tre klyper som klipses utenpå ledningen for respektive faser som leder fra sikringen til varmepumpa. Forbruket registreres i den trådløse mottageren som også går på batteri. Batteriene holder i flere måneder (hhv AA og AAA).

Om man ikke gidder å kjøpe batteri kan denne benyttes:
https://www.clasohlson.com/no/3-fase-st ... r365337000
Den kobles på en DIN-skinne i sikringsskapet og registrerer på samme måte som den trådløse. Men da må man lede kabelen fra sikringen, via måler og videre til Varmepumpa.
Ingen av de nevnte målere har begrenset levetid...
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

knutk wrote:
Desmo wrote: …..
Men siden jeg ble frarådet å montere separat strømmåler til 16.000,-, som må skiftes hvert 5. år uten å få tilskudd til det, fikk jeg 30.000,- utbetalt totalt.
Kanskje litt sent å nevne det nå.
Da jeg monterte anlegget mitt hadde varmepumpa innebygget måler som telte driftstiden.
Dette var ikke godt nok for Enova, og skulle jeg kvalifisere for tilskudd måtte jeg ha en måler som registrerte akkumulert forbruk i kilowatt.
Da dro jeg på Clas Ohlson og kjøpte denne. Sendte kopi av kvitteringen for måleren samt kopi av brukermanualen. Det økte tilskuddet med kr 10 000:
https://www.clasohlson.com/no/Efergy-e2 ... r-/36-4500

Den monteres ved at den batteridrevne senderen kobles til nettet ved å sette på tre klyper som klipses utenpå ledningen for respektive faser som leder fra sikringen til varmepumpa. Forbruket registreres i den trådløse mottageren som også går på batteri. Batteriene holder i flere måneder (hhv AA og AAA).

Om man ikke gidder å kjøpe batteri kan denne benyttes:
https://www.clasohlson.com/no/3-fase-st ... r365337000
Den kobles på en DIN-skinne i sikringsskapet og registrerer på samme måte som den trådløse. Men da må man lede kabelen fra sikringen, via måler og videre til Varmepumpa.
Ingen av de nevnte målere har begrenset levetid...
Sent og sent...… Får tenke litt på det, og sjekke med Enova om de godtar løsningen i etterkant. Må skru løs en plate som dekker ledninger og automater til kursene i det nye sikringsskapet for varmeanlegget. Holder det å skru av hovedbryteren i skapet for å kunne drive trygt når den trådløse skal installeres? For den andre typen virket installasjonen for omfattende for meg. Lenge siden jeg koblet pls, endebrytere, trykkvakter og koblingsboks på "brettet" med hydraulikk-sylindere som skulle gå en oppgitt syklus da fagprøva ble avlagt i 1988, vet du. Har fagbrev som Automatiseringsmekaniker fra den gang Raufoss Ammunisjonsfabrikker AS. ;-)
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by knutk »

Desmo wrote: Sent og sent...… Får tenke litt på det, og sjekke med Enova om de godtar løsningen i etterkant. Må skru løs en plate som dekker ledninger og automater til kursene i det nye sikringsskapet for varmeanlegget. Holder det å skru av hovedbryteren i skapet for å kunne drive trygt når den trådløse skal installeres? For den andre typen virket installasjonen for omfattende for meg.)
Nå skal jeg trå varsomt, fordi jeg kjenner ikke til hvordan ditt sikringskap er organisert.
Hovedbryter skal være første leddet av strømførende ledninger som kommer inn til sikringskapet. Kablene inn til hovedbryter går greieste vei til hovedsikring og skal være isolert. Så: Ja, det burde holde å skru av hovedbryter for utføring av det aller meste av arbeid i sikringskapet. Men med mindre du har helt klart for deg hva som er strømførende kabler før og etter hovedbryter anbefaler jeg at du får hjelp.

Om gamle kunnskaper kommer sigende tilbake, kan jeg tilføye at alternative strømmåler som monteres på DIN-skinne ikke er en komplisert affære å koble til.
Normalt er automatsikringene koblet slik at strøm-inn blir ført inn i bunnen og strøm-ut på toppen (de fleste skapene tar kablingen ut i toppen).

Kobling av ekstra-måler gjøres enkelt og greit ved at man kobler ledningen som går fra sikringen til varmepumpen over til bunnen av måler, tre faser, Man benytter tre små enkeltledere (6mm2 eller 10mm2, beroende på størrelsen på sikringen), disse kobles fra uttaket på toppen av sikringen og kobles til inntaket på toppen av strømmåler. I tillegg jordes strømmåler, og her er det viktig at jordingsledningen har samme dimensjon som de andre kablene.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

knutk wrote:
Desmo wrote: Sent og sent...… Får tenke litt på det, og sjekke med Enova om de godtar løsningen i etterkant. Må skru løs en plate som dekker ledninger og automater til kursene i det nye sikringsskapet for varmeanlegget. Holder det å skru av hovedbryteren i skapet for å kunne drive trygt når den trådløse skal installeres? For den andre typen virket installasjonen for omfattende for meg.)
Nå skal jeg trå varsomt, fordi jeg kjenner ikke til hvordan ditt sikringskap er organisert.
Hovedbryter skal være første leddet av strømførende ledninger som kommer inn til sikringskapet. Kablene inn til hovedbryter går greieste vei til hovedsikring og skal være isolert. Så: Ja, det burde holde å skru av hovedbryter for utføring av det aller meste av arbeid i sikringskapet. Men med mindre du har helt klart for deg hva som er strømførende kabler før og etter hovedbryter anbefaler jeg at du får hjelp.

Om gamle kunnskaper kommer sigende tilbake, kan jeg tilføye at alternative strømmåler som monteres på DIN-skinne ikke er en komplisert affære å koble til.
Normalt er automatsikringene koblet slik at strøm-inn blir ført inn i bunnen og strøm-ut på toppen (de fleste skapene tar kablingen ut i toppen).

Kobling av ekstra-måler gjøres enkelt og greit ved at man kobler ledningen som går fra sikringen til varmepumpen over til bunnen av måler, tre faser, Man benytter tre små enkeltledere (6mm2 eller 10mm2, beroende på størrelsen på sikringen), disse kobles fra uttaket på toppen av sikringen og kobles til inntaket på toppen av strømmåler. I tillegg jordes strømmåler, og her er det viktig at jordingsledningen har samme dimensjon som de andre kablene.
Var ikke meningen å bruke deg som konsulent i dette spørsmålet, knutk! ;-) Men dette hva jeg ser når jeg åpner døra på sikringsskapet mitt;
Image
Image

Og så kan du svare, eller ikke, etter hva som er mest fornuftig for deg. Jeg er glad for tipset jeg alt har fått. Mailet Enova med noen spørsmål etter å ha lest innlegget ditt. Dette for å få klarhet i hva Enova forlanger av dokumentasjon osv. Har fått høre at dem er veldig nøye på at deres retningslinjer for utbetaling av støtte blir fulgt. Og så går vel saksbehandlingen raskere også på den måten?
:-k
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by knutk »

Desmo wrote:
knutk wrote:
Desmo wrote: Sent og sent...… Får tenke litt på det, og sjekke med Enova om de godtar løsningen i etterkant. Må skru løs en plate som dekker ledninger og automater til kursene i det nye sikringsskapet for varmeanlegget. Holder det å skru av hovedbryteren i skapet for å kunne drive trygt når den trådløse skal installeres? For den andre typen virket installasjonen for omfattende for meg.)
Nå skal jeg trå varsomt, fordi jeg kjenner ikke til hvordan ditt sikringskap er organisert.
Hovedbryter skal være første leddet av strømførende ledninger som kommer inn til sikringskapet. Kablene inn til hovedbryter går greieste vei til hovedsikring og skal være isolert. Så: Ja, det burde holde å skru av hovedbryter for utføring av det aller meste av arbeid i sikringskapet. Men med mindre du har helt klart for deg hva som er strømførende kabler før og etter hovedbryter anbefaler jeg at du får hjelp.

Om gamle kunnskaper kommer sigende tilbake, kan jeg tilføye at alternative strømmåler som monteres på DIN-skinne ikke er en komplisert affære å koble til.
Normalt er automatsikringene koblet slik at strøm-inn blir ført inn i bunnen og strøm-ut på toppen (de fleste skapene tar kablingen ut i toppen).

Kobling av ekstra-måler gjøres enkelt og greit ved at man kobler ledningen som går fra sikringen til varmepumpen over til bunnen av måler, tre faser, Man benytter tre små enkeltledere (6mm2 eller 10mm2, beroende på størrelsen på sikringen), disse kobles fra uttaket på toppen av sikringen og kobles til inntaket på toppen av strømmåler. I tillegg jordes strømmåler, og her er det viktig at jordingsledningen har samme dimensjon som de andre kablene.
Var ikke meningen å bruke deg som konsulent i dette spørsmålet, knutk! ;-) Men dette hva jeg ser når jeg åpner døra på sikringsskapet mitt;
Image
Image

Og så kan du svare, eller ikke, etter hva som er mest fornuftig for deg. Jeg er glad for tipset jeg alt har fått. Mailet Enova med noen spørsmål etter å ha lest innlegget ditt. Dette for å få klarhet i hva Enova forlanger av dokumentasjon osv. Har fått høre at dem er veldig nøye på at deres retningslinjer for utbetaling av støtte blir fulgt. Og så går vel saksbehandlingen raskere også på den måten?
:-k
Er nok lurt å "spille på lag" med Enova. Mitt inntrykk er at de har blitt litt løsere i snippen de senere årene, og selv har jeg opplevd dem som veldig hjelpsomme, men hver gang har det tatt lang tid å få svar. Virker ikke som de saler og rir samme dag, trolig er en mer nærliggende forklaring at de har mye å gjøre...

Ut ifra bildene tolker jeg det slik at dette er sikringskap for kun varmepumpe + tilbehør, og at der eksisterer et skap til for resten av huset, så alt jeg skriver videre baserer seg på det.

Kursene i skapet fordeler strømmen til de ulike forbrukerne i varmesystemet, så som varmepumpe, ekstra støttevarme samt varmtvannsbeholder.

Dette er alle forbrukere som er påvirket av varmepumpa, og en strøm-måler burde fange opp alle sammen.
Det naturlige da er å tappe avlesingen fra strømmen som går gjennom hovedbryter.

Om du tar av dekslene vil der muligens gå en samleskinne som fordeler strømmen fra hovedbryter og føder alle sikringene i rad og rekke.
Den nederste rekken trenger man ikke å blande inn i dette.

Om dette hadde vært mitt skap, og Enova aksepterte det, ville jeg gått for måleren som monteres i sikringskap. Jeg ville ha skyvd sikring 2-5 til høyre og satt måleren mellom hovedbryter og sikring nr 2 (nummerlappene over hver sikring kan normalt flyttes på).
Videre ville jeg da koblet "Inn" strømmen i måler til "Ut" polene på hovedbryter. Ut fra strøm-måler ville jeg sett på muligheten for å koble eventuell strømskinne som føder sikringene til utgangen på strøm-måleren. Om det ikke går, benyttet en kabel som føder sikring #2 og latt strømskinne derifra føde de andre sikringene. I henhold til skriften på lappene er der benyttet 16mm2 kabel til strømmåler, og da vil det være naturlig å benytte samme dimensjon videre gjennom strøm-måler.

I min beskrivelse nå er der en del løse antagelser, da hver elektriker har sin egen måte og løse oppgavene på. Om man benytter skinne til sikringene eller ledninger er begge deler funksjonelt, jeg bare antar at de ville benyttet skinne siden det er raskest og mest elegant.

Jeg vil også presisere at jeg ikke har autirisasjon som elektriker, så om noen fagfolk sier noe annet enn hva jeg skriver så har de sikkert rett :-)

Det er ikke vanskelig å koble det ovennevnte, men der ligger noen feller, så om man ikke er helt sikker på hvordan man skal gjøre det er det tryggest å søke om hjelp. Dog vil en elektrikker ikke benytte mer enn en time eller to for å koble opp en måler, så Enova tilskuddet på 10K burde rekke lenge.

Hva er så poenget med strøm-måleren?

Jeg innbiller meg at Enova ser det som et middel til bevisstgjøring som i neste omgang bidrar til at forbrukeren bruker strømmen smartere (= reduserer sløsing) og de ser et langsiktig sparingspotensiale (trur eg).

Den trådløse måleren sa du?
Koble den til inngangen til hovedbryter(eller utgangen, med mindre den er koblet til en skinne). Bare husk at inngangen er strømførende.
Men kanskje fødes dette sikringskapet fra husets hovedskap, og at den enten har en mastersikring i det andre skapet eller koblet via det andre skapets hovedbryter. I så fall gjøres hele varmepumpeskapet strømløst via hovedskapet.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

knutk wrote: Er nok lurt å "spille på lag" med Enova. Mitt inntrykk er at de har blitt litt løsere i snippen de senere årene, og selv har jeg opplevd dem som veldig hjelpsomme, men hver gang har det tatt lang tid å få svar. Virker ikke som de saler og rir samme dag, trolig er en mer nærliggende forklaring at de har mye å gjøre...

Ut ifra bildene tolker jeg det slik at dette er sikringskap for kun varmepumpe + tilbehør, og at der eksisterer et skap til for resten av huset, så alt jeg skriver videre baserer seg på det.

Kursene i skapet fordeler strømmen til de ulike forbrukerne i varmesystemet, så som varmepumpe, ekstra støttevarme samt varmtvannsbeholder.

Dette er alle forbrukere som er påvirket av varmepumpa, og en strøm-måler burde fange opp alle sammen.
Det naturlige da er å tappe avlesingen fra strømmen som går gjennom hovedbryter.


Men kanskje fødes dette sikringskapet fra husets hovedskap, og at den enten har en mastersikring i det andre skapet eller koblet via det andre skapets hovedbryter. I så fall gjøres hele varmepumpeskapet strømløst via hovedskapet.
Selvsagt! Glemte i farten å nevne at el-anlegget er akkurat slik du antar. Hovedskap på veggen ved loftstrappa. Huset er 58-modell med gradvis oppgradert og forbedret sikringsskap med automater, jordfeilbryter og overspenningsvern. Antall kurser er øket i forhold til det opprinnelige.

Edit;
Oi, så uaktuelt dette ble etter å ha lest svaret fra Enova. De betaler ikke ut støtte til ettermonert energimåler. Den måtte vært med i resten av installasjonsarbeidet var svaret jeg fikk. Om jeg hadde vært klar over dette da jeg hadde gutta fra Din Elektriker, Toten her for å gjøre jobben med selve varmepumpa. Da skulle jeg kanskje være god til å overtale dem, hvis de skulle installere energimåler kjøpt hos Clas'ern for meg. Da hadde jeg nok blitt nødt om å kjøpe den av dem og da ville nok prisen blitt en ganske annen enn for Clas'er-måler...… :-k "Nå er jo det for sent, for sent til verdens ende..." Usj, at jeg ikke undersøkte litt mer rundt dette da installasjonen ble gjort. Kanskje det ikke hadde blitt så dyrt som rørmokkeren påstod..... :roll:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

I går inntraff den store katastrofen i Vestefold, det var på grensen til tragedie :shock: Handle kurven på el sykkelen til HG bestemte seg for at det var på tide å oppløse seg så det ble en mini Challenger hendelse med øl bokser trillende rundt på sykkelstia :-s Ånkli ille men HG hadde grei løsning, hun har nå konfiskert den nye el sykkelen min :roll: Sånt knekker ikke meg så Ræva bilen triller snart nordover i lende for å kjøpe ny øl kurv. :thumleft
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by knutk »

Desmo wrote:
knutk wrote: Er nok lurt å "spille på lag" med Enova. Mitt inntrykk er at de har blitt litt løsere i snippen de senere årene, og selv har jeg opplevd dem som veldig hjelpsomme, men hver gang har det tatt lang tid å få svar. Virker ikke som de saler og rir samme dag, trolig er en mer nærliggende forklaring at de har mye å gjøre...

Ut ifra bildene tolker jeg det slik at dette er sikringskap for kun varmepumpe + tilbehør, og at der eksisterer et skap til for resten av huset, så alt jeg skriver videre baserer seg på det.

Kursene i skapet fordeler strømmen til de ulike forbrukerne i varmesystemet, så som varmepumpe, ekstra støttevarme samt varmtvannsbeholder.

Dette er alle forbrukere som er påvirket av varmepumpa, og en strøm-måler burde fange opp alle sammen.
Det naturlige da er å tappe avlesingen fra strømmen som går gjennom hovedbryter.


Men kanskje fødes dette sikringskapet fra husets hovedskap, og at den enten har en mastersikring i det andre skapet eller koblet via det andre skapets hovedbryter. I så fall gjøres hele varmepumpeskapet strømløst via hovedskapet.
Selvsagt! Glemte i farten å nevne at el-anlegget er akkurat slik du antar. Hovedskap på veggen ved loftstrappa. Huset er 58-modell med gradvis oppgradert og forbedret sikringsskap med automater, jordfeilbryter og overspenningsvern. Antall kurser er øket i forhold til det opprinnelige.

Edit;
Oi, så uaktuelt dette ble etter å ha lest svaret fra Enova. De betaler ikke ut støtte til ettermonert energimåler. Den måtte vært med i resten av installasjonsarbeidet var svaret jeg fikk. Om jeg hadde vært klar over dette da jeg hadde gutta fra Din Elektriker, Toten her for å gjøre jobben med selve varmepumpa. Da skulle jeg kanskje være god til å overtale dem, hvis de skulle installere energimåler kjøpt hos Clas'ern for meg. Da hadde jeg nok blitt nødt om å kjøpe den av dem og da ville nok prisen blitt en ganske annen enn for Clas'er-måler...… :-k "Nå er jo det for sent, for sent til verdens ende..." Usj, at jeg ikke undersøkte litt mer rundt dette da installasjonen ble gjort. Kanskje det ikke hadde blitt så dyrt som rørmokkeren påstod..... :roll:
Kan virke som om toget har forlatt stasjonen ja. :(
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

knutk wrote:
Kan virke som om toget har forlatt stasjonen ja. :(
Vel-vel, shit happens. Så da er det bare å legge bak seg. Dette er nå ikke så frustrerende å oppdage når det er for sent for noe som da jeg somlet med å fornye Klasse C1. Siden jeg ble innehaver av Klasse B i September, 1981 hadde jeg automatisk Klasse C1 da den ble innført. Fikk jo med meg at det også medførte krav til regelmessige legeattester og fornyelse av førerkortklassen. Dette gikk helt knirkefritt med alt sammen til i 2016, da det var på tide å fornye. Sjekket datoen som Klasse C1 utløp for min del rett etter nyttår -16, for jeg visste at en gang i løpet av året måtte jeg levere legeerklæring. Litt usikker på om det var i April eller Mai, men når tiden nærmet seg var jo dette mer enn glemt. Og innskytelsen til å sjekke på ny kom før ferien, altså etter utløpsdato. Jeg var ikke klar over fristen på et år etter utløpsdato som gjør mulig å fornye Klasse C1 på "overtid". Så jeg tenkte; Vel, dette var dumt. Men jeg har fått mindre og mindre behov for å ha Klasse C1,så..... Og selvsagt gikk det over ett år etter den fristens utløpsdato før jeg ble fortalt ordningen. :roll: :roll: :roll: Genuint "D'OH!"-tilfelle m.a.o. :redface :redface :redface
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Thi-hi! En sjelden gang går ting min vei for en kort periode. Traff han som egentlig skal ha Neil i sin varetekt da jeg var en liten handletur nede i asfaltørkenen rundt Narumsgården., Der nede hadde kvikksølvet klatret over 30-streken, de sedvanlige 2 gradene mer enn øverst i Lenagata. Lurte på når han var ferdig på arbeid om dagen, for vi hadde et tilløp til krangel i går da han insisterte på å betale for verkstedbesøket på GMS. Etter noen runder med; "Jeg skal betale!" - "Nei!", så måtte jeg legge lista på plass; "Neimen, skal vi bli dyktig usams for dette? Ikke tving meg til å vise hvor vrang jeg kan være!". Dette var altså i går. I dag var tonen enkelt og greit gemyttlig. For da jeg fikk vite sånn omtrentlig ETA for postmannen, sa jeg; "Jammen, da kommer jeg opp med Neil etter det." "Kan vi ikke utsette det til lørdag? Jeg får det mer enn travelt nok med å kløyve resten av veden som ligger ute!" "Alt i orden. Huff, så leit.... he-he…. Skamme meg for å si noe sånt!" " Saken den er at jeg vil få gjort meg ferdig med veden som er så passe tørr nå, før regnet som er meldt på lørdag." "Lørdag? …...jo! Nå husker jeg det fra jeg sjekket værmeldinga før i dag." Så rekker postmann-vedsjuk å ordne veden sin og jeg får beholde Neil litt lenger enn først avtalt går vi begge i pluss på dette.
Om yr får rett i sine spådommer på langtidsvarselet får vi +- 28,5mm fra tidlig lørdag ettermiddag til litt utpå morra'n på mandag. Men det blir ikke nok til å sette meg i arbeid, ettersom det ser sånn ut på tomta....
Image
Image
Image
Dette er status quo over mesteparten av Østlandet, så spesielt privilegert er jeg ikke.
Men her i huset er "ladestasjonen" for mennesker off-limits til etter midnatt. Jeg prøver å sove på et rom i loftstetasjens vestre ende. Jeg bruker å vente til dette skjer;
Image
Så er det opp med alle vinduer som lar seg åpne for litt lavere innetemperatur før jeg forsøker å legge meg. Gulvvifta på soverommet er et must, men med huset godt oppvarmet av dagens solsteik kjemper den mot harde odds….
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Grunneier som er for lengst lei av behandlingen utbygger av ny Coop Extra på naboeiendommen parkerer slik når det har vært uanmeldt anleggstrafikk på hans del av privat vei. Den delen er viktig for adkomsten til byggeplass. At det rammer "uskyldige" entreprenører som ikke har god nok informasjon på forhånd gitt av utbygger er meg en liten smule likegyldig..... Må til mer enn en fredspipe hvis jeg skal forlate krigsstien. Fått nok av at disse som driver og bygger tar seg til rette.
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Du må ikke være så sinna Desmo. Når alt er ferdig så får du kort vei til øl disken og det er aldri feil . Jan P. Syse, han vokste opp med hue i barnesenga si der hvor Coop noen år etter barndommen hadde øl disken sin. Og da han var Statsminister så klaget vi til ham på parkeringsplassen utenfor da Coop var utsolgt for Bamsemums. Han ble sjokkert og rystet langt inn i sjelen og lovet øyeblikkelig handling på høyt regjeringsnivå for å løse Bamsemums krisen. Løftet holdt han og kom innom huset vi pusset opp medbringende Bamsemums litt senere, og kommenterte tørt- Jåsså gutter, nå har dere Bamsemums. Whisky har dere nok av ser jeg. =D>
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Du må ikke være så sinna Desmo. Når alt er ferdig så får du kort vei til øl disken og det er aldri feil . Jan P. Syse, han vokste opp med hue i barnesenga si der hvor Coop noen år etter barndommen hadde øl disken sin. Og da han var Statsminister så klaget vi til ham på parkeringsplassen utenfor da Coop var utsolgt for Bamsemums. Han ble sjokkert og rystet langt inn i sjelen og lovet øyeblikkelig handling på høyt regjeringsnivå for å løse Bamsemums krisen. Løftet holdt han og kom innom huset vi pusset opp medbringende Bamsemums litt senere, og kommenterte tørt- Jåsså gutter, nå har dere Bamsemums. Whisky har dere nok av ser jeg. =D>
Og hva er ditt poeng? La meg komme med tilleggsspørsmål: Hvor lett til sinns hadde så Pollti vært om noen hadde kjørt på hans private veistubb eller gårdsplass for den del med en beltegraver uten å henvende seg til hjemmelshaver først? Og om tålmodigheten hadde taklet en reprise?
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply