The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by mekkern »

Noen biler så sitter glødepluggene vanvittig trangt/hardt..

må si det er deilig med BENSIN bare 3 sylindere og tennplugg.. fort varmt blir det også.
jaggu har det blitt mindre service i forhold til tidligere også-ingen ventiljustering og reima holder 10 år eller 250000km..
oljeskift beregner motoren: +/-30000km..

Power : 140 PS (103 kW / 138 hp) at 6000 rpm (Max RPM 6500 rpm)
Torque : 210 Nm (21.4 mkg / 155 lb-ft) from 1400 to 5000 rpm (~ 42 to 149 PS)
Ratios : 140 PS/L (103 kW/L) - 210 Nm/L

Legg merke til hvor stort område den har bra dreimoment...

Og går på 0.62 i snitt på småkjøring/jobb/motorvei.(første 3000km)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Klager dere på den sprelske dieselmotoren med hele 5 hk og nå da :shock: Kan hende det er glødepluggen som krangler så jeg lurer på å gi den en dram med bensin. :thumleft Da starter den sikkert, kanskje for siste gang men det gjør ikke noe bare den starter. Som det meste annet så utsetter jeg det til i morgen for nå ser jeg på Frost. \:D/ HausGestapo har betrodd meg å være barnevakt for en 4 åring med beskjed om at hun ikke skal påføres varige skader på sjel og sinn...
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote: HausGestapo har betrodd meg å være barnevakt for en 4 åring med beskjed om at hun ikke skal påføres varige skader på sjel og sinn...
For sent! Er hun i Pollti's varetekt kan hun ikke unngå mentale skader av noe slag.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

mekkern wrote:Noen biler så sitter glødepluggene vanvittig trangt/hardt..

må si det er deilig med BENSIN bare 3 sylindere og tennplugg.. fort varmt blir det også.
jaggu har det blitt mindre service i forhold til tidligere også-ingen ventiljustering og reima holder 10 år eller 250000km..
oljeskift beregner motoren: +/-30000km..

Power : 140 PS (103 kW / 138 hp) at 6000 rpm (Max RPM 6500 rpm)
Torque : 210 Nm (21.4 mkg / 155 lb-ft) from 1400 to 5000 rpm (~ 42 to 149 PS)
Ratios : 140 PS/L (103 kW/L) - 210 Nm/L

Legg merke til hvor stort område den har bra dreimoment...

Og går på 0.62 i snitt på småkjøring/jobb/motorvei.(første 3000km)
6000 omdreininger? Hvem faen tyner en bilmotor så jævelig? Nei du mekkis, 2 liter diesel med fire sylindre får deg greit fram. Ved 4200 o/min har den like mye hk og dreiemomentet er 320 Nm i et riktig nok snevrere turtallsområde 1750-2500 o/min. Men 2500 o/min i 6. gir blir dyrt og kanskje førerkortinndragelse hvis du ikke er på 110-vei. At den må ha service oftere får være greit. Oljeskiftene kommer etter kjøremønster som på den symaskinen din. Regreim holder 120000 uten begrensning på alder. Har litt lavere forbruk av billigere drivstoff så da kommer jeg ikke så galt ut sånn summa sumarum.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Bikeridr »

Desmo wrote: 6000 omdreininger? Hvem faen tyner en bilmotor så jævelig?
Øh, jeg hadde 5 flere sylindre enn mekkern på min siste "bænser" og der begynte rødstreken på 7.000rpm \:D/
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Jeg liker ikke de 3sylinder motorene jeg da. HausGestapo vill ha en sånn en og da fikk hun grei beskjed om hun ville ha den så måtte hun betale selv. Etter at jeg trommet sammen 2 naboer og 40 kg i bagasjerommet så skjønte hun hvorfor. Var ikke mye krefter igjen i oppoverbakkene da gitt. Den hun har nå ække mye bedre, 1,4 med 140 hk og 4 sylindre, men den er flere hakk bedre enn 1,2 med 120 hk og 3 sylindre. [-(
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by mekkern »

Jeg har bare en o.99 liter motor jeg da.... :lol:

flat kurve fra 1400 gjør at jeg ikke trenger tyning...
begynner maset om å geare opp ved 2000 hvis ikke akselrasjon.. :shock: er jo ikke traktor heller ? :-k

skifter jeg snurre og intercooler/eksos og flasher ecu får jeg 205hk... :shock:

bare flash-170..
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Bikeridr wrote:
Desmo wrote: 6000 omdreininger? Hvem faen tyner en bilmotor så jævelig?
Øh, jeg hadde 5 flere sylindre enn mekkern på min siste "bænser" og der begynte rødstreken på 7.000rpm \:D/
Og det var en?
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

mekkern wrote:Jeg har bare en o.99 liter motor jeg da.... :lol:

flat kurve fra 1400 gjør at jeg ikke trenger tyning...
begynner maset om å geare opp ved 2000 hvis ikke akselrasjon.. :shock: er jo ikke traktor heller ? :-k

skifter jeg snurre og intercooler/eksos og flasher ecu får jeg 205hk... :shock:

bare flash-170..
Går du ordentlig til verks og setter på en kompressor + lystgass kan du nok få den pip-pippen til å yte mye mer. Spørsmålet da blir; Holder den?
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by mekkern »

205 skal den visst "tåle".. men som alt- jo mer du strammer strikken....
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Ha ha, vær nær ved å kjøpe en Alfa GTV med kompressor og turbo. Motorveien ble innmari smal men du a meg hvor det gikk ! Over 300 hk og godkjent :shock: Alt for mye hk. Ser den stadig på verkstedet jeg bruker med alt mulig rart som er dradd i fillebiter. Tror han kjører mere med den bakpå Viking bilen enn det den gjør for egen maskin. Flott bil men altfor sprek etter mitt syn.
Men Mekkis, det er en alle tiders chip tuner i Drammen. Han dro 170 hk ut Mitoen min på 3 timer.
Og den var fullt kjørbar etterpå, bensinforbruket sank og. Han tømmer orginalhjernen og legger inn nytt program så her er det ingen ekstra bokser av noe slag. Ring Ultimo, han er bra og har greie løsninger. Og er du ikke fornøyd så tømmer han datahjernen og legger orginal programmet fra bilen din inn igjen. Han lagrer det han tømmer bilen din for på en server i England.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Bikeridr »

Desmo wrote:
Bikeridr wrote:
Desmo wrote: 6000 omdreininger? Hvem faen tyner en bilmotor så jævelig?
Øh, jeg hadde 5 flere sylindre enn mekkern på min siste "bænser" og der begynte rødstreken på 7.000rpm \:D/
Og det var en?
'99 Audi S8 med 4,2 V8. 350hk og 420nm fra ca 3.500 til 6.000.
Må innrømme at 8 sylindere med 32 ventilslamringer på 7.000rpm var en litt særegen og deilig "sound" :D
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Bikeridr wrote: '99 Audi S8 med 4,2 V8. 350hk og 420nm fra ca 3.500 til 6.000.
Må innrømme at 8 sylindere med 32 ventilslamringer på 7.000rpm var en litt særegen og deilig "sound" :D
Måtte være noe ordentlig kvalitet skjønte jeg. Du hadde ikke fått en åtter i "grytbeinstål" (støpejern) opp i slik turtall.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Bikeridr »

Kvalitet og kvalitet, fru Blom.
Vi solgte den etter 9 måneder og kjøpte Toyota diesel :lol:
Post Reply