The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Vel-vel-vel...… Nå har sola akkurat vært på det høyeste over horisonten for i år...….
Og jeg har prøvd to fulle arbeidsdager som vaktmester. Det har gått nokså greit. Unntaket var i går da jeg ble satt til å slå med gresstrimmer. Selv med pauser og å riste løs armen måtte jeg slutte før jeg hadde meid ned alt som det var meningen jeg skulle gjøre. Men som Ola sa; "Vet jo ikke det før du har prøvd. Og det er mye bedre at du avslutter når smertene begynner, enn at du driver på til du ikke klarer mer." Så da er den delen prøvd. Og rundt 20 minutter med "bensin-ljå" er grensa.
Måtte jo humre litt i skjegget jeg ikke har av vaktmester Ola. Han prøvde å imponere en tidligere RA-ansatt med dimensjonene på Fjellhallen i Gjøvik. Greit nok er det to haller til den som hockeybanen er i. En like stor og en mindre lenger inn i fjellet som ikke er åpne for publikum. Men selv om en slår sammen arealet og volumet til disse er de mindre enn det vi kalte Fjellanlegget (FA) i RA. De to adkomsttunellene i FA er i hvert fall 3-4 ganger så lange som den til Fjellhallen og de andre to. Og tunell Syd i FA har fremdeles jernbanesporet inn til rampa foran de fire hallene som utgjør anlegget. Inne i fabrikkhallene i FA er det ikke like høyt som fra hockey-banen og til taket i Fjellhallen. Men i FA er det servicetuneller under nesten hele golvet og over taket i hallene er "Hvelvet". Det er ikke jevnt høyt alle steder. Noen plasser må en krype i mellom, mens andre plasser er mellomrommet godt og vel en normal etasjehøyde. Ventilasjons-sjakta er også romslig. Og hovedviftene blåser så kraftig at jeg kunne fint "ligge på" til 18 i stil foran dem. Har vært høyt og lavt i FA som læregutt, så de hallene i Gjøvik er jo store, bevares. Men når en vet om noe større som ligger en snau mil unna så...….. :-P
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by mekkern »

Ja det er en del svære fjellanlegg rundt både kraft ,lager ,renseanlegg og millitært.. :-#

men så har vi god tilgang på stein å hule ut også da... :lol:
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

mekkern wrote:Ja det er en del svære fjellanlegg rundt både kraft ,lager ,renseanlegg og millitært.. :-#

men så har vi god tilgang på stein å hule ut også da... :lol:
Helt klart! Grunnen til at den gang Raufoss Ammunisjonsfabrikker A/S bygde det svære fjellanlegget var at de ville beskytte ammunisjonsproduksjonen i tilfelle krig. FA ble bygget tidlig på 50-tallet og ting fungerte helt fint til en kasse tennhetter til håndvåpenammunisjon eksploderte i 1956. Det kostet 7 arbeidere livet, av dem 4 kvinner, og 15 med varierende skader. En kontrollert spregning i ene adkomsttunellen senere der det bare var plassert utstyr for å måle trykket inne i hallene og ingen mennesker viste at slik produksjon var for farlig. Testen skulle utføres med 20 kilo TNT, men ladningen ble halvert før spregning. Resultatet viste at en slik eksplosjon ville drept 2-3 ganger så mange som ulykken og skadet mange ganger flere folk.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Joggu HÆLÆR'N om dagen! I dag også var det sånn 23-24 til nærmere 28 +grader i Gjøvikabyen……… Sett er korpulent (nesten) 55-åring med under pari form til å labbe med en gressklipper i solsteik og varierende bris..... Må bare bli et resultat av det; Tørst som 4 bybud og "råslag i pappen"...… Nå må jeg skyte inn at den gangen formen var på sitt beste etter ski- og sykkelturer samt turorientering på sommeren så silte svetten lell. Er nok et slikt svettedyr. Men jeg vil tross svetting og mulig ubehag for omgivelsene når lukten av nydusjet middelaldrende renner bort med saltvannet si; Heller arbeide i solsteiken enn å sitte rolig i samme. Når det er så varmt som nå hjelper det ikke noe hva jeg gjør. Selv ikke det å sværte rævva og gå naken ville hatt nevneverdig effekt på svettinga. Så etter 4X full arbeidsdag er det nesten helt greit. Kjenner gresstrimminga enda i skulderen.
En litt hemmelig drøm går også i oppfyllelse hos Byservice AS. I dag kom sjefen som vanlig da morrarøyken før arbeid ble innhalert og sa; "Her er nøkkelen til Lingo'en (Citroën Berlingo). Ta med en klipper, bensin, hørselvern og drikke i den og klipp på stedene som står på lappen." Passer meg aldeles utmerket å trille rundt i Gjøvik med en liten varebil og arbeide på egen hånd uten at han skal peke og si hva jeg skal gjøre hver 15. minutt...…. Hadde enda knipsilla hatt firmalogo på kakken, så hadde alt vært "Pørfckt!" som pappa Larkin sa.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by mekkern »

Varmen er grei nok til jeg har jobbet meg jgemnomvarm og svett.
Problemet er å bli kvitt overskuddsvarmen når det ikke blåser eller er noen kalde steder.
Kan jo ikke dusje hele tiden. :shock:
ArcticTiger
Posts: 2512
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by ArcticTiger »

Ja varmen er ille Desmo. Da er det bedre med kulda. Det fant jeg ut engang jeg var i Mojave-ørkenen. Vi kjørte gammal Buick uten aircondition fra Los Angeles til Las Vegas, og stoppet underveis i Baker. Der viste graderstokken 123 Farenheit , som er 50,5 Celsius. Temmelig lunt altså. Heten var overalt, uten drikke hadde vi blit like skrukkete som rossiner. Du kan ikke komme deg unna varmen, unntatt inne med aircondition. Men når det er kaldt kan du kle på deg, så kan du overleve.
Det viktigste når du jobber i varmen er å drikke vatn jevnt og trutt. Og husk, IKKE iskaldt, men lunka. Da jeg var tømmerhogger på sommerstid drakk vi ei 5-literskanne med vann i løpet av arbeidsdagen.

Å den Vaktmester-jobben høres egentlig grei ut? Fint å få jobber som du løser på egenhånd. det er jo det Ungkarer er vandt med. Egenhånd altså.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

mekkern wrote:Varmen er grei nok til jeg har jobbet meg jgemnomvarm og svett.
Problemet er å bli kvitt overskuddsvarmen når det ikke blåser eller er noen kalde steder.
Kan jo ikke dusje hele tiden. :shock:
Nei, det går jo ikke. Får jeg klager på at det lukter svette etter endt arbeid i denne varmen er dette et vennlig blikk fra meg;
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
ArcticTiger
Posts: 2512
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by ArcticTiger »

Haha, nei nå ligna du på Svarte-Petter i Donald igjen :D :D jeg er sikker på at det er du som er modell for den figgurn :thumleft
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

ArcticTiger wrote:Ja varmen er ille Desmo. Da er det bedre med kulda. Det fant jeg ut engang jeg var i Mojave-ørkenen. Vi kjørte gammal Buick uten aircondition fra Los Angeles til Las Vegas, og stoppet underveis i Baker. Der viste graderstokken 123 Farenheit , som er 50,5 Celsius. Temmelig lunt altså. Heten var overalt, uten drikke hadde vi blit like skrukkete som rossiner. Du kan ikke komme deg unna varmen, unntatt inne med aircondition. Men når det er kaldt kan du kle på deg, så kan du overleve.
Det viktigste når du jobber i varmen er å drikke vatn jevnt og trutt. Og husk, IKKE iskaldt, men lunka. Da jeg var tømmerhogger på sommerstid drakk vi ei 5-literskanne med vann i løpet av arbeidsdagen.

Å den Vaktmester-jobben høres egentlig grei ut? Fint å få jobber som du løser på egenhånd. det er jo det Ungkarer er vandt med. Egenhånd altså.
De to flaskene med Farris som blir tømt tidlig på dagen er ikke så kalde når siste slurken går ned. Og vannet som jeg fyller på dem etterpå blir også kjapt passe temperert. Men en må ha i seg noe salt også når en driver i varmen. For å holde saltkonsentrasjonen sånn noenlunde ved like.
Har greid meg på egen hånd mesteparten av tiden etter puberteten...…. Å...… Tenkte du på arbeid? Vel, jeg var vaktmestervikar fra Oktober 03 til Juli 05 på ett av kommunens Bo- og servicesentre fire dager i uka. Den siste dagen vanket jeg blant små kolbuinger på en barneskole hvor det var barnehage i underetasjen. Så fra Februar 06 til August 06 var jeg på Teknisk Avd. på det psykiatriske sykehuset på Reinsvoll i Vestre Toten. Og til slutt i vaktmesterkarriæren hittil fra September 08 til Juni 09 i Gjøvik Kommune. Så jeg har bittelitt erfaring i å vokte og mestre......
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

ArcticTiger wrote:Haha, nei nå ligna du på Svarte-Petter i Donald igjen :D :D jeg er sikker på at det er du som er modell for den figgurn :thumleft
Samma det vel...… Jeg er ekte og det er ikke Peg-leg Pete.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4261
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

Jeg var på Sanderud psykiatriske sykehus seks måneder i 2007 men kan ikke huske vi gjorde noe som helst... :(

Men husker en gubbe ruslet rundt med en pakkeske i bånd,ble stoppet av overlegen og samtalte ei stønn..Da pasienten passerte meg spurte jeg hva overlegen hadde sagt ?

--Han spurte hva jeg drev med....og jeg svarte at jeg gikk med denne pappeska i bånd...kunne jo ikke si det var en hund....det er ikke lov å ha hund her på Sanderud... :smt076
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

intruder wrote:Jeg var på Sanderud psykiatriske sykehus seks måneder i 2007 men kan ikke huske vi gjorde noe som helst... :(

Men husker en gubbe ruslet rundt med en pakkeske i bånd,ble stoppet av overlegen og samtalte ei stønn..Da pasienten passerte meg spurte jeg hva overlegen hadde sagt ?

--Han spurte hva jeg drev med....og jeg svarte at jeg gikk med denne pappeska i bånd...kunne jo ikke si det var en hund....det er ikke lov å ha hund her på Sanderud... :smt076
Nesten som en bodde på Gaukom mellom Ihle og Borgen oppe i Vestre Toten, det. Det var flere institusjoner på Toten som måtte enten legge ned eller endre kraftig på driften etter HVPU-reformen. Korsom det er nå, så var det en av disse som bodde på Gaukom som brukte å gå tur med kjettingen sin. Han var et vanlig innslag langs veiene i nærområdet der, og tipper det var noen som brukte å slå av en prat med karen. Så var det en innflytter som hadde merket seg han med kjettingen, og nok ikke helt skjønte hvordan det stod til sånn mentalt med turgåeren. For innflytteren hadde spurt han andre en gang han gikk forbi på veien; "Hvorfor driver du å drar på den kjettingen? Innbiller du deg at det er hunden din?" Svaret viste i hvert fall at det stod bedre til i øvre etasje hos turgåeren enn mange trodde; " Hund og hund.... Men du kan jo prøve å skyve kjettingen foran deg, du!"
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Nå er jeg litt skremt! Har "fridag" i dag fra vaktmesteriet, men det ble ikke rent slaraffenliv for det. Måtte jo vente med å ta sjauet hjemme til etter jeg hadde vært i møte med NAV klokka 12. Og så ble det litt tullprat nede på Esso'n før jeg dro opp igjen med en porsjon varm lapskaus fra Spar. Så fikk jeg ånden over meg. Først fikk fire brudespireabusker og en annen busk en omgang hekksaks. Spente Tiguan foran den vesle tilhengeren min og opp i hagen for å pynte opp etter buskeklippen. Etterpå var det å jevne over hvitkløveren og de få plassene med langt gress i hagen med Husqvarna og Honda. Rundet av det hele med å feie kjapt over brattskråningen langs veien til naboen på toppen av mini-feltet jeg bor på. Den skråningen er fredet til tusenfrydene som vokser der begynner å fallere, da kommer Husqvarna-ljåen og en nådeløs "slåttekar". Hele den jobben tok 5 minutter til sammen så jeg tok sjansen på å gjøre det selv med skulderen min. Hadde den blitt verre, så hadde jeg kjent det nå. Det som skremte var at jeg syns jeg skulle gjort mer...… Hadde dette vært før jeg begynte å arbeide igjen, så hadde det vært minst 2-dagers prosjekt. Så tiltakslysten er da oppadgående. :shock: :shock: :shock:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
ArcticTiger
Posts: 2512
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by ArcticTiger »

Hmm, detta hadde jeg ikke tørt å fortelle NAV-dama :roll:
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

ArcticTiger wrote:Hmm, detta hadde jeg ikke tørt å fortelle NAV-dama :roll:
Å, jeg vet hva jeg skal holde for meg selv...…. ;-)
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply