The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by mekkern »

Hvilken type "donke" jeg kjører på jobb spiller ingen rolle egentlig men Ford connect og Renault kango har bra benplass uten at en sitter med ryggen knekt forover. :thumleft
Jeg er 185 med lange bein. :roll:
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

mekkern wrote:Hvilken type "donke" jeg kjører på jobb spiller ingen rolle egentlig men Ford connect og Renault kango har bra benplass uten at en sitter med ryggen knekt forover. :thumleft
Jeg er 185 med lange bein. :roll:
Også for meg er det revnende likegyldig hva jeg kjører som arbeidsbil, så lenge jeg ikke har betalt ei krone for den. Da er det bare å slite med sjefens valg av fordon. Er jo heller ikke sikkert jeg har noen framtid i Byservice AS etter endt NAV-tiltak, så det var mest for å blåse ut litt overtrykk.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4261
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

Som bæssfar blir det mindre tid til MC-kjøring--det har det forøvrig vært tidligere åsså.Men noen mil har det jo blitt,så...
Synes forøvrig jeg har blitt ustø og er blitt mer forsiktig...Dette kan likevel bli bedre med trening og atter trening.. :-({|=
Men ikke kjøreutviklerkurs...de får ordne med noe annan underholdning

god helg :smt077
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Jævla pingler ! Er jo bare å mose den franske hvis dere ikke liker den :roll: I dag har jeg gått amok på Finn . no og har kjøpt en Ræva med nye batterier. Rekkevidde 30 km sier selger, og den har litt rust og da er den brukandes som delebil sa han. For no toill, da er det strøken pollti bil da ! \:D/ Han begynte på 10 lange men han ble presset til 7 000. Sebastian rister på hodet men henter den i morgen. Orange Ræva med 22k på telleren, tenker medlemsskapet i Klorofyll Kommunistene er i postkassa når jeg kommer hjem \:D/
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Jævla pingler ! Er jo bare å mose den franske hvis dere ikke liker den :roll: I dag har jeg gått amok på Finn . no og har kjøpt en Ræva med nye batterier. Rekkevidde 30 km sier selger, og den har litt rust og da er den brukandes som delebil sa han. For no toill, da er det strøken pollti bil da ! \:D/ Han begynte på 10 lange men han ble presset til 7 000. Sebastian rister på hodet men henter den i morgen. Orange Ræva med 22k på telleren, tenker medlemsskapet i Klorofyll Kommunistene er i postkassa når jeg kommer hjem \:D/
BAH! Humbug! Å bli funnet død i nærheten av en sånn lommelykt med hjul på må da være en vederstyggelig skjæbne. :shock: :shock: :shock:
I går tok min tro på mine medtrafikanter mer eller mindre slutt. Ikke for det at det skjedde noe spesielt under kjøringa i går, men litt for å være føre var fikk den "Nye Fille-bilen" montert litt ekstra utstyr som kan underbygge mine påstander ved et eventuelt trafikkuhell. Monterte sånn dasjbord-kamera.... Kjøpte et Blackvue DR750S-2CH i helgen som var og det hentet jeg på Posten i går. Så når en enkel, men velsmakende middag var inntatt ble det installert. Gikk greit for en med "9 tommeltotter og en verkefinger" på en halvtimes tid. Brukte vedlagt plastverktøy til å dytte kabler inn bak plastpaneler og gummilister. Så langt er det strøm fra sigarett-tenneren og opp på oversiden av frontrute og bort til innvendig speil. Og kombinert signal- og strømkabel fra frontkameraet til det vesle i bakruta. Kablene var enkle å gjemme når jeg bendte forsiktig panelene ut og dyttet inn kablene et lite stykke av gangen. Hvis jeg får tid i helgen skal en smart stømforsyningsboks monteres. Den takler overgang mellom 12V eller 24V selv. Og kan stilles inn til å kutte strømmen til kameraene hvis batterispenningen synker under 12,5V, 12v, 23V eller 22,8V når kameraene går over i parkeringsmodus. I tillegg har den timer som lar en velge om strømmen skal være på i 6,12, 24, 36, 48, 72, 120 timer eller kontinuerlig. Spenningsnivået har prioritet foran innstilt tid. Frontkameraet har G-sensorer som kjenner av bevegelse i alle tre akser. Og følsomheten kan justeres slik at "hendelser" blir markert i opptakslisten. Det er separate innstillinger for kjøre- og parkeringsmodus. En bevegelses-sensor i frontkamera kan brukes til å starte lydopptak med den innebygde mikrofonen hvis noen nærmer seg bilen. Parkeringsmodus krever enten eget oppladbart batteri eller strømforsyningen, for sigarett-tenneren er strømløs når tenninga er slått av.
Hvis jeg får tid, som sagt. Jeg får en kjær venn på feriebesøk i vel to uker i morgen ettermiddag...… Forklaring og bilder følger i morgen etter at gjesten har arrivert Hovdesvingen 43. \:D/ \:D/ \:D/
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Se her! :D :D :D Se hvem som har kommet "hjem" på to ukers sommerferie.

Image

Da jeg solgte Neil i fjor sommer lovet han som kjøpte den at jeg skulle få låne nesten så mye jeg ville. Forsikringen ble gjentatt ved flere anledninger, uten at jeg "tok ved" tilbudet. Rett etter at snøen hadde blitt borte i vår fortalte han at Neil var solgt videre. Ble jo litt satt ut med det samme, men da jeg fikk vite at det var den eldre halvbroren hans ble jeg litt beroliget. Og kjøperen forsikret meg at avtalen om at jeg kunne låne Neil skulle stå ved lag som et vilkår for salget. Og det medfører også riktighet, for nåværende eier har spurt flere ganger om jeg vil låne. Da jeg fikk nyss om at eieren skulle på to ukers ferie i utlandet tenkte jeg; Nå passer det godt. For nesten to uker siden traff jeg ham og spurte om han skulle reise bort. "Ja" var svaret, og jeg prøvde meg;" Ville ikke du føle deg tryggere om Triumphen står i garasjen hos meg mens du er borte?" "Jaaa, har jo kjetting og hengelås på uthusdøra der den står...…. men den er jo lett å klippe." " Har du veldig lyst til å låne den mens jeg er borte?" "Å,ja!!!" "Greit, da sier vi det!" Traff eieren her om dagen og da spurte jeg; " Har du forsikring som dekker om jeg skulle komme borti noe?" "Ja, det har jeg!" "Bra, for jeg vil ikke at noen av oss skal få økonomiske problemer om jeg skulle være uheldig eller noe." "Neida, det har jeg sjekket så alt i orden. Er du hjemme på lørdag ettermiddag?" "Det er jeg." "OK, da kommer jeg med sykkelen."

Skysset eieren hjem og rett tilbake hit for å få på meg kjøreutstyr før jeg begav meg de totenske veier i vold. Tok for sikkerets skyld en sving om Esso for å sjekke lufttrykk og hvor mye det var på tanken. Så bar det i vei på en svært utvidet Totenrunde. Helt vanlig til jeg kom til Skreia for da fortsatte jeg ut til Torvfesta like før fylkesgrensa i Skreiberga.

Med slik utsikt er det helt OK å loffe avgårde drevet fram av 54 hk

Image

Røykepause på Torvfesta, som sagt.

Image

På tilbakeveien ga jeg F*** i en 3/4 bom og forbudsskiltet "Forbudt for motorvogn og motorsykkel" og kjørte utenom Falkentunellen. Bare for å sjekke forholdene. Småsteiner i veibanen som har falt ned fra det nesten loddrette fjellet over gamle Fv.33 ved Falken.

Image

På sørsiden av Falkensvingen er berget på oversiden av veien sikret med bolter enkelte plasser.

Image

På nordsiden av samme er det VEIBANEN som henger mer eller mindre i veldig lange bolter et stykke på 40-50 meter.

Image

Her ligger "bilkirkegården" der slaktede biler ble tippet over betongkanten. Rett på utsiden går det nesten loddrett ned i Mjøsa.
Image
Image

Tilbake på Skreia "penset" jeg inn på Totenrunden til jeg kom på Lindholm i Lensbygda. Der tok jeg avstikkeren ut til Laupen nesten midtveis mellom Lensbygda og Hurdal. Stoppet ved "kanalen" som føyer Laupen og Vesle-Laupen sammen for et foto.

Image

Så bar det videre ned til Håjenbakk-krysset der jeg svingte inn på Fv.244 som går gjennom Kolbu og ut til Mjørlund ved Rv.4. Kjørte bare et lite stykke, nemlig opp svingene i Hallingstadbakken og gjennom Potteridalen ut til krysset der veien forbi Kolbu Kirke tar av. Etter å ha passert kirken svingte jeg ned mot Kolbu Sentrum i Molstadkrysset. Rett før Narumsbrua nederst i "dumpa" tok jeg vegen gjennom Vømmølsvika tilbake til Håjen. Da kom jeg inn på Fv.244 ca. 50 meter nærmere Lena en der jeg svingte utover Kolbu litt tidligere. Ble jo kaffe&røyk på Esso etter tanking.

Image

Rett etter jeg hadde betalt for kaffe og bensin kom det først en MC-kamerat på 650 Vstromen sin. Etter litt viktig tullprat dukket en annen opp som passasjer/kjørelærer på sønnens nyinnkjøpte KTM 125 Duke. KTM'en var et par år gammel etter det jeg ble fortalt, men det var ikke lett å se. Oppløftende at det finnes ungdom som tar vare på tingene sine. Den nybakte eier fikk formaninger om å fortsette på samme måte.
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
ArcticTiger
Posts: 2512
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by ArcticTiger »

@Desmo: For min del, så syns jeg mc-kjøringer oppskrytt. Som det meste på detta forume :roll:
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

ArcticTiger wrote:@Desmo: For min del, så syns jeg mc-kjøringer oppskrytt. Som det meste på detta forume :roll:
Er nok en del som legger til både høyfjells- og ødemarkstillegg i utlegningene sine. Og kukkmåling v.h.a lengste, mest spektakulære og eksotiske MCturer er ikke meg. Men å tøffe hit og dit i et godt utvidet nabolag bare for avkobling er helt topp for meg med mitt ambisjonsnivå.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
ArcticTiger
Posts: 2512
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by ArcticTiger »

Desmo wrote:
ArcticTiger wrote:@Desmo: For min del, så syns jeg mc-kjøringer oppskrytt. Som det meste på detta forume :roll:
Er nok en del som legger til både høyfjells- og ødemarkstillegg i utlegningene sine. Og kukkmåling v.h.a lengste, mest spektakulære og eksotiske MCturer er ikke meg. Men å tøffe hit og dit i et godt utvidet nabolag bare for avkobling er helt topp for meg med mitt ambisjonsnivå.
Jeg tulla bare litt Desmo, det er jo mye av det her inne og :roll: .
Og angående kuk-måling, så kan jeg bare si: Han er ikke lang, men han er tynn :thumleft !
Det var godt du fikk låne Traiømfen etpar uker og fikk deg en skikkelig Toten-runde igjen \:D/ Tenker det pirra hjernen litt, og løsta på egen sykkel. Jeg vet du er kresen/selektiv på dette, men, det er jo mange rimelige bajker der ute, er det ikke tråssalt bedre med en billi men ikke optimal sykkel, enn ikkenoen sykkel :-k
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Billig sykkel som trenger en mer eller mindre kyndig klundrepilt for å fungere? Snakk med noen andre enn meg, AT. Jeg er en "kjøre, fylle bensin, vaske&polere og smøre kjede"-motorsyklist. Skru? Not me!
Vi lufta oss i dag også. Og det ble en liitt lenger tur. Lena - Byrudstua - Hurdal Torg - Lygnaseter - Brandbu - Dokka - Vingrom - Redalen - Kollshaugen - Gjøvik - Hersethsvingen - Lena. Tror det ble rundt 25 mil på de 6 timene jeg var borte. Selvsagt ble det noen stopp underveis. Både fordi naturen kalte høyt og tydelig, behovet for en Rø'mix meldte seg, kaffetørsten tok overhånd, Neil trengte en skvett med "go-juice", middagsinntaket måtte gjøres og bare for å fotografere.
Det hele forløp 95% knirkefritt. De 4 hendelsene jeg tenker på kunne jeg vært foruten. Den første var helt og holdent min egen feil. Det skjedde under en forbikjøring av en "luse-burist" i Byrudberga. Mine snart 55 år gamle øyne klarte ikke å se en mørkkledt syklist i skyggen komme nordover Fv.33 med oss andre i sørgående retning. Syklisten ble oppdaget da jeg hadde nesten passert buret. Var tilbake i høyre fil uten å bli for nærgående. Likevel er jeg sikker på at syklisten helst hadde sett at jeg ikke kjørte forbi der og da. De øvrige hendelsene var hinsides min kontroll.
To hadde herreløse kjøretøy på offentlig vei involvert, og den siste inneholdt et stykke norsk fauna.
Litt nord for Hov i Land kom en syklist i mot på Fv.34 og to kjøretøy i ferd med å ta igjen syklisten. Første kjøretøy rakk fint å komme forbi, men den herreløse pickupen bak somlet så mye at jeg siktet på hvitt i stedet for gult for å få mer luft mellom meg og pickupen. Strakk automatisk ut en knyttet venstre hånd og en finger opp for å vise min glede over slik feilbedømmelse av min fart. Den var nära nog fartsgrensa på 70 km/t og burde vært lett å beregne for forførerinnen.
Like etter "Low Gear"-skiltet på toppen av stigningen opp fra Vingrom fikk jeg se et langt, grått hode med halvvokst gevir komme ut fra den tette småskogen på høyre side av Fv.250. Men like før jeg rakk å bremse oppdaget Braute Neil og meg. Skogens Kongle likte ikke det han så og hørte og gjorde helomvending til min store lettelse. Hadde nok fått bremset nok til å unngå nærkontakt om Braute hadde holdt opprinnelig kurs. Hendelsen skjedde på en av strekningene på Fv.250 hvor faren for beitedyr er ekstra stor.
I siste hendelsen var det nok et herreløst kjøretøy involvert. Det kom på Klomsteinrovegen i Biri sentrum i godt driv og skulle ut på Birivegen og foran meg da det egentlig skulle ha ventet. Der hadde jeg begynt å bremse da jeg skjønte at dette kjøretøyet kommer ikke til å overholde vikeplikten. Men da kjøretøyet svingte inn foran Furulund Alders- og Sykehjem noen hundre meter lenger bort kokte det godt under Schuberth'en. Stoppet på bussholdeplassen vis-a-vis og åpnet visiret. Ut av kjøretøyet kom en ansatt i hjemmetjensten i Biri og skulle inn på kontoret til denne. Det gråhårede individet stod en liten stund og lurte nok på hvorfor det var to svarte øyne inne i en MC-hjelm på motsatt side av Birivegen. Lot det være med å glane stygt på nesten-pensjonisten som lot sitt virke i hjemmetjenesten gå foran trafikkreglene...…
Tradisjonen tro ble turen avsluttet med bensinfylling pluss kaffe&røyk på Esso før siste etappe tilbake til nr. 43.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
For å avslutte det hele med en tradisjonell frase i barneskole-stiler; Neil og jeg var enige om at vi hadde hatt en fin dag. \:D/ \:D/ \:D/
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
ArcticTiger
Posts: 2512
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by ArcticTiger »

Trur du savner Mottor-sykkern, Desmo? Og får du deg en Honda, så blir det jo ikke myye skruing :-k Men kanskje ikke myye kjøre-glede heller :roll:
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

ArcticTiger wrote:Trur du savner Mottor-sykkern, Desmo? Og får du deg en Honda, så blir det jo ikke myye skruing :-k Men kanskje ikke myye kjøre-glede heller :roll:
Meg på en japs igjen? Not bloody likely!!!!!! Heller burist resten av tiden som førarløyveinnehaver, da gitt.....
Men smiler lykken og en jeg får telefon fra Måsabekkvegen på Hamar skal Neil og Velte-petter hjem om så salgsmeldinger må skrives med påholden penn på selger-delen. Nåværede Scrambler-eier skal få låne den hvis jeg får råd til kjøpe den tilbake siden han er grei mot meg. Men forumisten som bortførte Velte-petter i bytte mot sølvpenger kan vinke farvel til den for evig tid. Hvilke navn som står i gjeldende vognkort og forsikringspapirer er uvesentlig. Jeg regner syklene fortsatt som mine og utlånt mot et visst beløp på ukjent tid...… Og er premien stor nok skal jeg kjøpe flere nye Ducatier og minst en ny Triumph i tillegg. Er gratis å drømme, så da tar jeg i så det monner . :lol: :lol: :lol:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Du verden, fine turer du har hatt nå ser det ut som. Litt uenig i deg angående det å ha en "billig" MC, de er jo ofte bygd på mere anerkjente merker så så helt bort i staur og vegger er de ikke. Det viktigste er jo tross alt gleden over å kjøre litt.
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by mekkern »

Godt å se du får luftet deg litt Desmo. :thumleft

Ha... nå har jeg solgt en 900 custom og Hysa..
så nå har jeg bedre plass i garasjen jeg også. \:D/

men Hysa kommer stadig innom siden det er en kompis av guttungen som kjøpte den.
han tok A2 men hadde ikke nok kr til A2 sykkel så han fikk Hysa billig så han har noe å kjøre med, og han og gjengen gasser rundt så en billigsykkel er nok ikke å forakte,selv om det bare er en 125ccm.

men når jeg får ryddet plass så kommer bror min med dreiebenk og fres-så det blir noe trangere igjen.
Litt vinn-vinn for brodern og meg, jeg får lettere tilgang på utstyret og bror min får bedre plass og et varmere sted å "låne" utstyret..
men han har jo tatt steget opp til semi proff 3-D printer så det blir jo ikke mye dreiing eller fresing lengre.

lurer på hva det blir for prosjekt til vinteren.. :-k
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

mekkern wrote:Godt å se du får luftet deg litt Desmo. :thumleft

Ha... nå har jeg solgt en 900 custom og Hysa..
så nå har jeg bedre plass i garasjen jeg også. \:D/

men Hysa kommer stadig innom siden det er en kompis av guttungen som kjøpte den.
han tok A2 men hadde ikke nok kr til A2 sykkel så han fikk Hysa billig så han har noe å kjøre med, og han og gjengen gasser rundt så en billigsykkel er nok ikke å forakte,selv om det bare er en 125ccm.

men når jeg får ryddet plass så kommer bror min med dreiebenk og fres-så det blir noe trangere igjen.
Litt vinn-vinn for brodern og meg, jeg får lettere tilgang på utstyret og bror min får bedre plass og et varmere sted å "låne" utstyret..
men han har jo tatt steget opp til semi proff 3-D printer så det blir jo ikke mye dreiing eller fresing lengre.

lurer på hva det blir for prosjekt til vinteren.. :-k
Mekkern's Maskinering og Konstruksjoner A/S et co? :lol: =D> =D>
Hadde kåken hatt 3-fas inntak og jeg vært på hugget da Raufoss ASA ble oppløst ville jeg i hvert fall forsøkt å forkovre meg med Monark-dreiebenken fra Rep.Avd der jeg var lærling. Passe størrelse verktøymaker dreiebenk med trinnløs hastighetsregulering. Uten å vite 100% så tror jeg den hadde en variator som du valgte omdreiningstall med. Det var et hjul med sveiv og skala som viste omdreiningstallet på bakdokka. Bare å justere farten mens chucken gikk rundt til ønsket nivå og sette på kutt. Fin-fin dreiebenk fra 60-åra. Men det var fler som ville ha'n…..
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply