The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
intruder
Posts: 4281
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

intruder wrote:Tenk at du var så nær og likevel så fjern... [-X
Kanskje kaffe og kake her på snaufjellet neste gang ? :smt109
Itte langt ifrå bilopphøgggeriet i Byhagan je.. :smt113
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

intruder wrote:
intruder wrote:Tenk at du var så nær og likevel så fjern... [-X
Kanskje kaffe og kake her på snaufjellet neste gang ? :smt109
Itte langt ifrå bilopphøgggeriet i Byhagan je.. :smt113
Kjente ikke noe kaffelukt, og så begynte jeg å bli skikkelig middagssulten så jeg snoret så fort jeg kunne opp på Rudshøgda og spiste på veikroa der. Og så aner jeg ikke hvor Dala du har base. ;-)
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Lura er langt unna for meg og Desmo. Men posten tar seg av det. No worries. Jeg fikk en tlf fra en oppildnent 4 åring i dag. Du snorker ikke Bestefar, du bare spoler bare stemmen tilbake. :thumleft :shock: Bestemora er ikke helt enig tror jeg ?
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Lura er langt unna for meg og Desmo. Men posten tar seg av det. No worries. Jeg fikk en tlf fra en oppildnent 4 åring i dag. Du snorker ikke Bestefar, du bare spoler bare stemmen tilbake. :thumleft :shock: Bestemora er ikke helt enig tror jeg ?
He-he-he.......... Gullkorn fra barnemunn. Skal høre på dem av to grunner; 1. De sier sannheten (hender den er vond å høre). 2. De mener det de sier, opp til en viss alder.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Nuh! Nå er STORinvesteringen i huset ferdig montert og akkurat startet opp. Rørleggeren dro for en liten stund siden etter å ha gitt en innføring i enkelte finesser som jeg må kunne. Og en generell forklaring i hvordan varmepumpa vil oppføre seg nå i oppstarten og en ukes tid framover. Det er den tiden den trenger for å "lære huset" å kjenne og hvordan den skal reagere på ting. Men en ting kunne jeg glemme med en gang; Rask reaksjon på temperatursvinginger ute slik som Der Fyrer klarte. Varmepumper er treeege på slik. Bildene er av det nye anlegget som er den største moderniseringen av kåken noen gang.
Image
Image
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Dette må jo bli bra det Desmo ? Eneste å passe på nå er rengjøring av filteret på inne delen av pumpa sånn 1 gang i året. Nattsenking av temperaturen behøves ikke heller, det blir bare kødd syntes jeg da vi hadde varmepumpe. Strømregninga blir mye større enn du er vant til men nå slipper du utgifter til olje så litt billigere blir det nok ? Har du sanert oljetanken din nå og utnyttet alt av Enøk tilskudd og så ble det vel tross alt levelige forhold i den Desmodromiske heimen tror jeg. Pumpa håndterer brå temperatur svingninger dårlig er min erfaring men en pinne i vedovnen tar seg av sånt.
Vi har passiv hus, tror jeg det heter, og selv når det er kuling og -17 så holder Glamox varmeovner gode 22 grader uten problemer. 3 ovner er konstant avslått. Det værste er rå kulde, Dvs høy luft fuktighet. Da er det en pinne i ovnen eller telys og problemet er borte. Ovnen har blitt brukt bare 4 ganger siden den ble installert så økonomisk sett har det vært en dårlig investering. Vi hadde med oss 8 X 60 liter vedsekker på flyttelasset og har fremdeles 6,5 sekker igjen i garasjen. For oss holder det nå godt med Plantasjen ved fremover. I gamle huset med dobbelt bo areal så fyrte vi opp glatt 2000 liter ved pr år og brukte strøm for 20 000. Huset er så godt isolert at selv i garasen er det konstant +4 selv ved minus 10 ute. Ved -17 ute var det +1 der så Hysa har det godt der inne samme med Skropelen til HG. Mini,500 og mopedbilen står ute og lider i kulda. Hg er ond sånn sett :twisted:
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Hva er den duppedingsen på bilde nr 2 ?
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Hva er den duppedingsen på bilde nr 2 ?
Innedelen av varmepumpa. Den som gjør om varmen fra utedelen til varmt vann til radiatorkursen. Glemte vel å si at det ei luft/vann varmepumpe i forrige innlegg. :redface Jeg har radiatorer i nesten hele huset så ei luft/luft varmepumpe ville ha fungert, men ei luft/vann som er mye dyrere og mer effektiv passer bedre til oppvarming av huset mitt. Når varmepumpa går for full maskin trekker den 3028 W strøm og leverer 11500 W varme hvis jeg skal tro det som står i bruksanvisningen. Holder ikke det kobler en 5000 W varmekolbe i berederen inn i tillegg for å varme radiatorvannet. Det er max av den 63 A hovedsikringen min tåler med annet forbruk i huset i tillegg. Hvis varmepumpa av en eller annen grunn streiker og jeg slår bryteren i det nye sikringsskapet fra auto til manuell er det to kolber a 5000 W i berederen til fyring. Skulle jeg hatt ei kraftigere varmepumpe som leverer mer varme måtte jeg ha fått nytt inntak på huset og gått til 3-fas i stedet for 1-fas slik jeg har i dag. Nå har jeg tatt høyde for at jeg kan gjøre det i framtiden. For elektromekanikusen anbefalte at siden de måtte legge helt nytt opplegg til varmepumpa at jeg skulle forberede for nytt inntak. Det gamle sikringsskapet sitter ved loftstrappa siden det selvsagt er luftinnstrekk på huset. Det nye sikringsskapet sitter i fyrrommet i kjelleren og de er forbundet med en ganske grov kabel som kan levere all strømmen til det gamle opplegget. Må/vil jeg ha 3-fas kan jeg nå ha inntaket i det nye skapet med plass til flere kurser og ny strømmåler i det. Derfra fordeles strømmen til det gamle uten mye elektrikerjobb.
PS. Bør vel nevne at Der Fyrer leverte 26000 W varme under drift. Men siden den ikke var å få reparert og om den hadde vært det hadde den måttet ut senest i 2020. Den gikk ikke an å bygge om til å gå på bioolje. Prisen på den oljen vet jeg ikke men jeg betalte nesten 11 kr/l for vanlig fyringsolje sist jeg fylte tanken. Der Fyrer var pen på olja, men fyringsutgiftene vil synke med luft/vann varmepumpa.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4281
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

Så på TV i går og der satt en reporter og kunne melde at " den vitsen jeg hørte i det selskapet er den morsomste jeg har sett""...
klin kokos...kokos..kokos... :smt116 :smt116 :smt116

- 19...sol...og IKKE snø...HURRA :smt026
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

intruder wrote:Så på TV i går og der satt en reporter og kunne melde at " den vitsen jeg hørte i det selskapet er den morsomste jeg har sett""...
klin kokos...kokos..kokos... :smt116 :smt116 :smt116

- 19...sol...og IKKE snø...HURRA :smt026
Dette bildet er fra Facebooksiden til Flymuseet på Gardermoen. Starfighteren fra Ringsaker står helt til venstre i bildet. Den skal som sagt pusses opp utvendig og få ny lakk. Så skal den stå utenfor museumsbygningen.

Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Jompa »

Den lille platebiten bak mekanikerne, er det den ene vingen til Starfighteren ?
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Jompa wrote:Den lille platebiten bak mekanikerne, er det den ene vingen til Starfighteren ?
Den malingsslitte, grønne delen som stå på høykant bak ryggen til den ene mek'en? Ja, det var ikke for ingenting at Starfighteren ble kalt "Missile with a man inside".
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Lokale entreprenører har gått løs på nabohus og -hager med hydrauliske spader og gjort kort prosess. Er ikke videre begeistret for forandringen. Det nye butikkbygget med leiligheter over kommer nok til å dominere utsikten mot vest. Slik så det ut hos naboen før de begynte;
Image

Nesten ferdig med rivinga.
Image

I dag.
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
kvase
Posts: 4031
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by kvase »

Pokkeren nå har du virkelig fått noe å engasjere deg i som ikke er hverdags kost - Her kan mye dokumenteres - for og ikke glemme en god diskusjon rundt dette nye skumle- Ja jeg veit osen det er sjøl fikk jeg hele industrielt mitt glaninga en gang det var i Moss
https://www.google.no/maps/@59.4378882, ... 6656?hl=no
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

kvase wrote:Pokkeren nå har du virkelig fått noe å engasjere deg i som ikke er hverdags kost - Her kan mye dokumenteres - for og ikke glemme en god diskusjon rundt dette nye skumle- Ja jeg veit osen det er sjøl fikk jeg hele industrielt mitt glaninga en gang det var i Moss
https://www.google.no/maps/@59.4378882, ... 6656?hl=no
Det jeg er mest spent på er de 15 nye naboene. Skal nemlig to etasjer med 8 leiligheter over butikken. Den ene leiligheta har siste eier av huset på bildene mer eller mindre byttet til seg mot tomta som Coop var interessert i. Hele denne byggeaffæren skyldes en mann. Coop ønsket å bygge en Obs litt nedenfor meg på et jorde som er tatt i bruk til bygge-/butikkfelt. Og en Obs har jo jern- og byggevarer. Daværende formann i Lena Handelsstands Forening ville ikke ha høyst nødvendig konkurranse til Lena Jernvare og
Toten Byggsenter som han eier. Han klarte å stoppe planene om Obs og derfor kjøpte Coop naboeiendommene. Det som i tillegg er litt jævlig er at han formannen vokste opp i huset ved siden av meg og de som er revet.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply