MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 24 okt 2018 04:04

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 6322 innlegg ]  Gå til side Forrige 1376 377 378 379 380422 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 14 jan 2018 10:58 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8562
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
Mopedbil? Nei, fydda! Det gikk et par av dem her på bygda for 2-3 år siden, men nå er de ikke å se lenger. Er det en knøttdiesel i den Aixam'en? Hvis det er ville jeg sjekket glødeplugg først og fremst. For Hitler-kjelken min var ordentlig tungstartet da det var ned mot -20. Så jeg tok den med ned på Esso'en nede i sentrum for de driver bensinstasjon på gamlemåten. De tar småreparasjoner og er veldig hjelpsomme. I tillegg kjenner jeg gutta der veldig godt. Så jeg fikk en time for å sjekke glødeplugger. Da fant Tor-Arne ut at tre av dem ikke var det lenger. Selvsagt hadde dem ikke pluggene der så de ble bestilt fra Gjøvik og vel tre timer senere var jeg der igjen og fikk dem skiftet. Det tok under ti minutter fra panseret ble åpnet til det ble stengt igjen og jobben var gjort. Jaggu godt en ikke er så dum at en har BMW diesel. På noen av dem må innsuget av for å komme til glødepluggene og det tar tid.

_________________
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 jan 2018 11:44 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3128
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Noen biler så sitter glødepluggene vanvittig trangt/hardt..

må si det er deilig med BENSIN bare 3 sylindere og tennplugg.. fort varmt blir det også.
jaggu har det blitt mindre service i forhold til tidligere også-ingen ventiljustering og reima holder 10 år eller 250000km..
oljeskift beregner motoren: +/-30000km..

Power : 140 PS (103 kW / 138 hp) at 6000 rpm (Max RPM 6500 rpm)
Torque : 210 Nm (21.4 mkg / 155 lb-ft) from 1400 to 5000 rpm (~ 42 to 149 PS)
Ratios : 140 PS/L (103 kW/L) - 210 Nm/L

Legg merke til hvor stort område den har bra dreimoment...

Og går på 0.62 i snitt på småkjøring/jobb/motorvei.(første 3000km)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 jan 2018 12:08 
Offline

Registrert: 08 nov 2015 15:55
Innlegg: 394
MC: Hyse for alltid !
Klager dere på den sprelske dieselmotoren med hele 5 hk og nå da :shock: Kan hende det er glødepluggen som krangler så jeg lurer på å gi den en dram med bensin. :thumleft Da starter den sikkert, kanskje for siste gang men det gjør ikke noe bare den starter. Som det meste annet så utsetter jeg det til i morgen for nå ser jeg på Frost. \:D/ HausGestapo har betrodd meg å være barnevakt for en 4 åring med beskjed om at hun ikke skal påføres varige skader på sjel og sinn...


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 jan 2018 13:48 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8562
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
pollti skrev:
HausGestapo har betrodd meg å være barnevakt for en 4 åring med beskjed om at hun ikke skal påføres varige skader på sjel og sinn...


For sent! Er hun i Pollti's varetekt kan hun ikke unngå mentale skader av noe slag.

_________________
"We have met the enemy and he is us!"

-Pogo

;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 jan 2018 14:00 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8562
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
mekkern skrev:
Noen biler så sitter glødepluggene vanvittig trangt/hardt..

må si det er deilig med BENSIN bare 3 sylindere og tennplugg.. fort varmt blir det også.
jaggu har det blitt mindre service i forhold til tidligere også-ingen ventiljustering og reima holder 10 år eller 250000km..
oljeskift beregner motoren: +/-30000km..

Power : 140 PS (103 kW / 138 hp) at 6000 rpm (Max RPM 6500 rpm)
Torque : 210 Nm (21.4 mkg / 155 lb-ft) from 1400 to 5000 rpm (~ 42 to 149 PS)
Ratios : 140 PS/L (103 kW/L) - 210 Nm/L

Legg merke til hvor stort område den har bra dreimoment...

Og går på 0.62 i snitt på småkjøring/jobb/motorvei.(første 3000km)


6000 omdreininger? Hvem faen tyner en bilmotor så jævelig? Nei du mekkis, 2 liter diesel med fire sylindre får deg greit fram. Ved 4200 o/min har den like mye hk og dreiemomentet er 320 Nm i et riktig nok snevrere turtallsområde 1750-2500 o/min. Men 2500 o/min i 6. gir blir dyrt og kanskje førerkortinndragelse hvis du ikke er på 110-vei. At den må ha service oftere får være greit. Oljeskiftene kommer etter kjøremønster som på den symaskinen din. Regreim holder 120000 uten begrensning på alder. Har litt lavere forbruk av billigere drivstoff så da kommer jeg ikke så galt ut sånn summa sumarum.

_________________
"We have met the enemy and he is us!"

-Pogo

;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 jan 2018 15:30 
Offline
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 2096
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
Desmo skrev:
6000 omdreininger? Hvem faen tyner en bilmotor så jævelig?

Øh, jeg hadde 5 flere sylindre enn mekkern på min siste "bænser" og der begynte rødstreken på 7.000rpm \:D/

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 jan 2018 16:17 
Offline

Registrert: 08 nov 2015 15:55
Innlegg: 394
MC: Hyse for alltid !
Jeg liker ikke de 3sylinder motorene jeg da. HausGestapo vill ha en sånn en og da fikk hun grei beskjed om hun ville ha den så måtte hun betale selv. Etter at jeg trommet sammen 2 naboer og 40 kg i bagasjerommet så skjønte hun hvorfor. Var ikke mye krefter igjen i oppoverbakkene da gitt. Den hun har nå ække mye bedre, 1,4 med 140 hk og 4 sylindre, men den er flere hakk bedre enn 1,2 med 120 hk og 3 sylindre. [-(


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 jan 2018 16:41 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3128
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Jeg har bare en o.99 liter motor jeg da.... :lol:

flat kurve fra 1400 gjør at jeg ikke trenger tyning...
begynner maset om å geare opp ved 2000 hvis ikke akselrasjon.. :shock: er jo ikke traktor heller ? :-k

skifter jeg snurre og intercooler/eksos og flasher ecu får jeg 205hk... :shock:

bare flash-170..


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 jan 2018 17:49 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8562
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
Bikeridr skrev:
Desmo skrev:
6000 omdreininger? Hvem faen tyner en bilmotor så jævelig?

Øh, jeg hadde 5 flere sylindre enn mekkern på min siste "bænser" og der begynte rødstreken på 7.000rpm \:D/


Og det var en?

_________________
"We have met the enemy and he is us!"

-Pogo

;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 jan 2018 17:52 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8562
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
mekkern skrev:
Jeg har bare en o.99 liter motor jeg da.... :lol:

flat kurve fra 1400 gjør at jeg ikke trenger tyning...
begynner maset om å geare opp ved 2000 hvis ikke akselrasjon.. :shock: er jo ikke traktor heller ? :-k

skifter jeg snurre og intercooler/eksos og flasher ecu får jeg 205hk... :shock:

bare flash-170..


Går du ordentlig til verks og setter på en kompressor + lystgass kan du nok få den pip-pippen til å yte mye mer. Spørsmålet da blir; Holder den?

_________________
"We have met the enemy and he is us!"

-Pogo

;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 jan 2018 18:23 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3128
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
205 skal den visst "tåle".. men som alt- jo mer du strammer strikken....


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 jan 2018 19:36 
Offline

Registrert: 08 nov 2015 15:55
Innlegg: 394
MC: Hyse for alltid !
Ha ha, vær nær ved å kjøpe en Alfa GTV med kompressor og turbo. Motorveien ble innmari smal men du a meg hvor det gikk ! Over 300 hk og godkjent :shock: Alt for mye hk. Ser den stadig på verkstedet jeg bruker med alt mulig rart som er dradd i fillebiter. Tror han kjører mere med den bakpå Viking bilen enn det den gjør for egen maskin. Flott bil men altfor sprek etter mitt syn.
Men Mekkis, det er en alle tiders chip tuner i Drammen. Han dro 170 hk ut Mitoen min på 3 timer.
Og den var fullt kjørbar etterpå, bensinforbruket sank og. Han tømmer orginalhjernen og legger inn nytt program så her er det ingen ekstra bokser av noe slag. Ring Ultimo, han er bra og har greie løsninger. Og er du ikke fornøyd så tømmer han datahjernen og legger orginal programmet fra bilen din inn igjen. Han lagrer det han tømmer bilen din for på en server i England.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 jan 2018 19:40 
Offline

Registrert: 08 nov 2015 15:55
Innlegg: 394
MC: Hyse for alltid !
http://www.ultimo.no/index.html


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 jan 2018 21:23 
Offline
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 2096
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
Desmo skrev:
Bikeridr skrev:
Desmo skrev:
6000 omdreininger? Hvem faen tyner en bilmotor så jævelig?

Øh, jeg hadde 5 flere sylindre enn mekkern på min siste "bænser" og der begynte rødstreken på 7.000rpm \:D/


Og det var en?

'99 Audi S8 med 4,2 V8. 350hk og 420nm fra ca 3.500 til 6.000.
Må innrømme at 8 sylindere med 32 ventilslamringer på 7.000rpm var en litt særegen og deilig "sound" :D

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 jan 2018 21:45 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8562
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
Bikeridr skrev:
'99 Audi S8 med 4,2 V8. 350hk og 420nm fra ca 3.500 til 6.000.
Må innrømme at 8 sylindere med 32 ventilslamringer på 7.000rpm var en litt særegen og deilig "sound" :D


Måtte være noe ordentlig kvalitet skjønte jeg. Du hadde ikke fått en åtter i "grytbeinstål" (støpejern) opp i slik turtall.

_________________
"We have met the enemy and he is us!"

-Pogo

;)


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 6322 innlegg ]  Gå til side Forrige 1376 377 378 379 380422 Neste

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
cron
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner