The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

NAV ser antagelig annerledes på det. Med ca 10% av de som skulle være i arbeid så er det for mange på trygd så de vil nok ha deg i arbeid.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by jhn »

pollti wrote:NAV ser antagelig annerledes på det. Med ca 10% av de som skulle være i arbeid så er det for mange på trygd så de vil nok ha deg i arbeid.
Njææh, vet ikke helt .... jeg ble ufør for mange år siden etter noe mc-relaterte greier. Etter noen år fant jeg ut at jeg var blitt såpass at jeg ville jobbe igjen, men ville først ta to år på fagskole. Da jeg fortalte NAV om mine planer, og spurte om hvordan jeg skulle forholde meg NAV, om jeg skulle ha en annen form stønad o.l. Jeg ville gjøre det riktig for å unngå noe krøll.
De sa rett ut at de var litt i tvil om både hvordan, hvorfor og hva ... det var sjelden noen ville gå den veien.
Det blei så mye tull og vas at jeg til slutt sa "bare glem det" Jeg følte meg rett og slett motarbeidet.
Jeg organiserte det selv, også det finansielle. Det koster jo litt ... skolematriell, noe reising osv.
Når jeg begynte å jobbe, spurte jeg også NAV om hvordan det skulle gjøres med trygda .. for å unngå krøll .. så svarte de "sånn og slik skal du gjøre" Det endte med jeg måtte betale tilbake flere titalls tusen. Dette gjentok seg flere ganger.
De surret med uføretrygd, avklaringspenger og arbeidsledighetstrygd og fandens oldemor
Selv det at jeg er fosterfar førte til problemer. Jeg tror jeg tilsammen har betalt NAV opp i mot et par hundre tusen tilbake, pga av dårlig veiledning. Så mange ukyndige og usympatiske mennesker under samme tak ... jeg hadde ikke trodd det var mulig. Det skal være absolutt tvingende nødvendig før jeg går inn den døra igjen.
NAV driter i hva du gjør, og hvordan det går med deg, så lenge de får lov å tolke og mistolke lover og regler.
Så Desmo, du har min fulle sympati for å havnet i deres klør ... helt oppriktig
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Palma »

Med den nye uførereformen som ble iverksatt for noen år siden så er det mye neklere å etterhvert jobbe litt. Arbeidsgivere rapporterer inn lønn og man blir avregnet noe ala skatteoppgjøret. Det kommer da en giro med tilbakebetaling på høsten året etter opptjening. Men enkelt... neppe. :-k
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by jhn »

Palma wrote:Med den nye uførereformen som ble iverksatt for noen år siden så er det mye neklere å etterhvert jobbe litt. Arbeidsgivere rapporterer inn lønn og man blir avregnet noe ala skatteoppgjøret. Det kommer da en giro med tilbakebetaling på høsten året etter opptjening. Men enkelt... neppe. :-k
Ja, det er sant. Du kan også melde inn forventet inntekt, så justeres trygdeutbetalingen fortløpende. Det fungerer helt fint.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Jeg har pensjonert meg og jobber fullt ved siden av. Pensjon måkes rett inn i fond etter at NAV har trukket sine 39%. Blir nok en del mindre skatt når jobb kuttes ut men nå er jeg kjempeglad for å være gjeldfri ihvertfall. Å leve av 13 000 må være veldig tungt. Når mat og strøm er betalt er det ikke mye igjen.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

pollti wrote:Jeg har pensjonert meg og jobber fullt ved siden av. Pensjon måkes rett inn i fond etter at NAV har trukket sine 39%. Blir nok en del mindre skatt når jobb kuttes ut men nå er jeg kjempeglad for å være gjeldfri ihvertfall. Å leve av 13 000 må være veldig tungt. Når mat og strøm er betalt er det ikke mye igjen.
Prøv med ingenting. Jeg har huslån som følge av bilkjøpet for 2 år siden, og jeg måtte låne mer da varmepumpa kom i hus i fjor. Så det å kjøpe seg noe utenom mat skjer ikke.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4283
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by intruder »

Skulle inderlig ønske du fikk kjøpt en MC att , ser ikke ut til at de i Måsåbekkveien kan hjelpe hell... :smt117
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Desmo wrote:Prøv med ingenting.

Du behøver ikke lære meg noe. Vi har vel alle vært der ? Og det kan jo alldeles ikke være sånn at de mest elementære regningene kan vi få dekket via NAV. NÅ TENKER JEG DET BLIR HUSKESTUE HER !!
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: RE: Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

pollti wrote:
Desmo wrote:Prøv med ingenting.

Du behøver ikke lære meg noe. Vi har vel alle vært der ? Og det kan jo alldeles ikke være sånn at de mest elementære regningene kan vi få dekket via NAV. NÅ TENKER JEG DET BLIR HUSKESTUE HER !!
Næh! Gidder ikke å sløse bort energi på selvfølgeligheter.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by jhn »

pollti wrote:
Desmo wrote:Prøv med ingenting.

.. det kan jo alldeles ikke være sånn at de mest elementære regningene kan vi få dekket via NAV.
Er det ikke det vi trygdeluser skal bruke lusetrygda til?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by tshansen »

Dere bor i verdens rikeste land... med de mulighetene som Norge kan by på av goder. Alternativet hadde vært ingen ting :-k Jeg har full forståelse for at det er vanskelig... men er alternativet så mye bedre? :-#
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by jhn »

tshansen wrote:Dere bor i verdens rikeste land... med de mulighetene som Norge kan by på av goder. Alternativet hadde vært ingen ting :-k Jeg har full forståelse for at det er vanskelig... men er alternativet så mye bedre? :-#
Altså, jeg klager ikke og leter ikke etter alternativer, jeg har det helt greit. Jeg bare påpeker at alle former for trygd er vel i bunn og grunn ment å dekke det mest elemtære, og ikke noe mere.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Jo, du har litt rett. Men det nå ugreit å måtte snu på hvert kronestykke for det mest nødvendige i livet ? Ingen lettvint løsning på det tror jeg.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

tshansen wrote:Dere bor i verdens rikeste land... med de mulighetene som Norge kan by på av goder. Alternativet hadde vært ingen ting :-k Jeg har full forståelse for at det er vanskelig... men er alternativet så mye bedre? :-#
Nå har vel ikke admin vært nede i kjelleren psykisk? Ei heller særlig utslitt i ledd og sener? Da er det ikke så lett å se at de pengene du har vært med å betale inn til fellesskapet (skatt) ikke skal komme deg til gode når du ikke klarer å jobbe lenger. Klart jeg kunne jobbe med noe en måned eller to før jeg måtte kaste inn håndkleet. Trygd og/eller pensjon er ikke belønning det er en "takk for innsatsen" gjennom 30-40 år i arbeidslivet. Er ikke lett å se det når hverdagen er grei, og man kan møte opp på arbeid. Det er når det ikke lenger går at en får se en annen side av "velfreds-norge". Eller enkelte av oss som må ha offentlig hjelp gjennom NAV.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by mekkern »

tshansen wrote:Dere bor i verdens rikeste land... med de mulighetene som Norge kan by på av goder. Alternativet hadde vært ingen ting :-k Jeg har full forståelse for at det er vanskelig... men er alternativet så mye bedre? :-#
De som ikke har hatt en sak gående i NAV systemet forstår ofte ikke hvor utmattende dette kan være.
Jeg hadde en ulykke på jobb for 13 mnd siden- selv om alle papirer ble sendt inn og leger har uttalt seg så er saken fortsatt ikke klasset som en yrkesskade... jeg slo av en bit av kneskåla i fallet og smertene jeg fikk av dette er visstnok slitasjeskade :lol: dette uttalt av ei saksbehandler i Tromsø jeg aldri har sett eller hatt samtale med...ankesaken har rullet i snart et år og har ikke hørt noe siden august nå...
Hvis jeg hadde fått problemer med å arbeide kan en jo tenke seg hvordan dette hadde gått...og hadde jeg da blitt litt deprimert av dette kan en jo se hvor dette hadde kunne ende..

heldigvis er ikke dette noe som plager meg i det daglige og jeg har heller ikke noe annen interesse av dette enn at jeg vil at ting skal være korrekt hvis jeg senere får problemer med dette kneet.

Så kan en jo si at en skal være glad for at en ikke bare blir dratt rundt hjørnet og skutt...men de landene har en vel heller ikke betalt inn en god porsjon av lønna for å kunne få hjelp hvis en slik situasjon oppstår..Alternativt kunne man betalt forsikring slik andre land praktiserer.
Men vi er nå en gang prisgitt det norske systemet da vi bor her og ikke stiller i klasse med Røkke Hagen og de andre litt godt bemidlede.
Post Reply