The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by intruder »

Da min arbeidsp0ass ble nedlagt ble jeg av en representant for NAV bedt om å søke jobber til tross for dårlige nerver og ødelagte håndledd bedt om ikke å nevne dette til evt. arbeidsgiver...Oppfordres til å lyve..
På et møte med et slavefirma ---bemanning---spurte jeg om jeg fikk trygd fra første dag eller ikke.etter et eventuelt jobbvikariat.Det visste ikke nissen.. :roll: :roll:
Tenk å sende noe slikt på et møte med seksti nyoppsagte mennesker..
---Jeg er ny i jobben,sa` n..
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by jhn »

Når det dukker opp diskusjoner om NAV og trygd o.l er det forholdsvis lett å se hvem som vært heldige og berget seg uten sykdommer og skader. De friske ser ofte ut til å tro livet fortsetter som før ... bare at man slipper å jobbe.
Min erfaring er at alle diskusjoner mellom de to gruppene er fullstendig fånyttes.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by knutk »

jhn wrote:Når det dukker opp diskusjoner om NAV og trygd o.l er det forholdsvis lett å se hvem som vært heldige og berget seg uten sykdommer og skader. De friske ser ofte ut til å tro livet fortsetter som før ... bare at man slipper å jobbe.
Min erfaring er at alle diskusjoner mellom de to gruppene er fullstendig fånyttes.

Jeg er villig til å tro på det du sier. Men der finnes også de som har det himla bra på trygd.....(som feks undertegnede)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by ojda »

Beste trikset for å ha det bra på trygd, er vel å være 2 :thumleft

Eller for å si det på en annen måte: Største tabben er å være alene om husholdet :(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by ArcticTiger »

knutk wrote:
jhn wrote:Når det dukker opp diskusjoner om NAV og trygd o.l er det forholdsvis lett å se hvem som vært heldige og berget seg uten sykdommer og skader. De friske ser ofte ut til å tro livet fortsetter som før ... bare at man slipper å jobbe.
Min erfaring er at alle diskusjoner mellom de to gruppene er fullstendig fånyttes.

Jeg er villig til å tro på det du sier. Men der finnes også de som har det himla bra på trygd.....(som feks undertegnede)
Det er 1 år siden jeg ble NAV-pensjonist, det har vært et flott år, det er godt å være pensjonist. Men de 5 åra før det, og "samarbeidet" med NAV, det slitet og nedverdigelsen, det unner jeg ingen. Du skal virkelig være sterk for å ha noe med NAV å gjøre.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by jhn »

ArcticTiger wrote:
knutk wrote:
jhn wrote:Når det dukker opp diskusjoner om NAV og trygd o.l er det forholdsvis lett å se hvem som vært heldige og berget seg uten sykdommer og skader. De friske ser ofte ut til å tro livet fortsetter som før ... bare at man slipper å jobbe.
Min erfaring er at alle diskusjoner mellom de to gruppene er fullstendig fånyttes.

Jeg er villig til å tro på det du sier. Men der finnes også de som har det himla bra på trygd.....(som feks undertegnede)
Det er 1 år siden jeg ble NAV-pensjonist, det har vært et flott år, det er godt å være pensjonist. Men de 5 åra før det, og "samarbeidet" med NAV, det slitet og nedverdigelsen, det unner jeg ingen. Du skal virkelig være sterk for å ha noe med NAV å gjøre.
Ja AT, det er mange som har gått på en smell i møte med NAV.

Om man er bortimot gjeldfri før sykdom/skade, så kan man leve greit. Jeg har det greit ... eller himla bra som knutk sier, og så jobber jeg litt innimellom for ekstra utskeielser.
Men det er altså noen forutsetninger som må være på plass ... ellers så kan det føles himla ugreit, og det er vel det de "velsignede" ikke helt ser
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by tshansen »

mekkern wrote:
tshansen wrote:Dere bor i verdens rikeste land... med de mulighetene som Norge kan by på av goder. Alternativet hadde vært ingen ting :-k Jeg har full forståelse for at det er vanskelig... men er alternativet så mye bedre? :-#
De som ikke har hatt en sak gående i NAV systemet forstår ofte ikke hvor utmattende dette kan være.
Jeg hadde en ulykke på jobb for 13 mnd siden- selv om alle papirer ble sendt inn og leger har uttalt seg så er saken fortsatt ikke klasset som en yrkesskade... jeg slo av en bit av kneskåla i fallet og smertene jeg fikk av dette er visstnok slitasjeskade :lol: dette uttalt av ei saksbehandler i Tromsø jeg aldri har sett eller hatt samtale med...ankesaken har rullet i snart et år og har ikke hørt noe siden august nå...
Hvis jeg hadde fått problemer med å arbeide kan en jo tenke seg hvordan dette hadde gått...og hadde jeg da blitt litt deprimert av dette kan en jo se hvor dette hadde kunne ende..

heldigvis er ikke dette noe som plager meg i det daglige og jeg har heller ikke noe annen interesse av dette enn at jeg vil at ting skal være korrekt hvis jeg senere får problemer med dette kneet.

Så kan en jo si at en skal være glad for at en ikke bare blir dratt rundt hjørnet og skutt...men de landene har en vel heller ikke betalt inn en god porsjon av lønna for å kunne få hjelp hvis en slik situasjon oppstår..Alternativt kunne man betalt forsikring slik andre land praktiserer.
Men vi er nå en gang prisgitt det norske systemet da vi bor her og ikke stiller i klasse med Røkke Hagen og de andre litt godt bemidlede.
Vel, nå har det seg nettopp slik at NAV holdt på å slå meg personlig konkurs noen år tilbake i tid. Jeg har virkelig vært i loopen til NAV mer enn en gang. Samt jeg har nær familie som har jobbet i NAV i mange år, så noe innsikt og erfaring har jeg. Men vi mennesker har veldig lett for å fordømme mørket. Det er ikke enkelt, det skal ikke være enkelt heller. Noen ganger kan det ofte oppleves direkte nedverdigende å måtte forholde seg til en saksbehandler som ikke forstår saken din like godt som du forstår den selv. Men prøv å sett deg i deres stol, prøv å ha x antall personer innom kontoret ditt hver dag som kanskje ikke har like mye rett på den usle støtten som du har. Nei, de er mennesker de også...
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by jhn »

"Det er ikke enkelt, det skal ikke være enkelt heller. Noen ganger kan det ofte oppleves direkte nedverdigende å måtte forholde seg til en saksbehandler som ikke forstår saken din like godt som du forstår den selv. Men prøv å sett deg i deres stol, prøv å ha x antall personer innom kontoret ditt hver dag som kanskje ikke har like mye rett på den usle støtten som du har. Nei, de er mennesker de også..." sier du.
Det blir for enkelt å unnskylde de med at de er bare mennesker. Altfor ofte dreier det seg om kunnskapsløshet og direkte motvilje mot å gjøre en anstendig innsats.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by tshansen »

jhn wrote:"Det er ikke enkelt, det skal ikke være enkelt heller. Noen ganger kan det ofte oppleves direkte nedverdigende å måtte forholde seg til en saksbehandler som ikke forstår saken din like godt som du forstår den selv. Men prøv å sett deg i deres stol, prøv å ha x antall personer innom kontoret ditt hver dag som kanskje ikke har like mye rett på den usle støtten som du har. Nei, de er mennesker de også..." sier du.
Det blir for enkelt å unnskylde de med at de er bare mennesker. Altfor ofte dreier det seg om kunnskapsløshet og direkte motvilje mot å gjøre en anstendig innsats.
Der er sikkert enkeltsaker som verre enn andre, men jeg er ikke helt enig at det alltid går på kunnskapsløshet og direkte motvilje! De har regler de må forholde seg til de også :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by ArcticTiger »

NAV er jo politisk styrt, og de har strenge resultatkrav, akkurat som i en hvilken som helst annen produksjonsbedrift. Det er ikke lett (mulig?) å ta individuelle, menneskelige hensyn da.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by jhn »

tshansen wrote:
jhn wrote:"Det er ikke enkelt, det skal ikke være enkelt heller. Noen ganger kan det ofte oppleves direkte nedverdigende å måtte forholde seg til en saksbehandler som ikke forstår saken din like godt som du forstår den selv. Men prøv å sett deg i deres stol, prøv å ha x antall personer innom kontoret ditt hver dag som kanskje ikke har like mye rett på den usle støtten som du har. Nei, de er mennesker de også..." sier du.
Det blir for enkelt å unnskylde de med at de er bare mennesker. Altfor ofte dreier det seg om kunnskapsløshet og direkte motvilje mot å gjøre en anstendig innsats.
Der er sikkert enkeltsaker som verre enn andre, men jeg er ikke helt enig at det alltid går på kunnskapsløshet og direkte motvilje! De har regler de må forholde seg til de også :-k
Nei, ikke alltid, derfor sa jeg "altfor ofte"
Ja de har regler, men igjen, altfor ofte kan de ikke reglene, og driter i å lete de opp. Du som "kunde" må vite nøyaktig hva du har krav på, og peke på aktuelle lovparagrafene. Det finnes altfor mange eksempler til å kunne kalle det enkeltsaker.
https://www.dinerstatning.no/nyheter/na ... tter-klage
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Har en datter som har vært i NAV systemet og de bare helt lamme ! Jeg hadde innsynsrett i papirene men det ble jeg nektet da jeg forlangte svar. Ikke lange svar, hva gjør vi nå. Også gadd jeg slettes ikke å høre om hvor langt sakbehandleren hadde vært i møkk med NAV og hvordan eiegode NAV hadde fått henne opp igjen. Da jeg ga utrykk for at lidelses historien kunne hun snakke med andre om. Vips så stod Sherrifen der og han måtte være med på alle møter etter det. Han satt der og utenfor så var han like forundret som meg over hvor ånkli vanskelig det er gå klare svar.
De dro henne til retten for småpenger etter NAV sine tåke svar var fulgt. Advokaten jeg tok var skikkelig så det ble frikjennelse under tvil.
I dag er hun daglig leder i mannens sitt firma som driver boligutbygging og takst manns service. Det blei greie på firmaet da hun steppet inn og overraidet gubben. De bygger 4 hus og har sikret kontrakt med kommunen om takst av 380 hus over 3 år og det nok mye penger og jobb og etter barnebarent sine yttringer så er det kjøpt opp tomter i nærområdet og flere bygårder. Akkurat nå er de bare 2 men hun ser etter 2 takstmenn til.
Går an å komme seg ut av NAV systemet men det kreves gøts og mot. Husker bråket om 20 % stilling i møbelbutikk og gubben sleit men hadde bare nok jobb for henne i 3 måneder. Så da blei det å jobbe for han. og siden har det ballet seg på og han jobber for hun. Og vi er proffe barnevakter blitt og godt kjent i barnehager og i lekebutikker.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by intruder »

Tatt meg selv som kunde/bruker vil jeg nok si de ansatte i NAV har noe å stri med,drittpreik...utakknemlighet...ofte alvorlige trusler..

huffameg..

:smt117
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

intruder wrote:Tatt meg selv som kunde/bruker vil jeg nok si de ansatte i NAV har noe å stri med,drittpreik...utakknemlighet...ofte alvorlige trusler..

huffameg..

:smt117
Men hvem er det som møter den enkelte NAV-bruker, om ikke "fotfolket" i det systemet. Jeg har enda til gode å snakke med noen høyere opp i systemet enn en saksbehandler. Folk blir både Herr og Fru Strert i møte med en tungarbeidet og seig masse.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by intruder »

Ja,uansett er ikke dagen den samme uten Desmo...og er ikke over før solen går ned.... :thumleft :thumleft
Post Reply