The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Om jeg hadde sykler stående i garasjen nå så hadde dem ikke blitt brukt i dag. Er for kaldt for en halvgammel skrott til å kjøre når det er under + 10. Så VW'n måtte frakte meg til Forsvarets Flysamling på Gardermoen. Skulle ta noen bilder som jeg skal bruke for å få noen modeller jeg skal bygge i vinter så "riktige" som mulig. Og når det står ordentlige fly inne på museet så er det bare å ta seg en tur.
Image
Denne Northrop F-5B er plassert ute for å vokte inngangen til museet. Bildet er tatt da jeg var på museet i sommer.

Image
Detter er vel den mest brukte flymotoren fra 2. Verdenskrig. Rolls-Royce Merlin V-12 med 27 liter slagvolum som utviklet 1030 hk i 1939 og som fikk gradvis mer ytelse fram til 45 da den var oppe i 1650-1700 hk. Brukt i Hawker Hurricane, Supermarine Spitfire, De Havilland Mosquito, Avro Lancaster og North American P-51 C/D/K Mustang.

Image
Ett av fire Spitfire Mk XI fotorekognoseringsfly som er bevart i verden. Denne maskinen fløy siste gang for Luftforsvaret 25. Mars 1954. Piloten som fløy det da, Fenrik Amund Klepp, spurte skvadronsjefen sin om å kjøpe flyet i stedet for at det skulle hugges. Klepp fikk kjøpt det for den svimlende sum av Kr. 1.-.

Image
Douglas C-47A. På Torp er det et lignende fly som tilhører Dakota Norway og som er flydyktig. Melder man seg inn i foreningen kan man være med på rundflyginger og på flystevner som Dakotaen deltar på.

Image
Motor til C-47/Dakota. Pratt&Whitney R-1830. 1830 er slagvolumet i kubikktommer og det er veldig nær 30 liter.

Image
Det eneste gjenværende av 24 bygde Northop N-3PB. Marinens Flyvevesen bestilte disse rett før 2. Verdenskrig for bruk langs kysten. Da flyene ikke rakk å bli ferdig før 9. April 1940 ble de omdirigert til Canada der de først ble brukt til opplæring. Siden ble de sendt til Island hvor 330 Skvadronen ble opprettet og begynte med konvoipatruljer. Denne Northropen nødlandet i elven Thjorsa på Island og sank. Vraket ble hevet på slutten av 70-tallet og sendt til Northrop i USA og restaurert. I 1982 kom flyet til Gardermoen hvor det har vært utstilt siden.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by knutk »

Desmo wrote:@ knutk Klarer du å tjene inn investeringa i vann/vann varmepumpe på 15 år? Jeg trodde det tok mye lenger tid, i vertfall etter det han fyringseksperten jeg bruker sier. Men det kan jo hende både boringa og anlegget ditt kom rimeligere ut enn det Mjøsa Varme og Sanitær leverer. Uansett, det ble litt å vente på reparasjon, men nå skal servicemannen komme en gang i dag.
Siden oljesalget avsluttes 2020 blir regnestykket litt akademisk.
Da oljefyren var i gang stod der en 2Kw kolbe i kjelen som dro strøm mer og mindre hele vinteren. I tillegg kostet olje ca 20K årlig de siste par årene.
Varmekolba forsvant med oljebrenneren, og strømforbruket er stort sett uforandret i forhold til tidligere. Vedlikeholdskostnader er ikke iberegnet, men der var også kostnader med oljefyr.
Kalkylen er derfor beregnet basert på årlig besparelse på ca 20K, med en svak årlig økning.

Uansett, så langt har systemet funka over all forventning.
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by mekkern »

Salget av "fossil" fyringsolje avsluttes nok 2020.. men de har allerede introdusert "biofyringsolje" så det er fortsatt mulig å fyre med olje.
Denne er noe dyrere enn "fossilolje" så regnestykket blir ikke bedre enn før.
men med de økte prisene på elektrisk kraft/nettleie i forbindelse med de "digitale-strømmålerne" gir heller ikke elektrisk fyring noe ved dørene(tidspunkt/mengde)..

varmepumpe er nok "best bang for buck" men hvis det innbefatter vann/vann eller luft/vann er investeringene betydelige (i det minste sett i mine øyne)

Min gamle Hitachi luft/luft varmepumpe tok kvelden nå etter 26 års tjeneste og er usikker på neste steg da det er mye å velge på også sett fremover. :-k

Men det er helt klart at mine kombi parafinbrennere/vedovner blir utskiftet til gode vedovner.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

knutk wrote: Siden oljesalget avsluttes 2020 blir regnestykket litt akademisk.
Da oljefyren var i gang stod der en 2Kw kolbe i kjelen som dro strøm mer og mindre hele vinteren. I tillegg kostet olje ca 20K årlig de siste par årene.
Varmekolba forsvant med oljebrenneren, og strømforbruket er stort sett uforandret i forhold til tidligere. Vedlikeholdskostnader er ikke iberegnet, men der var også kostnader med oljefyr.
Kalkylen er derfor beregnet basert på årlig besparelse på ca 20K, med en svak årlig økning.

Uansett, så langt har systemet funka over all forventning.
Hvis jeg skal ha varmepumpe blir det nok en luft/vann utgave. Men jeg sitter litt på gjerdet foreløpig. Coop skal bygge ny butikk helt inntil tomtegrensa mi med to etasjer med leiligheter over. Dette bygget skal fyres med fjernvarmen fra sentralen lenger ned i Lena. Det som har noe å si for meg er hvor inntaket til bygget havner. Blir det på nordsiden av det er det ikke langt å grave for meg og rimeligere å koble meg på.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

mekkern wrote:Salget av "fossil" fyringsolje avsluttes nok 2020.. men de har allerede introdusert "biofyringsolje" så det er fortsatt mulig å fyre med olje.
Denne er noe dyrere enn "fossilolje" så regnestykket blir ikke bedre enn før.
men med de økte prisene på elektrisk kraft/nettleie i forbindelse med de "digitale-strømmålerne" gir heller ikke elektrisk fyring noe ved dørene(tidspunkt/mengde)..

varmepumpe er nok "best bang for buck" men hvis det innbefatter vann/vann eller luft/vann er investeringene betydelige (i det minste sett i mine øyne)

Min gamle Hitachi luft/luft varmepumpe tok kvelden nå etter 26 års tjeneste og er usikker på neste steg da det er mye å velge på også sett fremover. :-k

Men det er helt klart at mine kombi parafinbrennere/vedovner blir utskiftet til gode vedovner.
En ulempe til med biooljen er at den er enda mer ømfintlig for lagring enn dagens 95 oktan. Den råtner rett og slett når den blir for gammel og da må tank og system renses før en kan fylle ny bioolje. Jeg er nødt til å ha vannbåren varme og oppvarming av varmtvann så luft/luft varmepumpe er absolutt siste utvei for meg da jeg må ha varmtvannsbereder i tillegg. Jeg skrev til knutk om en mulighet jeg har.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by mekkern »

med min silikonhjerne husket jeg ikke tidligere innlegg... :lol:

men har du sett noen "kw pris" på fjærnvarmen?
hva bruker forresten de som energikilde?

En stor vv bereder/elkjele m sirkulasjonspumpe er jo også en "mellomløsning" til en eventuelt kobler seg til/monterer varmepumpe.
og uansett billigere enn å brenne olje.....
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

mekkern wrote:med min silikonhjerne husket jeg ikke tidligere innlegg... :lol:

men har du sett noen "kw pris" på fjærnvarmen?
hva bruker forresten de som energikilde?

En stor vv bereder/elkjele m sirkulasjonspumpe er jo også en "mellomløsning" til en eventuelt kobler seg til/monterer varmepumpe.
og uansett billigere enn å brenne olje.....

Har ikke eksakt kw-pris, men hvis jeg ikke husker så veldig feil ligger den litt under strømprisen. Fjernvarmen fyrer med grot som er greiner, topper og annet avfall etter tømmerhogst.

For å vise litt hvordan i terrenget rørgata går og plassering av nybygget har jeg scannet tegningen fra Eidsiva Bioenergi og tegnet inn ca. omriss av nybygget med svart. Og så har jeg trukket de to mulige tilkoblingene fra fjernvarmeledningen i grønt inn på bygget med røde streker. Alternativ 1 er mest ideelt for meg siden jeg bor i Hovdesvingen 43. Men med min flaks er det vel alt. 2 som blir valgt. Det som avgjør er hvor i bygget teknisk rom ligger. Dette har jeg ikke fått rede på.
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by mekkern »

En annen ting som også innvirker er om de heller trekker rørføringer i eget bygg enn å grave hos andre. :-k
Spørsmålet da er om de vil la deg tilkoble deres rørnett?
ville tatt kontakt med utbygger/prosjekterende firma og sett om en kunne implementert en eventuell avgrening til din eiendom under byggefasen-mot at du bærer din del av de kostnadene..
også som en del av litt "goodwill" mot/som nabo.
men dette bør inn så tidlig som mulig ellers blir det vanskelig er jeg redd...
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

mekkern wrote:En annen ting som også innvirker er om de heller trekker rørføringer i eget bygg enn å grave hos andre. :-k
Spørsmålet da er om de vil la deg tilkoble deres rørnett?
ville tatt kontakt med utbygger/prosjekterende firma og sett om en kunne implementert en eventuell avgrening til din eiendom under byggefasen-mot at du bærer din del av de kostnadene..
også som en del av litt "goodwill" mot/som nabo.
men dette bør inn så tidlig som mulig ellers blir det vanskelig er jeg redd...
Hmmm.... det var noe jeg ikke hadde tenkt på. Får nok ta en telefon eller to og bringe dette på det rene.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Nå var det ikke noe vits i å vente lenger. Rett før jeg skulle ha time for hjulskift på Esso lempet jeg vinterhjula baki Tiguan og trillet ned.
Før;
Image

Etter;
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Flymuseet på Gardermoen var stengt da vi var innom i fjor. Godt å se at det er åpnet igjen. Jeg skjønner ikke helt problemet du har med varmt vann ? Må da være plass til en vv tank i kåken et sted hos deg. I forrige huset satte vi en av to vv tanker i garasjen og det virket helt flott siden de er veldig godt isolert. Og en vedovn finner du sikkert plass til, du får brukbar ovn med stålpipe for under 55 000 og du kan bruke panelovner som tilleggsvarme. Eventuellt kan du erstatte oljebrenneren med en elektrisk en.
Få en varmespesialist til å komme og se på kåken, de har løsninger for det meste.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Flymuseet på Gardermoen var stengt da vi var innom i fjor. Godt å se at det er åpnet igjen. Jeg skjønner ikke helt problemet du har med varmt vann ? Må da være plass til en vv tank i kåken et sted hos deg. I forrige huset satte vi en av to vv tanker i garasjen og det virket helt flott siden de er veldig godt isolert. Og en vedovn finner du sikkert plass til, du får brukbar ovn med stålpipe for under 55 000 og du kan bruke panelovner som tilleggsvarme. Eventuellt kan du erstatte oljebrenneren med en elektrisk en.
Få en varmespesialist til å komme og se på kåken, de har løsninger for det meste.
Vær hilset, du lovløshetens lange pekefinger. Selvfølgelig er det plass ett sted til en bereder, spørsmålet er bare hvor mye det koster. Vedovn vil jeg verken se eller høre i mitt hus! Heller en variant av varmepumpe. Har sett litt på el-kjel eller kanskje en stor bereder, men som jeg har sagt til mekkern og knutk så virker den fjernvarmen litt forlokkende. Da blir det minimale omkalfatringer i huset. Men som med alle løsninger så koker det hele ned til pris.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by knutk »

Nå vet jeg ikke noe om boligen til Desmo, men jeg tror egen bolig er representativ for problemstillingene.

Panelovner:
Billig i innkjøp. Men om man skal varme hele huset med panelovner blir strømbehovet så krevende at man må oppgradere hele huset med kraftigere kurser.

Varmekolbe i eksisterende oljekjele:
Man trenger en kolbe på 12-15Kw (beror selvsagt på huset størrelse), så man må trolig installere ny inntakskabel. Men til tross for det er det trolig løsningen som krever lavest investering. Dog vil strømegningen bli ganske heftig, så årlige kostnader blir trolig som man hadde med oljefyren i drift, men mindre vedlikehold da oljebrenner er ute av drift.

Vedfyring:
Oljefyren funker best om pipeløpet ikke er for stort, så hus med oljefyr kan ofte ha litt trang pipe.
Man greier alltids å fyre med en vedovn, men pipa vil være i trangeste laget for å oppnå god effekt, og hvem orker å holde på med ved når man er vant til sentralvarme?

Fjernvarme:
Har lite peil på det, men har oppfattet at vannet er rikelig varmt, og man monterer en varmeveksler som så varmer opp vannet i husets eksisterende anlegg. Trolig moderat investering. Forventer at det leverer god varme. Driftskostnadene vet jeg ikke noe om.

Varmepumpe som varmer vannet i eksisterende annlegg:
Dagens varmepumper leverer greit opp til 55 grader varme på vannet. Dette er i underkant om man har radiatorer (Oljefyren leverer lett 80 grader), men om man ikke kjører nattsenking går det greit også på de kaldeste dagene (bergvarme, ikke påvirket av kaldt vær).

Bergvarme koster ekstra grunnet boring av hull. Et alternativ er luft til vann varmepumpe. Mye lavere investering, men mister piffen i kulda. Men man monterer varmekolbe som støtter opp de kaldeste dagene. Selv om det gir litt høyere strømregning vil man likevel kunne bruke mye strøm før man tar igjen ekstra kostnadene med bergvarme.

Mitt inntrykk er at om huset er mindre enn 200 kvm holder det lenge med luft til vann pumpe, mens bergvarme blir foretrukket om boligene er større.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Det du må se på er hva fjernvarme vil koste å legge inn og lønnsomheten mot din gjenværende tid i huset. Innspart og nedskrevet til du blir pensjonist hvis mulig. Vedovn er praktisk da. Har en onkel som feilberegnet vedbehovet og det løste han ved å fyre opp terassen sin en kald vinter. Kjærringa hans var ikke enig i den genialie løsningen for å si det pent. :roll: Men kjærringer bråker jo om alt de :-#
User avatar
kvase
Posts: 4034
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by kvase »

knutk wrote: vedovn, Burde alle hus ha
Bergvarme koster ekstra grunnet boring av hull. Betalte ca 70 lapper 190meter ned inkludert rør med veskefyll.
Et alternativ er luft til vann varmepumpe.
Mitt inntrykk er at om huset er mindre enn 200 kvm holder det lenge med luft til vann pumpe, anbefaler litt av de kraftigste ikke de minste
Mens bergvarme blir foretrukket om boligene er større.
Som mine 300kvm
Mine tillegg her er understreket
. :lol:
Har selv berg-varme i disse dager går jeg å venter på en styre enhet som tokk kvelden -garantisak gudskjelov- Hadde det ikke vært for vea ovnen så hadde det blitt dyrt med re innvestering i flere varme kilder. Har i tillegg 1 slik olje ovn stående på dette holder nå mens det ikke kaldt ute i mitt store hus --Flaks--
Ha alltid en backup løsning for oppvarming -
:lol:
Pris for mitt opplegg kosta vel 450 000 . Så noe billig engangs innvestering ble det ikke [-(
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply