The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Om du sitter på sykkelen og har beinet i bakken så står du da og Desmo. Forresten så syntes jeg flere biler burde vært senket. Da slipper en bryderiet å rygge over de hvis de spreller etter 1ste smellen :shock:
OK, ser den..... :twisted:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Dette har vært kinderegg-søndag! 1. Kjøre tur med Neil, nei enda bedre, Grustur med Neil. 2. Se på gamle fly på Forsvarets Flysamling, Gardermoen. 3. Fotografere.
Dro korteste vei til og fra over Totenåsen og der var det mer løs grus p.g.a tørken i veiene. Så da gikk den biten i "gammel dame på vei til kirken"-tempo. Ville da ikke risikere noe uhell med Neil selv om jeg kjørte på grus. Tok vestsiden av Hurdalssjøen innover. Hilste på to kjenninger som er med å driver museet på frivillig basis og gjorde et nytt bekjentskap med en annen "ansatt" i samme slengen. Refrainet gikk via Nebbenes for bespisning og på østsiden av Hurdalss. videre. Kom i snakk med en av ungguttene som arbeider på Nebbenes da han kom med maten min. Det stod et par brukte tallerkener + bestikk etter tidligere gjester på bordet jeg hadde parkert mitt korpus ved. Gutten beklaget så mye og ba om unnskyldning. Han fikk beskjed om at jeg satt der frivillig, og han burde servere andre folk først og fremst. Rydde bordet mitt kunne vente til han fikk bedre tid. Mat var 1.pri og rydding underordnet. Guttungen kom for å rydde etter en kort stund, men da ble han værende..... lenge. Først så kom den vanlige frasen om "Håper maten smaker" og ønske om god biltur videre. Stakkaren visste ikke at det fikk kjeften til Pastor Desmo opp i turtall. Spurte jo gutten om det så ut som jeg kjørte bil i slike klær som jeg hadde på. Han kom fort fram til at jeg var motorsyklist og lurte på om jeg kjørte den fine Suzukien utenfor. Generaltabbe! Han fikk en kjapp skole i min oppfatning om japanske sykler og at dem var jeg for lengst ferdig med. Så da ville han vite hva jeg kjørte. Opplyste om Neil og at han bare var lånt for en kort periode. Så da spurte han om jeg skulle kjøpe Neil (Brukte ikke navnet i samtalen). Jeg forklarte kort hva som skjedde i fjor sommer osv. osv. Da jeg fortalte om at jeg også hadde eid Velte-petter fikk jeg kanskje et inntrykk av guttens seksuelle legning. Han ble like stor og blank i øynene som en skogmus og utbrøt; "Er du klar over hva du sier?" Andakten holdt fram med min begrunnelse av valgene av MC. Så da jeg hadde snakket ferdig fikk jeg vite at han kjørte en Peugeot-scooter siden det enda var noen måneder til 18-årsdagen. Etter litt mer prat fortsatte vi med hvert vårt. Da svinekotelettene med tilbehør var fortært og jeg skulle gå drev gutten og satte på plass nyvasket bestikk på disken. Gikk bortom og sa; "Hvis du er det miste interessert i tohjulinger, så skylder du deg selv å bli med bort til døra for å se på Triumphen!" Da fikk jobb være jobb, gitt, for han diltet etter. Reaksjonen hans var jo verdt hele bryderiet med forsøket på å lede ham inn på den rette sti med hensyn til valg av tohjuling. Innbiller meg at det kriblet litt et visst sted først, og når jeg fyrte Neil var det hakket før utløsning. Skulle ikke forundre meg om at jeg kunne ha gjort hva som helst med gutten da. Dersom jeg hadde spilt på samme lag som jeg mistenker ham for. Samme det, vel. Greide jeg å omvende en scooterist til motorsyklist en gang i framtiden, så er det min grunn for å snakke så lenge med servitøren. Hva han var ute etter bekymrer meg minimalt.
Utvalget av MC'er på parkeringa med Northrop F-5B som portvakt i bakgrunnen.
Image
Lockheed TF-104G Starfighter, to-seter skoleversjon.
Image
North American F-86K 'Sabre Dog', allværsjager med radar.
Image
North American F-86F 'Sabre', tidligere versjon uten radar. Berømt fra Koreakrigen.
Image
Lockheed T-33A 'Shooting Star', to-seter skolefly.
Image
Republic F-84G 'Thunderjet', jagerfly/jagerbombefly.
Image
De Havilland F.3 Vampire på gulvet, Luftforsvarets første jetfly. Og en fullskala glassfibermodell av Supermarine Spitfire F.Mk. IX hengende fra taket. Spitfire ble brukt av de to norske skvadronene i RAF under krigen og de første fredsårene før Vampire ble kjøpt.
Image
De Havilland T.55 Vampire, to-seter skoleversjon. Vampire var for en stor del bygget av balsa og finer akkurat som Mosquito-flyet fra samme fabrikk. Mosquito var 2. VK's kanskje mest anvendelige fly med sine to Rolls-Royce Merlin V-12 med 27 liter slagvolum.
Image
Douglas C-47A 'Skytrain' eller 'Dakota' på dennesiden av Atlanteren, transportfly som også er brukt til dropp av fallskjermjeger og tauing av store glidefly med soldater og annen last.
Image
Supermarine Spitfire PR.XI, ubevepnet fotorekognoseringsversjon.
Image
Nothrop N-3PB, kystpatruljefly bestilt av Norge rett før 2.VK. Ble brukt på Island til konvoieskorte av 330 Skv. til de fikk bedre egnede Catalina 2-motors flybåter. Denne er berget fra en elv på Island der den nødlandet med motortrøbbel på vei til Reykjavik. Det eneste gjenværende av kun 24 bygde fly av denne typen.
Image
To bilder av Rolls-Royce Merlin. Brukt i Spitfire, Hurricane, Defiant, Barracuda, Firefly, Mosquito, Halifax, Lancaster , P-40 'Warhawk' og P-51B/C/D/K 'Mustang'.
Image
Image
Saab 91B-2 Safir, skolefly.
Image
Junkers Ju 52/3m, transportfly hevet fra Hartvikvannet i Narvikområdet.
Image
Heinkel He 111P-2, bombefly. Engelske jagerfly fra hangarskipet HMS "Ark Royal'" skjøt denne ned etter et bombetokt fra Fornebu til Åndalsnes 26. April 1940. Heinkelen krasjlandet i nærheten av Digervarden i Lesjafjellene. Vraket ble berget på 70-tallet og etter mange års restaurering stilt ut på Gardermoen.
Image
Pingviner kan jo ikke fly...…. Men Pingvin-raketten med motor fra RA/Raufoss AS/Raufoss ASA/Nammo flyr! Fort og ganske langt.
Image
Airbus A400M 'Atlas', transportfly. Denne Luftwaffe-maskinen tok av mens jeg kledde på meg resten kjøreutstyret før avreise hjemover.
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Er topp farten høyere på foto Spitfire enn kamp Spitfire ? I fjor møtte jeg flere norsk amerikanere som hadde fløyet 84 og 86 i Korea krigen. De var fulle av lovprisning av fly egenskapene men Phantom var desidert favoritt. Mye rart en kan overhøre på restaurant.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Er topp farten høyere på foto Spitfire enn kamp Spitfire ? I fjor møtte jeg flere norsk amerikanere som hadde fløyet 84 og 86 i Korea krigen. De var fulle av lovprisning av fly egenskapene men Phantom var desidert favoritt. Mye rart en kan overhøre på restaurant.
Foto-spit er litt raskere. Det kommer stort sett av lavere vekt. Ingen mg'er eller 20 millimeter kanoner og mesteparten av panserplatene fjernet gjør sitt. Alle jagerfly brukt under krigen hadde varierende med pansring.
Minimum en plate med panserstål bak setet for å beskytte piloten. Og kanskje foran motor og bensintanker i flykroppen. Men foto-spitter har større bensintanker. De har bensin i vingene der bevæpningen skulle vært. Så forskjellen er fra ca. 10 km/t og oppover til 40-50 avhengig av versjon osv. Høres kanskje lite ut? Vel, bakkemannskapet, av og til pilotene også, vasket flyene jevnlig. Noen ble også polert med jevne mellomrom. Grunnen var at et nyvasket/-polert fly var noen få km/t raskere enn et møkkete, og det kunne være nok til å ha et lite overtak på fienden. Dem lekte ikke den gangen. På slutten av 2.VK droppet USAAF å lakkere flyene for å spare vekt. Da hadde de allierte luftherredømme i Europa så behovet for å kamuflere flyene var ikke så stort. Ubevæpnede fotorekognoseringsfly beholdt kamuflasjen for sikkerhets skyld. Den siste utgaven av foto-spit, med 36 liter R-R Griffon i stedet for R-R Merlin med 27 liter, hadde så stor bensinkapasitet at de fløy jevnlig fra England og lenger enn til Berlin og returnerte. Da var riktig høyde over bakken, ladetrykk fa kompressoren, motorturtall og regulering av bensinblandingen meget viktig. Å bomme litt på en eller to av disse reduserte den faktiske rekkevidden betraktelig. Tilbake til kamuflasje på foto-spitter. Noen få hadde den sykeste fargen du kunne tenke deg på et militærfly; en blek rosa farge! :shock: Og de ble bare brukt under helt spesielle værforhold og til bestemte oppdrag. Når det var lavt skydekke og sola stod lavt over horisonten ble de brukt til å fly like under skyene for å fotografere. Den utrolige fargen var meget effektiv til å gjemme flyet sett nedenfra og samme høyde under disse forholdene. Men for et jagerfly som fløy høyere stod det i grell kontrast til bakken. Nøyaktig hvordan denne fargen så ut varierte mye etter hvor gammel lakken var og hvor mye flyet var brukt. Den falmet nemlig lett og ganske mye, så disse maskinene ble omlakkert ofte. En annen effekt av 'Pink Camotint', som det offisielle navnet er, var den psykologiske effekten på pilotene. De følte seg ikke akkurat så maskuline de første gangene de fløy en rosa Spitfire! Har selvsagt bygget en modell av en variant med rosa lakk; Spitfire PR. X;
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4261
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

Satt ute med en kaffe her en dag da to jagerfly omtrent skremte vannet av meg. 8-[
Et infernalsk leven og en skikkelig lyd da de passerte..
Men en skikkelig opplevelse da. :smt102
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Den største støyen i hagen min lagde skjærene i dag Intruder. Uten de hadde jeg hørt støvet falle. :thumleft
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Den største støyen i hagen min lagde skjærene i dag Intruder. Uten de hadde jeg hørt støvet falle. :thumleft
Hos meg er det et duepar som er mest høylydt. De sitter ofte om morran i den halvstore sembrafurua mi og kurrer om kapp. Ikke det lille tettstedet Kapp som ligger 4-5 minutters kjøring med Velte-petter, 10 min med Nye Fille-bilen, unna. Skjære finnes også, men levenet som dem lager begrenser seg til når nabokatta er på rov.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4261
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

Hvor fort kan de lovlig kjøre,og når går de gjennom lydmuren " ?

Hvor lavt kan de kjøre "lovlig" ?..for ikke å skremme turtelduene--- :smt060 :smt061
"
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

intruder wrote:Hvor fort kan de lovlig kjøre,og når går de gjennom lydmuren " ?

Hvor lavt kan de kjøre "lovlig" ?..for ikke å skremme turtelduene--- :smt060 :smt061
"
"Fartsgrensa" for fly er ikke et absolutt tall. Men i fredstid skal alle militære fly holde seg under lydens hastighet (ca. 1200 km/t) over fastlandsnorge. Grunnen til det er at temperatur, lufttrykk og luftfuktighet bestemmer lydens hastighet. I en krigssituasjon er det bånn gass uansett hvor fort eller sakte en flymaskin klarer av toppfart som er grensa. At det hender vi hører smellet når en F-16 eller annet militærfly bryter lydmuren er at de flyr så nær opp til lydens hastighet som mulig, og så har et eller alle tre forholdene endret seg lokalt. Da kan det som har vært saktere enn lydens hastighet plutselig bli raskere enn det. Men litt lenger unna området der smellet ble hørt, kan flyet fly saktere enn lydens hastighet igjen uten at piloten har redusert gassen.
Under det store flystevnet på Gardermoen, i 1984, var det en fransk Mirage-jager som feilberegnet de lokale værforholdene i en lav overflyvning av flystripa. Om det var med vilje, eller ren uflaks smalt like høyt for dem som fikk knust vinduene sine av trykkbølgen som oppstår når et fly "smetter gjennom" lydmuren. Stevneledelsen fikk regninger på nye vinduer fra de berørte og sendte dem visstnok videre til Armée de l'air (Det Franske Flyvåpenet). Folk fikk etter hvert erstatninger og glassmestere på Øvre Romerike hadde det ekstra travelt en kort tid etterpå.
Sivil luftfart har fartsgrense;
Med mindre det foreligger særskilt tillatelse fra Luftfartstilsynet, eller en kontrollert flyging i terminalområdet/kontrollsone unntaksvis har mottatt andre instruksjoner fra flygekontrolltjenesten, skal flyginger i ATS-luftrom klasse C, D, E og G, og VFR-flyginger i ATS-luftrom klasse C, D, E og G, ikke holde høyere hastighet enn 250 KT IAS når høyden er lavere enn FL 100.
250 KT IAS betyr 250 knop (463 km/t) indikert flyhastighet. Det er forskjell på indikert flyhastighet, som bare kan avleses på flyets fartsmåler som ikke tar hensyn til vindforholdene, og noe som heter TAS (True Air Speed) som måles med radarer på bakken. FL 100 betyr flyhøyde 10000 fot (3000 m).

Når det gjelder minstehøyde måtte jeg google det, for det er skille mellom sivil og militær luftfart. Så her er Luftforsvarets svar til en som har spurt om det på Facebook;
Norske militære luftfartøy skal på generell basis ikke flys lavere enn 500 fot over bakken, vannet eller høyeste hindring. Over byer eller tettbebyggelse
skal det ikke flys lavere enn 1000 fot over bakken eller høyeste hindring. Med mindre det er påkrevd for avgang og landing eller for øving i innflyging for landing eller i forbindelse med godkjent lavtflyging, skal disse høydene overholdes.

Lavtflyging er som hovedregel tillatt i hele Norge og over åpent hav, og er det som betegner flyging under 500 fot. Det finnes ikke noen spesielle bestemmelser for Oppdal spesifikt, men det er egne bestemmelser for flyging over byer, tettbebygd strøk og over pelsdyrfarmer.

For sivil luftfart er regelverket mer omfattende og står i sin helhet her; https://lovdata.no/LTI/forskrift/2003-02-07-252
Men tommelfingerregel har der også vært, Ikke lavere enn 1000 fot (300 m) over bebygd område og ikke lavere enn 500 fot (150 m) utenfor. Det er målt over den høyeste delen av terrenget som det flys over. Rundt flyplasser og andre landingsplasser gjelder ikke dette ved start og landing. For andre unntak studer lovdata.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Da jeg var nede i Narumsgården i går ettermiddag lånte jeg parkeringsplass utenfor Esso som ligger i hjørnet av gården. Kjøper en kopp med kaffe som alibi for å gjøre det, og har ikke blitt jaget enda. Vet at det er en del som gjør det samme, men uten å kjøpe noe som helst på Esso. Nok om det, VW'en min havnet ved siden av en italiensk sportsbil med støt-stangs V8 i går. Og jeg hadde veldig lyst til å ta bilder av den, men siden eieren ikke var å se lot jeg være inntil videre. Når koppen var tom, ruslet jeg inn på Spar for å se etter dagens varme middagsporsjon som dem selger. Der inne fikk jeg øye på han jeg trodde var eieren i prat med en noe eldre Lena-gutt enn meg som jeg kjenner ganske godt. Etter å ha handlet ferdigmiddag gikk jeg tilbake til bilen med den. Da fikk jeg se at jeg hadde rett angående hvem som var eier. Han stod ved siden av Pantera'n med handlegodset sitt og snakket med en kar på en grønn Tiger 900 som jeg har pratet litt med tidligere. Tok sjansen på å gå bort og hilse på i håp om en fotomulighet. Da jeg spurte Pantera-eieren om lov var det umiddelbart;"Værsågo'!" Gikk litt rundt og tok noen bilder. Da jeg hadde fotografert forskjermen med Ghia-merket og fronten skrått fra siden sa eieren; "Må ta bilde av hekken å! Er ikke mange biler som ser slik ut i den enden!" Eieren syns nok kameravinkelen på det første bildet av hekken ble for lav, så jeg tok ett til for å få med bakrute og motordeksel. Det falt umiddelbart i smak da jeg viste fram displayet på lomme-Sonyen. "Må jo ta ett av "Power by Ford"-merket også sa jeg." Da jeg hadde gjort det spurte jeg; "Er det Cleveland-motoren i denne?" "Så pass! Kjenner du til Cleveland-motoren?" "Ja!" "Ikke alle som jeg prater med om bilen min som gjør det!" Jeg ble nok mer akseptert etter den passasjen. Så da ble det litt prat om italienske fordon og jeg fortalte om oppveksten som nærmeste nabo til den gangen Mobilstasjonen på hjørnet. Skulle egentlig lagt ut dette i går, men en pc-oppgradering som følge av egen klønethet har forandret opplastings- og lagringsprosedyren. Jeg fant rett og slett ikke igjen bildene før det var så sent at jeg heller ville legge med på lading. Her er nå bildene;
Image
Image
Image
Image
Image
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4261
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

På FINN Mc kan du se en harley Davidson 1200 fra Maura utstilt med en Jetmaskin i bakgrunnen på bildet..Gardermoen of course.

Er ikke Mariendal flyet som alt er på plass.vel... =D>
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

intruder wrote:På FINN Mc kan du se en harley Davidson 1200 fra Maura utstilt med en Jetmaskin i bakgrunnen på bildet..Gardermoen of course.

Er ikke Mariendal flyet som alt er på plass.vel... =D>
Neida-neida.Er ikke det enda, Intruder. Nå gidder ikke jeg å se på "støpejernskomfyrer" som er til salgs på Finn for å vite hvilket fly som er i bakgrunnen på annonsebildet. Jeg er 99,99% sikker på at bildet er tatt ute og at det er Northrop F-5B 'Freedom Fighter' som er med. F-5A og -B har to "høl i rævva" som ikke er spesielt store i diameter. Dette er eksosdysene til jetmotorene. Legg merke til de to metallstolpene som er festet i dem for å holde flyet oppe på bildet mitt.
Image
Flyet fra Mariendal er en Canadair CF-104 'Starfighter' som har ett DIGERT "høl i rævva, fordi det har bare en jetmotor. Men den ene i CF-104 gir til gjengjeld mer skyvekraft (Jetmotorer måler ikke ytelsen i hk, men hvor mange kilo skyvekraft de lager) enn begge motorene i F-5 til sammen. Mariendal-104'en er under opp-pussing enda. Det har fjernet den falmede og avskallede grønnfargen som du ser på dette bildet;
Image
Det ferskeste bildet jeg har funnet er tatt når museumsgutta grunner CF-104 før ny grønn kamuflasje lakk skal sprayes på;
Image
F-5Ben på bildet du skriver om skal være den gråfargen som "portvakta" foran Flysamlingen har, med unntak av tigerstripene på fremre del av kroppen. Det er en spesial-lakkering som ble gjort når F-5B'en deltok på NATO Tiger Meet for å markere den hendelsen. De fleste av flyskvadronene som deltar på NATO Tiger Meet stiller med ett eller to fly eller helikopter lakkert i et "tiger-tema". Grunnen er at de innviterte skvadronene har en tiger med i skvadronemblemet sitt.
Emblemet til 338 Skvadron i Luftforsvaret som er de "Norske Tigrene"
Image
En McDonnell Douglas F-4 'Phantom II' fra RAF på 1990 Tiger Meet;
Image
Panavia Tornado IDS fra Luftwaffe på 2011 Tiger Meet;
Image
General Dynamics F-16A MLU 'Fighting Falcon' fra Belgias Flyvåpen, 2016 Tiger Meet;
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by mekkern »

jeg synes Starfighteren er en av de råeste jetflya...
"en rakett med vinger"..
og for et varmt gufs en får når en er rett under og ser inn i etterbrenneren når han knekker vertikalen og tenner den... :shock:

For mange år siden var det flystevne på Eggemoen flyplass og der var starfighteren.
når det var rett før det var slutt så jogget jeg og en kompis over enden av stripa når starfightern hadde en lowpass og klakka fullt og dro vertikalen i enden av stripa og stakk. :lol:

http://vintageaviationecho.com/starfighter-test-flight/.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

mekkern wrote:jeg synes Starfighteren er en av de råeste jetflya...
"en rakett med vinger"..
og for et varmt gufs en får når en er rett under og ser inn i etterbrenneren når han knekker vertikalen og tenner den... :shock:

For mange år siden var det flystevne på Eggemoen flyplass og der var starfighteren.
når det var rett før det var slutt så jogget jeg og en kompis over enden av stripa når starfightern hadde en lowpass og klakka fullt og dro vertikalen i enden av stripa og stakk. :lol:

http://vintageaviationecho.com/starfighter-test-flight/.
I've got news for you, sunshine! Det finnes noen sivilt registrerte Starfightere som flyr rundt om i verden. Og en i Norge! hovedbasen dens er selvsagt i Bodø der de fleste Starfighterne var stasjonert da Luftforsvaret brukte dem. Men dem som har jobbet i flere år med restaurering og klargjøring for å få den registret som 'Experimental' hos Avinor har skjønt en ting som møkkamenna bak "flymuseet" i Bodø ikke vil skjønne; Kan'ke ha noe sånt oppe i Gokk der det er få som kan oppleve Starfighteren. Så de tok kontakt med Dakota Norway på Torp og undersøkte om hangarplass for LN-STF "637" i sommer. Grunnen er enkel; Flygedyktig Starfighter i Europa er hot! Mange som ønsker å ha den på flystevner i sine egne land fordi Starfighteren var "standardjager" for NATO på 60- og70-tallet. Danmark, Vest-Tyskland, Nederland, Belgia, Spania, Tyrkia og Hellas brukte alle sammen Starfighter. Derfor vil den eneste flydyktige på denne siden av Atlanteren bli etterspurt på flystevner nedover kontinentet. Da nytter det ikke å fly fra Bodø hver gang de skal utenlands med LN-STF "637" for da må de fly nesten halve distansen til destinasjonen over Norge! Og fuel til en J79 er jo vanlig Jet A-1 som passasjerflyene bruker, men J79 er myyye tørstere enn noen sivil jetmotor. Enkelt og logiskt. LN-STF "637" har så langt i år besøkt Danish Air Show, Aalborg i Danmark og et besøk på den tidligere Starfighter-basen Leeuwarden i Nederland. Spesielt nederlenderne gikk av skaftet da LN-STF "637" lot J79'en raute på ny i nederlandsk luftrom.
www.starfighter.no er hjemmesiden til LN-STF"637".
Og en video fra 1. gang Starfighteren fløy på ny på under et flystevne. Det var på Sola i år.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by ojda »

Siden vi først har fått ett vandrende fly-lexicon som vaker rundt på forumet har jeg ett lite spørsmål :shock:

Da F16 for første gang ble presentert på flystevnet på Rygge (mener det var i 75) kom den dekorert i rød/hvit/blå,
med modellbetegnelse YF-16 i store bokstaver på haleroret.
Jeg var med salige "gammel-ojda'n" på det stevnet, å sitter igen med innbrente inntrykk den dag i dag =D>
Faader hvor mange krangler jeg hadde med kompiser på 70'tallet om hva riktig betegnelse på flyet var :evil:
Ingen hadde vel hørt om YF-16, men unge ojda visste bedre. Han hadde jo sett det med egne øyne \:D/
Men til spørsmålet: Hva stod Y-en for i YF-16?

Image




[youtube][/youtube]
Last edited by ojda on 21 Jul 2018 10:39, edited 2 times in total.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply