The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Du er litt som meg du Desmo. Min tro på Facist biler er urokket ! Med takspoilærn gjør den sikkert over 132 km/t i nedoverbakke ? Helt GT! Og hva er galt med Drittmo da ? Du kunne dyrke både poteter og gulerøtter mens en transportetes på Kongereikets krøtterstier. Økologisk nesten. Jeg likte 105 TC, det var kongebil det.
Og ikke le og forakt Flyatene for mye. VW gikk til Fiat for hjelp da de gikk fra bobla til Golf . Fremdeles så betaler de kommisjon til Italia for det . Til og med gearkassa i Golf virket, pussig for Drittmo gearkassa var litt jønsstjerne tvilsom. Og VW er på jakt etter AR siden de aldri har fått skikk på Sciroccen sin. De trenger motor teknoligen for små kubikk motorer.
Er vel ikke så nøye hvor fort vogna går med eller uten spoiler'n. :-k En kamerat fortalte han hadde hatt værstingen av Ritmo'er nemlig Abarth. Den gikk som ei kule og var anstendig bra å kjøre rævva av antatt bedre biler med. Dessverre fikk han kompisen satt seg inn i en BMW og prøvd den og da var han ødelagt. Har ikke hatt andre biler enn bayere siden, og så driver han med dølahest. Et trist tilfelle. Jeg snuste på Alfa før jeg kjøpte første Bora'n i 99. Det var en ny, jaja skulle ha ny bil da, 156. Var hos dengangen forhandler på Gjøvik for å prøvekjøre. Ikke noe problem. Ta deg en god runde sa bilkremmer'n. Og jeg gjør som jeg får beskjed om. Snasen å se på både inn- og utvendig. Husker ikke hva salgs motor den hadde, men det var ikke toppmodellen så det var en bil jeg hadde råd til. Hadde jo lest tester i tyske bilblader og det eneste brukbare norske sådan; Bil. De roste kjøreegenskapene veldig. Så da den ikke svarte til mine forventninger og at det var noe rart med pedalplasseringen som gjorde at beina mine ikke hadde det helt godt ble det ikke kjøp. Litt synd, for en er jo ikke bilfrelst før en har eid en Alfa.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by inunf »

Gratulerer/kondolerer med salg av Monsteren! Er det lov å spørre hva den gikk for til slutt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

inunf wrote:Gratulerer/kondolerer med salg av Monsteren! Er det lov å spørre hva den gikk for til slutt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er lov å spørre, men jeg røper ikke summen. I utgangspunktet var ikke Jørgen heller villig til å gi minstebeløpet som jeg ville selge for. Etter litt forhandlinger og informasjon gikk han med på det.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

italiensk er litt sært. De er ikke bygd for vinterstøvler akkurat. men på den germanske siden er det ikke mye bedre. Spør meg om fixe elektronikk på Scheissewagen. Det kostet glatt et par månedsinntekter før den aspirende Dr. Ing. i dårlig tysk leamikk presterte å lø ut av seg-også er det 1600 for å nullstille kjørecomputeren. Der og da gikk jeg nesten helt amok ! Det kunne blitt fæle scener hadde jeg hatt våpen lett tilgjengelig. Så siden jeg er litt som han dårlige kameraten din så ilte jeg til BMW og spurte om rep kost på spesifikke feil. Det var pinadø hakket værret spør du meg. Så bestemte Haus Gestapo seg for å grøfte kjøre sin nye V40 og da undersøkte jeg Skropel prisene, og da ble det Skropel. Kræsjer hun den og blir det nok Vovlo selv om de er dyre å fikse. Germanerene skal ha skryt for å gjøre Skropel helt kjønnsløs ! Jeg er glad jeg har italiensk bil.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:italiensk er litt sært. De er ikke bygd for vinterstøvler akkurat. men på den germanske siden er det ikke mye bedre. Spør meg om fixe elektronikk på Scheissewagen. Det kostet glatt et par månedsinntekter før den aspirende Dr. Ing. i dårlig tysk leamikk presterte å lø ut av seg-også er det 1600 for å nullstille kjørecomputeren. Der og da gikk jeg nesten helt amok ! Det kunne blitt fæle scener hadde jeg hatt våpen lett tilgjengelig. Så siden jeg er litt som han dårlige kameraten din så ilte jeg til BMW og spurte om rep kost på spesifikke feil. Det var pinadø hakket værret spør du meg. Så bestemte Haus Gestapo seg for å grøfte kjøre sin nye V40 og da undersøkte jeg Skropel prisene, og da ble det Skropel. Kræsjer hun den og blir det nok Vovlo selv om de er dyre å fikse. Germanerene skal ha skryt for å gjøre Skropel helt kjønnsløs ! Jeg er glad jeg har italiensk bil.
Joda, det er noe eget med italienske biler. O! Store! hadde en olivengrønn Lancia Beta 1800 midt på 70-tallet. Twincam motor med dobbel Weber, og den vred ut 110 småsinte hester. 5-trinns kasse var heller ikke dagligdags på en familiebil den gangen. Kan bare sammenligne med Opel Rekord, Volvo 240, Saab 99 og lignende. Dessverre hadde han den ikke lenge. Dette var i overgangen fra at Lancia ble tatt inn av Fiat-importør og skiftet til Saab-importøren. Rime's Auto på Gjøvik ville ikke ha noe med Lancia å gjøre siden de solgte Mazda i tillegg til Saab. Da havnet nærmeste forhandler og merkeverksted på Jørstadmoen ved Lillehammer. Det ble for langt unna for O! Store! Så da ble Lanciaen byttet inn i en av alle ting Citroën GS Pallas. Det syns jeg lite om. Fra 110 fyrrige italienske hester til dovne 65 franske.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

I dag passet det med et kirkegårdsbesøk. O! Store! hadde fylt 92 i dag hadde ikke gått bort på min 39-årsdag.
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Det er merkelig hvor typisk det er. Når noe ryker eller trenger reparatør for andre ting, så skjer det alltid på helg eller annet tidspunkt som de ikke er å få tak i lettvint. I dag gikk "der fyrer" til uanmeldt generalstreik og det medfører litt vansker, eller skal jeg si vannsker. Den har streiket så totalt at til og med el-kolben som er tilleggsvarme og nødhjelp ikke virker. De som bygde huset jeg bor i satte ikke inn varmtvannsbereder siden da hadde satt inn sentralfyr. Greit nok, og O! Store! gjorde heller ikke det. Så når fyren må gå hele året for å lage varmt vann er det jo litt utgift med det. En bereder som går på strøm er nok billigere i bruk. Hadde jeg hatt en plass å gjøre av en bereder hadde jeg nok satt inn en for lenge siden. Det blir litt tungvint med vask o.l, men det går nok. Har mailet til servicemann i dag og forklart situasjonen. Ga uttrykkelig beskjed om at det hastet med å komme hit.
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Jompa »

Ting går ALLTID sunt når det passer aller minst, både for brukeren og den som skal få skiten i orden igjen.
Etter nesten 20 år som servicemann vet jeg det.
Får håpe det ikke blir å koste deg en formue, i hvert fall.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Tror ikke at det blir kostende så veldig mye mer enn den vanlige årsservicen som jeg skulle hatt om et par måneder. For den godeste servicemann ringte meg i går kveld omtrent 21.00. Om han hadde lest mailen eller lest det på FB, hvor jeg hadde lagt det ut og han står på vennelista mi er ikke så farlig. Over telefonen fikk jeg vite hva jeg måtte gjøre for å få el-kolben til å virke igjen, så nå har jeg da så pass som varmtvann igjen. Per Morten, som han heter, driver å forbereder en større utenlandstur. Derfor kunne han ikke komme i dag noe han hadde gjort hvis det ikke hadde vært for den turen. Men det er ikke så farlig nå som jeg har det sånn omtrent på stell. Han ville ha rapport fra meg i dag om jeg har fått igjen varmt vann, og så avtale når på dagen han kommer i morgen. Er nå litt ålreit med folk som om ikke annet tar en telefon og hører hva som er galt. Og som forteller hva du kan gjøre for å få ting til å virke sånn litt provisorisk til dem kan komme å reparere feilen. :thumleft :thumleft :thumleft
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by knutk »

Desmo wrote:Det er merkelig hvor typisk det er. Når noe ryker eller trenger reparatør for andre ting, så skjer det alltid på helg eller annet tidspunkt som de ikke er å få tak i lettvint. I dag gikk "der fyrer" til uanmeldt generalstreik og det medfører litt vansker, eller skal jeg si vannsker. Den har streiket så totalt at til og med el-kolben som er tilleggsvarme og nødhjelp ikke virker. De som bygde huset jeg bor i satte ikke inn varmtvannsbereder siden da hadde satt inn sentralfyr. Greit nok, og O! Store! gjorde heller ikke det. Så når fyren må gå hele året for å lage varmt vann er det jo litt utgift med det. En bereder som går på strøm er nok billigere i bruk. Hadde jeg hatt en plass å gjøre av en bereder hadde jeg nok satt inn en for lenge siden. Det blir litt tungvint med vask o.l, men det går nok. Har mailet til servicemann i dag og forklart situasjonen. Ga uttrykkelig beskjed om at det hastet med å komme hit.
Image
Har du lagt planer for hva du gjør i 2020 når salget på fyringsolje blir avsluttet?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by mekkern »

Det er feil at salget av fyringsolje blir avsluttet!

salget av tradisjonell (fossil)fyringsolje går over til "Bio-fyringsolje" så det er fullt mulig å fyre videre.

Men prisen blir ikke noe "hyggeligere" -tvert om får en vel tro... :-k
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by knutk »

mekkern wrote:Det er feil at salget av fyringsolje blir avsluttet!

salget av tradisjonell (fossil)fyringsolje går over til "Bio-fyringsolje" så det er fullt mulig å fyre videre.

Men prisen blir ikke noe "hyggeligere" -tvert om får en vel tro... :-k
Joda, ser det er lansert som alternativ.
Men det er ikke bare å skifte ut. Bio-fyringsolje er organisk, dvs. at den kan råtne om den ligger for lenge i tanken. Egenskapene ved kulde er også forskjellig fra fyringsolje, dvs. bio-olje stivner når den blir kald. Tilgangen er også begrenset.
Selgere av bio-olje presenterer det som en varig og god løsning hvor konverteringskostnadene er lave. Det er min ærbødige påstand at bio-olje i beste fall kun kjøper litt tid.
For ti år siden var dieselmotor den ultimate løsningen, får vi en reprise?

Nå ønsker jeg ikke å kuppe tråden og gjøre det til en fyringstråd.
Tilbake til Desmo...
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Neida, det går bra. Har jo tenkt litt på det der med 2020. Bioolje er jo en mulighet og slik som tanken min er er ikke det en umulighet. Den er på 1500 l og er inne i kjelleren så kulde er ikke et problem, heller tiden olja er på tanken siden den ikke er så stor. Men det går jo å an å kjøre fyren min på avgiftsfri diesel. Han servicemannen vil jo selvsagt selge noe av det firmaet hans har. Så han har jo luftet muligheten for å installere en luft/vann varmepumpe i tillegg til fyren. Det for å bruke varmepumpa for det meste og la fyren starte de få gangene det er virkelig kaldt. Det er jo en løsning som koster en del. Jeg vil jo få tilskudd fra Enova til monteringa av varmepumpa, men da får jeg ikke det tilskuddet de gir til fjerning av fyr. Og så vil en slik løsning føre til at olja på tanken varer lenge og det er jo ikke bra hvis det er bioolje. Noe annet som kanskje kan være en utvei er å koble meg på fjernvarmen som er gravd ned borte ved Lenagata. Nå blir det altfor dyrt å gjøre det siden det er langt å grave. Men Coop skal begynne å bygge ny butikk om et halvt års tid. De har kjøpt de to husene som ligger nærmest den eksisterende butikken for å rive dem og bygge på de tomtene. De husene ligger mellom huset mitt og dagens butikk. Da komme den nye butikken nærmere meg og etter som jeg har skjønt skal den ha fjernvarme. Spørsmålet blir på hvilken side av de nye butikken fjernvarmen skal inn på bygget. Blir det på samme side som huset mitt er det under halvparten så langt bort til rørene fra meg i forhold til hva det er nå. Det var først meningen at rørgata skulle gå en annen vei enn det den kom til å gjøre. Den skulle nemlig graves på baksiden av den husklyngen jeg bor i og komme rett ut for huset mitt før den svingte opp over tomta til bensinstasjonen ved siden av. Han som eier den var intressert i å koble seg på fjernvarmen. Men da han undersøkte hvor mye det ville koste å fyre med fjernvarme og om han hadde mulighet til å fyre med strøm når det var billigst trakk han seg. Kw-prisen er nesten som for strøm, og han ville få regning på stipulert forbruk hvis han ikke brukte fjernvarmen. Så da ble det heller ikke noe av at rørgata skulle gå over eiendommen hans.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by knutk »

Desmo wrote:Neida, det går bra. Har jo tenkt litt på det der med 2020. Bioolje er jo en mulighet og slik som tanken min er er ikke det en umulighet. Den er på 1500 l og er inne i kjelleren så kulde er ikke et problem, heller tiden olja er på tanken siden den ikke er så stor. Men det går jo å an å kjøre fyren min på avgiftsfri diesel. Han servicemannen vil jo selvsagt selge noe av det firmaet hans har. Så han har jo luftet muligheten for å installere en luft/vann varmepumpe i tillegg til fyren. Det for å bruke varmepumpa for det meste og la fyren starte de få gangene det er virkelig kaldt. Det er jo en løsning som koster en del. Jeg vil jo få tilskudd fra Enova til monteringa av varmepumpa, men da får jeg ikke det tilskuddet de gir til fjerning av fyr. Og så vil en slik løsning føre til at olja på tanken varer lenge og det er jo ikke bra hvis det er bioolje. Noe annet som kanskje kan være en utvei er å koble meg på fjernvarmen som er gravd ned borte ved Lenagata. Nå blir det altfor dyrt å gjøre det siden det er langt å grave. Men Coop skal begynne å bygge ny butikk om et halvt års tid. De har kjøpt de to husene som ligger nærmest den eksisterende butikken for å rive dem og bygge på de tomtene. De husene ligger mellom huset mitt og dagens butikk. Da komme den nye butikken nærmere meg og etter som jeg har skjønt skal den ha fjernvarme. Spørsmålet blir på hvilken side av de nye butikken fjernvarmen skal inn på bygget. Blir det på samme side som huset mitt er det under halvparten så langt bort til rørene fra meg i forhold til hva det er nå. Det var først meningen at rørgata skulle gå en annen vei enn det den kom til å gjøre. Den skulle nemlig graves på baksiden av den husklyngen jeg bor i og komme rett ut for huset mitt før den svingte opp over tomta til bensinstasjonen ved siden av. Han som eier den var intressert i å koble seg på fjernvarmen. Men da han undersøkte hvor mye det ville koste å fyre med fjernvarme og om han hadde mulighet til å fyre med strøm når det var billigst trakk han seg. Kw-prisen er nesten som for strøm, og han ville få regning på stipulert forbruk hvis han ikke brukte fjernvarmen. Så da ble det heller ikke noe av at rørgata skulle gå over eiendommen hans.
Har vært gjennom samme problemstilling selv. I praksis kan man velge mellom dyrt og dritdyrt. Alle alternativ har sterke og svake side.
For egen del hadde jeg sentralfyr hvor jeg lot en 2Kw kolbe stå på hele tiden og ble støttet opp med olje. Kolba dro strøm hele vinterhalvåret og på sommeren slo den ut og inn ettersom vannforbruket varierte.
Jeg ønsket å fortsette å benytte radiatorene i huset. Løsningen ble en varmepumpe som varmet vannet og støttet opp av 9Kw varmekolbe.
Boret hull og greier. Kostbart, men funker godt og 100% lydløst.
Og selv om man sparer inn fyringsutgifter vil det ta minst 15 år og spare inn investeringen. Vedlikeholds kostnader kommer i tillegg.

Valg av løsning beror på tilgjengelige fyrings-alternativ samt størrelsen på huset.
Hva som lønner seg for hver enkelt er et komplisert regnestykke. Alle selgere promoterer sin løsning som det beste som har hendt verden etter oppskjært brød, så det koker ned til å filtrere fakta, legge på litt fornuft og masse sunn skepsis.

Enova-støtten er grei nok, men et musetiss i havet i forhold til hva kalaset koster. Man kan la seg friste til å gå på de billigste løsningene, og det er gjerne løsningene myndighetene promoterer. Problemet er at alt politikerne blander seg bort i stort sett blir rot, og løsningene blir kortvarige.

Uansett, første utfordring nå blir å få systemet til å funke på kort sikt.
Det lønner seg å begynne eventuell ombygging på våren, da ingen ting går så fort som forventet 8)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

@ knutk Klarer du å tjene inn investeringa i vann/vann varmepumpe på 15 år? Jeg trodde det tok mye lenger tid, i vertfall etter det han fyringseksperten jeg bruker sier. Men det kan jo hende både boringa og anlegget ditt kom rimeligere ut enn det Mjøsa Varme og Sanitær leverer. Uansett, det ble litt å vente på reparasjon, men nå skal servicemannen komme en gang i dag.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply