The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

Blir artig å lese om opplevelsene deres når dere har FLYDD rundt--- :puke :thumleft
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

mekkern wrote:Du er ikke alene om å interessere deg for fly Desmo. ;-)

jeg har vært på noen flystevner men bare innenlands.
du får skrike ut hvis du skulle ta en tur for det er mer morro sammen med andre med samme interesse.

vil prøve å ta en tur hit:https://sinsheim.technik-museum.de/
og hit (par tre mil unna):https://speyer.technik-museum.de/

ikke kun for fly men er jo litt interessert i mekanikk generelt kan man si. :lol:

Ting må bråke ryke gå fort eller være litt farlig før det er morro.. :thumleft
De to museene i Tyskland er jo som det står i url'en teknikk-museer og da er det jo alt mulig som har med det å gjøre som er utstilt. Det er langt i fra negativt. Vi er jo litt "gir-hoder" noen og enhver her på forumet. Tok en kjapp sjekk av nettsidene deres for å se hva de har å by på av fly. Og noe var interessant. I Sinisheim syns jeg at Concorde og Tu-144 "Konkordski" var mest severdig. I Speyer var det Junkers Ju 52/3m. Den Junkeren ble fisket opp av Hartvikvannet i Narvikområdet. 11 sånne landet på isen der i -40 med forsyninger til Gebirgsjägerne som fikk juling av General Carl Gustav Fleischer og hans menn under kampene om Narvik. Disse flyene ble angrepet av norske Fokker CVD lette bombefly. Selve flyene ble lite skadet av de små bombene, men de sprengte noen hull i isen så det kom nok vann på isen til at Junkerne frøs fast om natten. Og isen slapp ikke taket i dem før den smeltet og flyene sank. Noen ble hevet av tyskerne selv under krigen, mens noen ble berget på 80-tallet. Junkeren på Forsvarets Flysamling, Gardermoen kommer også fra Hartvikvannet. Etter det jeg har funnet ut ligger det 2 eller 3 Junkere i Hartvikvannet enda.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

ArcticTiger wrote:@Pollti: Er det Påske du feirer der nede sammen med Akhmedh, eller er det jåbb, kanskje :-k
Ikke fornærm ham med å skrive eller uttale navnet hans med noe som kan minne om arabisk ! Da bir han ånkli ilter ! Ahmed er min faste drosjesåfør når jeg er her på jobb.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:
ArcticTiger wrote:@Pollti: Er det Påske du feirer der nede sammen med Akhmedh, eller er det jåbb, kanskje :-k
Ikke fornærm ham med å skrive eller uttale navnet hans med noe som kan minne om arabisk ! Da bir han ånkli ilter ! Ahmed er min faste drosjesåfør når jeg er her på jobb.
Er det han her? :lol:
Image

Bildet er av Achmed the dead terrorist med teksten, Good evening! Infidel.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Norges Mester i firkanter snart Desmo ? Det er Ahmed og ikke Achmed :shock:
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Norges Mester i firkanter snart Desmo ? Det er Ahmed og ikke Achmed :shock:
Ahmed, Achmed eller Akhmed smeller like høyt for meg! De kan kalle seg hva de vil disse innbyggerne i Levanten. Det eneste jeg vet er at de er ikke totninger. Og så får du se til å hute deg hit opp i folkeskikken igjen så jeg slipper surving over at Recep Tayyip'en ikke vil la folket sitt se alt mulig på nettet og at det går ut over norsk Pollti!
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

Har dere erfaring med podagra / urinsyregikt ? Sitter og koser meg med det nå...
Kaptein Vom-sjuken.....Fytterakkern,gørvondt i venstre stortå.. :smt031
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Da Intruder er bare å finne frem nøtteknekkeren og utføre en rask amputasjon \:D/ Vondt skal vondt fordrive. Forresten så er Podagra en liten by i Montenegro. Merkelig plass, de bruker ikke egen valuta men Euro. Flyplassen er helt utsøkt, noe stort større enn forvokste Cessna håndterer de ikke men ypperlige forbindelse til Roma. Nærmeste by til Podagra heter Bar og det er ikke kødd. Er der hver eneste måned. Og da er jeg på bar i Bar med Milos og drikker den lokale spesialiteten som er sort vin. Et grusomt stoff, du blir fyllesjuk men ikke full av det :shock: Rasende billig er det der og, nesten gratis !
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Da Intruder er bare å finne frem nøtteknekkeren og utføre en rask amputasjon \:D/ Vondt skal vondt fordrive. Forresten så er Podagra en liten by i Montenegro. Merkelig plass, de bruker ikke egen valuta men Euro. Flyplassen er helt utsøkt, noe stort større enn forvokste Cessna håndterer de ikke men ypperlige forbindelse til Roma. Nærmeste by til Podagra heter Bar og det er ikke kødd. Er der hver eneste måned. Og da er jeg på bar i Bar med Milos og drikker den lokale spesialiteten som er sort vin. Et grusomt stoff, du blir fyllesjuk men ikke full av det :shock: Rasende billig er det der og, nesten gratis !
Fant verken Podagra eller Bar i Montenegro da jeg så på Google Earth. Det nærmeste jeg kom var Podgorica og Beri og de stedene ligger i alle fall nær hverandre. Men jeg har ingen anelse om hvordan disse navnene uttales av de lokale. Er nå slik det skrives på Google Earth, og når jeg søkte på Podagra, Montenegro skjønte ikke GE hvor det var. Men-men, samme det. Var to smågutter ute og luftet 125'ene sine i ettermiddag nede i Lena. Sjekket gradestokken etter at de hadde passert Esso hvor jeg stod ute med en røyk&kaffe. Da var det 1 grad, så noen fornøyelse var det nok ikke.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Podgorica uttales som Podagra av de lokale, nesten ihvertfall. Om de har andre uttaler/skrivemåter for Bar vet jeg ikke, men står Bar i alle papirer og vei skilt ihvertall. Jeg er der hver måned så kan sjekke det med de lokale. Var nettopp om bord i Dvaesetprvi Maj som er eide av den Montenegroiske staten. Det uttales som Dvasetprivi Macrh som er russisk tellemåte. 21 mai betyr det som er dagen de ble selvstendige, hvilket år vet jeg ikke. Søsterskipet har litt lettere navn, hun heter Kotor som jeg antar er hovedstaden.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Fasikin ! Søkte på Kotor og da fant jeg ut av Podgorica er hovedstaden i Montenegro... Man lærer så lenge man lever :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by ojda »

Bar er havnebyen som er "den andre enden" av fergeforbindelsen fra Italia som heter Bari" :thumleft
Merk Bar ligger på kysten :thumleft

Så man kan med andre ord "Gå på Bar i Bar, for så å reise til Bari" :-k
Så kan man vel saktens ta seg en barrunde i Bari å, måvite =D> \:D/
Det står oppført som Bar i G.E. :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Podgorica uttales som Podagra av de lokale, nesten ihvertfall. Om de har andre uttaler/skrivemåter for Bar vet jeg ikke, men står Bar i alle papirer og vei skilt ihvertall. Jeg er der hver måned så kan sjekke det med de lokale. Var nettopp om bord i Dvaesetprvi Maj som er eide av den Montenegroiske staten. Det uttales som Dvasetprivi Macrh som er russisk tellemåte. 21 mai betyr det som er dagen de ble selvstendige, hvilket år vet jeg ikke. Søsterskipet har litt lettere navn, hun heter Kotor som jeg antar er hovedstaden.
Mistenkte at skrivemåte og uttale var nokså ulike, ja. Men det hender jo lokalt her i landet og det. Det er en liten avkrok ute i Kolbu hvor det står Møllerhagen på skiltet ved avkjøringen dit. Men de lokale sier ikke det, de sier Mjølnhågån........ Og så er det den klassiske med utlendingen som klager på hva vi nordmenn skriver og det vi faktisk sier; De skriver hund, og sier bikkje!
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

ojda wrote:Bar er havnebyen som er "den andre enden" av fergeforbindelsen fra Italia som heter Bari" :thumleft
Merk Bar ligger på kysten :thumleft

Så man kan med andre ord "Gå på Bar i Bar, for så å reise til Bari" :-k
Så kan man vel saktens ta seg en barrunde i Bari å, måvite =D> \:D/
Det står oppført som Bar i G.E. :thumleft
Så sannelig min lue! Folket her har noen ess i ermet, skjønner jeg. :lol:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by ojda »

Desmo wrote:
ojda wrote:Bar er havnebyen som er "den andre enden" av fergeforbindelsen fra Italia som heter Bari" :thumleft
Merk Bar ligger på kysten :thumleft

Så man kan med andre ord "Gå på Bar i Bar, for så å reise til Bari" :-k
Så kan man vel saktens ta seg en barrunde i Bari å, måvite =D> \:D/
Det står oppført som Bar i G.E. :thumleft
Så sannelig min lue! Folket her har noen ess i ermet, skjønner jeg. :lol:

Kunnskap tilegnet ved en av de flotte turene jeg har planlagt (som aldrig ble noe av) :(
Vi tenkte å ta italia nedover, med stoppunkt i Roma.
For så å fortsette til Montenegro med ferge å Croatia Nordover 8)
Kansje ei anna gang, men jeg lærte da alså fergelinja Bari-Bar. Å det glemmer man ikke :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply