The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Uansett "riktig" eller "feil" strøm måler så kan ikke problemet være til bekymring for leverandørene for da hadde de tatt grep mye før ! I dag har jeg forresten fått innvilget pangsjon iht NAV men har ikke tenkt å legge opp for det. I all min sløvhet så oppdaget jeg at det ikke ble 5 øre til HG hvis jeg skulle kveile opp beinhaugen og være steindau en morgen. Hadde vært mye bortkastede penger innbetalt for ikke noe så da er det et greit sugerør i NAV kassa til Siv Jensen :roll:
Og kanskje HG kan slutte å forelese om at å trimme rullestoler og rollatorbiler er å mobbe de gamle. Kanke si sånn til en som NAVer vel :evil: Ufin kjærring som krenker gamliser, sånn kan vi ikke ha det i Norge [-X
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Blir du slått ut av varmen Desmo ? Øk væskeinntaket, det hjelper med masse øl for å opprettholde væskebalansen. Føler du deg morrauggen så kutt ut peanøtter og saltholdige varer og drikk mere øl. I sin tid ett godt råd fra Lege Hasse Trassel i Konk før de gikk Plattfot en gang på 70 tallet \:D/ De var ånkli særriøse i Konk og hadde mange gode råd de fikk fra Hasse Trassel.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Blir du slått ut av varmen Desmo ? Øk væskeinntaket, det hjelper med masse øl for å opprettholde væskebalansen. Føler du deg morrauggen så kutt ut peanøtter og saltholdige varer og drikk mere øl. I sin tid ett godt råd fra Lege Hasse Trassel i Konk før de gikk Plattfot en gang på 70 tallet \:D/ De var ånkli særriøse i Konk og hadde mange gode råd de fikk fra Hasse Trassel.
Neida, henger så vidt med enda. Men jeg "bor" i kjelleren til sola gjemmer seg bak folkehøgskolen. Da har en jeg fransk visitt oppe i stua og på loftet der soverommet er. Setter jeg opp gjennomtrekk og da blir det mer levelig etter ei lita stund. Så fort sola går ned går også gradestokken ned til en 18-20 grader i stedet for de nærmere 30 som har vært. "Plenen" blir brun og det bare brer seg. Løvetanna står like big. Å,ja! Det er herlig med sommer som kommer like forsiktig og sakte som ett lynnedslag. Men det går hardt ut over det avkjølte fluidumet jeg har på kjølerommet...…
Kaffetur på Esso'n for litt siden, og det var jo litt artig. 'n Ivar var ute å luftet 851 og kom innom. Alltid en fryd å høre Ducati med karbonpotter og tørrclutch. Det er Bologna-symfonikerne, det.
Image
Image
Viktig å vise fram at de hadde VM-tittel i Superbike.

Var en litt mer beskjeden tohjuling innom også. -83 Zündapp GTS 50 og mopeden er 3 år eldre enn eieren.
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Reiser til Bologna i morgen tidlig og da hadde jeg tenkt meg en tur innom Maranello for å se på Ferrari fabrikken og museet de har der. Alltid moro å se på hva en kjører i drømmene :-s
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Reiser til Bologna i morgen tidlig og da hadde jeg tenkt meg en tur innom Maranello for å se på Ferrari fabrikken og museet de har der. Alltid moro å se på hva en kjører i drømmene :-s
Jaha, det kan nok bli interessant for en som er interessert i slike biler. Personlig er jeg ikke videre for Ferrari verken i historisk eller moderne sammenheng. Min sympati ligger hos en tidligere kjøleutstyrs- og traktorprodusent som eide en Ferrari på slutten av 50- og begynnelsen av 60-tallet. Denne karen var ikke helt fornøyd med bilen og hadde reist til Maranello for å snakke med Enzo om ting han ville foreslå av forbedringer. Enzo Ferrari ga ham klar beskjed om at sportsbiler hadde han ikke greie på så han fikk holde seg til traktorer. Da bestemte Ferruccio Lamborghini seg for å starte bilfabrikk og ta opp konkurransen med Ferrari. Så samme år som jeg så dagens lys, 1963, ble den første bilen med en okse i fronten laget. Nå hører jo Lamborghini til VAG-konsernet og bare det syns jeg er mye bedre enn Fiats deleierskap i Ferrari. :lol: Hvis jeg skulle havne i det området du skal til noen gang ville jeg gjøre en stor omvei rundt Maranello og heller besøke Sant'Agata Bolognese og Borgio Panigale. Altså de VAG-eide bedriftene Lamborghini og Ducati..... ;-)
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Litt moro ble observert ved landing. Lamborgini hadde jobben som Follow Me bil...
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Jeg fikk strålende nyheter fra Squadra om Mini som lever et liv som subsidert bil for fattige døttere . Hun hadde nesten klart å bremse seg igjennom skivene bak :shock: Fasiken meg, det er godt gjort ! Men nå har hun lært, tror jeg. Diskusjonen om nytten av varsling om slitte bremsebelgg lot jeg ligge. Det blir fort for mye.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Jeg fikk strålende nyheter fra Squadra om Mini som lever et liv som subsidert bil for fattige døttere . Hun hadde nesten klart å bremse seg igjennom skivene bak :shock: Fasiken meg, det er godt gjort ! Men nå har hun lært, tror jeg. Diskusjonen om nytten av varsling om slitte bremsebelgg lot jeg ligge. Det blir fort for mye.
2 år går jaggu fort i Vestfold! I Februar skrev du dette i bloggen min etter EUkontroll av kjærra; Målte tykkelsen på bremseskivene og fikk beskjed-dette går men bytt de om 2 år.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Skulle jo ha skrevet noe til Arctic Tiger på søndag, men når teflonet er som det er så sklir ting ut av hukommelsen. Det gjelder hans kommentar til ett bilde i bloggen min i April. AT syns det var for galt at denne elva ikke hadde et kraftverk siden den så slik ut på bildet;
Image

Nå er ting helt annerledes og det takket være tørken som har vært gjennom hele Mai. Ja, det regnet på lørdag, men ei skur på mindre enn 10 minutter teller ikke. Jeg tok ikke bildet på samme sted om søndagen, men det viser likevel tydelig vannføringen i Lenaelva når det er sommerlig. Det er ikke mange kilometrene mellom disse stedene.
Image

Manglende regn og slutt på snøsmeltinga har gjort sitt. Når en tar med at de lokale agrarene som har muligheten forsyner seg av elva så blir det lite vann igjen. De pumper jo opp en god del av elvevannet og bruker det til vanning av åker.....
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Ikke no rart det er høy slitasje på bremsene, de dærre unge har ikke vett nok til å bremse på gira. Det merkelige er egentlig at Minien sliter så hardt på bakbremsene, klossene foran og bak ble byttet samtidig og foran er de fremdeles brukandes mens bakbremsene er ihjælkjørt allerede. Betryggende at Minien har begynt å levere søknad om å bli pollti bil på heltid. :thumleft
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Ikke no rart det er høy slitasje på bremsene, de dærre unge har ikke vett nok til å bremse på gira. Det merkelige er egentlig at Minien sliter så hardt på bakbremsene, klossene foran og bak ble byttet samtidig og foran er de fremdeles brukandes mens bakbremsene er ihjælkjørt allerede. Betryggende at Minien har begynt å levere søknad om å bli pollti bil på heltid. :thumleft
He-he, veeel Pollti……. Du sikter på foten din nå. Hvis ikke frøkna har blitt innprentet de litt finere kjøreteknikker på trafikkskolen er det vel hin grumme faders plikt å fylle ut hullene? Nå har jo ikke jeg noen kunnskap om nevnte ungmøs interesse for kjøretøy så helt bastante uttalelser får utebli. Jeg vet bare hvordan det var med meg selv. Mandag den 23.3.1981 var en dato jeg ventet på med lengsel. Og O! Store! var også forberedt, for da tok jeg rattet for første gang under hans overoppsyn. Det halvåret som fulgte var den hvite fransosen mye ute på veiene med det formål for øye at jeg skulle greie meg med færre kjøretimer hos Hagen Jr. Trafikkskole i august/september. Det virket! For da jeg hadde første kjøretimen skulle jeg kjøre opp Lensbygda slik at kjørelærer Johnsgård kunne få et bilde av mine kjøreferdigheter på en lite traffikert vei. Kom ikke halvveis før ordren; "Snu i første avkjøring. Vi drar til Gjøvik og konsentrerer oss om bykjøring." kom fra høyresetet.
Men nå om dagen syns jeg det er veldig mange som rir bremser altfor lenge før kryss og lignende. Kan jo være at biler med girkasser blir mer og mer borte til fordel for trygdekasse og disse tullete kassene som VW kaller DSG. Da er det vel ikke mulig å bremse på gir på samme måte som med en girkasse? Men likevel bør folk tenke litt på hvordan de bruker bremsene. Kortere og hardere innbremsinger minsker jo sjansen for rust på skivene kontra å bare subbe klossene lett. Og siden salting har blitt normen i stedet for unntaket skiftes det bremseskiver mye oftere enn da veiene ikke var saltet om vinteren.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Må nok ta litt av skylda siden det var jeg som lærte møfrøet å kjøre :-# Men så ble hun sjåførlærer helt av seg selv og da må hun jo lære elevene det elementære som er å bremse på gira, ikke bytte fil i rundkjøring og korrekt bruk av blinklys. Ikke for det, jeg er innmari god på til å gjette hvor folk skal etter at de har kjørt dit :roll: Nå kan hun lære elevene sine at de bør oppsøke verksted når de hører lyden av stål mot stål ved bremsing. Da er det slutt på bremsebelegget og da blir det dyrt selv om skivene koster bare kr 279 pr stk for Mini Mus. Hadde jeg hatt tid så hadde det vært penger spart på jobben og =D>
HG syntes jeg er for mild med henne men møfrøet sliter litt i et overetablert yrke så da støtter jeg henne der jeg kan. Litt privatbil inkl. bremser og lakkering av venste bakdør på bilen hennes og litt ekstra bry da hun punkterte. De moderne bilene har jo ikke jekk og reservehjul... Nødtelefon til pappa så ordnet det seg og. Gratis ble det og tror jeg ? Til gjengjeld så fikk jo en måpende elev innføring i åffer MC er noe en skal ta hensyn til , nytten av blinklys og hvorfor det alltid er vikeplikt når det kommer en Alfa kjørende.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Må nok ta litt av skylda siden det var jeg som lærte møfrøet å kjøre :-# Men så ble hun sjåførlærer helt av seg selv og da må hun jo lære elevene det elementære som er å bremse på gira, ikke bytte fil i rundkjøring og korrekt bruk av blinklys. Ikke for det, jeg er innmari god på til å gjette hvor folk skal etter at de har kjørt dit :roll: Nå kan hun lære elevene sine at de bør oppsøke verksted når de hører lyden av stål mot stål ved bremsing. Da er det slutt på bremsebelegget og da blir det dyrt selv om skivene koster bare kr 279 pr stk for Mini Mus. Hadde jeg hatt tid så hadde det vært penger spart på jobben og =D>
HG syntes jeg er for mild med henne men møfrøet sliter litt i et overetablert yrke så da støtter jeg henne der jeg kan. Litt privatbil inkl. bremser og lakkering av venste bakdør på bilen hennes og litt ekstra bry da hun punkterte. De moderne bilene har jo ikke jekk og reservehjul... Nødtelefon til pappa så ordnet det seg og. Gratis ble det og tror jeg ? Til gjengjeld så fikk jo en måpende elev innføring i åffer MC er noe en skal ta hensyn til , nytten av blinklys og hvorfor det alltid er vikeplikt når det kommer en Alfa kjørende.
Alltid vikeplikt for Alfa? Bør ikke prøves ut foran en sølvgrå Tiguan med JD-skilt. Overhengende fare for ett avtrykk i siden/hekken/fronten på den formastelige av ett VW-merke er da tilstede...….. Mange som ikke er klar over eller har glemt at høyreregelen gjelder på parkeringsplasser. Har holdt mange lynkurs her i distriktet. Gjør det med å vise høyre hånd, nei ikke knyttet eller med finger'n i været. En del av kursdeltagerne har skiftet farge over snippen når de skjønner hva jeg mener. Andre ser bare dumt på meg uten å ha den fjerneste.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Jeg fikk huden full for ikke å stoppe for en el bil som hadde vikeplikt. Der og da innførte jeg Alfa regelen som oppstod i hodet mitt helt plutselig :shock: Akkerat nå slites jeg mellom 2 ting. Skal jeg kjøpe brukt elektrisk rullator med tak,dører og vindusvisker eller en 99 GTV ? HG blir lyn forbannet uansett så det vektlegges ikke.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Jeg fikk huden full for ikke å stoppe for en el bil som hadde vikeplikt. Der og da innførte jeg Alfa regelen som oppstod i hodet mitt helt plutselig :shock: Akkerat nå slites jeg mellom 2 ting. Skal jeg kjøpe brukt elektrisk rullator med tak,dører og vindusvisker eller en 99 GTV ? HG blir lyn forbannet uansett så det vektlegges ikke.
Vanskelig valg? Hadde det vært meg og når valget står mellom en elbil (Ræva eller Buddy?) og en 99 GTV så hadde det blitt elbil alle dager i uka. Den typen GTV liker jeg ikke fasongen på. En 80-talls GTV derimot syns jeg er en stilig bil. Men det er nå meg. Med den magre kjennskapen jeg har til Pollti så tipper jeg du kjøper GTV.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply